Spottning tillsammans med andra yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MalawiAnna
    Användare
    • augusti 2006
    • 17

    #16
    Ursprungligen postat av Rhodebaert
    Tänkte meddela att det verkade gå bra till sist. Svårt att avgöra om det fattas ett tjog yngel men det är nog bra iaf. Det är en herrans massa yngel som svärmar runt nu.
    Så bra! Har du flyttat tillbaka mamman nu då?
    Mvh Anna[*]

    Kommentar

    • Rhodebaert
      Användare
      • februari 2006
      • 557

      #17
      Ursprungligen postat av MalawiAnna
      Så bra! Har du flyttat tillbaka mamman nu då?
      japp. Den sista mamman var jag lite nervös för då hon blev nedslängd med ynglen två dagar innan hon hade tuggat i tre veckor. Alltså kunde jag inte ta upp henne direkt efter att hon hade spottat som jag gjorde med de andra (som hade gått över tiden). Nu är hon dock hemma med sina syskon och Lombardoikusiner.
      Det går alltid en senare buss.

      Kommentar

      • tezz
        Användare
        • februari 2006
        • 1069

        #18
        Lägg gärna i en kruka i spottkoppen så slipper honan bli så stressad

        Kommentar

        • Rhodebaert
          Användare
          • februari 2006
          • 557

          #19
          Ursprungligen postat av MalawiAnna
          Har samma problem, så det är intressant att höra om era erfarenheter.
          Mina malawiciklider har precis börjat yngla av sig.
          Fick cynothilapia afrayngel för ca 3 veckor sedan och nu har jag en Metriaclima estherae som ruvar sedan 2 veckor. Dessutom är min afrahona ruvande igen.
          Problemet är att jag bara har ett yngelkar på 40l så jag var tvungen att släppa i estheraehonan i karet med ynglen. Till en början verkade hon mycket orolig, verkade som att hon inte riktigt visste vart hon skulle ta vägen, men nu har hon lugnat sig.
          Hur gör man när man delar av akvariet?
          Har tänkt att köpa fler yngelkar med tiden..
          Kanske kan du göra som Tezz säger fast med ett gömställe för varje hona. De är ju inte så aggressiva av sig när de tuggar vad jag har märkt.
          Det går alltid en senare buss.

          Kommentar

          • tezz
            Användare
            • februari 2006
            • 1069

            #20
            Ursprungligen postat av Rhodebaert
            Kanske kan du göra som Tezz säger fast med ett gömställe för varje hona. De är ju inte så aggressiva av sig när de tuggar vad jag har märkt.
            auratus är faktisk det men meningen är att dom känner sig tryggare
            Senast redigerad av tezz; 12 oktober 2006, 02:02. Anledning: felstavning

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • maj 2005
              • 4642

              #21
              Jag tror (med betoning på tror) att olika arter kan funka olika här. När det gäller Cyps har jag märkt att de hellre spottar i kar där det redan finns yngel. Kanske handlar det om att Cyps är stimfirrar med undantaget revirhållande hannar. Honorna verkar i vart fall känna sig säkrare på ynglens överlevnad om det finns andra yngel i karet. Cyps är iof sällan sugna på sina egna yngel heller. Andra arter kanske "resonerar" annorlunda - om det redan finns andra yngel så är det en osäkrare tillvaro att släppa ut sina egna yngel i, om det är en aggressiv art.

              Nåja. Det verkar som om det löst sig i allafall. Massor med pyttesmå gömslen är att rekommendera i vart fall, en del gillar att kalasa på sina egna. Med lite tur kan man hitta finfina gamla tegelstenar med pyttesmå hål i - de funkar perfekt som grottor till små yngel. Hålen är så små att de vuxna inte kommer in i dem. Har även sett nyare tegelsten med hål i, men de hålen brukar vara större. Bara ett tips.

              Hilsen,

              P
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              • joe
                Användare
                • juni 2006
                • 1451

                #22
                Det där med tegelstenen var inget dumt tips Patrik. Enkelt och lättskött - bara en sten (eller två kanske) att stoppa ner i ett akvarium där man kanske inte vill ha så mycket jox. Ska skaffa detta och ett par rör också till det stora akvariet...

                Tackar/ joe
                MVH - joe

                Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                Kommentar

                • Tingeling
                  Användare
                  • juli 2006
                  • 176

                  #23
                  Vill man ha gömställen till yngel så kan man göra det enkelt med lavasten och en borr. den är ju inte så tung sten och det ser inte så konstgjort ut eftersom den är en ganska naturlig sten. Det är bara och borra några småhål så vipps så har man massor med gömställen till ynglerna.
                  Akvaristen är den petigaste och den största perfektionisten som finns.
                  Jag kom. Jag såg. Jag köpte.
                  Kom hem. Koppade i. Lämnade tillbaka

                  Kommentar

                  Arbetssätt...