Sydamerikansk svartvattenciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Corymad

    Sydamerikansk svartvattenciklid

    Som rubriker förtäljer så är jag ute efter en sydamerikansk svartvattenciklid. Det enda kravet är att den skall vara hyffast snäll mot andra fiskar (corys, tetror), även under leken. Jag är inte intresserad av Apistogramma, då jag inte fattat tycke för dess avlånga och smala kroppar, det skall alltså gärna vara lite "höjd" på fisken. Akvariet är på 375l (150x50x50), inredning: Grenar, rötter, nedfallna löv, en och annan flat sten, växter: javaormbunke, svärdsplanta.
    Vattenvärden/Utrustning:
    Temperatur: 26-27C
    pH: 6,0-6,5 (tefärgat vatten)
    kH: ~3-4
    Belysning: 3st svaga spotlights

    Kom gärna med en massa roliga förslag

    Tack på förhand!

    /Mathias
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Hej

    Valkommen hit!

    Ratta mig om jag har fel, men Rio Negro ar val svartvatten? Har har du Rio Negros ciklider:http://www.fishbase.se/TrophicEco/Fi....cfm?e_code=63 och har har du lite foton pa floder http://www.amazonian-fish.co.uk/indexc3b0.html

    Cichla temensis Speckled pavon Cichlidae benthopelagic 99 TL 4.5 native
    Cichla orinocensis Cichlidae benthopelagic 76 TL 4.4 native
    Hoplarchus psittacus Cichlidae benthopelagic 32 TL 3.7 native
    Satanoperca lilith Cichlidae benthopelagic 32 TL 3.1 native
    Astronotus crassipinnis Cichlidae benthopelagic 30 TL 3.6 native
    Crenicichla reticulata Cichlidae benthopelagic 27 TL 3.3 native
    Heros severus Banded cichlid Cichlidae benthopelagic 25 TL 2.0 native
    Satanoperca daemon Threespot eartheater Cichlidae benthopelagic 21 TL 3.1 native
    Acaronia nassa Bigeye cichlid Cichlidae benthopelagic 19 TL 3.7 native
    Heros notatus Cichlidae benthopelagic 19 TL 2.4 native
    Aequidens pallidus Doublespot acara Cichlidae benthopelagic 18 TL 3.2 native
    Acarichthys heckelii Threadfin acara Cichlidae benthopelagic 17 TL 2.7 native
    Symphysodon discus Red discus Cichlidae benthopelagic 16 TL 2.9 native
    Aequidens diadema Cichlidae benthopelagic 15 TL 3.2 native
    Mesonauta guyanae Cichlidae benthopelagic 13 TL 3.3 native
    Laetacara thayeri Cichlidae benthopelagic 12 TL 3.2 native
    Mesonauta insignis Cichlidae benthopelagic 12 TL 3.4 native
    Biotoecus opercularis Cichlidae benthopelagic 10 TL 3.3 native
    Crenicichla notophthalmus Cichlidae benthopelagic 10 TL 3.2 native
    Crenicichla virgatula Cichlidae benthopelagic 9 TL 3.2 native
    Pterophyllum altum Cichlidae benthopelagic 8 TL 3.1 native
    Nannacara adoketa Cichlidae benthopelagic 6 TL 3.1 native
    Taeniacara candidi Cichlidae benthopelagic 5 TL 3.2 native
    Dicrossus filamentosus Chessboard cichlid Cichlidae benthopelagic 5 TL 3.1 native
    Geophagus winemilleri Cichlidae benthopelagic 0 TL native
    Geophagus dicrozoster Cichlidae benthopelagic 0 TL native
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Hej!

      Hej!
      Varför inte Hantelsciklid eller diskus men med diskus får du nog ha runt 27-28 grader,vattenvärdena du beskriver passar in på dessa,bägge två är dessutom höga framförallt diskus,Mvh Ann-Mari

      Kommentar

      • 56ovwal
        Användare
        • mars 2004
        • 664

        #4
        Tänkte först föreslå min sydamerika-favorit: Uaru amphichantoides "Kilfläckscikliden", men det föll bort när du nämnde växterna. De äter allt som är grönt, inte ens plastväxter går säkra !
        Så då får mitt förslag bli.... Skalarer ! Naturligtvis någon viltform, exempelvis "Peru-Altum" eller "Red Back" Manacapuru. De är iallafall långt ifrån långsmala....
        Pigge
        Bygger ny akvarielokal:
        http://ovwali.blogg.se/
        Uppdaterad:2011-12-23

        Kommentar

        • Corymad

          #5
          Tack för alla svar! Fishbase funktionen var prima , jag får titta lite närmare på den. Återkommer senare med vad jag köpte och bilder såklart .

