Fiskgrossister

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gabbi
    Användare
    • april 2002
    • 897

    #46
    Ursprungligen postat av Lacustris
    Om man sammanfattar tråden (på ett provocerande sätt) kan man alltså konstatera:

    Allt är precis så bra som det bara är möjligt här i Sverige.
    Eller:
    Att göra det lättare för kunden att specialbeställa fisk och/eller ha uppdaterade lagerlistor är omöjligt.

    Testa debattera utan att medvetet och uttalat vara så provocerande hela tiden så kanske responsen blir annorlunda.

    Att det finns större och mer välsorterad marknad i t.ex Danmark beror på att de till skillnad från oss både vill ha och har råd att betala VF, F1 och "exklusiva" fiskar. Hur de kan ha uppdaterade lagerlistor har jag ingen förklaring till (har ju aldrig jobbat i djuraffär).

    Fast att de verkligen är så uppdaterade vet du ju inte, för du har ju inte beställt varje art som grossisterna har. Jag har.

    Nä, åter till en seriös diskussion.

    Nog trodde jag att flertalet ciklid-fantaster hade uppskattat att ha ett större sortiment tillgängligt (jag inbillade mig det iallafall).
    Jag får dessutom uppfattningen att de som har minst intresse av förändringar i distributionsformerna och bara ser omöjligheter i någon form har anknytning till akvariebutik (rätta mig gärna om jag har fel).

    Nejdå, inte alls. Däremot har de som jobbar i eller äger akvarierelaterade butiker varit med om några fiskleveranser där det inte fungerat som en datoriserad IKEA-order. Vad sägs om att du sitter och tittar i roliga listor på nätet och googlar upp hundrafemtio spännande afrikanska fiskar, beställer femtio av dem, inreder akvarium åt dem precis som det står på nätet, hämtar lådorna på Arlanda, åker till butiken, öppnar dem och inser att du just fått tjugofem lådor elefantfisk!!

    Jag ser ingen omöjlighet i att grossisterna blir mer synliga och underlättar för kund att specialbeställa det som man inte hittar i butik. Internet är ett bra verktyg för detta och man behöver inte störa butikspersonalen med tidsödande specialönskemål.
    Levereras sker sedan av den beställda fisken till av kunden vald butik via ordinarie distributionsled. Då missgynnas ingen.

    Låter som en bra ide, och en som vi säkerligen skulle vara med på.

    Och med handen på hjärtat, hur många har inte suttit och dreglat över lagerlistor på nätet och önskat att de lätt och smidigt kunde få hem fisken i akvariet? VF och ovanliga fiskar kostar men jag tror många varit beredda att köpa och betala priset om möjligheten funnits.

    På något sätt torde det ligga i NCS intresse att verka för att berika hobbyn med fler arter och föra in mer nytt blod i form av VF.
    (tio tecken)
    www.akvarielagret.se/akvarieboken

    Kommentar

    • cf.akvarielagret
      Användare
      • april 2002
      • 5028

      #47
      Lacustris
      om du tror att det är en brandfackla som du kastar in tror du
      men jag tycker att det mer är en utbränd tändsticka,
      du verkar att tro att alla varor är
      fyrkantiga
      tål kyla
      ingen tillsyn
      billig frakt typ dörr till dörr
      skickas alltid rätt sort
      alla ser likadana ut
      alltid par
      att om frakten är billig så blir fiskarna det
      fiskarna kommer alltid 48 timmar efter att man tryckt enter
      du kanske tycker likadant om hundar (Jättebra en dobermann från Polen för en femhundring)
      ha det bra
      Christer
      jag är Ateist
      men Gud talade till mig
      Gud är stor
      jag frågade hur stor ? inget svar
      han kanske behövde låna toaletten

      Kommentar

      • deelay
        Användare
        • september 2002
        • 5394

        #48
        Ursprungligen postat av Lacustris

        Och med handen på hjärtat, hur många har inte suttit och dreglat över lagerlistor på nätet och önskat att de lätt och smidigt kunde få hem fisken i akvariet? VF och ovanliga fiskar kostar men jag tror många varit beredda att köpa och betala priset om möjligheten funnits.

