Hjälp!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • roni
    Användare
    • maj 2003
    • 183

    Hjälp!!!

    Igår kväll satt jag och tittade på mina troffar när jag såg en hona som stod och tryckte sig mot en modul, mycket ovanligt då det brukar vara full fart på alla fiskar. Jag kollade lite närmare för att se om hon tuggade men såg inget, lite senare såg det ut som om hon vände äggen men är inte säker. Hon spände sig och jagade bort alla som kom nära. Hon var även nere vid botten och vaggade lite fram och tillbaka, hon åt inget när jag matade.

    Imorswe när jag skulle kolla igen så hade hon vit trådformad avföring, är hon sjuk vad ska jag göra?

    Tacksam för snabba svar
    Mvh/Fredrik
  • roni
    Användare
    • maj 2003
    • 183

    #2
    Inget som vet vad jag ska göra.
    Mvh/Fredrik

    Kommentar

    • Rhodebaert
      Användare
      • februari 2006
      • 557

      #3
      jag vet inte. Om hon tuggar så kanske det inte är konstigt att hon inte bajsar så mkt, eller äter för den delen.
      Det går alltid en senare buss.

      Kommentar

      • Jeppe
        Användare
        • oktober 2005
        • 409

        #4
        Tuggar hon så är det nog inget allvarligt, men om hon inte tuggar så kan det vara nån sjukdom, ev. soten. Försök ta reda på om hon verkligen ruvar, annars måste du nog medicinera!
        540 Troffar, Callochromis ect
        100 sydamerica, dvärgar
        120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
        40 tomt

        Qui dormit, non peccat

        Kommentar

        • roni
          Användare
          • maj 2003
          • 183

          #5
          Vad ska jag medicinera med då? Hon ruvar nog inte idag var det 3-4 st som inte åt. dom far mot maten men äter den inte. Dom ser inte så sjuka ut. Jag gjorde ett vattenbyte igår och saltade.
          Mvh/Fredrik

          Kommentar

          • blackened
            Användare
            • januari 2005
            • 1042

            #6
            Jag hade precis problem med att mina nyinköpta moliro slutade äta, stod och hostade osv. Ringde akvarielagret och bad dom skicka en tub metronidazole. Den kom dagen efter och efter två-tre dagars medecinering är alla fit for fight igen.

            Kommentar

            • roni
              Användare
              • maj 2003
              • 183

              #7
              Aqua Furan är den enda medicin jag kan få tag i som behandlar bukvattensot, är det nån som provat den?
              Mvh/Fredrik

              Kommentar

              • blackened
                Användare
                • januari 2005
                • 1042

                #8
                Aqua furan innehåller nifurpirinol och dödar därmed alla bakterier som finns i karet, så har du ingen möjlighet att medecinera på sidan om får du starta om balteriekulturen i karet efteråt. Metronidazole påverkar inte bakteriefloran överhuvudtaget.

                Kommentar

                • roni
                  Användare
                  • maj 2003
                  • 183

                  #9
                  Jag skulle ju kunna fånga dom och medicinera i ett mindre kar, men det är ju svårt att veta vilka som är sjuka redan.
                  Mvh/Fredrik

                  Kommentar

                  • deelay
                    Användare
                    • september 2002
                    • 5394

                    #10
                    Aquafuran + Octozin +1-2dl salt per 100L vatten, släck burken medans du medicinerar.
                    Så skulle jag ha gjort pga det är så svårt att veta exakt vilken sjukdom man har eftersom många visar ungefär samma symptom när det handlar om dessa sjukdomar då riftlakes fiskarna matvägrar.
                    http://www.aquariumstockholm.se/

                    Kommentar

                    • PsyM
                      Användare
                      • mars 2004
                      • 460

                      #11
                      annars kan du ju tömma ut en del vatten i en balja/spann. Ta ut filtret ur akvariet och låt det köra i baljan/spannen.

                      Sätt en en cirkluationspump i akvariet.

                      På så sätt kan du medicinera i akvariet utan att förstöra filtret. När du är klar med medicineringen (typ 2-3 dagar)så byt ca 70% av vattnet i akvariet och sätt tillbaks filtret.

                      Det funkar utmärkt.. har själv tillämpat denna metod.
                      Min Zoon
                      Mitt 900 liters

                      Kommentar

                      • roni
                        Användare
                        • maj 2003
                        • 183

                        #12
                        Tack för tipsen bara att hoppas att det går bra
                        Mvh/Fredrik

                        Kommentar

                        • Perikles
                          Användare
                          • december 2005
                          • 658

                          #13
                          Gå till din lokala veterinär och be personen att skriva ut Flagyl, köp sedan Aquamor (billigare än Furan). Kör full dos av båda, vänta ett par timmar och fiskarna är fit-for-fight igen. Låter otroligt, men jag fick rådet i troffetråden av en person som sysslat med Tropheus i 30 år. Och tamigfan det funkade. Hade soten i min Körsbärsgrupp, gjorde som jag ovan beskrivit. Efter en timme _ville_ de ha mat!
                          Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                          -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                          Cicero (106-43 f.kr)

                          Kommentar

                          • roni
                            Användare
                            • maj 2003
                            • 183

                            #14
                            Jag får tyvärr inte tag i nån veterinär och apoteken är stängda, furan var det enda jag fick tag i så jag får chansa med det. Vet dock inte hur jag ska göra med bakterikulturen, om jag ska låta filtrerna vara i och när jag medicinerat klart klämma ur filtermatta från ett annat kar.

                            Skulle det kunna funka?
                            Mvh/Fredrik

                            Kommentar

                            • Perikles
                              Användare
                              • december 2005
                              • 658

                              #15
                              Ursprungligen postat av roni
                              Jag får tyvärr inte tag i nån veterinär och apoteken är stängda, furan var det enda jag fick tag i så jag får chansa med det. Vet dock inte hur jag ska göra med bakterikulturen, om jag ska låta filtrerna vara i och när jag medicinerat klart klämma ur filtermatta från ett annat kar.

                              Skulle det kunna funka?
                              Byt 70% av vattnet om ett par dagar och "skita" ner akvariet med goa bakterier från ett filtermatta, javisst, varför inte.
                              Men, jag kan rekommendera det jag sa i mitt förra inlägg. Ha AquaFuran eller liknande + Flagyl hemma, medicinera om de matvägrar, hostar eller står och svajjar.
                              Works like clockwork, everytime.
                              Senast redigerad av Perikles; 22 oktober 2006, 21:09.
                              Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                              -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                              Cicero (106-43 f.kr)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...