Thorichtys?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • november 2005
    • 1294

    #31
    Ursprungligen postat av Nikost
    Med risk för att lägga samtalet på en lägre nivå, men ändå... Jag har medveten hållit mig från Meeki med tron att de är aggressiva, har jag haft en felaktig uppfattning då? Jag har tänkt mig jordätare men i mina trakter är de svåra att få tag på. Nu har jag ett Sajica-par tillsammans med Scalarer. Är det tänkbart att slänga i några eldbukar? Förstör de växter? Hur många ska jag starta med? Parar de ihop sig?

    Tack så länge!
    Hej

    Jag vet inte om du ännu kollat i det utmärkta artregistret här på cikliod.org



    Här finns nog det mesta infot du behöver. Meeki är enligt min erfarenhet väldigt snäll för sin storlek men det finns ju griniga indvider av de flesta arter så har man otur..... Ha gärna flera par = gärna 300 liter+ för att få se revirkamperna med utspända gällock. Vet ej hur de går med skalarer men de går bra med många fiskar typ barber, större tetror, levandefödare osv bara temp/ vattnet passar.

    Kommentar

    • C Olsson
      Användare
      • mars 2011
      • 13

      #32
      Jag har Eldbuk tillsammans med bl.a. Skalarer fungerar jättebra.

      Eldbukarna har yngel och sköter om dem på bästa sätt, mycket stimulerade att titta på och följa. Inga växter har krachats, några hålor har de grävt, det är allt.

      En fråga om Thorichtys och ZebraCiklid jag läser på de flesta ställe att man inte skall blanda dessa för att Zebran är för tuff, vad har ni för inställning till detta?

      Läser även att man inte skall blanda olika Thorichtys med varandra, typ Meeki och Ellioti då de lätt korsar sig. Dessa två verkar vara de som är lättast att få tag på, kommentarer till detta?

      Kommentar

      • Banderad
        Användare
        • februari 2006
        • 3479

        #33
        Ursprungligen postat av C Olsson
        Jag har Eldbuk tillsammans med bl.a. Skalarer fungerar jättebra.

        Eldbukarna har yngel och sköter om dem på bästa sätt, mycket stimulerade att titta på och följa. Inga växter har krachats, några hålor har de grävt, det är allt.

        En fråga om Thorichtys och ZebraCiklid jag läser på de flesta ställe att man inte skall blanda dessa för att Zebran är för tuff, vad har ni för inställning till detta?

        Läser även att man inte skall blanda olika Thorichtys med varandra, typ Meeki och Ellioti då de lätt korsar sig. Dessa två verkar vara de som är lättast att få tag på, kommentarer till detta?

        Jag skulle nog kunna tänka mig att blanda större exemplar av Thorichthys
        med mindre zebror. De zebraciklider jag har haft har varit väldigt olika i temperamentet (även de Thorichthys jag har haft), så det är nog beroende på individerna man håller. Normalt upplever jag zebror betydligt tuffare än eldbukar. Jag blandar inte flera Thorichthysarter i samma kar. För närvarande har jag två arter, men detta släkte är en favorit för min del så det kan nog bli fler framöver...

        /Jocke

        Kommentar

        • HåkanM
          NCS Medlem
          • november 2005
          • 1294

          #34
          Ja Akvarielagret har följande på sin lagerlista, Thorichthys meeki "Campeche" (Eldbuksciklid, sv.odl)
          Någon som vet vad det är för variant och hur den ser ut ?

          Kommentar

          • oaken
            Användare
            • januari 2008
            • 269

            #35
            Ursprungligen postat av HåkanM
            Ja Akvarielagret har följande på sin lagerlista, Thorichthys meeki "Campeche" (Eldbuksciklid, sv.odl)
            Någon som vet vad det är för variant och hur den ser ut ?
            Såg dem. Vet dock inget om dem, men de såg väl ut ungefär som vilken Eldbuk som helst. De har nog bra potential! Överlag tänker jag mig att de flesta Eldbukar som säljs i svenska butiker numer har betydligt bättre potential än de som såldes för säg 10-15 år sedan. Den variant som Jan Wester hade var förresten från Rio Candelaria.

            Kommentar

            • Rivulatus
              Användare
              • december 2002
              • 811

              #36
              Ursprungligen postat av HåkanM
              Ja Akvarielagret har följande på sin lagerlista, Thorichthys meeki "Campeche" (Eldbuksciklid, sv.odl)
              Någon som vet vad det är för variant och hur den ser ut ?
              Campeche är ett flodsystem som inefattar Chompán, Candelaria och Champotón. Har själv sett vf sp."Champotón" och dom är väldigt starka i sin rödfärg. Med rätt matning etc. kan man nog få "vanlig" eldbuk rätt fin också! Men campeche kan ju om man har tur vara en riktig vinnare
              SA:

              Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
              Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

              Kommentar

              • nicson
                Användare
                • januari 2010
                • 639

                #37
                Har ett 325-l med Elliotisar (ett par och tretton yngel i 2 cm-storlek) ihop med ungfödare. Det stämmer att de vuxna är aggressiva av sig, inte tal om att se paren markera revir mot varandra - nä döda, döda är vad som gäller. Vad jag minns var de meeki jag höll i 250-l på 80-talet snällare mot varann.

