Tanganyikavatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kalle-Maja
    Användare
    • december 2004
    • 1324

    Tanganyikavatten

    Jag har faktiskt letat runt en del men hittar vaga och lite tvetydiga uppgifter på hur mycket bikarbonat och salt man bör tillsätta i ett tanganyikakar. Personligen skickar jag av hävd och gammal vana i en näve bikarbonat och en dl/100l salt när jag byter vatten. Tycker ni att det är rimligt? Kanske jag ska ha i mer salt?

    Mina N buescheri har fortfarande inte lekt trots att jag tycker mig ha testat det mesta. Hur gör man lämpligast om man vill ha ett pH över 8,4? En del tangafiskar vill ju ha ännu högre pH står det i böckerna, och man kommer väl inte högre med bikarbonat?
  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    #2
    Här är en bra artikel:


    Sen skrev Mikael Westerlund och Jukka Järvi en bra artikelserie härom året om hur dom blandar sitt tanganyikasalt.
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • Mike_Noren
      Användare
      • februari 2003
      • 2695

      #3
      Ursprungligen postat av Kalle-Maja
      Jag har faktiskt letat runt en del men hittar vaga och lite tvetydiga uppgifter på hur mycket bikarbonat och salt man bör tillsätta i ett tanganyikakar.
      Ledningsförmågan i Tanganyika är 600 uS/cm. Det mesta saltet är bikarbonat, dvs vattnet är mycket hårt. pH ligger kring 9, dvs dit kommer du inte med bikarbonat, utan du måste använda karbonat eller hydroxid (rekommenderas INTE! upprepar: INTE!).

      Det fina i kråksången är att tanganyikafisk till skillnad från svartvattenfisk skiter totalt i om du lyckas duplicera deras hemvatten. Ge dem rent & hyfsat varmt vatten och massor av högprotein foder så är de glada.

      Som andra sjöciklider torde buscherina inte ha nån specifik 'trigger' (som många fiskar från vatten med säsongsvariationer har) utan leka när de är redo, men som förmodligen de flesta märkt kan vattenbyten med svalare eller varmare vatten ge nästan lekfärdiga fiskar den där sista 'knuffen' som behövs för att få lek.

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • april 2002
        • 9579

        #4
        Det skulle vara denna artikel ovan:
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • tezz
          Användare
          • februari 2006
          • 1069

          #5
          Ursprungligen postat av Kalle-Maja
          Jag har faktiskt letat runt en del men hittar vaga och lite tvetydiga uppgifter på hur mycket bikarbonat och salt man bör tillsätta i ett tanganyikakar. Personligen skickar jag av hävd och gammal vana i en näve bikarbonat och en dl/100l salt när jag byter vatten. Tycker ni att det är rimligt? Kanske jag ska ha i mer salt?

          Mina N buescheri har fortfarande inte lekt trots att jag tycker mig ha testat det mesta. Hur gör man lämpligast om man vill ha ett pH över 8,4? En del tangafiskar vill ju ha ännu högre pH står det i böckerna, och man kommer väl inte högre med bikarbonat?
          Jag använder själv natriumkarbonat(ph+pol)med det kan du höja ph hur mycket du vill men det är inget jag rekomenderar om du inte vet vad du pyslar med
          En tesked är ungefär som en dl bikarbonat
          Det finns en gammal tråd som heter ph+för pol tror jag

          Kommentar

          • Kalle-Maja
            Användare
            • december 2004
            • 1324

            #6
            Ursprungligen postat av Mike_Noren
            Ge dem rent & hyfsat varmt vatten och massor av högprotein foder så är de glada.
            Hmm, varmt vatten säger du. Jag har slutat med doppvärmare i alla akvarium sedan något år tillbaka, kanske det kan spela roll. Men buescherina har jag haft i två år och även testat med upp till 28 grader, i o f s i en 100-liters balja som dom kanske tyckte var trång.

            Byter hälften av vattnet en gång i veckan och ger dom frusen cyclops och artemia två gånger om dagen.

            Kommentar

            • Kalle-Maja
              Användare
              • december 2004
              • 1324

              #7
              Ursprungligen postat av Micke
              Det skulle vara denna artikel ovan:
              http://www.ciklid.se/ciklidbladet_ar...R=9402&LOPNR=3
              Tack Micke, jag har skrivit ut artikeln och satt den i min fina akvariepärm. Där finns bara det allra gottigaste och i gammal hederlig pappersform.

              Men just nu var det lite overkill för min del, skulle behöva några enklare tumregler. En sak som får mig att fundera om jag har lite väl osaltat vatten är att en välskött akvariebutiks innehavare i grannskapet tillsätter 1 matsked salt per 10l vatten vid beredningen som grundblandning. Alltid! Och då har han inte ens afrikanska klyftsjöfiskar.

              Kommentar

              • Wilhelm
                Användare
                • april 2002
                • 9122

                #8
                Jag har varken salt eller bikarbonat i vattnet och fiskarna mår bra och ynglar av sig.
                Salt har jag bara för behandling och då i konv. kar.

                Värdena från kran är 9-10dH 7,8 pH 38mS/m ungefär 25 grader varmt i akv.
                mvh Wilhelm

                "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                www.linkopings-akvarieforening.net/
                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                Kommentar

                • Kalle-Maja
                  Användare
                  • december 2004
                  • 1324

                  #9
                  Skönt att höra Wilhelm att du inte behöver krångla till det. Mike antyder ju detsamma och jag kanske inte borde hysta i nåt över huvudtaget. Det mesta funkar bra för mig med oxå med lek av multisar, jullar, prinsessor och leptosomor. Men det är dom där frigida buesherina som stör mig.