          Kommentar

          • Lutt
            Användare
            • oktober 2005
            • 1919

            #6
            vad har du för dh i ditt vatten då det kan också vara intressant??

            Kommentar

            • Corymad

              #7
              dH=1

              Kommentar

              • Felipe
                Användare
                • april 2002
                • 327

                #8
                Ursprungligen postat av Ola Svensson
                Hej

                Valkommen hit!

                Ratta mig om jag har fel, men Rio Negro ar val svartvatten? Har har du Rio Negros ciklider:http://www.fishbase.se/TrophicEco/Fi....cfm?e_code=63 och har har du lite foton pa floder http://www.amazonian-fish.co.uk/indexc3b0.html

                Cichla temensis Speckled pavon Cichlidae benthopelagic 99 TL 4.5 native
                Cichla orinocensis Cichlidae benthopelagic 76 TL 4.4 native
                Hoplarchus psittacus Cichlidae benthopelagic 32 TL 3.7 native
                Satanoperca lilith Cichlidae benthopelagic 32 TL 3.1 native
                Astronotus crassipinnis Cichlidae benthopelagic 30 TL 3.6 native
                Crenicichla reticulata Cichlidae benthopelagic 27 TL 3.3 native
                Heros severus Banded cichlid Cichlidae benthopelagic 25 TL 2.0 native
                Satanoperca daemon Threespot eartheater Cichlidae benthopelagic 21 TL 3.1 native
                Acaronia nassa Bigeye cichlid Cichlidae benthopelagic 19 TL 3.7 native
                Heros notatus Cichlidae benthopelagic 19 TL 2.4 native
                Aequidens pallidus Doublespot acara Cichlidae benthopelagic 18 TL 3.2 native
                Acarichthys heckelii Threadfin acara Cichlidae benthopelagic 17 TL 2.7 native
                Symphysodon discus Red discus Cichlidae benthopelagic 16 TL 2.9 native
                Aequidens diadema Cichlidae benthopelagic 15 TL 3.2 native
                Mesonauta guyanae Cichlidae benthopelagic 13 TL 3.3 native
                Laetacara thayeri Cichlidae benthopelagic 12 TL 3.2 native
                Mesonauta insignis Cichlidae benthopelagic 12 TL 3.4 native
                Biotoecus opercularis Cichlidae benthopelagic 10 TL 3.3 native
                Crenicichla notophthalmus Cichlidae benthopelagic 10 TL 3.2 native
                Crenicichla virgatula Cichlidae benthopelagic 9 TL 3.2 native
                Pterophyllum altum Cichlidae benthopelagic 8 TL 3.1 native
                Nannacara adoketa Cichlidae benthopelagic 6 TL 3.1 native
                Taeniacara candidi Cichlidae benthopelagic 5 TL 3.2 native
                Dicrossus filamentosus Chessboard cichlid Cichlidae benthopelagic 5 TL 3.1 native
                Geophagus winemilleri Cichlidae benthopelagic 0 TL native
                Geophagus dicrozoster Cichlidae benthopelagic 0 TL native
                Va???
                Inte en enda Gymnogeophagus????
                Felipe

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #9
                  Ursprungligen postat av Felipe
                  Va???
                  Inte en enda Gymnogeophagus????
                  Finns det nagon storre svartvattenflod soder om Amazonas? Kolla om den finns i FishBase isadana fall. Da finns det "garanterat" Gymnogeophagus.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • Corymad

                    #10
                    Jag har tittat lite på Jordätare och kan konstatera att de är mycket vackra ciklider. Jag har också läst att vissa gräver mer än andra. Kan man ha Jordätare i mitt akvarium som till största del kommer vara täckt med löv, eller kommer dom böka upp allt?

                    /Mathias

                    Kommentar

                    • Felipe
                      Användare
                      • april 2002
                      • 327

                      #11
                      Ursprungligen postat av Ola Svensson
                      Finns det nagon storre svartvattenflod soder om Amazonas? Kolla om den finns i FishBase isadana fall. Da finns det "garanterat" Gymnogeophagus.
                      Skamt at sido....
                      Arligt talat vet jag inte hur "svart" vattnet maste vara for att klassas in dar?
                      I Argentina finns det ju ocksa en "Rio Negro", och likasa i sodra Brasilien som sedan rinner in i Uruguay, tvars over hela landet och gar anda ut i Rio Uruguay (Ph mellan 6.8 och 7.3).
                      Men det ar sakert dumt att jamfora och allting ar ju relativt; vattenvarderna i en "Rio Negro" behover inte alls vara samma (sakert inte) som i en annan.
                      Om det nu ar sa enkelt att det bara kravs mork vatten, sa kan en del arter inom "Rhabdotus" gruppen racknas bland dom som passar in (inga av "Gymnogenys" gruppen da dessa foredrar betydligt klarare vatten + sand och/eller sten)
                      Sjalvklart Australoheros ocksa (de flesta), Crenicichla lepidota och Crenicichla scottii (den sista blir for stor, den forsta max. 20cm).
                      Men..det var mest tankt som ett skamt fran borjan da det ar sa sallan (aldrig?) nagon som foreslar nagra av dessa arter trots att dem ar hur taliga som helst (tal temperaturer anda upp till +30 och anda ner till +10 utan storre problem), farggranna, lagom storlek och inte alls sa agressiva.
                      Felipe

