Spottning tillsammans med andra yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rhodebaert
    Användare
    • februari 2006
    • 557

    Spottning tillsammans med andra yngel

    Hej hej! Jag vet att det har varit uppe förut, men jag vill gärna höra vad folk har för erfarenheter av att låta honorna spotta i ett kar med nyspottade yngel. Jag har tre mammor men bara en spott-bytta nämligen.
    Det går alltid en senare buss.
  • Zzzit
    Användare
    • januari 2006
    • 253

    #2
    Kan funka, men det kan oxå stressa honan med yngel i munnen!
    Kan du inte dela av det tillfälligt?
    Malawi i 30 kar och ingen pool längre! []

    Kommentar

    • Rhodebaert
      Användare
      • februari 2006
      • 557

      #3
      tror inte jag kan göra det. Det är ganska litet som det är dessutom. Men de ynglen som är spottade nu är så mörka och små att de knappt syns. Det stressar ju säkert mindre än att vara i det stora akvariet med alla hetsiga hanar...
      Det går alltid en senare buss.

      Kommentar

      • Zzzit
        Användare
        • januari 2006
        • 253

        #4
        Lägg i mycket sten tex. så det finns gott om gömställen för de andra ynglen!
        Sedan får du se hur hon reagerar!
        Malawi i 30 kar och ingen pool längre! []

        Kommentar

        • Rhodebaert
          Användare
          • februari 2006
          • 557

          #5
          Nu har jag fått en lombardoi att lämna sina yngel på dagiset och för tillfället är en rödzebra och lämnar sina också. Hon verkar inte bry sig märkbart om de blå småglinen. Hon är mer livrädd för mig eftersom jag var tvungen och håva efter henne jättelänge. Jag tänker flytta tillbaka henne till stora baljan när hon har visat att hon äter. Sedan skall den tredje mamman få lugn och ro

          Kul med tillökning!
          Det går alltid en senare buss.

          Kommentar

          • joe
            Användare
            • juni 2006
            • 1451

            #6
            Ursprungligen postat av Rhodebaert
            Nu har jag fått en lombardoi att lämna sina yngel på dagiset och för tillfället är en rödzebra och lämnar sina också. Hon verkar inte bry sig märkbart om de blå småglinen. Hon är mer livrädd för mig eftersom jag var tvungen och håva efter henne jättelänge. Jag tänker flytta tillbaka henne till stora baljan när hon har visat att hon äter. Sedan skall den tredje mamman få lugn och ro

            Kul med tillökning!
            Ja visst är det - först grattis till detta. Sedan intressant att höra hur det går då jag funderar på samma sak. Har ett 90 liters kar där en Victoriazebra precis lämna sin kull med ca.30 små - men har ytterligare två i huvudkaret som tuggar (varav en som verkar rejält störd av de andra kamraterna!) Funderade på att plocka över henne också för spottning, men jag kanske delar av karet temporärt för just detta...

            Men du verkar ju ha kört i samma kar och dessutom med olika "sorter" - intressant att följa vidare..

            mvh/joe
            MVH - joe

            Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

            Kommentar

            • Havs
              Användare
              • december 2004
              • 607

              #7
              Någonting att fundera över är, om ni har problem med plats för tuggande honor och nyspottade yngel, så får ni annu trängre i era kar om ni skall driva upp yngelen till säljstorlek, vilket brukar vara 4-5 cm. Ni har väl fler kar i åtanke?

              Det är lätt att samla på sig för mycket nyspottat. Det har jag märkt av egen erfarenhet.
              Min zoon

              Kommentar

              • Rhodebaert
                Användare
                • februari 2006
                • 557

                #8
                Ursprungligen postat av HazelCR
                Någonting att fundera över är, om ni har problem med plats för tuggande honor och nyspottade yngel, så får ni annu trängre i era kar om ni skall driva upp yngelen till säljstorlek, vilket brukar vara 4-5 cm. Ni har väl fler kar i åtanke?

                Det är lätt att samla på sig för mycket nyspottat. Det har jag märkt av egen erfarenhet.
                Jo det är sant. Det håller nog inte så länge med 45 yngel i en 21 liters balja. Jag tänkte utrymma mitt 70-liters akvarium. De där fryeri är sjukt tråkiga i alla fall. Mitt par tycker inte om varandra och de står och hänger i var sitt hörn. Dessutom är det för lite plats för dem tycker jag.