                Kommentar

                • Banderad
                  Användare
                  • februari 2006
                  • 3479

                  #38
                  Ursprungligen postat av nicson
                  Har ett 325-l med Elliotisar (ett par och tretton yngel i 2 cm-storlek) ihop med ungfödare. Det stämmer att de vuxna är aggressiva av sig, inte tal om att se paren markera revir mot varandra - nä döda, döda är vad som gäller. Vad jag minns var de meeki jag höll i 250-l på 80-talet snällare mot varann.
                  Det där verkar vara väldigt individuellt. Jag har för mig att Ola har liknande erfarenheter. Mina eliotti är snälla. Ett tag hade jag två lekande par samt två bonushonor i ett 222-liters kar. Inte en fisk skadades i det karet. Jag har en kompis som köpte några av de yngel jag drev upp från ett av dessa par. Han har 8-9 stycken i ett 250-liters varav två lekande par. Det fungerar också... Där emot har jag aldrig sett ett levandefödaryngel i ett kar med eliottis. De verkar äta upp dem väldigt snabbt. För en vecka sedan satte jag ihop vanliga meekis med gröna svärdbärare (kallmani) och Limias. Till min förvåning såg jag igår ganska många yngel som eldbukarna inte verkade jätteintresserad av. Så rovinstinkten verkar också variera ganska rejält. Sedan beror iof både aggressivitet och ätning av smått mycket på hur man inreder ett kar. Den extrema aggressiviteten som uppenbarligen är hyffsat vanlig hos T. eliotti i akvariemiljö mot artfrender är dock skum (eftersom det bara verkar gälla vissa stammar). Mina eliotti går med multispinosor och röda svärdbärare för tillfället.

                  En film från mitt gamla 222-liters kar när två par vaktar yngel samtidigt. Jag har bara ett av dessa par nu och det har växt rejält (hannen är säkert dubbelt så stor nu). Denna har jag länkat till förut.


                  /Jocke

                  Kommentar

                  • Rogli
                    Användare
                    • mars 2011
                    • 119

                    #39
                    Intressant film! Men hur länge kan de klara av att upprätthålla den spänningsnivån gentemot varandra?
                    Om de kommer åt varandras yngel, äts de upp eller "kidnappas" de?

                    Kommentar

                    • Banderad
                      Användare
                      • februari 2006
                      • 3479

                      #40
                      Ursprungligen postat av Rogli
                      Intressant film! Men hur länge kan de klara av att upprätthålla den spänningsnivån gentemot varandra?
                      Om de kommer åt varandras yngel, äts de upp eller "kidnappas" de?
                      Jag skulle faktiskt tippa på att det var svärdbärarna som stod för det mesta ätandet av yngel. Eftersom det är svårt att se vilka yngel som tillhör vilket par så vet jag inte (men jag tror de åts upp i så fall). När mina eliotti lekte i det karet klarade de sina yngel ungefär en vecka efter att de blivit frisimmande. Mina eliotti gick i det karet som könsmogna runt ett år. Sedan sålde jag alla utom det paret som lekte oftast. De går som tidigare nämnts kvar hemma hos mig. Men med tanke på att de lekte så pass många gånger (det ena paret snittade på en lyckad lek/månad det året) så tror jag att det hade fungerat än idag. Paret är duktiga yngelvårdare och försvarar sina små bestämt mot multispinosor, en kvarvarande C. cutteri (som har växt upp i det karet) samt de röda svärdbärare som syns i filmen och fick flytta med när eliottiparet bytte kar. Men de har hittills aldrig skadat någon annan fisk.

                      /Jocke

                      Kommentar

                      • HåkanM
                        NCS Medlem
                        • november 2005
                        • 1294

                        #41
                        Ursprungligen postat av Pangaea
                        Hejsan! Firrarna på bilden i fråga är faktiskt vanliga "standard"-meeki utan vare sig fångstplats eller ursprungsbeteckning... Bilden har några år på nacken och jag kommer faktiskt inte ihåg var jag köpte dom... men jag håller med... de blev rätt snygga till sist... Här kommer bilden i fråga plus en till på hanen...
                        Tja även om fiskarna saknar fångstplats angivelse så betyder det ju inte att de inte har det. Jag har också noterat att ibland i handeln så dyker det upp
                        vanliga meeki som är mycket vackrare än vanligt. Att man fort tappar bort
                        urspung är väl rätt vanligt då en grossist som köper in fisk kanske inte är så intresserad av att ange detta vidare.(eller att den som säljer inte anger något). Hur som helst så är dina meeki så vackra så antingen är det F1/F2 eller urvalsodlade. Kul är det hursomhelst att sådana praktexemplar kan dyka upp i handeln.

                        Kommentar

                        • HåkanM
                          NCS Medlem
                          • november 2005
                          • 1294

                          #42
                          Thorichthys paisioni finnsn nu i Danmark, inte illa, Det är sådana här gånger man önskar att man bott i Skåne....

                          Den side, som du forsøgte at se, blev desværre ikke fundet. Fejlen kan skyldes, at siden er blevet slettet, eller at adressen (linket til siden) er forkert.

                          Kommentar

                          • RobinH
                            Användare
                            • augusti 2008
                            • 2150

                            #43
                            Tyvärr finns där bara 3st.
                            CA

                            Kommentar

                            • HåkanM
                              NCS Medlem
                              • november 2005
                              • 1294

                              #44
                              Ja tiden går och nu verkar det som om Hagebycikliden stadigt har Thorichthys pasionis på sin lagerlista. så hur har ni det med ovanligare Thorichthys nu. Finns det fler arter i Sverige numera eller ?

                              Kommentar

                              • Micke_A
                                NCS Medlem
                                • januari 2003
                                • 638

                                #45
                                Jag hade tills nyligen ett elliotipar som lekte ofta. Upplevde dem som rätt harmlösa även under yngelvården, och de tog inga jätterevir.
                                Bifogade filer
                                MVH Micke

                                "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

                                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

                                Kommentar

                                Arbetssätt...