ID: Mesonauta festivus... eller M. insignis?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mike_Noren
    Användare
    • februari 2003
    • 2695

    #16
    Men summa summarum är alltså att av f.n. beskrivna arter så är fisken i första inlägget mest lik en H. insignis?

    (Kollade på nätet, och H. insignis "Atabapo" påminde mycket om Henriks och Daniels fiskar i den här tråden.)

    Kommentar

    • Erik Åhlander
      Användare
      • september 2006
      • 796

      #17
      Ursprungligen postat av Mike_Noren
      Men summa summarum är alltså att av f.n. beskrivna arter så är fisken i första inlägget mest lik en H. insignis?

      (Kollade på nätet, och H. insignis "Atabapo" påminde mycket om Henriks och Daniels fiskar i den här tråden.)
      H

      Kommentar

      • Henrik Giertsen
        NCS Medlem
        • augusti 2004
        • 70

        #18
        Har ikke vært på nett noen dager...
        Først fisken til Bjarne er en flott fisk. Om det er en Insignis er jeg imidlertid usikker på. Ihvertfal om jeg skal sammenligne med mine. Bjarnes fisk skinner i blått/turkis på gjeller, siden og buk, mine har ingen slik farge. Jeg har derimot sett dette på andre Mesonauta jeg har hatt tidligere (Guyanae). Om det skulle vise seg at Insignis er fra to forskjellige lokasjoner, så kan sikkert også farger og andre yttre kjennetegn ha noe variasjon. Det som denne tråden viser er at når det gjelder disse fiskene er usikkerheten stor. Vi får prøve å holde dem rene, og ta vare på de vi har, og håpe på nye revisjoner.
        Ut fra de jeg kjenner så mener jeg vi kan elimener bort, Mirificus, Insignis, Acora, Egregius,
        Dette gjør at jeg tipper på M.Guyanae (http://cichlidae.com/gallery/species.php?s=894) alternativt M.festivius.
        Kanskje Bjarne har flere bilder av samme gode kvalitet som viser fisken(e) i annet lys el.?

        Jeg holdt på for noen år siden å lete etter Insignis, jeg holdt på å bli sprø av alle gode råd, artikler, fangststeder, nettsider mm. Jeg kjøpte og foret opp en haug Mesonauta hvor alle ble påstått å være Insignis. Hver gang endte jeg opp med det jeg selv mente er Guyanae. Disse ble alle flotte fisk, men det var nå engang slik at det var Insignis som hadde festet seg i skallen min. Jeg er sikker på at flere kjenner seg igjen, må ha, bare må ha DEN fisken. Vel jeg var til slutt veldig heldig og fant fisken i Stockholm. De er påstått viltfanget fra Orinoco. Her har vi som kjent ikke annet å gjøre enn å stole på opplysninger fra selger. Alle andre kjennetegn jeg har lest/sett på bilder stemmer med mine fisk. Jeg er dermed sikker på at jeg har Insignis fra Orinoco.

        Noen linker:
        Latest news coverage, email, free stock quotes, live scores and video are just the beginning. Discover more every day at Yahoo!




        Henrik
        Henrik Giertsen

        Kommentar

        • Erik Åhlander
          Användare
          • september 2006
          • 796

          #19
          Nu har jag läst på lite noggrannare. Mesonauta insignis, som den är definierad för närvarande, kommer från övre Rio Negro och delar av Río Orinoco. Om den skulle komma att splittras upp ytterligare så är det fisken från Rio Negro som kommer behålla namnet M insignis. Förutom de svarta fjällkanterna ovanför längsbandet (en karaktär som enligt diagnosen inte alltid är tydlig) så är den bästa karaktären hur band 6 och 7 (det är de två lodräta banden som passerar under bröstfenan) delvis flyter ihop. Man kan säga att det ofta bildas ungefär ett V hos M insignis. Det här är svårt att se på levande fiskar. Hos festivus så bildas det mera möstret II eller möjigen H. Alltså de två banden håller sig mer parallella. Ytterligare en karaktär är att M insignis är mer långsträckt än övriga Mesonauta som ingår i revisionen - men det är också svårt att se på akvariefiskar som har en tendens att bli mycket fetare än fiskar i naturen.

          Min personliga bedömning är att Bjarnes fisk liksom de fyra fiskarna som hamnat hos Henrik och Daniel samtliga bör betraktas som M insignis. Så som bilderna ser ut kan man alternativt tro att Henrik och Daniel har vardera en M insignis och en M festivus. Så tror jag inte det är, men jag skulle gärna vilja se bra bilder på alla fyra fiskarna rakt från sidan. Skälet till att jag tror alla fyra är samma art är att de ser så enhetliga ut i färgtonen (men det skall man inte lita för mycket på).

