Nytt 540-liters

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tege
    Användare
    • februari 2005
    • 2753

    #16
    Ursprungligen postat av HazelCR
    Det där är faktiskt lite av mina planer också. Men jag har inte fått någon klarhet i om det är bäst att välja mellan tuffa mBunas eller veka mbunas/Aulonocaror som sällskap till en grupp Dubbar. Vad tror ni?
    Det spelar ingen som helst roll. Tropheusen är oftast den som är tuffast, om det behövs. Huvudsaken är att det blir stökigt i burken då hinner dom inte bara sysla med att hacka på varann utan blir då störda av div mbuna.

    Nackdelen är att tropheusen inte färgar ut riktigt lika bra som när dom är trettio st i en o samma ormgrop.

    Färg eller beteende, det är bara att välja.

    Det är väl inget riktigt beteende att ha dom tillsammans med en massa mbunas heller. Men det är nog mer rättvist mot fisken än att klämma ihop 30 st fullvuxna i ett 325 liters
    https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

    Kommentar

    • tezz
      Användare
      • februari 2006
      • 1069

      #17
      Ursprungligen postat av tege
      Det är väl det som är det tråkiga med tropheus, skall man lyckas med gruppen så ska det vara packat i burken så allt som har med biotopriktighet bara är att glömma. Glöm bakgrunder och annan lyx Ett par stenar i varje hörn och en pump som är lätt att lyfta ur. Då är det även enkelt att fånga upp mobbingoffer och ev tuggande honor.
      Inte blir det speciellt roligt att sitta och kika i burken heller. Det blir liksom för mycket, sardinliknande.
      Men eftersom tropheus är skitläckra fiskar så är det svårt att undvara dom, Har man stor burk kan det faktiskt gå bra med små grupper på ca: 6 st Bråkar dom för mycket då så kan det faktiskt vara ide att ha dom tillsammans med en massa mbunas.

      Jag tänker själv snart fylla ett 540 med Tropheus + något annat roligt.
      Jag har 10 dubbar +10 Ikolor i ett 720l och ca 500kg sten den största väger 40kg
      Det gäller bara att se till att alla får ett eget revir och mycke gömmställen
      Honorna är dom som oftast bråkar dom tillåter inte andra honor på sitt revir alfa hanen är väldigt sällsynt att se bråka han är den ända som tillåts vara över allt
      Ikolorna o dubbarna bråkar aldrig med varandra utan kan dela revir
      Det är detta som gör Tropheusen så inr att hålla sen är det ju ett + att dom är så fina okså

      Kommentar

      • Matz Karlsén
        Användare
        • februari 2004
        • 1127

        #18
        Tropheus

        Skulle man kunna ha två grupper av Tropheus i ett 540-liters. Låt säga att jag skaffar mig 20 bärnsten plus 20 Black bemba skulle det funka eller har ni något bättre alternativ till exempel att jag flyttar mina Dubbar och kompletterar med någon ytterligare Tropheus. Vilken skulle passa då?
        To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

        Kommentar

        • steveharris
          Användare
          • september 2003
          • 243

          #19
          Det går alldeles utmärkt att blanda två grupper i ett 540. Själv har jag dubbar och pemba i ett 540. Ska du blanda, se då till att den ena sorten är dubbar, då minskar risken för korsningar, under förutsättningen att du vill ta till vara yngel.
          Patrik

          Kommentar

          • ozric
            Användare
            • mars 2004
            • 3187

            #20
            Jag fick aldrig Maswa att funka med sp. Black. De tog ut varann!
            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
            c",)

            Kommentar

            • Matz Karlsén
              Användare
              • februari 2004
              • 1127

              #21
              Tropheus

              Hur många individer skulle man kunna ha av Dubbar och Black bemba i såna fall. I det akvariet har jag en pump som pumpar 5000 liter i timmen det borde väl räcka eller är det för kraftigt. Pumpen är bakom en Btn bakgrund med filtermatta 10 ppi. Skulle man också kunna ha någon snäcklekare och i sådana fall vilken.
              To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

              Kommentar

              • tezz
                Användare
                • februari 2006
                • 1069

