Nytt 540-liters

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Matz Karlsén
    Användare
    • februari 2004
    • 1127

    Nytt 540-liters

    Idag gjorde jag ett klipp och köpte ett 540-literskar med BTN- rocky bakgrund och en pump som pumpar 5000/liter timmen+ställning och jag gav bara 3500kr. Det är ett aluminiumkar och det är bara några år gammalt. Nu till min fråga det skall bli ett Tanganyikakar. Har ni några bra förslag på fisksammansättning.
    To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!
  • Rhodebaert
    Användare
    • februari 2006
    • 557

    #2
    Grattis grattis! :-D
    Det går alltid en senare buss.

    Kommentar

    • jonre723
      Användare
      • oktober 2004
      • 439

      #3
      Leptosomor och sandlekare?
      Och så är det.
      /J

      Kommentar

      • Matz Karlsén
        Användare
        • februari 2004
        • 1127

        #4
        Tackar! Jag funderar eventuellt på att ha en grupp troffar med någon annan cilkid. Har fått mersmak efter att ha skaffat en grupp dubbar om 27 stycken som går i ett 325-liters. Kanske skulle man kunna flytta dom tilll det nya karet. Men jag är lite orolig att dom skall bli stressade och få soten om jag gör det. Skulle jag kunna skaffa en grupp Black Bemba, snäcklekare och leptosomor till 540-literskaret. Jag kommer att skicka bilder på det när det börjar bli klart.
        To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

        Kommentar

        • tezz
          Användare
          • februari 2006
          • 1069

          #5
          Ursprungligen postat av Matz Karlsén
          Tackar! Jag funderar eventuellt på att ha en grupp troffar med någon annan cilkid. Har fått mersmak efter att ha skaffat en grupp dubbar om 27 stycken som går i ett 325-liters. Kanske skulle man kunna flytta dom tilll det nya karet. Men jag är lite orolig att dom skall bli stressade och få soten om jag gör det. Skulle jag kunna skaffa en grupp Black Bemba, snäcklekare och leptosomor till 540-literskaret. Jag kommer att skicka bilder på det när det börjar bli klart.
          Jag hade flyttat dubbarna 325l är aldeles för litet när dom blir vuxna

          Kommentar

          • Cutekid
            Användare
            • januari 2003
            • 3368

            #6
            Ett 325 liters duger alldeles ordentligt för en grupp vuxna dubbar.
            Carl

            Besök petrochromis.com´s forum:

            http://petrochromis.com/phpbb3/

            Kommentar

            • ozric
              Användare
              • mars 2004
              • 3187

              #7
              Mjo,men kanske inte så lattjo att glo på.
              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
              c",)

              Kommentar

              • Cutekid
                Användare
                • januari 2003
                • 3368

                #8
                Jo då. Ofta tenderar de ju att massakera varandra om de går för tunnt i ett större kar.
                Carl

                Besök petrochromis.com´s forum:

                http://petrochromis.com/phpbb3/

                Kommentar

                • Bright_Blue
                  NCS Medlem
                  • juni 2004
                  • 1582

                  #9
                  Tjena, jag har en grupp dubbar på 24st, de är väl bortåt 9-11cm och nu tycker jag det börjar bli trångt i 310 litersakvariet de går i. Om ett par veckor får de flytta till ett 375 istället.

                  Mvh/BB

                  Kommentar

                  • tezz
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 1069

                    #10
                    Ursprungligen postat av Cutekid
                    Jo då. Ofta tenderar de ju att massakera varandra om de går för tunnt i ett större kar.
                    Det kanske är ok om man inte är intresserad av att se ett naturligt beteende men då kan man väll köpa en burk sardier

                    Kommentar

                    • Cutekid
                      Användare
                      • januari 2003
                      • 3368

                      #11
                      Ursprungligen postat av tezz
                      Det kanske är ok om man inte är intresserad av att se ett naturligt beteende men då kan man väll köpa en burk sardier
                      Tjaa ... eller skaffa ett akvarium som är 20x20x20x20 meter för att lyckas att se troffarnas naturliga beteende.
                      Carl

                      Besök petrochromis.com´s forum:

                      http://petrochromis.com/phpbb3/

                      Kommentar

                      • Rhodebaert
                        Användare
                        • februari 2006
                        • 557

                        #12
                        Ursprungligen postat av Cutekid
                        Tjaa ... eller skaffa ett akvarium som är 20x20x20x20 meter för att lyckas att se troffarnas naturliga beteende.
                        Coolt! 4-dimensionellt akvarium! Jag hade ingen aning om att troffar var så petiga! ;-)
                        Det går alltid en senare buss.

                        Kommentar

                        • tege
                          Användare
                          • februari 2005
                          • 2753

                          #13
                          Det är väl det som är det tråkiga med tropheus, skall man lyckas med gruppen så ska det vara packat i burken så allt som har med biotopriktighet bara är att glömma. Glöm bakgrunder och annan lyx Ett par stenar i varje hörn och en pump som är lätt att lyfta ur. Då är det även enkelt att fånga upp mobbingoffer och ev tuggande honor.
                          Inte blir det speciellt roligt att sitta och kika i burken heller. Det blir liksom för mycket, sardinliknande.
                          Men eftersom tropheus är skitläckra fiskar så är det svårt att undvara dom, Har man stor burk kan det faktiskt gå bra med små grupper på ca: 6 st Bråkar dom för mycket då så kan det faktiskt vara ide att ha dom tillsammans med en massa mbunas.

                          Jag tänker själv snart fylla ett 540 med Tropheus + något annat roligt.
                          https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                          Kommentar

                          • Havs
                            Användare
                            • december 2004
                            • 607

                            #14
                            Ursprungligen postat av tege
                            Det är väl det som är det tråkiga med tropheus, skall man lyckas med gruppen så ska det vara packat i burken så allt som har med biotopriktighet bara är att glömma. Glöm bakgrunder och annan lyx Ett par stenar i varje hörn och en pump som är lätt att lyfta ur. Då är det även enkelt att fånga upp mobbingoffer och ev tuggande honor.
                            Inte blir det speciellt roligt att sitta och kika i burken heller. Det blir liksom för mycket, sardinliknande.
                            Men eftersom tropheus är skitläckra fiskar så är det svårt att undvara dom, Har man stor burk kan det faktiskt gå bra med små grupper på ca: 6 st Bråkar dom för mycket då så kan det faktiskt vara ide att ha dom tillsammans med en massa mbunas.

                            Jag tänker själv snart fylla ett 540 med Tropheus + något annat roligt.
                            Det där är faktiskt lite av mina planer också. Men jag har inte fått någon klarhet i om det är bäst att välja mellan tuffa mBunas eller veka mbunas/Aulonocaror som sällskap till en grupp Dubbar. Vad tror ni?
                            Min zoon

                            Kommentar

                            • Mike_Noren
                              Användare
                              • februari 2003
                              • 2695

                              #15
                              Dubbarna ignorerar annan fisk, enligt min erfarenhet så försvarar de sig inte ens när de blir anfallna, så eventuella mbunas behöver nog inte alls vara tuffa.
                              Däremot är dubbar totalt rabies-smittade mot varandra.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...