                      Kommentar

                      • Corymad

                        #12
                        Jag tror jag har bestämt mig nu, jag tycker Mesonauta insignis (Flaggciklid) verkar vara något som skulle passa i mitt kar. De lever i svartvatten, och på bilder jag sett så verkar de leva i "symbios" med kardinaltetror och liknande småtetror. De stämmer också in på mina vattenvärden rätt så hyffsat. Två frågor dock: Är det en fisk som gillar att hoppa? Jag hoppas inte, för jag har har ett öppet kar. Nån som vet var man kan köpa några i Stockholms området (helst VF)?

                        Kommentar

                        • daniel60
                          Användare
                          • mars 2003
                          • 527

                          #13
                          Ursprungligen postat av Corymad
                          Jag tror jag har bestämt mig nu, jag tycker Mesonauta insignis (Flaggciklid) verkar vara något som skulle passa i mitt kar. De lever i svartvatten, och på bilder jag sett så verkar de leva i "symbios" med kardinaltetror och liknande småtetror.
                          Visst trivs flaggciklider bra med kardinaler och andra småtetror. Lite FÖR bra, faktiskt... Tänk på att flaggorna, framför allt hanarna, blir rätt stora - runt 20 cm. Enligt min erfarenhet är till exempel jordätare mycket mindre benägna att käka småfisk. Högryggade tetror funkar bra, mitt par rör inte rödryggstetrorna (däremot blev rödmunnarna inte långlivade).
                          Ursprungligen postat av Corymad
                          Två frågor dock: Är det en fisk som gillar att hoppa? Jag hoppas inte, för jag har har ett öppet kar.
                          Har jag inte märkt, men det är en lättskrämd art. Massor av flytväxter rekommenderas. Och minimal snurr på vattnet verkar vara bra. Mina lekte när de fick ett akvarium helt utan cirkulation.
                          Ursprungligen postat av Corymad
                          Nån som vet var man kan köpa några i Stockholms området (helst VF)?
                          Jag köpte mina på Akvarieleasing för ett par år sedan, men har inte sett några insignis sedan dess, bara vanliga festivus.
                          Senast redigerad av daniel60; 27 oktober 2006, 00:29.
                          Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
                          Mina fiskar & burkar

                          Kommentar

                          • Corymad

                            #14
                            Ursprungligen postat av daniel60
                            Enligt min erfarenhet är till exempel jordätare mycket mindre benägna att käka småfisk.
                            Jordätare gillar jag, fast kommer dom inte rota upp alla löv som ligger på botten? Gillar dom inte föresten mer basiskt vatten? Har för mig att jag läste om en jordätare som levde i surt vatten fast den vart alldeles för stor för min 375:a med BTN.

                            Ursprungligen postat av daniel60
                            Jag köpte mina på Akvarieleasing för ett par år sedan, men har inte sett några insignis sedan dess, bara vanliga festivus.
                            Vad kostade dom?
                            Jag antar att "käka småfisk"-beteendet existerar hos festivus också?
                            Senast redigerad av Gäst; 27 oktober 2006, 01:54.

                            Kommentar

                            • daniel60
                              Användare
                              • mars 2003
                              • 527

                              #15
                              Ursprungligen postat av Corymad
                              Jordätare gillar jag, fast kommer dom inte rota upp alla löv som ligger på botten? Gillar dom inte föresten mer basiskt vatten? Har för mig att jag läste om en jordätare som levde i surt vatten fast den vart alldeles för stor för min 375:a med BTN.
                              Det finns jordätare även i svartvatten (kolla i Thomas Weidners dregelfrämjande bok "South American Eartheaters"). Gissar att du tänker på Satanoperca. Och jo, jordätare gräver förstås en del.
                              Ursprungligen postat av Corymad
                              Vad kostade dom?
                              Jag antar att "käka småfisk"-beteendet existerar hos festivus också?
                              200 styck, har jag för mig. Skulle tro att festivus är precis likadana. Har aldrig haft några andra flaggor än insignis-paret så jag kan inte påstå att jag VET.
                              Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
                              Mina fiskar & burkar

                              Kommentar

                              Arbetssätt...