ID: Mesonauta festivus... eller M. insignis?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bjarne Sætrang
    Användare
    • oktober 2003
    • 167

    ID: Mesonauta festivus... eller M. insignis?

    Er det her en M. festivus eller M. insignis? Og hva er skilnaden?
    Mvh Bjarne
    www.aquadigital.net
  • Mike_Noren
    Användare
    • februari 2003
    • 2695

    #2
    Jag Är Ingen Expert(tm), men följer man nyckeln på denna sidan:
    At AquariumFishSale.com, find an exceptional range of tropical fish at unbeatable prices! Shop our vast collection of rare freshwater & saltwater fish, live plants, fish food, and aquarium supplies. Enhance your aquatic world with us today!

    så är fisken på ditt foto en M. insignis.
    Alla andra Mesonauta utom mirificus har "brutet" band längs sidan, och mirificus skall, vad jag förstår, sakna svart kant på fjällen ovanför det mörka bandet.

    Allt detta förstås under förutsätting att jag läst nyckeln rätt, och att killen som skrivit in nyckeln från Kullanders papper skrivit av rätt.

    Kommentar

    • daniel60
      Användare
      • mars 2003
      • 527

      #3
      Ursprungligen postat av Mike_Noren
      Jag Är Ingen Expert(tm), men följer man nyckeln på denna sidan:
      At AquariumFishSale.com, find an exceptional range of tropical fish at unbeatable prices! Shop our vast collection of rare freshwater & saltwater fish, live plants, fish food, and aquarium supplies. Enhance your aquatic world with us today!

      så är fisken på ditt foto en M. insignis.
      Alla andra Mesonauta utom mirificus har "brutet" band längs sidan, och mirificus skall, vad jag förstår, sakna svart kant på fjällen ovanför det mörka bandet.
      Allt detta förstås under förutsätting att jag läst nyckeln rätt, och att killen som skrivit in nyckeln från Kullanders papper skrivit av rätt.
      Vad jag förstår är M. insignis den enda i släktet med svarta kanter på fjällen ovanför bandet.
      Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
      Mina fiskar & burkar

      Kommentar

      • Mike_Noren
        Användare
        • februari 2003
        • 2695

        #4
        Jäpps. Jag gick bara vidare och kollade nästa steg, vilket var utseendet på sidobandet, för att jag var osäker på vad som egentligen menades med "retikulerande mönster" i det här fallet.

        Kommentar

        • Wilhelm
          Användare
          • april 2002
          • 9122

          #5
          Jösses vilken fin bild!
          mvh Wilhelm

          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


          www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

          Kommentar

          • Mike_Noren
            Användare
            • februari 2003
            • 2695

            #6
            Javisst ja, det hade jag faktiskt tänkt kommentera men glömde:

            Guldbild!

            Kommentar

            • Bjarne Sætrang
              Användare
              • oktober 2003
              • 167

              #7
              Takk for ID-hjelpen
              Mvh Bjarne
              www.aquadigital.net

              Kommentar

              • dxd
                Användare
                • juni 2006
                • 37

                #8
                Var kan man köpa denna vackra fisk?

                Johan

                Kommentar

                • Henrik Giertsen
                  NCS Medlem
                  • augusti 2004
                  • 70

                  #9
                  Om du går inn på følgende link vil du finne bilder av mine M.Insignis.

                  Copy/paste inn i browser:




                  Som du ser så er det mest fremtredende på denne fisken den gul/gull fargede buken. Dette ser jeg ikke på ditt bilde. Det er flere av Mesonautaene som har mønster på skjellene på skulder/rygg herunder M. festivus. Det en skal identifisere mesonauta på skal være sjokkstripene på siden. Nå har det seg slik at mine 60+ yngel alle er forskjellige, så å følge dette anser jeg som nesten håpløst. Så utfra dette bildet er jeg usikker på om du har Insignis. Tipper heller på Festivus.

                  En ting du skal være forsiktig med når det gjelder voksne Mesonauta Insignis er å flytte dem. Vi har mistet flere voksne fisk selv etter korte turer. Vi har prøvd poser, plastakvarier store bøtter mm. Det virker som om de stresser seg ihjel.

