Cryptoheros..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fisken94
    Användare
    • april 2007
    • 44

    #46
    Hej!
    Tänkte hör,kan det vara risk att vanlig zebraciklid och
    C.Sp "Honduran Redpiont" kan korsa sig?Har förtillfälet 6 Zebraciklider
    varav det är 1 fungerande lekpar,kanske 2 snart....
    Men är Honduran Redpiont agressivare än vanlig zebraciklider eller
    är dom fredligare?
    Ha ev. tänkt skaffa några till mitt 375 liter...


    Mvh Micke

    Kommentar

    • Prayerman
      Användare
      • juni 2004
      • 1314

      #47
      Mitt Cryptoheros Myrnae par lekte igår. De har sitt bo i den här ihåliga roten. Hanen vaktar och gör ett rätt bra jobb, men smiter iväg så fort det nalkas mat, honan är mer trogen i vaktandet och sticker inte iväg alls utan bara patrulerar runt roten hastigt. De jagar iväg andra fiskar, men inte särskilt långt eller brutalt.
      Tomas Wallengren
      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

      Kommentar

      • Prayerman
        Användare
        • juni 2004
        • 1314

        #48
        En bild tagen i alla hast men som ändå visar honans färger som blivit klart mörkare nu i äggvaktar tider.
        Tomas Wallengren
        http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #49
          Ursprungligen postat av Prayerman
          Lite liv i en gammal tråd.

          Jag har precis köpt ett riktigt trevligt par Cryptoheros Myrnae. Måset säga att de är vrålsnygga.

          Hittar inte så mycket info om dem. Någon som vet vilka vattenvärden som de gillar bäst för att leka t.ex.
          Jag har odlat dem ett par gånger och hållit dem med allt möjligt. De är faktiskt rätt bra föräldrar och har lyckats hålla yngel i akvarier med ca 100 tanganyikaciklider plus lite Crenicichla och annat löst folk. De funkar även utmärkt med ungfödare. Mina var väldigt fredliga men vaktade som sagt ynglen. Man kan se skilnad på könen när hanens kropp är som en femkrona och honans som en enkrona. Det gör dem väldigt lättsålda på auktioner. `2+2 är då lämpligt.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Prayerman
            Användare
            • juni 2004
            • 1314

            #50
            Hanen och honan tillsammans. Honan tittar upp i ett hål i roten som de lagt äggen. Om några dagar köper vi en ny kamera och då skall jag fota bättre bilder. Måste ändå säga att den här fisken är mycket trevlig. Vacker (även om detta är ungdjur), intressant och mycket harmonisk.

            Cryptoheros Myrnae kan jag varmt rekommendera, kanske får jag fiskar att sälja om jag har tur.
            Tomas Wallengren
            http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

            Kommentar

            • JockeB
              Användare
              • maj 2004
              • 2964

              #51
              Ursprungligen postat av Fisken94
              Hej!
              Tänkte hör,kan det vara risk att vanlig zebraciklid och
              C.Sp "Honduran Redpiont" kan korsa sig?Har förtillfälet 6 Zebraciklider
              varav det är 1 fungerande lekpar,kanske 2 snart....
              Men är Honduran Redpiont agressivare än vanlig zebraciklider eller
              är dom fredligare?
              Ha ev. tänkt skaffa några till mitt 375 liter...


              Mvh Micke
              Jepp, dessa ska du inte ha i samma kar, korsningsrisken är snarare sanolik än inte!

              HRP är fredligare än den vanligare Zebran..
              Mvh Jocke
              Centralamerikanska Ciklider!

              Kommentar

              • JockeB
                Användare
                • maj 2004
                • 2964

                #52
                Ursprungligen postat av Prayerman
                Mitt Cryptoheros Myrnae par lekte igår. De har sitt bo i den här ihåliga roten. Hanen vaktar och gör ett rätt bra jobb, men smiter iväg så fort det nalkas mat, honan är mer trogen i vaktandet och sticker inte iväg alls utan bara patrulerar runt roten hastigt. De jagar iväg andra fiskar, men inte särskilt långt eller brutalt.
                Grattis Prayerman!
                Hoppas mina ska få till en lyckad lek snart, håller 3 hanar o 2 honor i ett 253L för tillfället, ska dela av ett par snart tänkte jag..
                Mvh Jocke
                Centralamerikanska Ciklider!

                Kommentar

                • Fisken94
                  Användare
                  • april 2007
                  • 44

                  #53
                  Ursprungligen postat av Beast
                  Jepp, dessa ska du inte ha i samma kar, korsningsrisken är snarare sanolik än inte!

