Tropheus som sardiner

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tezz
    Användare
    • februari 2006
    • 1069

    Tropheus som sardiner

    Hur många Trophusar tycker ni är max i ett kar och villken storlek bör karet minst ha?
  • Björn
    Användare
    • april 2002
    • 787

    #2
    Minst 200liter. Minst 15L/fisk i mindre kar, minst 10L/fisk i större kar (Över 400liter).

    mvh
    Björn
    fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

    Kommentar

    • Micke
      Användare
      • april 2002
      • 9579

      #3
      Rekomendationen i FAQ:n tycker jag är bra: http://www.ciklid.se/faq_artikel_visa.asp?NR=714
      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

      Kommentar

      • tezz
        Användare
        • februari 2006
        • 1069

        #4
        Ursprungligen postat av Björn
        Minst 200liter. Minst 15L/fisk i mindre kar, minst 10L/fisk i större kar (Över 400liter).

        mvh
        Björn
        Är det vuxen fisk

        Kommentar

        • Kalle-Maja
          Användare
          • december 2004
          • 1324

          #5
          Min uppfattning som överhörare är att det finns en åsikt om både och. Innehavare av burkar under 300 liter får ofta "tips" om att det är för litet medan det uppåt mest verkar handla om pris. Tråkig snobbfisk säger jag.
          Senast redigerad av Kalle-Maja; 11 oktober 2006, 23:30.

          Kommentar

          • Bright_Blue
            NCS Medlem
            • juni 2004
            • 1582

            #6
            "Tråkig snobbfisk säger jag" Alla har ju sin uppfattning och smaken är ju som baken, delad. Köpte en grupp för 1 år sedan nu har jag 4. Jag kör tropheus i 310, 375 och 540. Tycker de gör sig bäst i 375. 310 är ngt litet och varje grupp jag har är det ca 25 individer i och det funkar bra.

            Mvh/ BB

            Kommentar

            • tezz
              Användare
              • februari 2006
              • 1069

              #7
              Ursprungligen postat av Kalle-Maja
              Min uppfattning som överhörare är att det finns en åsikt om både och. Innehavare av burkar under 300 liter får ofta "tips" om att det är för litet medan det uppåt mest verkar handla om pris. Tråkig snobbfisk säger jag.
              Det jag är ute efter är att man inte köper en elefant om man bara har en fågelbur

              Kommentar

              • Björn
                Användare
                • april 2002
                • 787

                #8
                Ja, det är vuxen fisk. Att ange akvariestorlek för yngel vore lite onödigt. Nyspottat kan man ha rätt tätt i små kar. 20st småttingar i ett 20liters akvarie funkar bra ett tag, för den som undrar...

                mvh
                Björn
                fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

                Kommentar

                • tezz
                  Användare
                  • februari 2006
                  • 1069

                  #9
                  Ursprungligen postat av Björn
                  Ja, det är vuxen fisk. Att ange akvariestorlek för yngel vore lite onödigt. Nyspottat kan man ha rätt tätt i små kar. 20st småttingar i ett 20liters akvarie funkar bra ett tag, för den som undrar...

                  mvh
                  Björn
                  Ok tykte bara att 200l lät mer som det vore för yngel därav min fråga

                  Kommentar

                  • ozric
                    Användare
                    • mars 2004
                    • 3187

                    #10
                    Funkar bra med ett trettiotal i en 375;a men de gör sig mkt bättre i 2 meterskar, tycker jag.
                    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                    c",)

                    Kommentar

                    • blackened
                      Användare
                      • januari 2005
                      • 1042

                      #11
                      Visst det GÅR att hålla troffar i 200 liter, men jag tycker aldrig någonsin man ska rekomendera det. Jag har för tillfället en grupp VF moliro i 222l eftersom jag fick "an offer you can't refuse" nu i helgen och det är det enda karet tillochmed nästa helg. Ingen far illa av trängseln men det är ingen fröjd för ögat direkt. En hane har halva karet, resten står och spottar sand i andra änden. INGEN som helst gruppdynamik finns att se och varför ska man då ha troffar? Vill man ha fiskar som är vackra att titta på så finns det gott om sprakande mbunas i närmsta djuraffär

