Hur ser trenden ut?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Prayerman
    Användare
    • juni 2004
    • 1314

    #16
    Jag är av den uppfattningen att väldigt många har haft akvarium någongång. Jag stöter på dessa människor väldigt ofta. Det som nästan alltid är anledningen till att dom inte har akvarium idag är att det tar för mycket tid om man vill ha det snyggt.

    Jag tror att väldigt många tröttnar på akvarium för att de inte får det att funka så bra och anledningen till det är att många bara kör utan att egentligen veta hur man skall sköta ett akvarium. Var hemma hos ett par för en vecka sedan som klagade på att vattnet var gult. Jag frågade då hur ofta de bytte vatten, svaret blev att det var två månader sedan sist. Inte så kostigt att vattnet var kraftigt gult då!

    Vårt och andra forum är ett sätt att "utbilda" som jag tror är väldigt bra. Vad kan man mer göra. Går det att ge bättre och mer innehållsrik info från butikerna? Har sett att vissa butiker ger ut ett blad med skötselråd. Däremot är det långt ifrån alla som gör det utan bara tar det muntligt. Hur som helst så är kunskapen om att sköta ett akvarium något som gör att många slutar, hur kan man hjälpa till där?
    Tomas Wallengren
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

    Kommentar

    • Rhodebaert
      Användare
      • februari 2006
      • 557

      #17
      Ursprungligen postat av Prayerman
      Jag tror att väldigt många tröttnar på akvarium för att de inte får det att funka så bra och anledningen till det är att många bara kör utan att egentligen veta hur man skall sköta ett akvarium.
      Många tror, som flera påpekat tidigare, att man tömmer ut allt vatten en gång i veckan och skrubbar varje pinal. Inte konstigt att de blir avskräckta. En tjej från bulgarien som jag träffade på en fest här om veckan sade att hennes kompis kokade allt vatten som skulle i akvariet. Kanske behövs där dock.

      Jag är för övrigt förvånad över att jag inte lyckats inspirera någon i min umgängeskrets till akvarieköp. Tråkiga typer
      Det går alltid en senare buss.

      Kommentar

      • olof
        Användare
        • april 2002
        • 1823

        #18
        Hej!

        Angående Jannes förklaring att fågel och smådjurs handeln gått ner pga att alergier ökat så går det faktiskt att vända på resonemanget dvs att alergierna kan ha ökat på grund av att färre har fågel och smådjur. Nyare forskning visar att man har lättare att utveckla allergier mot djur om det saknas djur i ens inomhusmiljö.

        En anledning (bidragande) till att många slutar med hobbyn tror jag kan vara att det är svårt att få akvarium att fungera med de undermåliga komersiella innerfilter som säljs idag.
        Jag har provat fluval+ serien och den har dels alldeldes för liten filtervolym dels har den en tendens att inte starta när man gjort rent den. Den förra fluvalserien hade mycket större filtervolym för motsvarande pumpeffekt. Dessutom gunde man använda pumphuvudet separat.
        Jag har även ett Eheim från den här serien:



        Ett i mitt tycke riktigt uselt filter med liten filtervolym som snabbt blir igenkleggat. Konstruktionen är dålig eftersom man lätt skadar axeln och rotorn när man tar isär filtret för rengöring. Detta filter ersatte de gamla klassiska 6-kantsfilterna som hade mycket bättre filtervolym, större driftsäkhet och var lätta att underhålla. 6-kants filtret har också ett pumphuvud som går att använda separat till skillnad från efterträdaren.

        Detta tycker jag är två exempel på direkt negativ produktutveckling av de två ledande tillverkarna av innerfilter. Jag har inte provat de nyaste Eheim modellerna powerball och pickup men man får väl hoppas att de är bättre och att inte den negativa utvecklingen fått fortgå.

        Mvh

        olof
        http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

        Kommentar

        • joe
          Användare
          • juni 2006
          • 1451

          #19
          Hej Olof! Jag håller helt med om ditt inledande resonemang - uppväxt på bondgård med alla sorters djur i olika kvantitet både ute och inne OCH inte ett dugg allergisk - känner fler som kan styrka den tesen - förutom div. undersökningar. Att ha olika husdjur stärker också barns empati och ansvarsförmåga och, inte minst viktigt, när de dör, husdjuren alltså!!, (vilket de ju gör!) så får man tidigt i livet en praktisk övning i sorg och bearbetning - det tror jag många skulle behöva och ha nytta av senare i livet.

          Men vad gäller innerfilter så är jag inte helt enig. Har själv 2 Fluval 4+ (i varsitt kar på 180 och 160 liter) och det fungerar toppen om jag sköter vattenbyten etc. Till större kar 300 plus så tror jag man får tänka annorlunda, antingen ytterfilter och cirkulation eller filtermattor med pump ... eller??

          Men jag är som sagt nöjd med mina Fluval

          MVH/joe
          MVH - joe

          Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

          Kommentar

          • Silverlod
            Användare
            • oktober 2006
            • 45

            #20
            Nemo kanske hjälpte.

            Numera går trenden mot ett stabilt hem, inredning och design. även bröllop ökar mot tidigare år samt att flertalet inredningstidningar har bilder på inbyggda eller fristående akvaruim i dagens nummer. Var inte akvarier stora på 70-talet? (Även till storlek).
            Stressen på arbetet görs att företagens trivselfonder läggs på stilla miljöer, konst, växter och akvarium. Med det är just som många nämner i denna tråd, arbetet med ett akvarium avskrämmer många men sällskapet är destå bättre, många har inte tid med djur som behöver passning i denna stressiga vardag så akvarie passar kanske bättre i tiden.
            Många har kanske inte detta som ett intresse utan som sällskap och inredningsdetalj.
            Jag vet varför jag håller på att starta mitt akvarie igen, fru, hus samt avsaknad av ljuset.

            Du har nog rätt Brandel, jag känner en uppgång, köp. köp.
            Melanchromis Interruptus.
            Labidochromis sp. Hongi.
            Metriaclima Callainos.
            Ancistrus Dolichopterus.

            Kommentar

            Arbetssätt...