                  HRP är fredligare än den vanligare Zebran..
                  Okej..Men bara en fråga igen ang. det här:

                  Ifall jag behåller ett Zebra par och skaffar några HRP,kan det komma bli
                  nån korsnings risk då?För har märkt att hannen bara leker med 1 honna..

                  Kommentar

                  • JockeB
                    Användare
                    • maj 2004
                    • 2964

                    #54
                    Ursprungligen postat av Fisken94
                    Okej..Men bara en fråga igen ang. det här:

                    Ifall jag behåller ett Zebra par och skaffar några HRP,kan det komma bli
                    nån korsnings risk då?För har märkt att hannen bara leker med 1 honna..
                    Jaa då minskar risken avsevärt, men Zebran är mycket mera aggressiv så HRP får nog svårt att hävda sig i karet, jag skulle inte hålla dessa i samma kar.
                    Mvh Jocke
                    Centralamerikanska Ciklider!

                    Kommentar

                    • cichlids4fun
                      NCS Medlem
                      • april 2002
                      • 3111

                      #55
                      Mina Nanoleteus (stavning) lekte idag, ser ut att vara 60-70 romkorn så det ska bli kul att se vad det blir av det, riktigt snygg lekdräkt honan fick tackar Jocke

                      Mina nyinköpta septemfasciatus börjar visa sig lite, ska fota dem ordentligt så jag kan få en säker identifiering på dem av er här, eftersom det som verkar finnas på marknaden just nu är till stor del myrnae så finns det säkert en viss del risk för att det är sådana.....men de är ju fina de med...
                      Mvh
                      Peter

                      don´t drink water-fish ..... in it!

                      Kommentar

                      • Prayerman
                        Användare
                        • juni 2004
                        • 1314

                        #56
                        Såg en bild på Cryptoheros septemfasciatus på zoopet, den liknar väldigt mycket min Cryptoheros Myrnae hona. Kan det vara så att jag har fått fel namn på min fisk? Någon som vet hur dessa arter ser ut, jag är ny på dem. Min hona finns det en hyffsad bild på lite tidigare i denna tråd.
                        Tomas Wallengren
                        http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                        Kommentar

                        • JockeB
                          Användare
                          • maj 2004
                          • 2964

                          #57
                          Ursprungligen postat av Prayerman
                          Såg en bild på Cryptoheros septemfasciatus på zoopet, den liknar väldigt mycket min Cryptoheros Myrnae hona. Kan det vara så att jag har fått fel namn på min fisk? Någon som vet hur dessa arter ser ut, jag är ny på dem. Min hona finns det en hyffsad bild på lite tidigare i denna tråd.
                          Njae det tror jag inte, men dessa 2 är otroligt svåra att se skillnad på, tror därför också att det finns mycket korsningar dessa imellan, det är samma sak med Spilurus o Cutteri..
                          Det jag har kollat mig fram till ska vara att Septemfasciatus ska vara mera åt det röd/råsa hållet medan Myrnae är mera brunaktig..
                          Mvh Jocke
                          Centralamerikanska Ciklider!

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • april 2002
                            • 14633

                            #58
                            Ursprungligen postat av Prayerman
                            Såg en bild på Cryptoheros septemfasciatus på zoopet, den liknar väldigt mycket min Cryptoheros Myrnae hona. Kan det vara så att jag har fått fel namn på min fisk? Någon som vet hur dessa arter ser ut, jag är ny på dem. Min hona finns det en hyffsad bild på lite tidigare i denna tråd.
                            Cryptoheros myrnae kallades för Archocentrus septemfasciatus "yellow topaz" innan den beskrevs (och släktet Cryptoheros upprättades), så det dräller av bilder på C. myrnae under namnet C. septemfasciatus.
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            • Prayerman
                              Användare
                              • juni 2004
                              • 1314

                              #59
                              ah, ok. Hur som helst, mina hona är väldigt snygg tycker jag.
                              Tomas Wallengren
                              http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                              Kommentar

                              • JockeB
                                Användare
                                • maj 2004
                                • 2964

                                #60
                                [QUOTE=Prayerman;735470]ah, ok. Hur som helst, mina hona är väldigt snygg tycker jag.[/QUOTE

                                Javisst är dom vackra
                                Hmm Cichlids4fun hade visst fått tag på några som såldes som Septemfasciatus, kanske han kan posta bilder på dom så kan vi ju jämföra lite..
                                IN MED DOM NU
                                Mvh Jocke
                                Centralamerikanska Ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...