"egentillverkade" inhemska rötter och trä

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • november 2005
    • 1294

    #16
    Man får tacka för många intressanta inlägg. Nu känner jag att jag skall genomföra projektet.
    Det är inte så värst besvärligt då jag kan fixa allt trä nära väg med motorsåg.
    En tur med släpvagnen till en tjärn vid en skogsbilväg och "nedsänkning".
    En asp på sådär 40 cm diameter mha motorsåg så blir det rejäla stycken att inreda med.
    Genom att såga bort en del innadöme så minskar även "volymen" trä utan att
    ta bort det man ser.
    Olof: det du skriver om tallrötter låter väldigt intressant, jag hade avskrivit just tall
    med tanke på "tjärved" men nu måste jag prova även det.
    Finns det några träd som är direkt olämpliga ??.

    Kommentar

    • Erik Åhlander
      Användare
      • september 2006
      • 796

      #17
      Ursprungligen postat av HåkanM
      Finns det några träd som är direkt olämpliga ??.
      I sådana här fora sägs att alltid att man skall undvika barrträd. Tallrötter från torvmosse plockade jag på 1970-talet och dom använder jag fortfarande. Däremot har jag inte hittat någon ny lämplig torvtäckt i närheten så det är dags för nya djärva grepp. Torvtäcktsrötterna är ju dessutom egentligen fusk eftersom dom är så urlakade att eventuella "gifter" knappast finns kvar. Därför har jag nu plockat hem en stor granrot från ett hygge som jag skall testa! Jag måste ju ta reda på om giftet är en myt.

      Framåt våren när jag fått bättre utrymme skall granen "sjösättas" i ett akvarium - jag återkommer med rapport.

      Döda grenar av syren har jag annars använt flitigt (efter ett tips från Sune Holm). Någon gång har jag fått lite infusoriebildning och mögel på grenarna, men det har gått över av sig självt på någon månad. Ser dessutom väldigt naturligt ut. Trä i olika stadier av nedbrytning är ju en naturlig miljö för många fiskar.

      Jo Tezz, är det något som inte är beständigt i 10000-tals år så är det plast. Och bly och andra tungmetaller är nog bland de få saker jag INTE skulle komma på att stoppa ned i ett akvarium.

      Kommentar

      • olof
        Användare
        • april 2002
        • 1823

        #18
        Hej!

        Min teori när det gäller val av träslag är att ta det som är tyngst och tar längst tid för naturen att bryta ner (ruttna). Ek är ju då det självklara valet. Asp däremot är ju både lätt i vikten och ruttnar snabbt så jag vet inte om det är det bästa valet.

        Mvh

        olof
        http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

        Kommentar

        • tezz
          Användare
          • februari 2006
          • 1069

          #19
          Ursprungligen postat av Erik Åhlander
          I sådana här fora sägs att alltid att man skall undvika barrträd. Tallrötter från torvmosse plockade jag på 1970-talet och dom använder jag fortfarande. Däremot har jag inte hittat någon ny lämplig torvtäckt i närheten så det är dags för nya djärva grepp. Torvtäcktsrötterna är ju dessutom egentligen fusk eftersom dom är så urlakade att eventuella "gifter" knappast finns kvar. Därför har jag nu plockat hem en stor granrot från ett hygge som jag skall testa! Jag måste ju ta reda på om giftet är en myt.

          Framåt våren när jag fått bättre utrymme skall granen "sjösättas" i ett akvarium - jag återkommer med rapport.

          Döda grenar av syren har jag annars använt flitigt (efter ett tips från Sune Holm). Någon gång har jag fått lite infusoriebildning och mögel på grenarna, men det har gått över av sig självt på någon månad. Ser dessutom väldigt naturligt ut. Trä i olika stadier av nedbrytning är ju en naturlig miljö för många fiskar.

          Jo Tezz, är det något som inte är beständigt i 10000-tals år så är det plast. Och bly och andra tungmetaller är nog bland de få saker jag INTE skulle komma på att stoppa ned i ett akvarium.
          Båt plast ska enligt tillverkare ha en hållbarhet på minst 10 000år
          och så länge du plastar in blyet ser jag ingen fara med det

          Kommentar

          • HåkanM
            NCS Medlem
            • november 2005
            • 1294

            #20
            Ja Tezz, jag vet inte om vi skall ta ditt förslag på allvar eller om du driver med oss.
            Oavsett vad så lär det bli fult som stryk att plasta in trä, isåfall kan man lika gärna göra
            dekorationer enbart av plast.
            Till Olof: jag tror som du att ek är bäst men tyvärr finns det inte så gott om dem
            här i norrbotten. Jag kommer i alla fall att testa asp, håller det i 3 år så är det ok för mig,
            I annat fall så är man en erfarenhet rikare.

            Kommentar

            • tezz
              Användare
              • februari 2006
              • 1069

              #21
              Ursprungligen postat av HåkanM
              Ja Tezz, jag vet inte om vi skall ta ditt förslag på allvar eller om du driver med oss.
              Oavsett vad så lär det bli fult som stryk att plasta in trä, isåfall kan man lika gärna göra
              dekorationer enbart av plast.
              Till Olof: jag tror som du att ek är bäst men tyvärr finns det inte så gott om dem
              här i norrbotten. Jag kommer i alla fall att testa asp, håller det i 3 år så är det ok för mig,
              I annat fall så är man en erfarenhet rikare.
              ja fult kanske det blir men det håller det va det enda jag sagt

              Kommentar

              • MickeA
                Användare
                • juni 2003
                • 456

                #22
                Jag har alltid använt mig av rötter som jag plockat i sjökanten vid sommarstugan. Jag har aldrig haft några problem med det vad jag kan se. Fiskarna har alltid mått bra, i alla fall har inga problem uppkommit som kan härledas till trät. Vad det är för träslag har jag ingen aning om, det är nog alla möjliga gissar jag. Tall, gran, björk, asp och al växer det vid sjön i alla fall.

