New life spectrum (utan bråk)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sofus
    Användare
    • februari 2004
    • 190

    #16
    fantastiskt att även fast cougar bad om en tråd utan bråk så börjar en del direkt ändå.
    1m³ afrika i vardagsrummet!
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=164682
    http://www.akvarieforening.se/

    Kommentar

    • tezz
      Användare
      • februari 2006
      • 1069

      #17
      Ursprungligen postat av Sofus
      fantastiskt att även fast cougar bad om en tråd utan bråk så börjar en del direkt ändå.
      var är det bråk?Ser inte äns att där är skilda åsikter

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • maj 2005
        • 4642

        #18
        Har testat lite olika varianter av NLS ett tag nu, och är inte helt impad. Wafersen trivs jag bra med i allafall, och firrarna gillar dem också. De kommer jag fortsätta köpa. Flera av de andra pelletsarna verkar inte mina firrar gilla i vart fall, inte ens Finicky Fish. Mina trewavasae gillar dem i allafall, men de äter å andra sidan allt som kommer i karet. Igår fick en av Lepidiolamprologusarna i samma kar upp sådan speed när den skulle hugga mat i ytan att den hoppade ur karet... fast då matade jag inte med NLS.

        Mina Koi-scalarer tokvägrar att äta NLS, men jag skulle nog kunna få in dem på det om jag vande dem vid det - som mycket annat foder. Gobiderna nafsar knappt efter NLS heller, men de är nog också bland de kinkigaste firrar jag haft i matväg. Dessutom får de en räka då och då, vilket förmodligen gör dem extra kräsna.

        Men, men. Har hört från flera som håller/odlar mycket sjöciklider att fodret funkar verkligt bra. Har några olika foderstrategier i huvudet nu och ska testa lite mer innan jag skriver under på något.

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • Gäst

          #19
          Ursprungligen postat av Mike_Noren
          Vart hörde ni om NLS? Jag gissar cichlid-forum?
          Jag fick tipset av en kompis (sofus) som var nöjd med det efter att ha testat. Jag utgick från att man fick diskutera foder på samma sätt som olika tekniska prylar etc men jag kanske hade fel. Om jag nu inte hade fel kanske det ändå är ok för er som om vi utbyter erfarenheter här?
          Senast redigerad av Gäst; 12 oktober 2006, 08:46.

          Kommentar

          • Micke
            Användare
            • april 2002
            • 9579

            #20
            Enligt forumets regler är det okej att diskutera olika produkter (som t ex foder) och butikerom man inte har egna ekonomiska intressen i produkten/butiken. Det förutsätter också att man följer regeln som säger att man ska ha uppget fullständigt namn i forumprofilen.

            Själv har jag alldeles för lite erfarenhet av NLS för att kunna uttala mig om det. Jag är lite konservativ och anser fortfarande att hemmagjord räkmix är det bästa för mina fiskar
            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

            Kommentar

            • Gäst

              #21
              Ursprungligen postat av Micke
              Enligt forumets regler är det okej att diskutera olika produkter (som t ex foder) och butikerom man inte har egna ekonomiska intressen i produkten/butiken. Det förutsätter också att man följer regeln som säger att man ska ha uppget fullständigt namn i forumprofilen.

              Själv har jag alldeles för lite erfarenhet av NLS för att kunna uttala mig om det. Jag är lite konservativ och anser fortfarande att hemmagjord räkmix är det bästa för mina fiskar
              Ok!
              Jag tror också att räkmix är väldigt bra mat men anledningen att jag är så intresserad av nytt foder åt mitt tangakar är att räkmixen faktiskt grumlar vattnet mycket mer än bra torrfoder gör och det är så trist med disigt vatten. Så hittar jag foder som är likvärdigt med räkmix men utan att det smutsar så mycket skulle jag vara mkt nöjd

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #22
                Ursprungligen postat av cougar
                Så hittar jag foder som är likvärdigt med räkmix men utan att det smutsar så mycket skulle jag vara mkt nöjd
                Det finns det nog många som kan skriva under på här...

                Att räkmixen grumlar tror jag är helt beroende på tillredningen. Den är med största sannolikhet väldigt varierande i konsistens och ju mer vatten du har i räkmixen kontra ju mindre bindemedel, desto mer grumling. Jag ser många som skriver att räkmixen grumlar enormt...och så svarar de med att de inte använder bindemedel eller väldigt lite. Det är ju solklart att räkmixen delar på sig då den tinar om den inte har rätt bindning och konsistens vid tillredning.

                Det är bara att kolla på olika pellets...en del är riktigt fasta som t ex Aquatic Nature och andra kan vara mycket spröda...gissa vilken som grumlar vattnet?

                För övrigt så kan jag säga att Aquatic Nature troligen är det bästa fodret, förutom räkmix, som jag stött på under mina år som akvarist.