          Rainers bild på M guyanae föreställer troligen just den arten. Jag har inte beskrivningen tillgänglig, så jag är osäker på hur den arten skiljer sig från M festivus, men den skiljer sig tydligt från M insignis på de karaktärer som jag har nämnt.

          M insignis har ett stort utbredningsområde. Det kan visa sig att det i själva verket är flera arter. Bilderna på nätet som jag refererat till tidigare i tråden ("Atabapo" och "Caño Níria") tyder ju på att den kan se lite olika ut på olika platser. Men efter att ha titta lite noggrannare så tror jag bestämningen till M insignis verkar stämma bra på åtminstone "Atabapo". Den andra bilden är för mörk för att man skall se karaktärerna tydligt. Däremot kan det finnas fler (obeskrivna) arter i Orinoco förutom M insignis och M egregius.

          Jag hoppas jag inte ökat förvirringen

          Kommentar

          • Bjarne Sætrang
            Användare
            • oktober 2003
            • 167

            #20
            Flere bilder av min M. insignis(?) (med blixt):
            Mvh Bjarne
            www.aquadigital.net

            Kommentar

            • Bjarne Sætrang
              Användare
              • oktober 2003
              • 167

              #21
              4-5cm:
              Mvh Bjarne
              www.aquadigital.net

              Kommentar

              • Bjarne Sætrang
                Användare
                • oktober 2003
                • 167

                #22
                Voksen:
                Mvh Bjarne
                www.aquadigital.net

                Kommentar

                • Bjarne Sætrang
                  Användare
                  • oktober 2003
                  • 167

                  #23
                  Lekatferd?
                  Mvh Bjarne
                  www.aquadigital.net

                  Kommentar

                  • Erik Åhlander
                    Användare
                    • september 2006
                    • 796

                    #24
                    Jättesnygga bilder! Definitivt M. insignis (så som den är definierad just nu)! Speciellt på ungdjuret syns V-et under bröstfenan tydligt.

                    Kommentar

                    • Erik Åhlander
                      Användare
                      • september 2006
                      • 796

                      #25
                      Nu har jag även läst beskrivningen av Mesonauta guyanae: även den har precis som M. insignis ett nätmöster ovan det sneda bandet, men tvärbandningen skiljer sig: banden är parallella och ett är dubbelt så det ser ut som två. Detta påverkar inte diskussionen ovan utan är bara ett litet tillägg.

                      Kommentar

                      • Henrik Giertsen
                        NCS Medlem
                        • augusti 2004
                        • 70

                        #26
                        Jeg ser ut av bildene at dette med tverrbånd stemmer ut fra det som er skrevet som bestemmelsen av Insignis. Nå har det seg slik at på min Insignis yngel så er det stor variasjon på det visuelle utrykket de viser, og slett ikke alle har sammenvokste tverrbånd der det er beskrevet at de skal være. Jeg prøvde å ta noen bilder, men har pt. ikke fått noen som viser dette, fortsetter å prøve. Denne yngelen er nå fra 7 cm til 10 på de største så fargene ol bør ha satt seg., og det er en 40 stk.
                        Bjarne, om du noengang er i Oslo/omegn er du velkommen oppom, for en titt, jeg bor i Bærum.

                        Henrik
                        Henrik Giertsen

                        Kommentar

                        • Erik Åhlander
                          Användare
                          • september 2006
                          • 796

                          #27
                          Henrik,

                          Jag tittade noggrannare på dina bilder. Är du säker på att hanen och honan är av samma art? Jag kan inte avgöra det säkert från bilden. Den ena är definitivt en M. insignis - som den är definierad för närvarande. Om det är olika arter skulle det ju förklara mönstret på ynglen...

                          Kullander & Silfvergrip + Schindler definierar ju de flesta Mesonauta UTOM centrala Amazonas och nedre Rio Negro. Vad som finns där verkar vara M. insignis, M. guyanae, en eller flera obeskrivna arter eller en kombination av detta. Mycket exportfisk kommer ju just från detta område. Det här var inte lätt!

                          Kommentar

                          • Henrik Giertsen
                            NCS Medlem
                            • augusti 2004
                            • 70

                            #28
                            At mine er samme art ut fra alle tegn, mønster og farger hersker det ingen tvil om. Jeg har også tenkt den tanken. Nå har jeg også ett kull fra samme han med en annen hun. Blir spennende og se om variasjonen i mønster kommer på dette kullet også.
                            Jeg har en han og tre hunner som alle kjøpt inn samtidig fra Akvarielageret i Stocholm. De er alle fire M.Insignis. Disse er helt like de jeg hadde for 12/15 år siden som kom direkte fra den turen Alf Stalberg m.fl. hadde i -93 når de fanget disse selv i øvre Orinoco.

                            Henrik
                            Henrik Giertsen

                            Kommentar

                            Arbetssätt...