Forumet...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Joakim Draktoft
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 7334

    #31
    Utan att ha haft full koll på denna tråden under dagen, då jag precis är hemkommen från min Montreal-resa, så vill jag bara som snabbast göra en replik innehållandes statstik och med en slutgiltig summering och uppmaning till oss alla.

    Först lite statestik som visar på antalet nya inlägg på hela forumet under det senaste året:
    Januari 2006 4864 inlägg
    Februari 2006 4723 inlägg
    Mars 2006 4676 inlägg
    April 2006 4584 inlägg
    Maj 2006 4482 inlägg
    Juni 2006 3833 inlägg
    Juli 2006 3128 inlägg
    Augusti 2006 4040 inlägg
    September 2006 5033 inlägg
    Oktober 2006 2380 inlägg

    Detta tyder på en relativt konstant ström av inlägg, dock ej med rapportering av hur fördelningen melland eolika avdelningarna ser ut.

    Kanske kan dock följande statestik ge en indikation om vilka avdelningar som har flest inlägg.
    Ämnet med flest svar [Troffetråden 2006]
    Mest besökta ämnet [Lägg upp era nytagna bilder - Del 3]
    Mest populära avdelningen [Afrikanska ciklider]

    Vad gäller tillströmning av nya användare till forumet så finns följande siffror:
    4040 användare registrerade i forumet fram till idag.
    Av dessa är 711 nyregistrerade användare sedan 2006-01-01

    Skall se om jag kan försöka få fram fördelning av nya inlägg per avdelning (även om det inte finns som automatisk statestikfunktion), då det torde ge svar i frågan.

    Som slutkläm vill jag dock ge följande egna kommentarer:

    * Aktiviteten i de olika avdelningarna varierar kraftigt
    * Användares och forumsvärdars egna aktivtet i de olika avdelningar driver upp hur aktiv en avdelning är
    * Foton har inneburit ett rejält uppsving för alla avdelnigar på Ciklid.se
    * Diskussioner om nytänkande kan ge uppsving för ett helt forum om alla hjälper till
    * I slutänden är det alla aktiva användare som påverkar vilket resultat vi har i forumet.
    * Om alla hjälps åt att skapa intressanta ämnen/inlägg i de akvaristiska avdelningarna så uppnås effekten av att dessa lyfts fram, vilket ju varit syftet i skapande av detta ämne
    Joakim Draktoft
    f.d Webmaster Ciklid.se
    ____________________________________________

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      #32
      Jag tycker det här är en rätt lurig fråga, som inbegriper en hel mängd olika saker. Några poänger jag ser som självklara:

      1. Vi ska inte ge oss in på att styra olika ämnen/inlägg (ingen verkar heller vara inne på det).

      2. Man måste få utvecklas, så även "den initierade klungan". Kanske kräver lite förklaring. Ingen aning om var jag räknas, men sedan jag började delta i forumet har jag helt klart tappat intresse kring att svara på frågor kring "vilken fisk passar med vilken fisk" och liknande. Är lite småtrött på att många inte verkar söka info själva först utan frågar på studs. Ger dock fortfarande svar på sådana frågor ibland, om det är frågor som berör mycket och där personen verkar ha sökt en del själv först. För min del finns det färre och färre verkligt intressanta trådar som utmanar och kräver ansträngning. Däri tror jag också en delförklaring till fotointresset kan spåras - det är för många en vidareutveckling av akvaristiken, ett nytt sätt att studera och dokumentera sin akvaristik. Fotona ger sedan underlag och bränsle för vidare frågor samt inspiration - det är verkligt skoj att se fullt utfärgade firrar "in action", vilket sällan syns i butikerna.

      På den korta tid jag varit här har jag redan sett duktigt folk försvinna från forumet, och funderat en del över vad det beror på. Självklart får vi ju ha i baknacken att uppmuntra nybörjare och hjälpa dem på traven för att sprida hobbyn, men samtidigt vill i vart fall jag ha annat att klura på än nybörjarfrågor. För att spetsa till det så är jag inte på forumet för att till största delen sprida hobbyn och hjälpa nybörjare; jag är på forumet för att jag vill utvecklas som akvarist.