                      Kommentar

                      • Danne_K
                        Användare
                        • februari 2006
                        • 777

                        #12
                        funkar kanon i ett 200liters viktigast är inte litrarna ut måtten och framförallt inredningen. sen så måste du ju vara mera nogran med att göra kontinuerliga vatten byten, slarvfaktorn blir betyderligt mindre... kör själv en grupp molior i ett 200l aldrig varit några som helst problem trots att jag matar med räckmix som vissar tycker skitar ner så enormt mycke har inte heller någon extrem filtrering/cirkulation (ca5*timme). sen så vore ju självklart drömmen att få ha en grupp trophar i ett riktigt stort akvarium minst 20 000l för att dom verkligen ska få vissa upp sig från sin allra bästas sida. men de kommer förmoderligen aldrig bli något mer än en dröm.

                        Kommentar

                        • Danne_K
                          Användare
                          • februari 2006
                          • 777

                          #13
                          Ursprungligen postat av blackened
                          Visst det GÅR att hålla troffar i 200 liter, men jag tycker aldrig någonsin man ska rekomendera det. Jag har för tillfället en grupp VF moliro i 222l eftersom jag fick "an offer you can't refuse" nu i helgen och det är det enda karet tillochmed nästa helg. Ingen far illa av trängseln men det är ingen fröjd för ögat direkt. En hane har halva karet, resten står och spottar sand i andra änden. INGEN som helst gruppdynamik finns att se och varför ska man då ha troffar? Vill man ha fiskar som är vackra att titta på så finns det gott om sprakande mbunas i närmsta djuraffär

                          tycker lite att det låter som en inrednigs miss. när en fisk kan hålla halva akvariet eller så är det en väldigt liten grupp

                          Kommentar

                          • Mikael Oster
                            NCS Medlem
                            • juni 2006
                            • 36

                            #14
                            Ursprungligen postat av tezz
                            Hur många Trophusar tycker ni är max i ett kar och villken storlek bör karet minst ha?
                            Tropheusar är olika! Art eller variant. En bra bok är P.Schuptke: TROPHEUS. Egentligen går det ut på att allt är relativt. Du måste själv göra den bedömningen. Funkar detta eller funkar det inte?

                            222 fungerar med rätt förhållanden, 375, 540, 720 osv.

                            20 djur, 40 djur? en hane, 15 hanar? medium, large eller XL?
                            Körsbär eller Kasanga?

                            En standardrekommendation som utgångspunkt från mig:

                            150 cm akvarium minst(ex 375)

                            min 20 djur L eller XL
                            max 45 st(andra faktorer, filter osv)

                            Vissa varianter kommer oavsett, att inte att röra sig fritt i akvariet. Vissa gör det.....

                            Mikael

                            Kommentar

                            • tezz
                              Användare
                              • februari 2006
                              • 1069

                              #15
                              Ursprungligen postat av Danne_K
                              funkar kanon i ett 200liters viktigast är inte litrarna ut måtten och framförallt inredningen. sen så måste du ju vara mera nogran med att göra kontinuerliga vatten byten, slarvfaktorn blir betyderligt mindre... kör själv en grupp molior i ett 200l aldrig varit några som helst problem trots att jag matar med räckmix som vissar tycker skitar ner så enormt mycke har inte heller någon extrem filtrering/cirkulation (ca5*timme). sen så vore ju självklart drömmen att få ha en grupp trophar i ett riktigt stort akvarium minst 20 000l för att dom verkligen ska få vissa upp sig från sin allra bästas sida. men de kommer förmoderligen aldrig bli något mer än en dröm.
                              200l eller 20000l du kan ju börja med 150cm och 500l ditt alt låter mer som sardinburk eller tillbaks i sjön

                              Kommentar

                              Arbetssätt...