                #22
                Ursprungligen postat av Matz Karlsén
                Hur många individer skulle man kunna ha av Dubbar och Black bemba i såna fall. I det akvariet har jag en pump som pumpar 5000 liter i timmen det borde väl räcka eller är det för kraftigt. Pumpen är bakom en Btn bakgrund med filtermatta 10 ppi. Skulle man också kunna ha någon snäcklekare och i sådana fall vilken.
                Ad Koings rekomenderar 12 honor 4 hanar i ett 500l akvarie
                1500-2000l tim räcker mer än väl
                detta är dock bara vad som rekomenderas hur mycket fisk du sen stoppar i karen är upp till dig

                Kommentar

                • Matz Karlsén
                  Användare
                  • februari 2004
                  • 1127

                  #23
                  Tropheus

                  1500-2000 liter timmen tycker jag låter lite. Vad jag har hört av de flesta andra som håller på med Tropheus så rekommenderar dom 8-10 gånger vattenvolymen i mitt 325-liters har jag en cirkulation på cirka 3000 liter i timmen. Min erfarenhet av Tropheusar är att dom älskar när det är ordentlig fart på cirkulationen. Men vad vet jag! Är det någon annan somm har samma erfarenhet som jag. Skulle det verkligen vara för mycket med 5000 liter i timmens cirkulation i ett 540-liters. Sen skulle det vara intressant att höra vilka lysrör som skulle ge dom bästa färgerna.I det här karet är det powerglorör.
                  Senast redigerad av Matz Karlsén; 24 september 2006, 19:35. Anledning: Komplettering
                  To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

                  Kommentar

                  • tezz
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 1069

                    #24
                    Ursprungligen postat av Matz Karlsén
                    1500-2000 liter timmen tycker jag låter lite. Vad jag har hört av de flesta andra som håller på med Tropheus så rekommenderar dom 8-10 gånger vattenvolymen i mitt 325-liters har jag en cirkulation på cirka 3000 liter i timmen. Min erfarenhet av Tropheusar är att dom älskar när det är ordentlig fart på cirkulationen. Men vad vet jag! Är det någon annan somm har samma erfarenhet som jag. Skulle det verkligen vara för mycket med 5000 liter i timmens cirkulation i ett 540-liters. Sen skulle det vara intressant att höra vilka lysrör som skulle ge dom bästa färgerna.I det här karet är det powerglorör.
                    jag sa att det räcker med 1500 till 2000 själv använder jag en på 1200l tim till 720l lite i minsta laget kanske

                    Kommentar

                    • Matz Karlsén
                      Användare
                      • februari 2004
                      • 1127

                      #25
                      540-liters Tanganyika

                      Skickar en bild på mitt nya 540-literskar, tyvärr är det lite grumligt. Har precis fyllt upp det. Jag skall flytta över mina 25 Dubbar dit och skaffa 20 Black bemba eller Bärnstensmoori. Vad tycks Jag är helnöjd.Bifogar även en bild framifrån. Tror ni att det räcker med sten i karet om jag skall ha crka 40 Dubbar. På sista bilden har vattnet klarnat och jag har satt lite små sten i framkanten. Är själv rätt nöjd.
                      Senast redigerad av Matz Karlsén; 28 september 2006, 23:28. Anledning: komplettering med bild
                      To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

                      Kommentar

                      • Cutekid
                        Användare
                        • januari 2003
                        • 3368

                        #26
                        Snyggt men jag hade skaffat mera dubbar.
                        Carl

                        Besök petrochromis.com´s forum:

                        http://petrochromis.com/phpbb3/

                        Kommentar

                        • Matz Karlsén
                          Användare
                          • februari 2004
                          • 1127

                          #27
                          Tackar! Ja det är nog än bättre idé. Om man skall lyckas dra fram några yngel.
                          To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

                          Kommentar

                          • tezz
                            Användare
                            • februari 2006
                            • 1069

                            #28
                            Ursprungligen postat av Cutekid
                            Snyggt men jag hade skaffat mera dubbar.
                            som sardiner så dom ej kan bråka

                            Kommentar

                            • Cutekid
                              Användare
                              • januari 2003
                              • 3368

                              #29
                              Tjabb sjuk???
                              Carl

                              Besök petrochromis.com´s forum:

                              http://petrochromis.com/phpbb3/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...