Tanganyikavatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tezz
    Användare
    • februari 2006
    • 1069

    #16
    Ursprungligen postat av deelay
    Det låter helt absurt... den mängden du nämnde för din burk, 1dl/100L vatten låter också sjukt mycket under normala omständigheter. En matsked per 100L kan jag förstå om man ska använda salt.
    Det är nog den starka saltkoncentrationen som gör att vallisnerian inte trivs.
    1dl/100liter tycker jag låter lagom max 4dl/100liter sen börjar det bli skadligt
    har själv 1dl/100liter det klarar växterna

    Kommentar

    • Mike_Noren
      Användare
      • februari 2003
      • 2695

      #17
      Salthalten i Tanganyikasjön är i runda slängar 0.3 gram salt per liter vatten - om man räknade om det till bordssalt, men i verkligheten är det mesta saltet alltså bikarbonat.

      En rågad matsked bordssalt innehåller grovt räknat 20 gram salt.

      En deciliter borde gissningsvis hamna kring 200 gram salt.

      Av egna försök så vet jag att vallisneria börjar packa ihop vid cirka 2-3 gram salt per liter - den är väldigt känslig för salt.

      En deciliter salt till 100 liter kan alltså mycket väl tänkas göra vallisnerior ledsna.
      Fisken torde dock inte bry sig.

      Om du drar ned på saltdoseringen så ta det lite lugnt. Att sänka salthalten är farligare, vad gäller fiskens hälsa, än att höja den.

      Kommentar

      • tezz
        Användare
        • februari 2006
        • 1069

        #18
        skrev fel innan jag har 1hg salt per 100l vatten tänkte fel angående densiteten

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          #19
          Behövs inte krånglas till alls. Jag hade lugnt minskat på både salthalt och bikarbonat, och eventuellt fasat ut saltet helt. Salt är bra om firrarna mår lite dåligt och kör man utan salt så kan en liten tillsats trigga lek, har jag märkt. Om resten av firrarna trivs och leker så är det förmodligen bara en tidsfråga innan buescherin leker också - om de inte är slöa av sig.

          Helt enig med Mike, långt de flesta sjöciklider funkar fint med mycket enkla medel. Byter man vatten ofta ser jag ingen direkt anledning till att trixa med bikarbonat eller salt öht. Kranvattnet i de flesta kommuner är idag relativt bra för sjöciklider. Bikarbonat och salt är enbart en liten bonus och försäkran om att det inte kommer att ske någon pH-dropp (men då får man slarva bra med vattenbytena om det ska hända). Att "kopiera" Tanganyikavatten exakt är annars ruggigt komplicerat, eftersom det är vulkanisk jordmån runt sjön. Har en mycket komplex och udda vattenkemi. Turligt nog så struntar firrarna i det.

          Misstänker också saltet när det gäller Vallisnerian. Anubias är ju långsamma av sig generellt, så där är jag inte förvånad om det inte händer något på länge. En av de få växter som annars funkar i höga salthalter är Javaormbunken - den har man tydligen hittat även i bräckt vatten.

          Så - stressa inte upp dig, gå ner lite i saltmängd (för växterna) och sköt karet som du brukar. Låter perfekt.

          Hilsen,

          P
          Senast redigerad av PatrikMalmo; 27 oktober 2006, 09:20.
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • Kalle-Maja
            Användare
            • december 2004
            • 1324

            #20
            Ja då får jag tacka för mig den här gången. Alldeles strålande feedback. Återkommer snart med lite frågor om mitt SA-kar där jag inte alls är lika nöjd och har många frågor. Men först ska jag byta ut fiskarna och ändra lite mer. Trevlig tanganyikahelg!

            Kommentar

            • keno
              Användare
              • oktober 2006
              • 119

              #21
              Ta det lungt bara dom kommer att leka! Använder inga preparat över huvud tagit till mina ciklider, endast kallt kranvatten och det har fungerat bra i många år nu, du kan prova med att hoppa över ett par vatten byten också för att kolla hur dom reagerar, kan trigga till lek man vet alldrig, ha tålamod! Fungerar bra på mina ventralis.