                Plockar man bara trä som legat i vatten i många år så tror jag inte att det är några problem alls. Enda som kan vara jobbigt är att det flyter, men det går ju att avhjälpa.

                I stora akvariet har jag några riktigt rejäla stubbar. Den största vägde nog 50-60kilo torr skulle jag gissa. dom sitter fastlimmade mot botten.

                I början fick jag en massa infusorier i och för sig, troligen för att jag inte brydde mig om att göra rent dom speciellt noga heller, men det är ju inte nåt allvarligt problem direkt

                Kommentar

                • Per B
                  Användare
                  • september 2005
                  • 1250

                  #23
                  Jag tänkte fixa till min eka till våren så båtplast och hållbarhet tycker jag är spännande. Jag har googlat men inte hittat plast med garanti på så lång hållbarhet. Är du bussig och skickar några länkar Tezz?
                  mvh Per

                  Tanganyika och Västafrika i burkarna

                  Kommentar

                  • tezz
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 1069

                    #24
                    Ursprungligen postat av Per Bjellert
                    Jag tänkte fixa till min eka till våren så båtplast och hållbarhet tycker jag är spännande. Jag har googlat men inte hittat plast med garanti på så lång hållbarhet. Är du bussig och skickar några länkar Tezz?
                    Har aldrig kollat efter det på nätet så du får nog leta själv
                    Lycka till med ekan

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      Användare
                      • maj 2005
                      • 4642

                      #25
                      Tror samma sak gäller för nedbrytning i vatten som på land, dvs de hårdaste träslagen håller längst. Enig med Olof där, ek borde hålla längst. Möjligen i konkurrens med bok, som ju också är extremt hårt. Dessa träd står ju även emot olika angrepp från skadeinsekter allra längst. Hade inte vi påverkat naturen hade Sverige varit täckt av ek/bokskog från Skåne och upp till Vänern/Vättern ungefär (strax ovanför går en klimatgräns).

                      Barrträd ska man undvika, då de innehåller olika terpentener i färskare tillstånd. Fast liksom många andra här har jag plockat tallrötter från torvmosse, och de har funkat bra. Ju mer urlakade de är desto bättre, verkar principen vara generellt. Enligt modellen ovan så borde man också dra sig från mjukare/porösare träslag, de ruttnar förmodligen snabbast.

                      Hilsen,

                      P
                      Ingen fisk har läst böckerna.

                      Kommentar

                      • anli
                        Användare
                        • mars 2003
                        • 3740

                        #26
                        Ek, bok och äppel har jag själv i mängder. Grenen från äppelträdet var dött och är en meter lång och diametern 15 cm. Funkar finfint... lät den ligga och dra vatten i dammen under en sommar. De andra smalare bok (torra pinnar på markrn) och ek (ej torkad) stoppades i direkt.
                        L-malarna gnager frikst på dessa, så de fick ganska snabbt en snygg finish.
                        Har haft dessa liggande i karet 1,5 till 2 år. Flyttade på den stora grenen alldeles nyss och den var i gott skick.
                        Anders L

                        Kommentar

                        • PatrikMalmo
                          Användare
                          • maj 2005
                          • 4642

                          #27
                          Till L-malar tror jag det funkar finfint att tom stoppa i relativt färska grenar av just ek/bok/fruktträd. De gnager ju massor, så att få någon slags infusoriebildning på dem när det är L-malar i karet verkar svårt. Misstänker rätt starkt att många malar öht i naturen lever just på det där slemlagret som bildas på akvarieinredningen. Kruxet är att det tar slut så snabbt i akvariet.

                          Hilsen,

                          P
                          Ingen fisk har läst böckerna.

                          Kommentar

                          • Magnus22000

                            #28
                            Patrik.

                            Var i Malmötrakten plockade du dina grenar/rötter??

                            Kommentar

                            • PatrikMalmo
                              Användare
                              • maj 2005
                              • 4642

                              #29
                              Ursprungligen postat av Magnus22000
                              Patrik.

                              Var i Malmötrakten plockade du dina grenar/rötter??
                              Grenar har jag tagit där jag hittat dem, har sedan bara skållat dem för att få död på bakterier. Tallrötterna i mossen plockade vi från en torvtäkt någonstans runt Höör/Hörby om jag inte missminner mig. Ska du plocka därifrån är det klokt att fråga företaget först.

                              Hilsen,

                              P
                              Ingen fisk har läst böckerna.

                              Kommentar

                              • Havs
                                Användare
                                • december 2004
                                • 607

                                #30
                                Alrötter ibland grenar är något jag använt i mina kar under lång tid. De är också lite mjukare. Ancistrusarna föredrar dem framför lite hårdare träslag, som det ofta är i de rotbitar som man köper i butik.
                                När alrötterna är relativt nya kan de se ett lite rödaktigta ut. Snyggt, tycker jag.

                                Kul tråd det här med massor av förslag.

                                En riktig rottank som jag såg på en malsida.

                                Senast redigerad av Havs; 12 november 2006, 07:43.
                                Min zoon

                                Kommentar

                                Arbetssätt...