Akvarierum - har alla det?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #16
    Det kan väl iofs tyckas vara tråkigt med ett akvarierum, men om man är intresserad av att ha 10+ akvarium så är ju den ultimata (och i princip enda) lösningen, om man inte vill klottra ner hela jädra huset med kar i varje hörn. Dessutom är det en speciell känsla att vara helt omgiven av sin hobby. Jag ser inte alls min lokal som en yngelfabrik utan som min hobby i koncentrerad form. Det är mysigt att gå pilla i akvarielokalen lixom... (Det skulle man skrivit i en kontaktannons) Finns ju mängder med fördelar också med vad gäller el, vattenbyten etc.

    Jag håller på bygga mitt nya akvarierum i min källare här (håller nu på att riva ut det gamla rummet) och denna gång skall jag inte ta i så jädra mycket, jag skall ha färre kar, bättre el etc. Riktigt kul att bygga det för andra gången när man har en del erfarenhet av det. Hur mycket man än snackar med andra och tittar sig runt så gör man alltid lite grejer fel, vilket jag gäker kommer göra denna gången med...

    Har alla akvarierum? Nej, jag tror att en relativt liten procent har det!

    Här är mitt nya, framtida rum, det får räcka för mig denna gången!
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • herjer
      Användare
      • januari 2004
      • 19

      #17
      Jag köpte hus i Moheda utanför Växjö i våras och ska snart börja renovera en tillbyggnad på garaget som det är tänkt att det ska bli "lokal" av. Har för närvarande endast köpt på mig massa kar. Problemet för mig är att jag måste riva upp golvet och förstärka det då jag tänkt ha ca 6000-7000 liter vatten i karen.
      Har även sökt efter lediga lokaler hos olika bostadsbolag i närheten men ingen har haft "lokal för det endamålet" har det hetat.
      Har sökt folk i närheten av Växjö att dela lokal med men inte fått tag i någon.
      Målet med min lokal blir inte att tjäna massa pengar på mina fiskar utan att ytterligare fördjupa mig i ciklidernas underbara värld och då främst från tanganyikasjön.
      Har för tillfället ett 720 och ett 600 med lite olika Tropheus och hästnosar inne i huset men jag har oxå en sambo som inte förstår det hela med att vara en ciklidnörd.

      mvh
      Johan

      Kommentar

      • Leopoldi
        Användare
        • februari 2004
        • 1082

        #18
        Min nya akvarieskrubb är väldigt liten. 7-8kvm skulle jag gissa. Har den dock mycket nära lägenheten, ca 1,5meter...=)
        Har bara haft den klar sedan i sommras. Idags läget finns där 8 kar mellan 70-260liter.Det skall så småning om in två stora kar på 400-700liter och då måste några av dom små ut.

        Håller med om att lite av härligheten är att få omge sig med det roligaste som finns.
        För mig är närheten ett krav. Skulle inte orka dra iväg till en lokal.

        Kommentar

        • Bright_Blue
          NCS Medlem
          • juni 2004
          • 1582

          #19
          "Ni som har en lokal en bit från bostaden är det inte jobbigt med matningen o dylikt??"

          Har man bara intresset så löser sig det, jag lägger nog ner minst 10h i veckan i min lilla lokal på 15 kvm. Tyvärr har jag ej automatisk vattenbyte eller luftdriven filtrering. Har man bara det så är det ju bara och mata fiskarna men nu blir det ju en jäkla massa vattenbyten och pumpar som ska rengöras men det är inget som jag tycker är tråkigt. Hade 5 akvarium hemma tills 1 250L sprang läck, då fixade farsan en lokal inne i Kalmar. Nu har jag väl ca 6km dit och personligen tycker jag inte det är ngt problem. Jag är faktiskt ganska glad att slippa akvariumen hemma. Nu betalar jag 300kr/mån för 15 kvm inkluderat vatten och el. Ekonomiskt är det bästa och ha alla akvarium i en lokal i dessa tider och elen lär nog inte bli billigare.