              Kommentar

              • Kalle-Maja
                Användare
                • december 2004
                • 1324

                #22
                När jag hade buescherina i 100-litersburken testade jag hoppaövervattenbytesmetoden och faktum är att dom bara blev pilskare ju högre nitrathalten steg. Just nu känns det som att suboptimera så jag får försöka någon annan strategi.

                Kommentar

                • LN
                  Användare
                  • december 2004
                  • 4744

                  #23
                  Välkommen till ciklid keno.
                  Det där med preparat eller ej kan bero på kranvattnets kvallite.

                  Du har möjligtvis inte möjlighet Kalle-Maja att få tag i R osmsos vatten.
                  Mina fískar oavsett sjö eller kontinent leker i osmosvatten.
                  Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                  Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                  Kommentar

                  • Kalle-Maja
                    Användare
                    • december 2004
                    • 1324

                    #24
                    Intressant LN! Osmosvatten trodde jag var en mjukvattensgrej. Faktum är att jag har en kamrat som jobbar med vattenprovning och kan när som helst svänga förbi och tappa några dunkar. Men skulle det verkligen få effekt i min jättebalja? Att koppla på ett aggregat på min vattenstam har jag tänkt på tidigare men då var det malar, svartvatten och lite annat som var i fokus.

                    Men allvarligt, har du osmosvatten som trigger för tanganyikafiskar?

                    *edit* okej, nu läser jag ditt inlägg noggrannare. Din idé är att det är nåt som stör i mitt kranvatten. Ja så kan det vara. Jag har alla värden framme, är det något speciellt ämne som du tror kan spöka?
                    Senast redigerad av Kalle-Maja; 28 oktober 2006, 21:40.

                    Kommentar

                    • LN
                      Användare
                      • december 2004
                      • 4744

                      #25
                      Kan absolut vara så att det kan vara kranvattnet.
                      Men även med helt ok kranvatten så kan osmsos vara en trigger. Fisken kanske uppfattar det som regnvatten .......kanske. Funkar gör det ialla fall i mina byttor .
                      Jag har inga som helst problem med att hålla högt ph med osmsos. Gott om kalk i karet och tillsätter även lite bikarbonat.

                      En annan sak som kan trigga till lek är att slå i varmt 31-33 gradigt vatten under ett 50% igt vattenbyte.
                      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                      Kommentar

                      • PatrikMalmo
                        Användare
                        • maj 2005
                        • 4642

                        #26
                        Ursprungligen postat av Kalle-Maja
                        När jag hade buescherina i 100-litersburken testade jag hoppaövervattenbytesmetoden och faktum är att dom bara blev pilskare ju högre nitrathalten steg. Just nu känns det som att suboptimera så jag får försöka någon annan strategi.
                        "Farlig" slutsats att dra, det där med att de blir pilskare av högre nitrathalt. Kan ju lika gärna vara så att det är stabila vattenvärden i övrigt som triggar dem, eller att de får lugn och ro, eller att kloraminet inte inverkar. Ifrågasätter vare sig dig eller att metoden funkar, klurade bara över orsakerna till pilskheten.

                        Annars kan osmos funka bra i kar med mycket salt/karbonater. Saltvattensnissarna fyller ju upp avdunstat vatten med osmos, då ligger salthalten konstant. Om inte salt ska ackumuleras i karet får man byta 50 procent eller mer - tål att tänkas på även med riftvalley-fisk.

                        Varmvatten hade jag personligen aldrig bytt med, risken för tungmetaller från ledningarna är alldeles för stor. Bättre höja tempen med doppvärmare.

                        Hilsen,

                        P
                        Ingen fisk har läst böckerna.

                        Kommentar

                        • keno
                          Användare
                          • oktober 2006
                          • 119

                          #27
                          Tack Larry!
                          Ja vet inte om du menar välkommen till forumet eller NCS, var med en hel del på det gamla forumet faktiskt men har varit utan dator sen i juli men hoppas kunna vara lite aktiv igen! NCS gick jag med redan 1985 ifall du undrar, nog om detta.
                          Angående Kalle-Majas vatten så tycker jag nog att du inte ska mixtra för mycket utan helt enkelt bara göra vattenbyten enligt din rutin, dock utan bikarbonat och salt, håll en temp på ca 25-26 grader, ha tålamod och vänta bara så ska du se, lycka till!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...