        På något sätt torde det ligga i NCS intresse att verka för att berika hobbyn med fler arter och föra in mer nytt blod i form av VF.
        Om alla fiskar va lätta att få tag i så behövs ju inga "spännande lagerlistor" eftersom inget är spännande eftersom det är lätt att få tag på =) Jag tycker det rent generellt är en tråkig utveckling detta fenomen i moderntid, vad det än handlar om så vill nästan alla att allt ska va så lätt att få tag i så man tappar tjusningen i att längta, längtan och drömmen är faktiskt
        större än att det... och hur glad blir man inte när man dreglat över en fisk i 3-4 år och lyckas få tag i den, grym känsla ist föratt man kan beställa allt i konings böcker o ha det hemma för normalpris inom 24timmar, jag skulle inte tycka det va lika roligt iaf, rariteterna skulle ju garanterat försvinna. Tjusningen är ju att det kostar och tar tid =)
        http://www.aquariumstockholm.se/

        Kommentar

        • JockeB
          Användare
          • maj 2004
          • 2964

          #49
          Ursprungligen postat av deelay
          Om alla fiskar va lätta att få tag i så behövs ju inga "spännande lagerlistor" eftersom inget är spännande eftersom det är lätt att få tag på =) Jag tycker det rent generellt är en tråkig utveckling detta fenomen i moderntid, vad det än handlar om så vill nästan alla att allt ska va så lätt att få tag i så man tappar tjusningen i att längta, längtan och drömmen är faktiskt
          större än att det... och hur glad blir man inte när man dreglat över en fisk i 3-4 år och lyckas få tag i den, grym känsla ist föratt man kan beställa allt i konings böcker o ha det hemma för normalpris inom 24timmar, jag skulle inte tycka det va lika roligt iaf, rariteterna skulle ju garanterat försvinna. Tjusningen är ju att det kostar och tar tid =)
          Kunde inte hålla med mer!
          Mvh Jocke
          Centralamerikanska Ciklider!

          Kommentar

          • deathdealer
            Användare
            • augusti 2004
            • 1639

            #50
            Lacustris menar VÄL!!!
            Grejen är väl bara den att allt man vill genomföra kostar TID och PENGAR!
            Jag är 100% säker på att akvariebutiker hjälper dig att ta in den fisk du vill ha OM möjlighet finns! Jag tror INTE att grossister vill ha 50 samtal om dagen från privatpersoner som undrar om Guppius Fortum finns att köpa....och 50 samtal om dagen "Har dom kommit än" *asg*

            Vill man ha en speciell fisk, fråga!

            MEN det kommer ALDRIG bli billigt att köpa VF! Det kan så vara att det är billigare i Danmark än i Sverige, MEN det kan ha många orsaker, och vad säger det om OSS?!?!?!?

            Nepp, bra med folk som är intresserade av speciella fiskar...absolut...

            DD
            "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
            "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

            Kommentar

            • Björn
              Användare
              • april 2002
              • 787

              #51
              Uppdaterade lagerlistor borde i realiteten vara hur lätt som hellst. Många av de stora fiskgrossisterna skickar ut aktuella listor till sina återförsäljare två-fyra ggr per månad. Har man underlag att trycka upp en lista i ett par hundra exemplar borde man väl kunna använda samma aktuella underlag att lägga upp på webben ett par ggr i månaden? =)

              En del butiker har lagerlistor som uppdateras en gång i veckan. det kan ju inte ta så fasligt lång tid att göra. Hade jag fast egen butik med hemsida hade jag gjort allt för att ha en hyfsat uppdaterad lista uppe. Hur många här kollar inte eventuella listor innan man åker på långresa?

              Mvh
              Björn
              fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

              Kommentar

              • Lacustris
                Användare
                • juni 2005
                • 142

                #52
                Tillgången styr efterfrågan:
                Som det är nu känns det mycket svårt att påverka grossisternas sortiment i Sverige. Är det verkligen så som t.ex. Simontorp tydligen tolkat det att vi hellre köper fabriksodlade ciklider österifrån än att vi betalar någon krona mer för bra svenskodlad kvalitet?

                Efterfrågan styr tillgången:
                Anledningen till att utbudet på ciklider är såpass mycket bättre i t.ex. Danmark tror jag beror på att avståndet mellan kund och "grossist" är mindre. Butiken (som oftast även är importören/grossisten) får signaler direkt från kund och har lättare att bedöma markanden och därmed tillfredställa kunden. Tillfredställda kunder gör att marknaden ökar.

