Akvarierum - har alla det?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • daniel_i_malmö
    Användare
    • april 2002
    • 1338

    #31
    Ursprungligen postat av jarinen
    Endast när jag sitter på muggen har jag inget kar i synfältet, har dock funderat på en lösning även där.
    Way to go! :-)

    För inte så länge sedan hade jag tre akvarium på min lilla toalett... Nu sitter där ett STORT toalettskåp på den väggen i stället. Ja just det, sa jag att jag nyligen blivit sambo... 1200 liter, inte en droppe mer på våra 49 kvadrat är dealen.
    Tjugofem år med ciklider.
    http://www.malmoakvarieforening.se
    Centralamerika 2006
    Svart kaffe och drömmeri...

    Kommentar

    • malawijanne
      Banned
      • november 2005
      • 3217

      #32
      jag har alltid haft min odling hemma, är inne på min tredje lokal.
      den hitills bästa, jag byggde ett hus med källare, källaren var avsedd för bara fiskar.
      det blev 50 kvadrat byggt som ett stort badrum med klinkers golvärme, vatten avstötande färg på tak och väggar. med tillhörande ventilation, som kunde ventilera ut 25000 liter 27 gradigt vatten i rörelse. jag har hitills fått plats med 150 kar med tillsammans 25000liter vatten, men jag funderar på att köpa till några baljor till, det finns fortfarande lite luft kvar i taket, ps zaphi det är en god tanke det att du inte ska ha mera kar denna gången, men vis av tidigare erfarenheter av akvaristers förmåga att skaffa fler kar när det börjar bli för trångt.
      så jag hade nog klämt ihop baljorna från början, så slipper man flytta baljorna sen . mvh janne

      Kommentar

      • Zaphi
        NCS Medlem
        • juli 2002
        • 5395

        #33
        Jag skall ha 2-3 kar i huset med, och det får räcka.. Om jag skulle ångra mig får jag väl flytta runt sen dådå... Det är inte så mycket att flytta...
        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

        Kommentar

        • Alexander Ylipää
          Användare
          • oktober 2003
          • 3615

          #34
          Delar plats med fyra andra i vår föreningslokal som ligger rätt centralt i luleå. 65 kvm, 3 rok. toa och skrubb. Sist vi räknade hade vi omkring 55 akvarier och 7000 liter vatten. Det som vi saknar mest är nog en golvbrunn eftersom missöden händer då och då

          Bilder från lokalen hittarn i här:
          Mvh Alex

          Kommentar

          • Hank
            Användare
            • april 2002
            • 1321

            #35
            Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
            Delar plats med fyra andra i vår föreningslokal som ligger rätt centralt i luleå. 65 kvm, 3 rok. toa och skrubb. Sist vi räknade hade vi omkring 55 akvarier och 7000 liter vatten. Det som vi saknar mest är nog en golvbrunn eftersom missöden händer då och då

            Bilder från lokalen hittarn i här:
            http://www.luleaakvaristerna.se/Lokalen.html
            WOW!!
            Lyxigaste lokalen jag sett!
            3 rok i MARKPLAN!
            Med LJUSSKYLT vid ingången! (hur många har ens ljusskylt till sin butik)
            Snyggt och bra jobbat grabbar
            /#378 Hank
            Zoonen:
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

            NCS medlemsbilder:
            http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

            Kommentar

            • Zzzit
              Användare
              • januari 2006
              • 253

              #36
              Jag hade både och, ett "hobbyrum" i lägenheten, och en källarlokal! Blev av med källarlokalen och flyttade upp allt till lägen heten, gjorde om hobbyrummet till enbart akvarierum! Tycker på sätt och vis att denna lösningen är bättre, för även om källarlokalen låg i huset, så blev det inte att man va där mer än när man skulle mata och byta vatten! Blev lite industri över det!
              Nu har jag gjort om rummet så att jag har just nu 19 kar där, och väntar in en ställning med ytterligare 6 kar, sedan är det fullt! Med så många kar i ett rum så behövs ingen värme i karen, ganska bra med tanke på elpriset!
              Sedan har jag ytterligare 3 kar i andra rum, ett i varje! Helt ok!
              Så sammanlagt blir det 28 kar när det är klart, förhoppningsvis!
              Det enda jag saknar är poolen!
              Malawi i 30 kar och ingen pool längre! []

              Kommentar

              • Alexander Ylipää
                Användare
                • oktober 2003
                • 3615

                #37
                Ursprungligen postat av Hank
                WOW!!
                Lyxigaste lokalen jag sett!
                3 rok i MARKPLAN!
                Med LJUSSKYLT vid ingången! (hur många har ens ljusskylt till sin butik)
                Snyggt och bra jobbat grabbar

                Tack tack. När kommer Växjönörds på studiebesök?
                Mvh Alex

                Kommentar

                • Hank
                  Användare
                  • april 2002
                  • 1321

