Hjälp!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #16
    Ursprungligen postat av Perikles
    Gå till din lokala veterinär och be personen att skriva ut Flagyl, köp sedan Aquamor (billigare än Furan). Kör full dos av båda, vänta ett par timmar och fiskarna är fit-for-fight igen. Låter otroligt, men jag fick rådet i troffetråden av en person som sysslat med Tropheus i 30 år. Och tamigfan det funkade. Hade soten i min Körsbärsgrupp, gjorde som jag ovan beskrivit. Efter en timme _ville_ de ha mat!
    Då hade du garanterad inte bukvattensot utan förmodigen en annsammling bakterier som på annat sätt störde fiskens aptit, bukvattensot botar du inte på ett par timmar. Många kallar idag allt som gör att fisken inte vill äta för bukvattensot vilket egentligen är helt fel. Fördelen men att kombinera dessa 2 mediciner är ju att det slår ut nästan allt man kan tänka sig i bakteriväg i burken, nackdel blir det ju för filtret eftersom furanet dödar de bakterierna som vi vill ha med, octozinet eller flagyl dödar inte dom bakterierna som vi vill ha i filtret.

    Om du inte kan få flagyl utskrivet så köp octozin, det är samma verksamma ämne man vill åt i dom... Flagyl ska väl vara optimerat för människan kan jag tro medans Octozinet borde vara optimerat för behandling av fisk.

    Släck lampan när du medicinerar med flagyl eller octozin pga att den medicinen trivs inte under belysning utan den verkar bättre i mörker plus att det är verksammt i 8timmar så ska man vara ordentlig så ska man byta vatten efter 8timmar och köra en ny dos... kanske blir lite jobbigt =)
    Senast redigerad av deelay; 22 oktober 2006, 17:23.
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • malawi375
      Användare
      • april 2006
      • 209

      #17
      Ursprungligen postat av blackened
      Metronidazole påverkar inte bakteriefloran överhuvudtaget.
      Fel... Metronidazol är väldans dödligt för många anaeroba bakterier, dock inte för aeroba. I akvariet är det väl inte så många anaeroba bakterier som är till nytta dock.

      Kommentar

      • malawi375
        Användare
        • april 2006
        • 209

        #18
        Ursprungligen postat av deelay
        Många kallar idag allt som gör att fisken inte vill äta för bukvattensot vilket egentligen är helt fel.

        Håller med. Sot betyder sjukdom, bukvatten betyder ascites, dvs ansamling vätska i bukhålan. Alltså bara ett namn på ett symptom.

        Kommentar

        • Perikles
          Användare
          • december 2005
          • 658

          #19
          Ursprungligen postat av deelay
          Många kallar idag allt som gör att fisken inte vill äta för bukvattensot vilket egentligen är helt fel.
          Detta har jag oxå påpekat ett flertal gånger. Körsbärsgruppen som medicinerades enligt ovan hade bukvattensot, jag var tvungen att avliva en uppblåst rackare med fjällen pekandes åt alla håll, m.a.o klassisk bukvattensot. Det är faktiskt första gången jag själv har haft det, trots att jag haft fisk i 35 år. 3-4 st. vägrade äta och med tanke på hur kompisen som jag avlivade såg ut så föjde jag rådet jag fick i troffetråden. Och det funkade, ett par timmar efteråt var de som svajjade och matvägrade helt alerta. Men jag håller fullständigt med dig om att folk tror att de har soten så fort fisken matvägrar, öser på med medikamenter när ett vanligt vattenbyte + salt kanske hade hjälpt lika väl.
          Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
          -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
          Cicero (106-43 f.kr)

          Kommentar

          • malawi375
            Användare
            • april 2006
            • 209

            #20
            Ursprungligen postat av Perikles
            m.a.o klassisk bukvattensot. Det är faktiskt första gången jag själv har haft det, trots att jag haft fisk i 35 år.
            Ehhhh.....

            Kommentar

            • Perikles
              Användare
              • december 2005
              • 658

              #21
              Ursprungligen postat av malawi375
              Ehhhh.....
              Den uppblåsta fisken med fjällen spretandes! Det som brukar beskrivas som buksot. Jag har däremot haft fiskar som inte äter och mår allmänt dassigt, jag vill dock inte kalla det för buksot av ovan nämnda anledningar i inlägg av både mig och Deelay.
              Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
              -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
              Cicero (106-43 f.kr)

              Kommentar

              • Per B
                Användare
                • september 2005
                • 1250

                #22
                Ursprungligen postat av Perikles
                ...m.a.o klassisk bukvattensot. Det är faktiskt första gången jag själv har haft det, trots att jag haft fisk i 35 år.
                Jag tror malawi375 blev lika orolig för dig som jag blev nu. Hur känner du dig? Har det gått över nu så du är riktigt frisk och kry igen? De här sjukdomarna som vandrar mellan djur och människor är inte att leka med!
                mvh Per

                Tanganyika och Västafrika i burkarna

                Kommentar

                • malawi375
                  Användare
                  • april 2006
                  • 209

                  #23
                  Präxis, kunde bara inte låta bli att klippa ur den delen ur citatet...var ju riktigt skoj, även om sjukdom i sig inte är det...

                  Kommentar

                  • Perikles
                    Användare
                    • december 2005
                    • 658

                    #24
                    Ursprungligen postat av Per Bjellert
                    Jag tror malawi375 blev lika orolig för dig som jag blev nu. Hur känner du dig? Har det gått över nu så du är riktigt frisk och kry igen? De här sjukdomarna som vandrar mellan djur och människor är inte att leka med!
                    Jo tack, jag känner mig rätt ok nu. Fast jag blev ju tvungen att peta i mig hela mitt lager av Flagyl vilket innebär att vi måste beställa mer. Alla fjäll på kroppen har lagts sig och jag känner mig sugen på en vegburgare från Max. Va, finns det inga Maxhamburgare här i krokarna. Äh, då flyttar jag tebaks till Fjollträsk.
                    Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                    -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                    Cicero (106-43 f.kr)

                    Kommentar

                    • malawi375
                      Användare
                      • april 2006
                      • 209

                      #25
                      Hehe, blev lite orolig att du skulle ta illa upp Perikles...men som det heter: "Numquan sapiens irascitur"

                      Kommentar

                      • Perikles
                        Användare
                        • december 2005
                        • 658

                        #26
                        Ursprungligen postat av malawi375
                        Hehe, blev lite orolig att du skulle ta illa upp Perikles...men som det heter: "Numquan sapiens irascitur"
                        Ingen fara, men "Odi profanum vulgus et arceo". Et "Pisces natare oportet".
                        Senast redigerad av Perikles; 24 oktober 2006, 21:04.
                        Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                        -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                        Cicero (106-43 f.kr)

                        Kommentar

                        • colinthecorgi
                          Användare
                          • juli 2007
                          • 31

                          #27
                          Ursprungligen postat av Perikles
                          Ingen fara, men "Odi profanum vulgus et arceo". Et "Pisces natare oportet".
                          Med tanke på det du sade om Max-kedjan kan man tro att du kommer från någon by utanför Piteå, Älvsbyn e dyl. Dialekterna där kan man lätt förväxla med Latin

                          Har jag rätt?

                          Kommentar

                          Arbetssätt...