                Min förhoppning är att vi i Sverige skall kunna ha ett brett sortiment fisk av god kvalitet.
                Jag hoppas att det skall bli lättare och enklare att kunna köpa annat än platy/golden via den "egna" handlaren på "landsbygden".
                Jag vill inte vara tvungen att köra till Danmark för att köpa VF (eller odlad fisk där fångstplatsen är dokumenterad).
                Privatodlad och privatsåld fisk finns ju förståss men det är ju inte det som denna tråd handlar om.

                Frågan är väl egentligen vad som kan göras för att få ett större utbud som är mer lättillgängligt för slutkunden. Mycket hänger på grossisternas vilja att vidareutveckla och modernisera verksamheten.
                Senast redigerad av Lacustris; 16 september 2006, 00:03.
                Det är aldrig för sent att ge upp!

                Kommentar

                • deathdealer
                  Användare
                  • augusti 2004
                  • 1639

                  #53
                  Ursprungligen postat av Björn
                  Uppdaterade lagerlistor borde i realiteten vara hur lätt som hellst. Många av de stora fiskgrossisterna skickar ut aktuella listor till sina återförsäljare två-fyra ggr per månad. Har man underlag att trycka upp en lista i ett par hundra exemplar borde man väl kunna använda samma aktuella underlag att lägga upp på webben ett par ggr i månaden? =)

                  En del butiker har lagerlistor som uppdateras en gång i veckan. det kan ju inte ta så fasligt lång tid att göra. Hade jag fast egen butik med hemsida hade jag gjort allt för att ha en hyfsat uppdaterad lista uppe. Hur många här kollar inte eventuella listor innan man åker på långresa?

                  Mvh
                  Björn
                  Ursäkta mig...MEN vad är det då vi pratar om?????
                  och sen - VILKEN grossist är intresserad av att ge PRIVATPERSONER sina listor????
                  Nu är jag borta...fattar nada...en skriver att det inte funkar, du skriver att de största...????

                  Men om det är så enkelt, varför tar ni som gärna vill ha uppdaterade listor inte kontakt med de grosssiter ni pratar om, och gör en sammanställning som ni uppdaterar här????
                  Extremt lätt att klaga, inte helt lika enkelt att genomföra något!

                  (och ÅTER igen, ingen kritik mot någon personligen, vi för en diskussion, och jag vill verkligen inte låta nervärderande mot någon!!!)

                  DD
                  "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                  "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                  Kommentar

                  • Björn
                    Användare
                    • april 2002
                    • 787

                    #54
                    Jag tror att de flesta grossister är intresserade av att ge privatpersoner tillgång till sina lagerlistor, men naturligtvis UTAN priser utskrivna. Detta gör ju att grossisten har lättare att sälja även lite udda fisk. Privatpersonen ser vad dom har hemma, men beställer den som vanligt via sin lokala butik. Jag har beställt hem en hel del fisk till folk som sett den i en lista, men som aldrig hittar fisken i butik eftersom butikerna inte vågar ta hem allt för udda fiskar. De flesta butiker tjänar ju sina pengar på tetror, guppy, svärdbärare, platy och ancistrus =)

                    Vill ni ha senaste listan från Akvarieteknik, utan priser, så säg till... =)

                    Mvh
                    Björn
                    fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

                    Kommentar

                    • Lacustris
                      Användare
                      • juni 2005
                      • 142

                      #55
                      Aquarim Malawi i Örebro är ett lysande exempel på hur det skall se ut och fungera!

                      Hoppas fler grossister tar efter!

                      Har dock ingen egen erfarenhet av att handla därifrån. Någon som har erfarenheter?
                      Senast redigerad av Lacustris; 16 september 2006, 13:59.
                      Det är aldrig för sent att ge upp!