                  Henrik
                  Henrik Giertsen

                  Kommentar

                  • Mike_Noren
                    Användare
                    • februari 2003
                    • 2695

                    #10
                    Henrik: Det är lite svårt att se på bilderna, men det verkar som om bägge dina fiskar har 'brutet' pigmentband bestående av en serie fläckar, och den ena men inte den andra verkar ha retikulerat mönster, stämmer det?

                    Varifrån kommer dina fiskar?

                    Kommentar

                    • Henrik Giertsen
                      NCS Medlem
                      • augusti 2004
                      • 70

                      #11
                      Vel de har sammenhengende svarte bånd, det er kun på bildet at det ser ut som om de er brutt. De ble fktisk kjøpt inn fra Stocholm.

                      Henrik
                      Henrik Giertsen

                      Kommentar

                      • daniel60
                        Användare
                        • mars 2003
                        • 527

                        #12
                        Ursprungligen postat av Henrik Giertsen
                        Vel de har sammenhengende svarte bånd, det er kun på bildet at det ser ut som om de er brutt. De ble fktisk kjøpt inn fra Stocholm.
                        Henrik
                        Och jag har de andra två som Akvarieleasing tog hem. Har dock inte fått några yngel. Eller nån bra bild...
                        Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
                        Mina fiskar & burkar

                        Kommentar

                        • Mike_Noren
                          Användare
                          • februari 2003
                          • 2695

                          #13
                          Har ni lokaluppgift på var de är fångade?
                          (För om det var Leasing antar jag de är VF?)

                          Kommentar

                          • daniel60
                            Användare
                            • mars 2003
                            • 527

                            #14
                            Ursprungligen postat av Mike_Noren
                            Har ni lokaluppgift på var de är fångade?
                            (För om det var Leasing antar jag de är VF?)
                            Jodå, de är VF. Var har jag dock ingen aning om. Tror heller inte att jag nånsin fått veta det.
                            Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
                            Mina fiskar & burkar

                            Kommentar

                            • Erik Åhlander
                              Användare
                              • september 2006
                              • 796

                              #15
                              Ursprungligen postat av Mike_Noren
                              Jag Är Ingen Expert(tm), men följer man nyckeln på denna sidan:
                              At AquariumFishSale.com, find an exceptional range of tropical fish at unbeatable prices! Shop our vast collection of rare freshwater & saltwater fish, live plants, fish food, and aquarium supplies. Enhance your aquatic world with us today!

                              så är fisken på ditt foto en M. insignis.
                              Alla andra Mesonauta utom mirificus har "brutet" band längs sidan, och mirificus skall, vad jag förstår, sakna svart kant på fjällen ovanför det mörka bandet.

                              Allt detta förstås under förutsätting att jag läst nyckeln rätt, och att killen som skrivit in nyckeln från Kullanders papper skrivit av rätt.
                              Enligt Kullander och Silfvergrips revision är det bara M insignis som har markerade fjällkanter ovanför längsbandet (men inte under). Dock finns några reservationer.

                              1. Det gäller i princip döda fixerade fiskar. Liksom andra cichlider kan dom ju variera färgen en del beroende på humör etc. Ett foto kan ju dessutom påverkas av befintligt ljus. Därför är det mycket svårare att identifiera en levande fisk, speciellt på bild. En död fisk antar en slags "standardteckning".

                              2. Nyckeln som Michael refererar till är inte tagen från revisionen utan är baserad på den skiss som finns med. I revisionen finns en nyckel men den använder andra karaktärer. T ex så skiljs M festivus och M insignis från varandra på hur många av gälbågarna som har microbranchiospines.

                              3. Karaktären gäller bara för de fem arter som omfattas av revisionen. M guyanae som beskrevs 1998 ingår inte. Inte heller de arter som ännu är obeskrivna. På nätet kan man bl a hitta bilder på "Mesonauta insignis Atabapo" och "Mesonauta insignis Caño Niria" som kanske eller kanske inte är obeskrivna arter. Jag minns att när herrar Kullander och Silfvergrip skrev revisionen blev det fiskar över som sparades till en kommande "Del 2" som kanske kommer nån gång i framtiden när det finns mer jämförelsematerial tillgängligt - men så är det ju alltid...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...