                Kommentar

                • Gäst

                  #23
                  Ursprungligen postat av Stefan Larsson
                  Det finns det nog många som kan skriva under på här...

                  Att räkmixen grumlar tror jag är helt beroende på tillredningen. Den är med största sannolikhet väldigt varierande i konsistens och ju mer vatten du har i räkmixen kontra ju mindre bindemedel, desto mer grumling. Jag ser många som skriver att räkmixen grumlar enormt...och så svarar de med att de inte använder bindemedel eller väldigt lite. Det är ju solklart att räkmixen delar på sig då den tinar om den inte har rätt bindning och konsistens vid tillredning.

                  Det är bara att kolla på olika pellets...en del är riktigt fasta som t ex Aquatic Nature och andra kan vara mycket spröda...gissa vilken som grumlar vattnet?

                  För övrigt så kan jag säga att Aquatic Nature troligen är det bästa fodret, förutom räkmix, som jag stött på under mina år som akvarist.
                  Jag tror säkert att ni räkmixrävar här på forumet kan göra en grym mix som inte grumlar men de varianter jag testat från olika butiker har alla grumlat så mycket att det blir störande.

                  Jag håller helt med om att aquaticnature är grymt. Har kört det till mina afrikaner sen jag testade det första gången. Det jag är nyfiken på är om nls är sämre/lika bra/kanske tom bättre. Storleken på 1mm fodret gillar jag iaf.

                  Kommentar

                  • Zaphi
                    NCS Medlem
                    • juli 2002
                    • 5395

                    #24
                    Hallå Stefan! Kul att du är tillbaka!
                    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      #25
                      Ursprungligen postat av Zaphi
                      Hallå Stefan! Kul att du är tillbaka!
                      Menar du mig? Tack...
                      Det är svårt att hålla sig borta...iallafall en längre stund.

                      Kommentar

                      • Lutt
                        Användare
                        • oktober 2005
                        • 1919

                        #26
                        Är det nån som vet om NLS innehåller astaxanthin eller något liknande???

                        Kommentar

                        • deelay
                          Användare
                          • september 2002
                          • 5394

                          #27
                          Ursprungligen postat av Lutt
                          Är det nån som vet om NLS innehåller astaxanthin eller något liknande???
                          Jao det gör det.
                          http://www.aquariumstockholm.se/

                          Kommentar

                          • jarinen
                            Användare
                            • april 2003
                            • 1888

                            #28
                            Den enda gången jag gjorde räkmix så sjönk den som en sten och grumlade noll men det berodde nog på att den var ganska grovmixad. Den var iallafall omtyckt och jag hade hälften ärtor o spenat, hälften räkor, inget bindemedel över huvudtaget.

                            Håller med om att Aquatic nature är ett bra foder , själv har jag alltid kört med cichlid excel och kommer så att göra.

                            Mvh Jari

                            Kommentar

                            • LN
                              Användare
                              • december 2004
                              • 4744

                              #29
                              Ursprungligen postat av deelay
                              Klart det blir tjafs i trådarna när inte frågorna besvaras utan ist så kör man massa antaganden varför frågan ställdes...
                              Här e länken Mike_Noren


                              Det där kan ju tolkas ungefär som att "ge han inte länken" om man ska vara sån =)
                              Mikes första inlägg började med ett antagande

                              Sen kan alla tolka vad man skrivit som man själv vill, men jag tycker inte att Mike är "sån" utan jag tycker att han verkar vara hur trevlig som helst

                              Åter till ämnet.
                              Mat tycker jag är bra att prova och diskutera och byta erfarenheter kring.
                              Jag trivs också med det faktumet att pelletsen sjunker snabbt och att den verkar inte skräpa ner så väldans mycket. Sen tycker jag att mina (både Discus och troffar) fiskar verkar må bra av fodret, trotts att fisksorterna är väldigt olika. Men som sagt jag har bara provat en månad än så länge så att jag vill absolut inte vara för kategorisk.
                              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                              Kommentar

                              • Micke
                                Användare
                                • april 2002
                                • 9579

                                #30
                                Den lilla erfarenhet jag har av NLS är bra. Den sjunker snabbt till botten och det passar västafrikaner som går och bökar i botten efter mat. Jag måste säga att jag är nöjd med de flesta foder som finns på marknaden idag, och använder de flesta fabrikaten som kompletment till (eller i) min hemgjorda räkmix.
                                Jag kan inte komma på att jag köpt något foder som jag blivit missnöjd med på senare år. Det var i början av min akvaristiska karriär när man köpte foder i den vanliga livsmedelsaffären bland katt och hundmat som man kunde få tag i dåligt foder.
                                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                                Kommentar

                                Arbetssätt...