Syrgas i Kalmar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tezz
    Användare
    • februari 2006
    • 1069

    #16
    Att du inte köper en liten 12volts kompressor till bil som man ansluter till cigtändarutaget borde inte kosta mer än 100-200kr

    Kommentar

    • Rhodebaert
      Användare
      • februari 2006
      • 557

      #17
      Ursprungligen postat av cichlids4fun
      Har den inte hemma

      Jag tror att man måste ha skyltat att och var det finns tub, och sen ha brandsläckare till hands men syrgas är ju inte brandfarlig i sig, om det inte redan brinner vill säga.........

      det brukar stå att man inte får låta fett komma i kontakt med syrgasen, vet faktiskt inte varför.....?!
      I rent syre krävs det nog inte mycket för att saker skall börja oxideras snabbare än vanligt och därmed starta en brand. Ungefär.
      Det går alltid en senare buss.

      Kommentar

      • Rhodebaert
        Användare
        • februari 2006
        • 557

        #18
        Ursprungligen postat av tezz
        Att du inte köper en liten 12volts kompressor till bil som man ansluter till cigtändarutaget borde inte kosta mer än 100-200kr
        Han vill nog ha syrgas och inte tryckluft tror jag.
        Det går alltid en senare buss.

        Kommentar

        • Bright_Blue
          NCS Medlem
          • juni 2004
          • 1582

          #19
          Ja jag var osäker på mängden luft kolla upp det är nog bäst med Guldfisken. Om jag ska skicka fisk funkar ju bara syrgas. Jag har också använt mig av batteridriven syrepump vid transport innan och det har funkat helt ok.

          Mvh/ BB

          Kommentar

          • Tony
            Användare
            • april 2002
            • 4594

            #20
            Ursprungligen postat av Bright_Blue
            Ja jag var osäker på mängden luft kolla upp det är nog bäst med Guldfisken. Om jag ska skicka fisk funkar ju bara syrgas. Jag har också använt mig av batteridriven syrepump vid transport innan och det har funkat helt ok.

            Mvh/ BB
            Jag förmodar att han menar 8L volym på tuben. 8 liter komprimerad syrgas i tex 300 bar är vansinnigt många liter vid normalt tryck. När man dyker har man antingen 8L eller 12L tub, och det räcker till ordentligt många andetag.
            Tony Englund

            Kommentar

            • cichlids4fun
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 3111

              #21
              Ursprungligen postat av Rhodebaert
              I rent syre krävs det nog inte mycket för att saker skall börja oxideras snabbare än vanligt och därmed starta en brand. Ungefär.
              men svetssyrgas är väl inte direkt 100% skulle jag tro....??
              och för att det skulle bli rent syre i ett rum så behövs det nog mer än en tub eller? krävs att man trycker ut befintlig luft oxå.......men vad vet jag är bara användare av den inte utbildad på den.
              Mvh
              Peter

              don´t drink water-fish ..... in it!

              Kommentar

              • cichlids4fun
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 3111

                #22
                Ursprungligen postat av Rhodebaert
                Han vill nog ha syrgas och inte tryckluft tror jag.
                dessutom tror jag inte han har lust att åka med bussen upp och slabba med luftpump hela tiden, meningen med syrgas är ju att fisken ska kunna transporteras utan att behöva packas om länge.....
                Mvh
                Peter

                don´t drink water-fish ..... in it!

                Kommentar

                • cichlids4fun
                  NCS Medlem
                  • april 2002
                  • 3111

                  #23
                  Ursprungligen postat av Tony
                  Jag förmodar att han menar 8L volym på tuben. 8 liter komprimerad syrgas i tex 300 bar är vansinnigt många liter vid normalt tryck. När man dyker har man antingen 8L eller 12L tub, och det räcker till ordentligt många andetag.
                  en vanlig (liten) svetstub är ju 5 liters så då borde ju 8 liters bli otroligt billig istället
                  Mvh
                  Peter

                  don´t drink water-fish ..... in it!

                  Kommentar

                  • panna
                    Användare
                    • december 2004
                    • 233

                    #24
                    Vid gassvetsning används två tuber. En med syrgas och en med acetylen. I skolan för länge sen sa min lärare att man aldrig får smörja in gängan även om det gnisslar. Det finns en anlednig varför gängorna är av messing. 400 kronors tuben kan man nog inte komprimera lika mycket bar som en svetstub. mvh. Jouni

                    Kommentar

                    Arbetssätt...