Thorichtys?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ciklicollector
    Användare
    • juni 2008
    • 129

    #16
    Beast

    alias jocke brukar ha bra koll på de flesta arter rörande CA

    Kommentar

    • JockeB
      Användare
      • maj 2004
      • 2964

      #17
      Ursprungligen postat av cichlids4fun
      låter kalas.......

      måste ha tag i de där gula pasionios eller vad de heter.....
      kanske riktiga helleri oxå men vem vet vilka som är äkta...?
      Jaa det är ju det som är problemet..
      Mvh Jocke
      Centralamerikanska Ciklider!

      Kommentar

      • JockeB
        Användare
        • maj 2004
        • 2964

        #18
        Ursprungligen postat av Ciklicollector
        alias jocke brukar ha bra koll på de flesta arter rörande CA
        Hmm nee inte riktigt, Thorichthys släktet är lurigt tycker jag förutom Meeki o Maculipinnis, Sen är det även svårt med Myrnae och Septemfasciatus tycker jag..
        Mvh Jocke
        Centralamerikanska Ciklider!

        Kommentar

        • cichlids4fun
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 3111

          #19
          Ursprungligen postat av Beast
          Hmm nee inte riktigt, Thorichthys släktet är lurigt tycker jag förutom Meeki o Maculipinnis, Sen är det även svårt med Myrnae och Septemfasciatus tycker jag..

          om det är som du säger att septemfasciatusen blir rosa hannar och myrnae bruna så är det garanterat septemfasciatus jag har, om nu ingen har korsat dem hej villt och man får rosa hannar på korsningen
          Mvh
          Peter

          don´t drink water-fish ..... in it!

          Kommentar

          • HåkanM
            NCS Medlem
            • november 2005
            • 1294

            #20
            Efter arikeln i CB så tänkte jag liva upp denna tråd, tex var listan över
            aggression i artikel lite förvånade med meeki som aggresivast ??.
            Blev ännu mer sugen på paisioni och mixteco green,blue eller gold.
            Men finns någon av dessa i Sverige ?? ( eller ni som brukar vara på tysklandsresor, ser ni några där???)

            Kommentar

            • HåkanM
              NCS Medlem
              • november 2005
              • 1294

              #21
              Artikeln i CB1 om Thorichtys var ju riktigt bra och väckte några frågor hos mig.
              Enligt Juan Miguel Artigas så är Thorichtys meeki ”villahermosa” den vackraste varianten.
              Har även läst en intervju med Ad konings där även han tycker att ”Villahermosa” är vackrast. Han har även haft denna i akvarium under lång tid. ( oklart om det var i USA eller Holland)
              Willem Heijns har tillsammans med Juan Miguel Artigas och Ad Konings fångat
              Thorichtys meeki ” Rio Champotón” och fått denna med sig hem ( gissar hem= Holland?).
              I Sverige har jag i lagerlistor sett Thorichtys meeki ” Rio Subin” och Thorichtys meeki ” Rio Candelaria”
              Så min fråga är finns dessa kvar i Sverige och eller Holland/Tyskland ?. Är det någon som odlar någon av dessa ( eller andra VF-varianter) av meeki ?.
              Hur stor är sannolikheten att vi får in t.ex. ”Villahermosa” till Sverige?

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #22
                Låter som en riktigt intressant fisk. antar att om ingen odlar nu så gäller det att ha koll på fisklistorna.
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • Rivulatus
                  Användare
                  • december 2002
                  • 811

                  #23
                  Allt finns att få tag på. Problemet är att det kostar massor av pengar att ta hem fisk som privatperson och man sen får sälja till förlustpriser i princip.. Men det finns alltid etusiaster som importerar, jag skulle gärna öht. vilja se ett bättre utbud av ca än det vi själva säljer tillbaka till odlare/affärer. Jag har inte pengarna att finansiera en egen import från t.ex. Mexico men nån grossist/butik borde ju se det öppna smörgåsbordet i alla ca-fantaster i Sverige som är beredd att själva resa till t.ex. Tyskland bara för att få något nytt *hint* *hint*
                  SA:

                  Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                  Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                  Kommentar

                  • oaken
                    Användare
                    • januari 2008
                    • 269

                    #24
                    Ursprungligen postat av HåkanM
                    Artikeln i CB1 om Thorichtys var ju riktigt bra och väckte några frågor hos mig.
                    Enligt Juan Miguel Artigas så är Thorichtys meeki ”villahermosa” den vackraste varianten.
                    Har även läst en intervju med Ad konings där även han tycker att ”Villahermosa” är vackrast. Han har även haft denna i akvarium under lång tid. ( oklart om det var i USA eller Holland)
                    Willem Heijns har tillsammans med Juan Miguel Artigas och Ad Konings fångat
                    Thorichtys meeki ” Rio Champotón” och fått denna med sig hem ( gissar hem= Holland?).
                    I Sverige har jag i lagerlistor sett Thorichtys meeki ” Rio Subin” och Thorichtys meeki ” Rio Candelaria”
                    Så min fråga är finns dessa kvar i Sverige och eller Holland/Tyskland ?. Är det någon som odlar någon av dessa ( eller andra VF-varianter) av meeki ?.
                    Hur stor är sannolikheten att vi får in t.ex. ”Villahermosa” till Sverige?
                    Vill minnas att Janne Wester på Södermalms Akvarieaffär har ett par av någon variant, men jag tror inte han odlar/odlade aktivt på dem.