      Ungefär så.

      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • Havs
        Användare
        • december 2004
        • 607

        #33
        Tyvärr blir det lite av ett Moment 22 om punkt nummer 2 får råda.
        Jag menar att om gamla frågor inte får ställas på nytt, så kommer forumet att sakta men säkert avklinga till att nästan inga akvarierelaterade frågor alls ventileras.

        Det är inte alls säkert att gamla trådar sitter inne med de korrekta svaren, om det nu finns sådana. Dessutom bedömer säkerligen frågeställaren svarens trovärdighet i förhållande till svararens omätbara "status" på forumet, vilket är ännu svårare att sia om, om tråden är gammal.
        Förresten Patrik, brukade du inte ha en avslutningsrad, som tog upp att detta med akvariehobbyn inte är en exakt vetenskap?
        Visserligen kan inte alla göra som Einstein, göra om svaren, men nog ändrar sig svaren en del över tiden vad gäller akvariehobbyn också.

        Jag tycker därför att det är självklart att gamla frågeställningar får tas upp igen, även om det går att läsa sig till en hel del i äldre trådar. Många av er som skrivit i denna tråd nämner ju frivilligheten att läsa och frivilligheten att svara. Låt det vara så, istället för att som ibland händer "Sök i forumet, det är redan diskuterat". Nej, det är inte ett väkomnande svar till vare sig nya eller gamla forumsbesökare.

        Jag har inte varit med särskilt länge, men jag kan säga att jag upplever det lite som Stefan beskriver. Det är mycket som diskuteras som rör sig i perferin av akvariehobbyn, ibland blir det t.ex. mycket foto. Jag exemplifierar med en tråd från zoopet som tar upp bl.a. Zaphi

        Vad kan man ha för fiskar tillsammans med Cyrtocara moorii i ett 720l? Hur många av varje art?


        Visserligen en zoopet tråd, men det kanske ändå exemplifierar bra vad Stefan eller jag "ser" ibland d.v.s. ett något flyttat fokus.
        Senast redigerad av Havs; 16 oktober 2006, 07:23.
        Min zoon

        Kommentar

        • Zaphi
          NCS Medlem
          • juli 2002
          • 5395

          #34
          Ursprungligen postat av HazelCR
          Jag har inte varit med särskilt länge, men jag kan säga att jag upplever det lite som Stefan beskriver. Det är mycket som diskuteras som rör sig i perferin av akvariehobbyn, ibland blir det t.ex. mycket foto. Jag exemplifierar med en tråd från zoopet som tar upp bl.a. Zaphi

          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=94433
          Vaddå "tar upp bl.a. Zaphi". Den tråden "tar väl inte upp" mig. Jag är en av många i en diskussion. Om det är någon som försöker vrida det till periferin, så är det ju du med ditt skämtsamma fotosnack. Nu får du nog förklara dig.

          Förövrigt förstår jag inte problemet i denna tråd. Alex har en poäng med att du, Stefan, går ut i toppfart i ditt första inlägg. Sen säger du att alla missuppfattar dig, som om du vore en missuppfattad konstnär. Men om nu massor med folk missuppfattar dig kanske det du skriver är ganska förvirrande och inte så kristallklart som du hade velat ha det? Först är det fel, sen är allt ok ändå.
          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

          Kommentar

          • Havs
            Användare
            • december 2004
            • 607

            #35
            Ursprungligen postat av Zaphi
            Vaddå "tar upp bl.a. Zaphi". Den tråden "tar väl inte upp" mig. Jag är en av många i en diskussion. Om det är någon som försöker vrida det till periferin, så är det ju du med ditt skämtsamma fotosnack. Nu får du nog förklara dig.

            Förövrigt förstår jag inte problemet i denna tråd. Alex har en poäng med att du, Stefan, går ut i toppfart i ditt första inlägg. Sen säger du att alla missuppfattar dig, som om du vore en missuppfattad konstnär. Men om nu massor med folk missuppfattar dig kanske det du skriver är ganska förvirrande och inte så kristallklart som du hade velat ha det? Först är det fel, sen är allt ok ändå.
            Akvariefisk fråga, som du besvarar utgående från ett fotografiskt tankesätt i.o.m. att du motiverar ditt fiskval utgående från komplementfärg och ingenting annat.
            Dessutom i detta fall, så kan det gå illa. Jag tycker helt enkelt att det var ett dåligt råd från en duktig akvarist.
            Skämtsamt. Nej inte alls.