          Mvh/ BB

          Kommentar

          • jarinen
            Användare
            • april 2003
            • 1888

            #20
            Endast när jag sitter på muggen har jag inget kar i synfältet, har dock funderat på en lösning även där. Har ett 720 i vardagsrummet, 540 och 63 liters i köket, 200 liters i sovrummet. Lägenheten är på 56 kvm, man skulle kunna påstå att jag bor mitt ibland mina fiskar .


            Mvh Jari

            Kommentar

            • Janne C K Madsen
              Användare
              • juli 2006
              • 17

              #21
              Har nå fått et rom ledig her, etter at min eldste sønn flyttet ut, så bare han får ut alle sine saker, så har jeg tenkt å flytte de seks karene fra 20 til 96 l inn på det rommet.

              Det er ikke bygget som et våtrom, men blir noe trøtt på å ha de små yngelkarene både i stue, kjøkken og en gang.

              530l skal få stå i stuen, det skal også 240l, og tror 112l også blir i stuen da det er fisk der jeg gjerne vil se den tiden jeg er hjemme.

              Så da har jeg snart et akvarierum
              530l tomt, men ikke lenge

              Kommentar

              • Vingåker
                Användare
                • november 2004
                • 73

                #22
                Jag har ett 540 vid tv'n och ett 200 i sovrummet + några till i lokalen
                Alltid vara en smula barn - det är att vara vuxen

                Kommentar

                • CyberFish62
                  Användare
                  • juli 2005
                  • 22

                  #23
                  Jag har mitt 720 i gillestugan bredvid TV:n (två kanaler, akvariet vinner!). I data/syrummet kam man jobba på datorn och hålla koll på ett 330. Odlingen är i tvättstugan där jag har fått en vägg på 3m, det rymmer 10 kar.

                  Drömmen skulle vara att ha en vilfåtölj, stereon och två-fyra stora akvarier framför sig. Ölkylen skulle stå på armlängds avstånd.

                  Annars tycker jag att köket är en utmärkt plats. Man sitter där ofta och slöar.

                  Jag har provat att ha akvarium i en hall. Visserligen var det välkomnande att komma hem till ett upplyst akvarium, men man satte sig inte och tittade. Fiskarna blev mest skrämda när man gick förbi.

                  Tänk på var du brukar att sitta och sätt akvariet där ! (toaletten var ingen dum ide, det tål att fundera på).

                  Kommentar

                  • Wilhelm
                    Användare
                    • april 2002
                    • 9122

                    #24
                    Jag har 3 rum i källaren för akvarier. Inget i våningsplanet.
                    mvh Wilhelm

                    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                    www.linkopings-akvarieforening.net/
                    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                    Kommentar

                    • Micke Jarhl
                      Användare
                      • april 2002
                      • 2277

                      #25
                      jag har ett 1200L i gillestugan brevid tv:en narturligtvis vinner akvariet med hästlängder+ett 300L under trappan ner till gillestugan ...har dragit ner på kar, i övrigt har min dotter ett 180 L som hon vill att jag ska sköta till henne vilket jag vägrar hennes intresse har falnat så det lutar år att lämna fiskarna till affären innan dom tar skada...
                      Micke Jarhl Med akvarium!

                      Kommentar

                      • Jonas E
                        Användare
                        • februari 2003
                        • 2533

                        #26
                        håller på att lägga ner det här med akvarierum. Har tagit alldeles för mycket tid som jag borde spenderat på annat =)

                        blir två akvarium i fortsättningen, inget annat. (med ev. reservation för 3st 40l yngelakvarium och ett 80l uppväxtakv/karaktän)
                        /Jonas
                        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                        Kommentar

                        • Joakim Draktoft
                          NCS Medlem
                          • april 2002
                          • 7334

                          #27
                          Ursprungligen postat av CyberFish62
                          Tänk på var du brukar att sitta och sätt akvariet där ! (toaletten var ingen dum ide, det tål att fundera på).
                          Här har du någon som redan produktifierat det hela, http://www.fishnflush.com/about.html, även om man ju fatiskt får sitta konstigt på toaletten för att se samtidigt som behov uträttas, såvida man inte står då, men då brukar ju toalettbesöken vara kortvariga
                          Joakim Draktoft
                          f.d Webmaster Ciklid.se
                          ____________________________________________

                          Kommentar

                          • endymion

                            #28
                            Jag har antagligen fått tag på en lokal centralt i Växjö som jag kan tänka mig att dela med nån.

