Tropheus som sardiner

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Havs
    Användare
    • december 2004
    • 607

    Ursprungligen postat av Danne_K
    ser riktigt bra ut det där måste jag säga. ser att du har prinsessor där med hur många är det och leker dom? hur funkar prinsessorna dina med övriga innevånare?
    Nu ställde du frågan till Matz, men jag kan väl iaf berätta att jag hade ett kar med;

    11 dubbar, 2 N. Leleupi, Prinsessor samt snäcklekare. Samtliga lekte.

    Jag har sålt prinsessorna, placerat snäcklekarna i ett eget kar. Jag tyckte att prinsessorna "tar över" karet, åtminstone halva och att snäcklekarna studeras kanske bättre i ett eget kar, ( när alla firrar fanns i det större karet satt jag ofta på lite avstånd och tittade, och då såg jag inte de små multisarna)

    Svaret torde vara att det fungerar.
    Senast redigerad av Havs; 20 oktober 2006, 05:59.
    Min zoon

    Kommentar

    • Danne_K
      Användare
      • februari 2006
      • 777

      Ursprungligen postat av HazelCR
      Nu ställde du frågan till Matz, men jag kan väl iaf berätta att jag hade ett kar med;

      11 dubbar, 2 N. Leleupi, Prinsessor samt snäcklekare. Samtliga lekte.

      Jag har sålt prinsessorna, placerat snäcklekarna i ett eget kar. Jag tyckte att prinsessorna "tar över" karet, åtminstone halva och att snäcklekarna studeras kanske bättre i ett eget kar, ( när alla firrar fanns i det större karet satt jag ofta på lite avstånd och tittade, och då såg jag inte de små multisarna)

      Svaret torde vara att det fungerar.

      perfekt mer som har haft prinsessor med lite sällskap
      tar och ställer lite samma frågor till dig. hur många hade? du lekte dom? hur stort akvarium hade/har du?

      Kommentar

      • Havs
        Användare
        • december 2004
        • 607

        Ursprungligen postat av Danne_K
        perfekt mer som har haft prinsessor med lite sällskap
        tar och ställer lite samma frågor till dig. hur många hade? du lekte dom? hur stort akvarium hade/har du?
        Jag hade dem i ett lite speciellt kar ett åttakantigt 400 liters med hål i mitten. Det låter underligt, men karet fungerar storleksmässigt ungefär som ett 540.

        Multisarna lekte bland sina snäckskal. De höll sig alltid i sitt hörn vid framkanten på karet.

        Prinsessorna la beslag på ett stenröse i andra halvan av karet. De hjälptes åt att vakta sina små. Prinsesskoloning tog med tiden över knappt halva karet. Det var bara dubbarna som simmade in där ibland vid matning.

        N. Leleupi lekte i ett större snäckskal, beläget bara en lite bit bort från multisarna. Paret klarade inte alls hatt hålla reda på sina yngel. De blev snabbt mat åt dubbarna gissar jag. Men några Leleupiyngel klarade sig in i Prinssesskolonin och där hamnade de i skydd bland dessa yngel. Men när Leleupin hunnit bli ca 1,5 cm , så försökte prinsessyngel som var något större att jaga bort dem. (Mitt N. Leleupipar har lekt i snäckskal, i en kokosnöt samt under en flat störrre sten. Honan bestämmer var, ser det ut som. )
        Leleupin satte säkert i sig förlupna yngel av både Multisar och prinsessor om tillfälle gavs. Någon egentlig egen jakt såg jag aldrig från leleupin.

        Dubbeleken har jag ej sett, men jag förmodar över någon sten eller botten där inte de tre andra arterna håller till som mest.
        Min zoon

        Kommentar

        • Danne_K
          Användare
          • februari 2006
          • 777

          Ursprungligen postat av HazelCR
          Jag hade dem i ett lite speciellt kar ett åttakantigt 400 liters med hål i mitten. Det låter underligt, men karet fungerar storleksmässigt ungefär som ett 540.

          Multisarna lekte bland sina snäckskal. De höll sig alltid i sitt hörn vid framkanten på karet.

          Prinsessorna la beslag på ett stenröse i andra halvan av karet. De hjälptes åt att vakta sina små. Prinsesskoloning tog med tiden över knappt halva karet. Det var bara dubbarna som simmade in där ibland vid matning.