            Det menar jag vara ett flyttat fokus från akvariefiskarnas beteende till fotografiskt färgtänkande. Svårare än så var det inte.

            Tråden "tar inte upp dig" . Taskig formulering av mig. Jag borde ha skrivit annorlunda.
            Senast redigerad av Havs; 16 oktober 2006, 08:01.
            Min zoon

            Kommentar

            • Zaphi
              NCS Medlem
              • juli 2002
              • 5395

              #36
              Att känna till färger borde vara en del av allas almänna bildning då färger och val av färger dyker upp inom ALLA områden i livet från att måla huset och välja kylskåp till att köpa kläder och välja fiskar. Det var det roligaste jag hört på länge faktiskt! Din förklaring är något långsökt!
              Senast redigerad av Zaphi; 16 oktober 2006, 08:45.
              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

              Kommentar

              • LN
                Användare
                • december 2004
                • 4744

                #37
                Mycket märklig retorik i denna tråden.
                Först påstår/syftar/menar/belyser man att det /kan/eventuellt/kanske/en känsla av att det är som ett exempel (ingen påhoppad) att det är för mycket kring eventuellt foto (men ingen påhoppad).

                Sen ska man läsa vad som skrivs men ingen menar det man säger och ingen är påhoppad.

                Stefan - Det är den som skriver i forumet som bestämmer vad han själv vill skriva.

                Ordet sidohobby vad betyder det?

                Stefan säger att - "Fokusen styrs mer och mer över på icke ciklidrelaterade/akvarierelaterade ämnen."
                Vem tycker du styr??
                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                Kommentar

                • Kalle-Maja
                  Användare
                  • december 2004
                  • 1324

                  #38
                  Ursprungligen postat av Zaphi
                  Kalle-Maja: Jag ser inga paradoxer i mina två påståenden. Självklart kan man ha en anarkism, som du väljer att kalla det, inom ett visst regelverk. En metafor: En fotbollsspelare får passa bollen hur han vill, så länge han inte gör det med handen. Att tvinga en spelare att passa med huvudet när han mycket väl kan använda fötterna är meningslöst.
                  Tyvärr kommer nu mitt inlägg i närheten av tiden för, vad jag tycker, HazelCR:s ovederhäftiga inlägg och utsätter dig för lite korsdrag men jag tycker bara din allegoriska metafor är så bra att jag vill utveckla den:

                  Fotbollsreglerna kan jämföras med forumreglerna och fotbollsspelarna med forumdeltagarna. Vad vi diskuterar är sedan spelet. Att låta alla spela inom reglerna men hur dom vill är mycket ovanligt. Vad jag vet har de flesta lag en coach eller tränare som tillsammans med lagledare och övriga spelare utformar strategier. På forumet har vi ingen coach utan får själva diskutera oss fram till lämpliga förhållningssätt. Förutom så i fotboll självklara saker som att i tävlingssammanhang undvika att passa motspelare, i genomsnitt utföra flera framåtpassningar än bakåtpassningar så kan även mindre självklara strategier vara värda att diskutera.

                  En verkligt perifer bagatell men lite roligt är att bästa strategin för straffläggning är vetenskapligt belagd. Om man ser straffläggning som ett spelteoretiskt problem(ett beslut som är beroende av någon annans beslut) där det finns två personer som har vardera tre handlingsalternativ, sparka eller slänga sig åt vänster, mitten(målvakten står still) eller höger så är straffläggarens uppgift att maximera oförutsägbarheten d v s utföra sina handlingar slumpmässigt. Eftersom ca 80% av befolkningen tror sig vara smartare än genomsnittet överpsykologiserar man såna här problem och försöker överlista sin motspelare. Alltså, den bästa strategien är att slå en tärning där man skrivit vänster, mitten och höger och slaviskt följa tärningens utfall. Då kan aldrig motståndaren veta var bollen hamnar. Kul va?

