Cryptoheros..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JockeB
    Användare
    • maj 2004
    • 2964

    #31
    Skulle jag gärna göra om jag bara hade haft en kamera, Jarinen har tagit bilderna som jag har lagt upp här..
    Mvh Jocke
    Centralamerikanska Ciklider!

    Kommentar

    • JockeB
      Användare
      • maj 2004
      • 2964

      #32
      Ursprungligen postat av Beast
      Tackar, ja dessa är en av mina absoluta favoriter.. Kan förövrigt medela att dom har lekt nu på morgonen för första gången sen jag släppte ihop dom vilket var i onsdagskväll förra veckan.
      Jag har mina 3 i ett 222L med några guppy, men skulle tro att ett 150L räcker åt dom.
      Jaha lyckan var kort denna gång när det gällde Nanoluteusleken, inte ett spår av ägg eller yngel..
      Det skojiga i det hela är att hanen nu verkar vara på gång att leka med den andra honan, så jag håller tummarna igen..
      Mvh Jocke
      Centralamerikanska Ciklider!

      Kommentar

      • aquastyle
        Användare
        • december 2006
        • 42

        #33
        Jag har ett Cryptoheros Spilurus par som precis har lekt o lagt rom.

        Nån som har lite ytterligare info om dem, typ hur lång tid det tar innan rommen kläcks? Och annan nyttig information kanske?
        http://www.akvarietorget.se

        Kommentar

        • aquastyle
          Användare
          • december 2006
          • 42

          #34
          Hmm. Svarar mig själv.

          Nu har hanen i det aktuella karet redan ätit upp rommen, men frågan består.

          Är detta en ovanlig art? Jag har bara stött på den i en affär hittills (o jag besöker mååånga affärer.. ) - lite märkligt i så fall då den ju är ett klart fredligare alternativ till den vanliga Zebra cikliden... (?!) (och vackrare, i min mening)

          Ursprungligen postat av aquastyle
          Jag har ett Cryptoheros Spilurus par som precis har lekt o lagt rom.

          Nån som har lite ytterligare info om dem, typ hur lång tid det tar innan rommen kläcks? Och annan nyttig information kanske?
          http://www.akvarietorget.se

          Kommentar

          • JockeB
            Användare
            • maj 2004
            • 2964

            #35
            Ursprungligen postat av aquastyle
            Hmm. Svarar mig själv.

            Nu har hanen i det aktuella karet redan ätit upp rommen, men frågan består.

            Är detta en ovanlig art? Jag har bara stött på den i en affär hittills (o jag besöker mååånga affärer.. ) - lite märkligt i så fall då den ju är ett klart fredligare alternativ till den vanliga Zebra cikliden... (?!) (och vackrare, i min mening)
            Njae den är inte såå ovanlig, men klart mindre förekommande än Zebran är den ju.
            Synd på leken, men dom kommer garanterat att leka igen då dom ungefär är lika lekbenägna som Zebran..
            Mvh Jocke
            Centralamerikanska Ciklider!

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #36
              Den var vanligare forr. Jag har last att populariteten har sjunkit da den inte ar lika uppenbart tilltalande som andra centralamerikanska ciklider.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • Prayerman
                Användare
                • juni 2004
                • 1314

                #37
                Lite liv i en gammal tråd.

                Jag har precis köpt ett riktigt trevligt par Cryptoheros Myrnae. Måset säga att de är vrålsnygga.

                Hittar inte så mycket info om dem. Någon som vet vilka vattenvärden som de gillar bäst för att leka t.ex.
                Tomas Wallengren
                http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                Kommentar

                • JockeB
                  Användare
                  • maj 2004
                  • 2964

                  #38
                  Ursprungligen postat av Prayerman
                  Lite liv i en gammal tråd.

                  Jag har precis köpt ett riktigt trevligt par Cryptoheros Myrnae. Måset säga att de är vrålsnygga.

                  Hittar inte så mycket info om dem. Någon som vet vilka vattenvärden som de gillar bäst för att leka t.ex.
                  Grattis till en mycket fin fisk!
                  Dom kräver inget särskilt vatten för att leka men dom gillar ju lite högre ph som malawi, så som alla CA
                  Mvh Jocke
                  Centralamerikanska Ciklider!

                  Kommentar

                  • Prayerman
                    Användare
                    • juni 2004
                    • 1314

                    #39
                    Låter ju bra då jag har 7,6 och hårt vatten.
                    Tomas Wallengren
                    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                    Kommentar

                    • JockeB
                      Användare
                      • maj 2004
                      • 2964

                      #40
                      Ursprungligen postat av Prayerman
                      Låter ju bra då jag har 7,6 och hårt vatten.
                      Då har du perfekt vatten
                      Lycka till, ta gärna en bild på dom om du har möjlighet..
                      Mvh Jocke
                      Centralamerikanska Ciklider!

                      Kommentar

                      • Prayerman
                        Användare
                        • juni 2004
                        • 1314

                        #41
                        Skall göra det. Skall inhandla ny kamera inom några dagar, så jag kanske väntar.
                        Tomas Wallengren
                        http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                        Kommentar

                        • Jimmyottosson
                          Användare
                          • februari 2007
                          • 124

                          #42
                          Äntligen igång igen!

                          Nu är jag äntligen igång igen på innom ciklid fronten!

                          Dock inte dem mest intressantaste fiskarna då men var hur som helst igår och köpte ett jätte fint par av elfenben, och ett par blå ciklider(om man nu törs nämna det i en centralar tråd)...båda är redan i lek och gräver och rengör sina ställen noga, honorna är riktigt tjocka och har äggläggningsrören ute helt, så nu går det riktigt snabbt verkar det som...
                          får väl bli lite roligare fisk sen men någon stans ska man ju börja efter en lååång dvala på ett par-tre år!

                          Kommentar

                          • Prayerman
                            Användare
                            • juni 2004
                            • 1314

                            #43
                            Mina Myrnae lekte igår, riktigt kul. Vet inte hur det gått riktigt, får väl ta och spana in dem sen. Just nu är det middagslur i mitt kar. Låter ljuste vara släkt en stund på dan.
                            Tomas Wallengren
                            http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                            Kommentar

                            • Ola Svensson
                              Användare
                              • april 2002
                              • 14633

                              #44
                              Ursprungligen postat av Jimmyottosson
                              Nu är jag äntligen igång igen på innom ciklid fronten!

                              Dock inte dem mest intressantaste fiskarna då men var hur som helst igår och köpte ett jätte fint par av elfenben, och ett par blå ciklider(om man nu törs nämna det i en centralar tråd)...båda är redan i lek och gräver och rengör sina ställen noga, honorna är riktigt tjocka och har äggläggningsrören ute helt, så nu går det riktigt snabbt verkar det som...
                              får väl bli lite roligare fisk sen men någon stans ska man ju börja efter en lååång dvala på ett par-tre år!
                              Välkommen till forumet! Tja, blåciklid går ju åtminstone i pH över sju och funkar med centralare med lugnt temperament.
                              Med vänliga hälsningar

                              Ola

                              Kommentar

                              • Jimmyottosson
                                Användare
                                • februari 2007
                                • 124

                                #45
                                Ursprungligen postat av Ola Svensson
                                Välkommen till forumet! Tja, blåciklid går ju åtminstone i pH över sju och funkar med centralare med lugnt temperament.
                                Ja dem går bra ihop, dock är jag mest laggd för centralare men den lilla djuraffär jag var i så hadde dem inte större utbud! men som sagt det är en början!, är en underbar hobby det här, kan inte förstå att jag klarat varit ifrån den så länge!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...