                            Ursprungligen postat av herjer
                            Jag köpte hus i Moheda utanför Växjö i våras och ska snart börja renovera en tillbyggnad på garaget som det är tänkt att det ska bli "lokal" av. Har för närvarande endast köpt på mig massa kar. Problemet för mig är att jag måste riva upp golvet och förstärka det då jag tänkt ha ca 6000-7000 liter vatten i karen.
                            Har även sökt efter lediga lokaler hos olika bostadsbolag i närheten men ingen har haft "lokal för det endamålet" har det hetat.
                            Har sökt folk i närheten av Växjö att dela lokal med men inte fått tag i någon.
                            Målet med min lokal blir inte att tjäna massa pengar på mina fiskar utan att ytterligare fördjupa mig i ciklidernas underbara värld och då främst från tanganyikasjön.
                            Har för tillfället ett 720 och ett 600 med lite olika Tropheus och hästnosar inne i huset men jag har oxå en sambo som inte förstår det hela med att vara en ciklidnörd.

                            mvh
                            Johan

                            Kommentar

                            • Cissi
                              Användare
                              • juni 2006
                              • 357

                              #29
                              Ursprungligen postat av Vingåker
                              Jag har ett 540 vid tv'n och ett 200 i sovrummet + några till i lokalen
                              Hehe, det var nästan ett internt skämt...
                              Mbunas för hela slanten i alltför många kar....

                              Kommentar

                              • PatrikMalmo
                                Användare
                                • maj 2005
                                • 4642

                                #30
                                För nästan två år sedan började jag trixa med lokaler. Den första låg ca en halvtimmes promenix från hemmet, men jag märkte snabbt att det var för långt hemifrån plus att den var svårskött och dåligt planerad (tog över en lokal med kar och allt). För ett drygt år sedan fixade jag en ny som ligger några minuter hemifrån, och det funkar finfint (ligger dessutom på väg till och från jobbet). I runda slängar 7000 liter vatten fördelat på kar i olika sizer, landar förmodligen strax över 8000 liter när jag är klar. Har tänkt satsa en del på akvaristiken, så det har tagit lång tid att få igång - riva väggar, renovera, dra om el, flytta vask, ordna avlopp, borra och limma kar, bygga ställningar och trixa till vattenbytena tar längre tid än man tror. Kör rätt kompromisslöst, "trista" arbetsuppgifter ska inte få ta för lång tid. Kompromisslösheten är en stor anledning till att det drar ut på tiden. Fortfarande inte klar, och misstänker att jag passerar årskiftet utan att det är helt klart. Nu börjar det i vart fall likna något.

                                Har en verkstad i samma lokal och har fått en del andra jobb som också tar tid. Lägger säkerligen 25-30 timmar i lokalen totalt under en vecka. Ytterligare ett problem är att jag får vänta med vissa grejer tills ekonomin tillåter - men Sören vad skoj det är!! Bland det roligaste jag gjort hittills, och då har själva odlingen och det andra inte ens kommit igång på allvar. Att vara helt omgiven av sina hobbys är en skön känsla, och att dra på sig skrotkläderna och gå ner där är alltid skoj. Kan bli liggandes på golvet för att spana in massa grejer eller köra på i verkstaden.

                                Det TAR dock tid, och kan lätt bli en börda har jag förstått. Tror inte att en lokal passar alla, men är man sugen så testa. Var beredd på att det tar tid och kostar en slant. Ju längre jag har trixat med lokalen desto färre kar har det blivit hemma - kan bli så att det inte är ett enda kar kvar hemma när jag är färdig. En får la se vart det landar, det ska bli verkligt skoj att låta den akvaristiska fantasin få flöda på allvar. Går det åt helsike har jag i vart fall inte satsat mer än jag kan förlora, och då blir det kanske annat i lokalen i stället. Ger det en fem-sex år så får jag se.

                                Hilsen,

                                P
                                Ingen fisk har läst böckerna.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...