                När yngel har kommit upp till 2-3 cm tänkte jag slänga i dem i stora karet. Kanske gör jag en rensning först och behåller de finaste. Jag tror inte att det är något att sälja i mitt fall.

                För övrigt såg jag att ett yngel som hade blivit spottat i det stora karet nu är inne på sin tredje dag i frihet ungefär. Starkt gjort att inte bli uppäten! Det skall bli intressant att jämföra utvecklingen hos de yngel som får vara i fred och blir matade ordentligt och hos den som lever gömd i ett röse.
                Det går alltid en senare buss.

                Kommentar

                • Zaphi
                  NCS Medlem
                  • juli 2002
                  • 5395

                  #9
                  Risken är väl att honan är rätt hungrig efter hon spottat (eller medan hon fortfarande tuggar) så att hon äter upp yngel... Jag har inte testat faktiskt, men det kan ju funka!
                  www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                  Kommentar

                  • Rhodebaert
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 557

                    #10
                    Ursprungligen postat av Zaphi
                    Risken är väl att honan är rätt hungrig efter hon spottat (eller medan hon fortfarande tuggar) så att hon äter upp yngel... Jag har inte testat faktiskt, men det kan ju funka!
                    Kan hon äta yngel under det att hon tuggar sina egna? Låter svårt...
                    Det går alltid en senare buss.

                    Kommentar

                    • Tingeling
                      Användare
                      • juli 2006
                      • 176

                      #11
                      Vi har gjort så i vissa fall att mammorna kan ha fått gått i ett spott kar med små yngel ,det har gått relativt bra tills en delfin hona åt upp sina egna 34 st plus ett par pollit och cobue yngel. Hon åt även då bra men hon va nog väldigt hungrig efter proteinrik föda då hon även åt upp sina egna. Hon har varit en jätte bra mamma och har gått tillsammans med andra yngel tidigare utan problem.
                      Jag gör inte om detta om det inte blir panik efter utrymme.
                      Akvaristen är den petigaste och den största perfektionisten som finns.
                      Jag kom. Jag såg. Jag köpte.
                      Kom hem. Koppade i. Lämnade tillbaka

                      Kommentar

                      • Rhodebaert
                        Användare
                        • februari 2006
                        • 557

                        #12
                        Ursprungligen postat av Tingeling
                        Vi har gjort så i vissa fall att mammorna kan ha fått gått i ett spott kar med små yngel ,det har gått relativt bra tills en delfin hona åt upp sina egna 34 st plus ett par pollit och cobue yngel. Hon åt även då bra men hon va nog väldigt hungrig efter proteinrik föda då hon även åt upp sina egna. Hon har varit en jätte bra mamma och har gått tillsammans med andra yngel tidigare utan problem.
                        Jag gör inte om detta om det inte blir panik efter utrymme.
                        ajajaj vilken sorg! jag blir nervös nu, hoppas det inte händer mig!
                        Det går alltid en senare buss.

                        Kommentar

                        • tezz
                          Användare
                          • februari 2006
                          • 1069

                          #13
                          Jag stoppade tre M auratus honor i samma burk dom fortsätter ju ca en vecka till med att plocka in yngeln
                          Det var ingen som brydde sig vems yngeln var utan bara vem som kunde få in mest i munnen

                          Kommentar

                          • MalawiAnna
                            Användare
                            • augusti 2006
                            • 17

                            #14
                            Har samma problem, så det är intressant att höra om era erfarenheter.
                            Mina malawiciklider har precis börjat yngla av sig.
                            Fick cynothilapia afrayngel för ca 3 veckor sedan och nu har jag en Metriaclima estherae som ruvar sedan 2 veckor. Dessutom är min afrahona ruvande igen.
                            Problemet är att jag bara har ett yngelkar på 40l så jag var tvungen att släppa i estheraehonan i karet med ynglen. Till en början verkade hon mycket orolig, verkade som att hon inte riktigt visste vart hon skulle ta vägen, men nu har hon lugnat sig.
                            Hur gör man när man delar av akvariet?
                            Har tänkt att köpa fler yngelkar med tiden..
                            Mvh Anna[*]

                            Kommentar

                            • Rhodebaert
                              Användare
                              • februari 2006
                              • 557

                              #15
                              Tänkte meddela att det verkade gå bra till sist. Svårt att avgöra om det fattas ett tjog yngel men det är nog bra iaf. Det är en herrans massa yngel som svärmar runt nu.
                              Det går alltid en senare buss.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...