          N. Leleupi lekte i ett större snäckskal, beläget bara en lite bit bort från multisarna. Paret klarade inte alls hatt hålla reda på sina yngel. De blev snabbt mat åt dubbarna gissar jag. Men några Leleupiyngel klarade sig in i Prinssesskolonin och där hamnade de i skydd bland dessa yngel. Men när Leleupin hunnit bli ca 1,5 cm , så försökte prinsessyngel som var något större att jaga bort dem. (Mitt N. Leleupipar har lekt i snäckskal, i en kokosnöt samt under en flat störrre sten. Honan bestämmer var, ser det ut som. )
          Leleupin satte säkert i sig förlupna yngel av både Multisar och prinsessor om tillfälle gavs. Någon egentlig egen jakt såg jag aldrig från leleupin.

          Dubbeleken har jag ej sett, men jag förmodar över någon sten eller botten där inte de tre andra arterna håller till som mest.
          är det ett par prinsessor med yngle eller är det flera par med yngel? är lite intreserad av att veta om dom får ordenterligt med utrymme om dom kommer att hålla sig till en stor koloni eller om dom kommer att sprida ut sig till flera små och på så vis ta över hela tanken.

          Kommentar

          • Havs
            Användare
            • december 2004
            • 607

            Ursprungligen postat av Danne_K
            är det ett par prinsessor med yngle eller är det flera par med yngel? är lite intreserad av att veta om dom får ordenterligt med utrymme om dom kommer att hålla sig till en stor koloni eller om dom kommer att sprida ut sig till flera små och på så vis ta över hela tanken.
            Jag startade med 5 st prinsessor. Ett par lekte och 2 av de andra vuxna hjälpte till och vakta. En blev utstött. Alltså ett lekpar, men de fick hjälp av två andra att vakta kolonin samt flera kullar yngel. De höll till vid ett större stenröse. Jag fick bara en koloni, av mina 5. Men det kan säkert bli två par i vardera hörnet av ett kar också.

            Starta med några stycken och spar bara ett par och sedan plockar du bort nya prinsessor när de uppnått en viss längd. På det viset bör du kunna hålla det till bara en koloni.
            Senast redigerad av Havs; 20 oktober 2006, 17:11.
            Min zoon

            Kommentar

            • Danne_K
              Användare
              • februari 2006
              • 777

              Ursprungligen postat av HazelCR
              Jag startade med 5 st prinsessor. Ett par lekte och 2 av de andra vuxna hjälpte till och vakta. En blev utstött. Alltså ett lekpar, men de fick hjälp av två andra att vakta kolonin samt flera kullar yngel. De höll till vid ett större stenröse. Jag fick bara en koloni, av mina 5. Men det kan säkert bli två par i vardera hörnet av ett kar också.

              Starta med några stycken och spar bara ett par och sedan plockar du bort nya prinsessor när de uppnått en viss längd. På det viset bör du kunna hålla det till bara en koloni.
              okej problemet är ju att jag planerar en tank som kan ligga på allt mellan 3,500-20,000l beroende på utryme är ju på jakt efter ett hus och vet inte hur det kommer att bli med plats. men om vi säger att det blir kanske 8000l så kommer det nog inte vara allt för lätt att plocka ut dom eftersom så det bästa vore ju om man skulle få det att funka direkt. det vore ju grymt kul att ha en koloni med prinsessor men risken är ju att dom tar över allt för mycket.. men om det inte blir sessor där så kommer jag ändå att skaffa dess och hålla dom för sig själva.

              Kommentar

              • Havs
                Användare
                • december 2004
                • 607

                Ursprungligen postat av Danne_K
                okej problemet är ju att jag planerar en tank som kan ligga på allt mellan 3,500-20,000l beroende på utryme är ju på jakt efter ett hus och vet inte hur det kommer att bli med plats. men om vi säger att det blir kanske 8000l så kommer det nog inte vara allt för lätt att plocka ut dom eftersom så det bästa vore ju om man skulle få det att funka direkt. det vore ju grymt kul att ha en koloni med prinsessor men risken är ju att dom tar över allt för mycket.. men om det inte blir sessor där så kommer jag ändå att skaffa dess och hålla dom för sig själva.
                Då får du nog skaffa någon rejäl rovfisk som kan tulla på Prinsesskolonin!
                Mina N. Leleupi är alldeles för tama, trots att de skall vara bra yngeljägare.
                Min zoon

                Kommentar

                • Danne_K
                  Användare
                  • februari 2006
                  • 777

                  Ursprungligen postat av HazelCR
                  Då får du nog skaffa någon rejäl rovfisk som kan tulla på Prinsesskolonin!
                  Mina N. Leleupi är alldeles för tama, trots att de skall vara bra yngeljägare.

                  mm men då har vi problemet att jag vill ha yngel från vissa andra fiskar tex trophar...

