Sydamerikansk svartvattenciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #16
    Acarichtys heckelii later nagot for dig om du hittar den. http://www.ciklidbladet.se/artregist...isa.asp?ID=179 Den ror knappt botten. Sedan gar de flesta jordatare och mumsar i botten och ror snarast runt som gigantiska corydoras. Undantag ar brasiliensis.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Corymad

      #17
      Tack för svaren. Acarichthys heckelii kan indeed vara något! Jag får se om jag kan hitta några. Föresten, hur många rekomenderar ni att man köper?

      Kommentar

      • Erik Åhlander
        Användare
        • september 2006
        • 796

        #18
        Bara för att en art kommer från en svartvattensflod betyder inte det nödvändigtvis att arten verkligen lever i svartvatten. Laetacara thayeri är en art som lär finnas i svartvatten hela vägen från Peru via Amazonfloden (som är vitvatten i huvudflödet) och en bra bit upp i Rio Negro. Laetacara sp. Orangeflossen finns högre upp i Rio Negro och i Orinoco, men jag har fått för mig att den oftast vistas i klarvatten. Hur det är med andra arter från Rio Negro har jag ingen aning om. Jag brukar söka via FishBase och sedan klicka på Occurence nedtill på sidan. Då kommer jag in i de olika databaserna på världens museer. Ibland finns uppgifter om biotoper, vatten, vegetation och botten. Men man får ha tålamod och leta ett tag. Vissa musei-servrar kan vara temporärt nere t ex.

        För att göra det ännu mer komplicerat så kommer de flesta uppgifter om vilka slags vatten fiskarna lever i från torrtiden. Hur det är under regntiden finns nästan aldrig dokumenterat.

        Kommentar

        • Helenai
          Användare
          • oktober 2004
          • 269

          #19
          Kompletterande artförslag

          Hej!
          Rio Meta, är det riktigt svartvatten i den?

          Om så, föreslår jag Aequidens metae som komplement till heckeln. Den låter växterna vara, och är mycket fredlig mot mindre fiskar (mitt par tog inte ens orange 1 cm yngel som simmade 2 cm framför munnen på dem). Enda tiden de går på växterna är när de har frisimmande yngel, då vill de ha fri sikt och biter av alla stänglar.

          Intressant diskussion i övrigt.
          Varde ljus... och det vart mörker.

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=599007

          Kommentar

          • Erik Åhlander
            Användare
            • september 2006
            • 796

            #20
            Ursprungligen postat av Helenai
            Hej!
            Rio Meta, är det riktigt svartvatten i den?
            Jag hittar en enda Ae. metae med biotopdata (NRM 19625) och den är inte samlad i Río Meta utan i Río Inírida: "Ecology: flowing, clear, tea-brown water, flooded river." Det tolkar jag som svartvatten och dessutom regntid.

            Kommentar

            • Corymad

              #21
              Projektet avslutat!

              Jag är förövrigt klar med min svartvattensbiotop, jag är riktigt nöjd med resultatet. Inväntar de första cikliderna bara, är fortfarande inne på jordätare men är också lite inne på diskus nu .

              Resultat: http://www.zoonen.com/perzoonen/gall...171&gid=995573

              Kommentar

              Arbetssätt...