                  När jag ändå är inne på saker som fungerar mindre bra så är det mina växter. Fortfarande i tanganyikaakvariet alltså. Nu har jag bara kört i drygt en månad men alla växter ser ut att tyna bort. Är inte så bra på sorter men en är nog vallisneria(det är ingen lök nedtill, men det måste det inte vara va?), en stängelväxt med parblad och en anubiasplanta. Inte ens anubiasen rör på sig. Till mina vattenbyten kör jag en fulldos PMDD även i det här akvariet. Gott om lyse. Que pasa?

                  Kommentar

                  • Mike_Noren
                    Användare
                    • februari 2003
                    • 2695

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kalle-Maja
                    Hmm, varmt vatten säger du.
                    Med vilket avses cirka 24-27 (men allt mellan 20 och 30 är acceptabelt).
                    Byter hälften av vattnet en gång i veckan och ger dom frusen cyclops och artemia två gånger om dagen.
                    Låter bra. De leker säkert med tiden. Eventuellt kunde du testa ett mycket stort (säg, 75%) byte med vatten som är 5 grader kallare än normalt. Ett annat klassiskt trick för att få knepiga fiskar i lek är att visa hanen sin spegelbild en halvtimme om dagen - om problemet är en slö hane så brukar det få fart på hormonerna.

                    Kommentar

                    • Kalle-Maja
                      Användare
                      • december 2004
                      • 1324

                      #11
                      Det sista tricket - spegeln - ska jag testa. Med buescheri är det ju ofta hanen som spöar på honan för tidigt eller mycket men i mitt fall är dom som ett gammalt pensionärspar som stökar omkring i godan ro och inspekterar olika grottor och håligheter. Det är hela tiden honan som tar initiativ med den arttypiska kindpussen medan hanen i dessa fall lite lojt bara slänger en extra blick åt hennes håll. Faktum är att han t o m blivit slöare. Förut så brukade han vända upp i en S-formad pose med utspända fenor för att tigga kindpuss eller så stajlade han genom att spurta längs hela frontrutan och tvärnita framför honan. Just nu har han faktikst bestämt, lugnt men resolut, att honan ska hålla sig i en viss skreva i stenröset. En vacker dag...

                      Kommentar

                      • deelay
                        Användare
                        • september 2002
                        • 5394

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kalle-Maja
                        1 matsked salt per 10l vatten vid beredningen som grundblandning. ens afrikanska
                        Det låter helt absurt... den mängden du nämnde för din burk, 1dl/100L vatten låter också sjukt mycket under normala omständigheter. En matsked per 100L kan jag förstå om man ska använda salt.
                        Det är nog den starka saltkoncentrationen som gör att vallisnerian inte trivs.
                        http://www.aquariumstockholm.se/

                        Kommentar

                        • Kalle-Maja
                          Användare
                          • december 2004
                          • 1324

                          #13
                          Ursprungligen postat av deelay
                          Det låter helt absurt... den mängden du nämnde för din burk, 1dl/100L vatten låter också sjukt mycket under normala omständigheter. En matsked per 100L kan jag förstå om man ska använda salt.
                          Det är nog den starka saltkoncentrationen som gör att vallisnerian inte trivs.
                          Oops, nu blir jag orolig. Akvariebutiksinnehavaren kan jag ju ha missuppfattat men jag själv har definitivt slängt i 1dl/100l vatten på sistone d v s sedan jag köpte mitt 840-liters. Innan dess kommer jag inte ihåg hur jag gjort men jag är inte så noga av mig så det varierade nog en del. Vad är lagom då tycker du?

                          Om man räknar ihop de olika saltsorterna i det receptet som Micke länkade till får man ca 80(alt 1) till 110(alt 2) gram per 100 liter. Då borde ju jag ligga ganska bra till tycker jag. Eller?

                          Kommentar

                          • Wilhelm
                            Användare
                            • april 2002
                            • 9122

                            #14
                            Ursprungligen postat av Kalle-Maja
                            Fortfarande i tanganyikaakvariet alltså. Nu har jag bara kört i drygt en månad men alla växter ser ut att tyna bort. Är inte så bra på sorter men en är nog vallisneria(det är ingen lök nedtill, men det måste det inte vara va?), en stängelväxt med parblad och en anubiasplanta. Inte ens anubiasen rör på sig. Till mina vattenbyten kör jag en fulldos PMDD även i det här akvariet. Gott om lyse. Que pasa?
                            Jag tror inte att det finns nån växt som klarar av saltvatten.
                            mvh Wilhelm

                            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                            www.linkopings-akvarieforening.net/
                            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                            Kommentar

                            • Kalle-Maja
                              Användare
                              • december 2004
                              • 1324

                              #15
                              Det låter på er som jag har gått över till saltvattensakvarium, men det har jag faktiskt inte. Bytte precis nu vatten och hittade ett rotutskott med ett två centimeters högt bladpar, ljusgrönt och fint. Har för mig att Gabbi i något sammanhang nyligen nämnde att växtkunder har svårt att acceptera att man ibland ska klippa av alla blad och i princip bara sätta ner rotstocken. Kanske är det det som händer nu. Växterna är ju ofta odlade över vattnet(är det det som kallas emerst?) och intar en ny fas eller form i akvariet. Typ kanske eller...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...