                  Kommentar

                  • Havs
                    Användare
                    • december 2004
                    • 607

                    Ursprungligen postat av Danne_K
                    mm men då har vi problemet att jag vill ha yngel från vissa andra fiskar tex trophar...
                    Nick-name Tasty, frågade så här på zoopet.

                    "Jag undrar om det är någon som använder en "spottarbalkong" till sina Tropheusar. Står om en sån balkong i ciklidboken men jag kan inte hitta några artiklar om dem någonstans."

                    Kanske kan en spottarbalkong eller ett mycket grunt parti i en del kan vara något för dina Troffar i det planerade stora akvariet.
                    Jag har ingen erfarenhet av detta , så andra med mer erfarenhet får ta vid och utveckla ett ev. "spottarbalkong bygge".
                    Min zoon

                    Kommentar

                    • MM Ciklidimport
                      Användare
                      • juli 2006
                      • 33

                      Ursprungligen postat av HazelCR
                      Nick-name Tasty, frågade så här på zoopet.

                      "Jag undrar om det är någon som använder en "spottarbalkong" till sina Tropheusar. Står om en sån balkong i ciklidboken men jag kan inte hitta några artiklar om dem någonstans."

                      Kanske kan en spottarbalkong eller ett mycket grunt parti i en del kan vara något för dina Troffar i det planerade stora akvariet.
                      Jag har ingen erfarenhet av detta , så andra med mer erfarenhet får ta vid och utveckla ett ev. "spottarbalkong bygge".
                      Appropå spottbalkong.

                      Mia Landström i Göteborg ( Tack Uppsala för den Tjejen ) har byggt spottbalkonger i en del av sina odlingskar.

                      Dessa balkonger är helt suveräna om man skall odla Hästnosar eller P.Demasoni då dessa med förkärlek leker i grunda vatten med en massa syreomsättning och småstensbotten.

                      Man gör lätt en balkong av glas eller plexi som sedan placeras nära ytan och låter turbulent ytvatten cirkulera över balkongen.
                      Mvh.TroffeMicke
                      Nya samimportsidan upplagd på:
                      www.troffemicke.com

                      Kommentar

                      • Danne_K
                        Användare
                        • februari 2006
                        • 777

                        Ursprungligen postat av MM Ciklidimport
                        Appropå spottbalkong.

                        Mia Landström i Göteborg ( Tack Uppsala för den Tjejen ) har byggt spottbalkonger i en del av sina odlingskar.

                        Dessa balkonger är helt suveräna om man skall odla Hästnosar eller P.Demasoni då dessa med förkärlek leker i grunda vatten med en massa syreomsättning och småstensbotten.

                        Man gör lätt en balkong av glas eller plexi som sedan placeras nära ytan och låter turbulent ytvatten cirkulera över balkongen.

                        mm har funderat ganska mycke med just detta sedan patrick nämde "tophe hyllor" i en annan tråd. det svåra är ju bara att få det att se naturligt ut. får nog ta och lära mig gör egna bakgrunder.. fast känns ändå som en ganska stor utmaning att få det att se naturligt ut... ni har inga bilder på någon som har gjort dett och fått det att se bra ut?

                        Kommentar

                        • MM Ciklidimport
                          Användare
                          • juli 2006
                          • 33

                          ni har inga bilder på någon som har gjort dett och fått det att se bra ut?

                          Nepp, tyvärr inte
                          Mvh.TroffeMicke
                          Nya samimportsidan upplagd på:
                          www.troffemicke.com

                          Kommentar

                          • Mia L
                            Användare
                            • april 2002
                            • 83

                            Såg att jag var omnämnd och kan inte låta bli att lägga mig i.
                            Jag har några bilder på lådorna som jag har gjort i ett 540 och ett 375. Vet dock inte hur jag får in dom på forumet.
                            Jag har hittills inte haft några som har släppt sina yngel där eftersom jag inte har vågat chansa utan ville ha kvar ynglen. Däremot så är dessa lådor helt fantastiska när det gäller fiskar som blir mobbade och utanför. Då finns det alltid ett ställe där de kan hålla till. Ibland kan dock någon tropheus ta det som revir men de brukar flytta efter en tids träning av reviret.
                            Mia L

                            Kommentar

                            Arbetssätt...