                  Kommentar

                  • Zaphi
                    NCS Medlem
                    • juli 2002
                    • 5395

                    #39
                    Haha! Jag håller med LN! Denna tråd har jag skrattat mycket åt måste jag erkänna, speciellt när Hazelmannen detaljstuder ett inlägg jag gjort på ZOOPET och drog slutsatserna att bara för att jag känner till att blått är en bra färg att blanda med gult så skulle det innebära att ciklid.se håller på att vridas från ciklider! Då är det svårt att hålla tyst!

                    Låt folk skriva om vad de vill! Klaga inte på saker som inte går att påverka. Lägg istället energin på att skapa trådar och diskutera saker ni tycker är intressant, för i slutändan är det på så sätt man kan påverka forumet!
                    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                    Kommentar

                    • LN
                      Användare
                      • december 2004
                      • 4744

                      #40
                      Ursprungligen postat av Zaphi
                      Låt folk skriva om vad de vill! Klaga inte på saker som inte går att påverka. Lägg istället energin på att skapa trådar och diskutera saker ni tycker är intressant, för i slutändan är det på så sätt man kan påverka forumet!

                      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                      Kommentar

                      • jarinen
                        Användare
                        • april 2003
                        • 1888

                        #41
                        Ursprungligen postat av Zaphi

                        Låt folk skriva om vad de vill! Klaga inte på saker som inte går att påverka. Lägg istället energin på att skapa trådar och diskutera saker ni tycker är intressant, för i slutändan är det på så sätt man kan påverka forumet!
                        Jag tänker ta dig på orden och försöka att inte uttala mig mer i dessa saker. Förutsättningarna för en bra dialog är låångt borta.


                        Mvh Jari

                        Kommentar

                        • Havs
                          Användare
                          • december 2004
                          • 607

                          #42
                          Ursprungligen postat av Zaphi
                          Haha! Jag håller med LN! Denna tråd har jag skrattat mycket åt måste jag erkänna, speciellt när Hazelmannen detaljstuder ett inlägg jag gjort på ZOOPET och drog slutsatserna att bara för att jag känner till att blått är en bra färg att blanda med gult så skulle det innebära att ciklid.se håller på att vridas från ciklider! Då är det svårt att hålla tyst!

                          Låt folk skriva om vad de vill! Klaga inte på saker som inte går att påverka. Lägg istället energin på att skapa trådar och diskutera saker ni tycker är intressant, för i slutändan är det på så sätt man kan påverka forumet!
                          Det fanns inga detaljer att studera. Det var enbart ett svar på en fiskfråga som besvarades med komplementfärg argument. Den slutsatsen jag drog, när jag läste det för första gången var att nu sitter Zaphi i fotogrubblerier och inte alls tänker akvaristiskt. Jag tänkte också på att de var märkligt att det kommer ett så pass dåligt svar från en akvarist som Zaphi som skrivit så mycket klokt tidigare.

                          Att det jag ger ett svar som kallats ovederhäftigt kommer sig att Zaphi bad om ett svar genom att skriva.... Förklara!

                          Å att jag skrev det i mitt inlägg här på NCS, skall mer ses som en avslutning på mitt inlägg och som ett exempel på en glidning mellan intressen.

                          Å du, vill du hänvisa till mig, är inte mitt nick-name Hazelmannen. Är det ett sätt att
                          försöka förlöjliga mitt inlägg eller vad sysslar du med?

                          Å det väsentliga i mitt första inlägg i denna tråd är;

                          "Jag menar att om gamla frågor inte får ställas på nytt, så kommer forumet att sakta men säkert avklinga till att nästan inga akvarierelaterade frågor alls ventileras."
                          Senast redigerad av Havs; 16 oktober 2006, 11:31.
                          Min zoon

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • april 2002
                            • 14633

