Hur ser trenden ut?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Brandel
    Användare
    • september 2006
    • 26

    Hur ser trenden ut?

    Anledningen till frågan är att jag själv och några bekanta + bekantas bekanta helt plötsligt har blivit med akvarium, helt oberoende av varandra! Hur upplever ni trenden för akvaristik?
    Är den på väg uppåt? Är det jämna plågor eller dippar intresset? Vore kul att höra lite åsikter.
    brandel
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    #2
    Det går som med allt annat i vågor!
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • olof
      Användare
      • april 2002
      • 1823

      #3
      Hej!

      Min trendkänsla säger mig att hobbyn växt långsamt sedan jag började runt 1996-1997. Jag tycker mig också ha märkt en tydlig avmattning här i Skåne senaste året.

      Mvh

      olof
      http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

      Kommentar

      • Kalle-Maja
        Användare
        • december 2004
        • 1324

        #4
        Jag är helt övertygad om att ingen här på forumet kan göra en riktig trendbedömning utifrån sina egna upplevelser. I detta mikrokosmos finns det t ex för många lokalt beroende variabler. Fråga en större akvariebutik eller hellre en större grossist så får du nog ett bättre värde.

        Kommentar

        • Mikael W
          NCS Medlem
          • augusti 2002
          • 8598

          #5
          Åtminstone vi i NCS har fler medlemmar än vid motsvarande tidpunkt tidigare år. Och detta Forum har över 4.000 medlemmar.
          mvh
          Mikael W
          (NCS-medlem sedan 1981)

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Användare
            • april 2002
            • 4619

            #6
            Globalt sett så har akvaristiken varit på nedgång under ett antal år (åtminstone i de stora akvarieländerna som Tyskland etc.)
            Två europeiska länder har dock akvaristiken haft en uppgång under de senaste 10 åren - Sverige och England.

            Dock har nedgången i Tyskland bromsats upp de senaste 1-2 åren i Tyskland och även uppgången i Sverige har avstannat under de senaste 1-2 åren.

            Rent allmänt kan man också säga att i Europeiskt pesrpektiv har "supermarket-försäljningen" ökat kraftigt medan fackhandeln har gått kraftigt bakåt.

            Kommentar

            • olof
              Användare
              • april 2002
              • 1823

              #7
              Se där!

              Viss trendkänsla har man.

              Mvh

              olof
              http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

              Kommentar

              • Kalle-Maja
                Användare
                • december 2004
                • 1324

                #8
                Ursprungligen postat av olof
                Se där!

                Viss trendkänsla har man.

                Mvh

                olof
                Mitt inlägg var inte menat som kritik mot din gissning utan mer som ett tips om att det kanske finns bättre källor än forumskribenter. Kjell och Mikael satt ju dock på en del god indata.

                Kommentar

                • LN
                  Användare
                  • december 2004
                  • 4744

                  #9
                  Jag känner precis som du Brandel, mina vänners akvarier ökar i antal.
                  Jag frågade några och dom sa att det blivit lättare att stöta på akvariepaket både här och där i affärerna. Vilket gjort att dom köpt på sig ett kar, mest av slump alltså.
                  Intresset för sina kar däremot tycker jag är lågt bland mina bekanta, men det kan ju bero på att man refererar till sig själv .
                  Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                  Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                  Kommentar

                  • Bedde
                    Användare
                    • maj 2006
                    • 18

                    #10
                    Jag skaffade akvarium -92 och jag har pratat med olika butiker och säljare mm mm genom åren. Det var en klar nedgång när jag skaffade akvarium -92 och det hade redan börjat strax innan också. Sedan har det gått som nån tidigare sade i vågor men att det var en liten starkare uppåtgång i början av 2000. Fantasterna eller de trogna, inbitna "supportrarna" kommer alltid vara mer eller mindre samma mängd oavsett läget. "med och motgångssupportrar" kommer o går hela tiden, några blir bestående andra lämnar för gott.

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Användare
                      • april 2002
                      • 4619

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kalle-Maja
                      Mitt inlägg var inte menat som kritik mot din gissning utan mer som ett tips om att det kanske finns bättre källor än forumskribenter. Kjell och Mikael satt ju dock på en del god indata.
                      Det finns faktiskt en del statistik i ämnet som också publiceras i fackpress - så det jag skrev är inga större hemligheter direkt. Sedan har man ju alltid en känsla för trender och jag tycker nog att min "känsla" i detta fall överenstämmer rätt bra med statistiken.

                      Sedan kan väl också sägas att det för zoohandeln i Sveige visserligen varit en uppgång vad gäller akvaristik under den senaste 10 års perioden - dock har det under samma period också varit en rejäl nedgång för smådjur och fågel (framförallt) så det går nog ungefär jämnt ut på levandesidan.

                      Kommentar

                      • Alexander Ylipää
                        Användare
                        • oktober 2003
                        • 3615

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Globalt sett så har akvaristiken varit på nedgång under ett antal år (åtminstone i de stora akvarieländerna som Tyskland etc.)
                        Två europeiska länder har dock akvaristiken haft en uppgång under de senaste 10 åren - Sverige och England.

                        Dock har nedgången i Tyskland bromsats upp de senaste 1-2 åren i Tyskland och även uppgången i Sverige har avstannat under de senaste 1-2 åren.

                        Rent allmänt kan man också säga att i Europeiskt pesrpektiv har "supermarket-försäljningen" ökat kraftigt medan fackhandeln har gått kraftigt bakåt.
                        Intressant fakta Kjell!

                        Vi får be Sifo göra en noggrannare undersökning i Sverige
                        Mvh Alex

                        Kommentar

                        • malawijanne
                          Banned
                          • november 2005
                          • 3217

                          #13
                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Det finns faktiskt en del statistik i ämnet som också publiceras i fackpress - så det jag skrev är inga större hemligheter direkt. Sedan har man ju alltid en känsla för trender och jag tycker nog att min "känsla" i detta fall överenstämmer rätt bra med statistiken.

                          Sedan kan väl också sägas att det för zoohandeln i Sveige visserligen varit en uppgång vad gäller akvaristik under den senaste 10 års perioden - dock har det under samma period också varit en rejäl nedgång för smådjur och fågel (framförallt) så det går nog ungefär jämnt ut på levandesidan.
                          Det kanske har med att göra att allergier har ökat dom senaste åren. mvh janne

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Användare
                            • april 2002
                            • 4619

                            #14
                            Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
                            Intressant fakta Kjell!

                            Vi får be Sifo göra en noggrannare undersökning i Sverige
                            Finns i Sverige en organisation som heter Mannimalis som tagit fram en del info i ämnet.

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Användare
                              • april 2002
                              • 4619

                              #15
                              Ursprungligen postat av malawijanne
                              Det kanske har med att göra att allergier har ökat dom senaste åren. mvh janne
                              Kanske - men än viktigare är nog att myndigheternas krav på separata utrymmen och ventilation samt krav på utbildning gjort det betydligt dyrare att hålla dessa djur.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...