                    Kommentar

                    • Banderad
                      Användare
                      • februari 2006
                      • 3479

                      #25
                      Ursprungligen postat av HåkanM
                      Artikeln i CB1 om Thorichtys var ju riktigt bra och väckte några frågor hos mig.
                      Enligt Juan Miguel Artigas så är Thorichtys meeki ”villahermosa” den vackraste varianten.
                      Har även läst en intervju med Ad konings där även han tycker att ”Villahermosa” är vackrast. Han har även haft denna i akvarium under lång tid. ( oklart om det var i USA eller Holland)
                      Willem Heijns har tillsammans med Juan Miguel Artigas och Ad Konings fångat
                      Thorichtys meeki ” Rio Champotón” och fått denna med sig hem ( gissar hem= Holland?).
                      I Sverige har jag i lagerlistor sett Thorichtys meeki ” Rio Subin” och Thorichtys meeki ” Rio Candelaria”
                      Så min fråga är finns dessa kvar i Sverige och eller Holland/Tyskland ?. Är det någon som odlar någon av dessa ( eller andra VF-varianter) av meeki ?.
                      Hur stor är sannolikheten att vi får in t.ex. ”Villahermosa” till Sverige?

                      Jag köpte de sista Rio Subin som fanns kvar i Nol för något år sedan. Detta visade sig vara två hannar, så det blev ingen odling. Sedan stannade pumpen i det karet och dessa fiskar dog kort efter. Jag är också grymt intresserad av meekis med specificerad fångstplats. Mitt sökande har dock avtagit lite efter att jag fick tag på ett snyggt mindre ospecificerat eldbukspar som verkar lovande.

                      /Jocke

                      Kommentar

                      • HåkanM
                        NCS Medlem
                        • november 2005
                        • 1294

                        #26
                        Hittade en bild på Thorichtys meeki " villahermosa"



                        Riktigt snygg.....

                        Kommentar

                        • HåkanM
                          NCS Medlem
                          • november 2005
                          • 1294

                          #27
                          I boken " Från Arapaima till Ögonfläcksrasbora" finns det på sidan 85 en bild
                          på Thorichthys meeki fotad av Magnus Selin.
                          Har studerat denna bild noga och utan att vara expert på området så är jag övertygad om att bilden visar någon mycket vacker vildform, antingen vf eller F1. Någon som känner Magnus Selin och kan fråga honom ?. Vore verkligen kul att veta vilken variant bilden visar. Fiskarna på bilden är magnifika.
                          Vackrare meeki än detta kan knappast existera.

                          Kommentar

                          • Pangaea
                            Användare
                            • februari 2004
                            • 390

                            #28
                            Ursprungligen postat av HåkanM
                            I boken " Från Arapaima till Ögonfläcksrasbora" finns det på sidan 85 en bild
                            på Thorichthys meeki fotad av Magnus Selin.
                            Har studerat denna bild noga och utan att vara expert på området så är jag övertygad om att bilden visar någon mycket vacker vildform, antingen vf eller F1. Någon som känner Magnus Selin och kan fråga honom ?. Vore verkligen kul att veta vilken variant bilden visar. Fiskarna på bilden är magnifika.
                            Vackrare meeki än detta kan knappast existera.
                            Hejsan! Firrarna på bilden i fråga är faktiskt vanliga "standard"-meeki utan vare sig fångstplats eller ursprungsbeteckning... Bilden har några år på nacken och jag kommer faktiskt inte ihåg var jag köpte dom... men jag håller med... de blev rätt snygga till sist... Här kommer bilden i fråga plus en till på hanen...
                            Senast redigerad av Pangaea; 04 april 2011, 19:11.
                            "..Det är bara att bryta ihop å komma igen..."

                            Min zoon

                            /Magnus

                            Kommentar

                            • RobinH
                              Användare
                              • augusti 2008
                              • 2150

                              #29
                              Ursprungligen postat av Pangaea
                              Hejsan! Firrarna på bilden i fråga är faktiskt vanliga "standard"-meeki utan vare sig fångstplats eller ursprungsbeteckning... Bilden har några år på nacken och jag kommer faktiskt inte ihåg var jag köpte dom... men jag håller med... de blev rätt snygga till sist... Här kommer bilden i fråga plus en till på hanen...
                              Riktigt snygga Eldbukar Magnus..
                              CA

                              Kommentar

                              • Nikost
                                Användare
                                • augusti 2010
                                • 16

                                #30
                                Med risk för att lägga samtalet på en lägre nivå, men ändå... Jag har medveten hållit mig från Meeki med tron att de är aggressiva, har jag haft en felaktig uppfattning då? Jag har tänkt mig jordätare men i mina trakter är de svåra att få tag på. Nu har jag ett Sajica-par tillsammans med Scalarer. Är det tänkbart att slänga i några eldbukar? Förstör de växter? Hur många ska jag starta med? Parar de ihop sig?

                                Tack så länge!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...