                  #38
                  Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
                  Tack tack. När kommer Växjönörds på studiebesök?
                  Nästa gång Nördsen har vägarna förbi Luleå lovar jag att vi besöker er
                  /#378 Hank
                  Zoonen:
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

                  NCS medlemsbilder:
                  http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

                  Kommentar

                  • Matz Karlsén
                    Användare
                    • februari 2004
                    • 1127

                    #39
                    Mina akvarier

                    Jag har förmånen att bo i en fyra på 100 kvm med låg hyra endast drygt 5000 i månaden och då är det en hyresrätt som dessutom är nyrenoverad. Jag har två akvarier i vardagsrummet ett 720 kombinerat växtkar och Sydamerikanare och ett 325 Tanganyika. I köket har jag ett 540 Dubbekar. I det minsta sovrummet har jag ett 105 yngelkar. Idet mellersta har jag ett 60-liters med ett par fjärilar och pennfiskar. I det största sovrummet har jag ett 60-liters karantän/sjukkar. I hallen har jag ett 150-liters yngelkar. Jag har planer på att göra om det största sovrummet till akvarierum. Det är på 20 kvadrat, så där får det plats några kar. Hur är det om man har ett akvarierum i en hyresrätt, måste man ha tillstånd av hyresvärden? Behöver man ha en avfuktare eller räcker det att ha en ventilationsruta öppen?
                    To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

                    Kommentar

                    • joe
                      Användare
                      • juni 2006
                      • 1451

                      #40
                      Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
                      Delar plats med fyra andra i vår föreningslokal som ligger rätt centralt i luleå. 65 kvm, 3 rok. toa och skrubb. Sist vi räknade hade vi omkring 55 akvarier och 7000 liter vatten. Det som vi saknar mest är nog en golvbrunn eftersom missöden händer då och då

                      Bilder från lokalen hittarn i här:
                      http://www.luleaakvaristerna.se/Lokalen.html
                      Hej! med en sådan lokal så blir det ju inte så svårt att tillbringa tid hemifrån - förutom alla klagomål då att man är i lokalen alldeles för mycket/för ofta. Helst superbt - måste vara ett eget litet paradis och dessutom tillsammans med andra som delar detta intresse. Kör hårt!

                      Tråden växer och det är intressant att läsa om alla era befintliga lösningar och projekt. Känns ändå som om lokal i hemmet eller mkt. nära är den nästan förhärskande lösningen. Tankarna på ett rum i källaren med måååånga kar och stooora kar växer, alla inlägg ger bra inspiration.

                      Jättekul/ joe
                      MVH - joe

                      Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                      Kommentar

                      • PeBe
                        Användare
                        • september 2005
                        • 26

                        #41
                        "tvÄttstuga"

                        Hej alla!
                        Har en tvättstuga hemma på ca 16kvd och där har vi (jag och tjejen) lyckats fått in:
                        1 st 480L SA
                        3 st 366L TA
                        4 st 100L yngel o lekpar
                        sedan har vi ett 180L TA i vardagsrummet, ett 70L hörnakvarium i köket och ett 30L tavelakvarium i en korridor.

                        Har även ett tomt 950L i garaget som ev. skall ner till gillestugan nån gång i framtiden, troligtvis blir det TA i det.....

                        Blir man aldrig nöjd........................

                        " Golvbrunn är guld värd "

                        Hälsn. PeBe

                        Kommentar

                        • Perikles
                          Användare
                          • december 2005
                          • 658

                          #42
                          Ursprungligen postat av tezz
                          garaget är ju mannens enda fri stad bara att bygga ut så där får platts riktigt många kar
                          Mannen, Tezz? Gäller det inte för kvinnor inom hobbyn oxå? Du verkar ju kunna ta för dig.
                          Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                          -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                          Cicero (106-43 f.kr)

                          Kommentar

                          • Banderad
                            Användare
                            • februari 2006
                            • 3479

                            #43
                            Jag har ett akvarierum med 6 kar i huset, har dock planer på att fixa till i källaren i framtiden.

                            /Jocke

                            Kommentar

                            • Henrik J
                              Användare
                              • augusti 2006
                              • 7

                              #44
                              Jag har ett litet rum i källaren där jag har fått in 3 ställningar med akvarier.
                              2st med dubbla 375 liters och en med ett 600 och två 300 liters akvarium.
                              Ett lagom stort akvarierum tycker jag. Att kunna ha golvbrunn och tvättbänk är ju också ett plus.
                              Mvh
                              Henrik

                              Kommentar

                              • Jorsa
                                Användare
                                • december 2003
                                • 199

                                #45
                                Alla drömmer nog om att ha ett akvarierum!!
                                Bara ekonomin och boytan sätter gränser...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...