                      Kommentar

                      • specmats
                        Användare
                        • december 2004
                        • 3060

                        #56
                        har handlat av aquarium malawi många ggr, det funkar klockrent så länge man håller sej till listan, vill man ha nått speciellt går det oxå bra, iaf dom gånger jag har beställt, dock får man vara beredd på att då köpa ett stort parti, kanske 15-30 fiskar av samma art om den är svårsåld. Ska eventuellt lägga in en beställning på Ps.Elongatus "aggressive" el Mbamba bay tz. som stuart grant kallar den för. http://www.lakemalawi.com/frames/cichlid_gallery.htm
                        Tropheus Duboisi halembe, so
                        Melanochromis Auratus, vf
                        Synodontis Petricola, odlade

                        Akvarie-setup (Salt)

                        Kommentar

                        • Lacustris
                          Användare
                          • juni 2005
                          • 142

                          #57
                          Ursprungligen postat av specmats
                          har handlat av aquarium malawi många ggr, det funkar klockrent så länge man håller sej till listan, vill man ha nått speciellt går det oxå bra, iaf dom gånger jag har beställt, dock får man vara beredd på att då köpa ett stort parti, kanske 15-30 fiskar av samma art om den är svårsåld.
                          Låter lysande! Just att de kan ta något speciellt också om kunden önskar.
                          De stora partierna är förståeligt. Det enda som saknas är på något sätt ett forum där man kunde undersöka om fler är intresserade av att få hem en speciell art och på så sätt kanske kunna dela på ett parti.
                          Jag har ingen aning hur detta skulle kunna gå till. Kanske någom form av önskelista där man anmäler sitt intresse och maximalt antal djur för en viss art. Finns tillräckligt stort intresse för en viss art får man göra en bindande beställning som sedan går till order om tillräckligt många menar allvar och tillräckligt antal uppnåtts.

                          Nackdelen är att man går "förbi" den lokale handlaren. Jag vill värna om butikerna och fortsatt kunna gå och titta på fisk och känna på saker. Jag vill därför gärna ha med butikerna i detta även om jag får betala någon krona extra.

                          Vad finns det för möjliheter? Ideér?
                          Det är aldrig för sent att ge upp!

                          Kommentar

                          • deelay
                            Användare
                            • september 2002
                            • 5394

                            #58
                            Ursprungligen postat av specmats
                            Ska eventuellt lägga in en beställning på Ps.Elongatus "aggressive" el Mbamba bay tz. som stuart grant kallar den för. http://www.lakemalawi.com/frames/cichlid_gallery.htm
                            Hallo!

                            Säg till innan... det vet du, det har vi pratat om förut =)
                            http://www.aquariumstockholm.se/

                            Kommentar

                            • Tony
                              Användare
                              • april 2002
                              • 4594

                              #59
                              Jag skrev tidigare i tråden om MM Ciklidimport, och MadMartin skrev också om upplägget.

                              Troffemicke kör vad han kallar "samimport". Det hela går ut på att du antingen väljer arter från en befintlig lista, eller så lägger du in ett önskemål som för det mesta går att skaka fram.

                              Det finns för- och nackdelar med denna typ av verksamheter såklart:

                              Nackdelar:
                              - Du har ingen chans att se fisken innan köp.
                              - Du står i princip hela risken. Om fisken är död när den anländer får du väl igen stålarna, men dör de efter ett tag är det dina problem.
                              - På lång sikt kan det innebära att butiker tappar såpass att de tvingas slå igen. På ännu längre sikt kan det innebära att butikernas minskade förtjänster slår tillbaka på hobbyn genom ett sämre utbud.

                              Fördelar:
                              - Du kan få tag i princip vad som helst (från de sjöar där MM importerar från såklart)
                              - Oftast ett lägre pris än i butik (se även nackdelen ovan)
                              - Butikerna slipper ta risken att ta in fisk som kan vara såpass svårsåld att den dör innan den blir såld.

                              Säkert finns det massor att fylla på, men är man villig att chansa har man ju genom detta alternativ alla möjligheter att få tag på super-rariteter.
                              Tony Englund

                              Kommentar

                              • MalawiMannen
                                Användare
                                • mars 2005
                                • 207

                                #60
                                Vi på zoogiganten har just lagt en beställning till Örebro-malawi
                                den sändningen kommer på torsdag om allt går som ddeet är sagt
                                får in ca 10 nya sorter
                                Det är bara att titta in på vår artlista till helgen då lär dom stå där
                                //Lasse
                                www.very-important.se
                                Aquarizt Zentrum

                                Nu ombyggd o fin
                                Kika in vet jag

                                Kommentar

                                Arbetssätt...