                            #43
                            Ursprungligen postat av HazelCR
                            Det fanns inga detaljer att studera. Det var enbart ett svar på en fiskfråga som besvarades med komplementfärg argument. Den slutsatsen jag drog, när jag läste det för första gången var att nu sitter Zaphi i fotogrubblerier och inte alls tänker akvaristiskt. Jag tänkte också på att de var märkligt att det kommer ett så pass dåligt svar från en akvarist som Zaphi som skrivit så mycket klokt tidigare.
                            Jag tycker att Zaphi skrev ett trist standardsvar som "alla" alltid ger. Det var sa mainstreamakvaristiskt att man baxnar. Ska man beskylla honom for nagot sa ar det det. Hade han tankt fotografiskt sa hade han kanske skrivit tank pa slutartiden och ta en fisk som simmar lika snabbt och som blixten reflekteras i pa samma satt. Det hade varit kul!

                            (ps de flesta har faktiskt akvarier for att de ar snygga, nagot som vi har pa ciklid.se troligen oftast missar)
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            • Havs
                              Användare
                              • december 2004
                              • 607

                              #44
                              Ursprungligen postat av Ola Svensson
                              Jag tycker att Zaphi skrev ett trist standardsvar som "alla" alltid ger. Det var sa mainstreamakvaristiskt att man baxnar. Ska man beskylla honom for nagot sa ar det det. Hade han tankt fotografiskt sa hade han kanske skrivit tank pa slutartiden och ta en fisk som simmar lika snabbt och som blixten reflekteras i pa samma satt. Det hade varit kul!

                              (ps de flesta har faktiskt akvarier for att de ar snygga, nagot som vi har pa ciklid.se troligen oftast missar)
                              I mitt första inlägg i denna tråd var det inte alls min mening att det skulle läsas som någon beskyllning utan bara ett exempel som visar det som Stefan försöker uttrycka, nämligen att ibland glider trådar iväg från akvavariehobbyn eller startas "Off Topic". I detta fall blev det ett zoopetsvar, som gled. Att jag valde precis den tråden på zoopet var att den fanns kvar i mitt närminne och att den handlade om foto, som var något som diskuterades i denna tråd. Intressent val också p.g.a. att Zaphi redan varit delaktig i tråden samt hans egenskap av forumsvärd.

                              Å det är väl klart att vi skall försöka hålla våra kar vackra!
                              Min zoon

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Användare
                                • april 2002
                                • 4619

                                #45
                                Jag håller med om att vissa trådar ibland fladdrar iväg långt bort från det som är det viktiga (eller borde vara det viktiga på en ciklidsida )
                                Ett exempel är det som skrevs här i forumet om Ciklidstämman i Göteborg senast. Minimalt av inläggen där berörde ciklidrelaterade frågor (typ fiskfrågor, själva föredragen, föredragshållarna etc.) - nej tråden dominerades totalt av diskussioner om öl och mat etc. Man kunde snarare tro att det handlade om en gastronomisk stämma istället för en ciklidstämma

                                Och vad kan vi göra åt det då - ja inte mycket. Man kan ju faktiskt inte tvinga folka att skriva vissa saker utan det handlar ju om ett forum där man kan skriva vad man vill (förutsatt att reglerna följs).
                                Om man eventuellt skulle kunna göra något så skulle det väl i så fall vara att moderatorerna får till uppgift att försöka leda tillbaka tråden till det som det "borde" handla om. Det skall man dock inte göra genom att kristisera folk för att dom tar upp "fel saker" - då blir det bra en diskussion om detta istället - utan genom att själv skriva inlägg som är mer "korrekt". T.ex. genom att bryta av öl/mat diskussionen genom att ställa en fråga om själva föredragen etc.

                                Det är dock svårt att styra ett forum på detta sätt och det kräver en hel del jobb och det finns kanske viktigare saker att göra.

                                Sidodiskussioner tycker jag annars hör till ett forum, men det skall inte blandas med fackdiskussionerna och jag förstår faktiskt inte det kompakta motståndet mot en "Off topic-avdelning" här. Jag själv är oftast rätt ointresserad av Off Topic-diskussioner och avstår gärna från att läsa dom, men om jag då hoppar kategorin "Övrigt" på ciklid.se (där de skall ligga) så hade jag ju t.ex. inte läst denna tråd som jag inte tycker är det minsta "Off topic"

                                Kommentar

                                Arbetssätt...