Fiskgrossister

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gabbi
    Användare
    • april 2002
    • 897

    #16
    Ursprungligen postat av Zzzit
    Vilken zooaffär lägger på 100%? Det är väl ingen som gör det? Jag vet att du skrev minst, men vad jag vet så läggs det på 250-300%
    Lite off blev detta, men jag kunde inte låta bli eftersom jag haft just detta uppe för diskution!
    Priserna är så pressade i gbg så att de som odlar vettig fisk inte får något för det! Vem vill köpa in ett par fiskar för ett par tusenlappar när butiken endast ger dig 20kr per yngel?
    Det behöver inte gälla så dyr fisk, utan det räcker att en odlare lagt ner stor möda med att få fram riktigt fina djur av en sort, så skiljer handlaren inte på dem ändå! Har sett rödzebra av alla sorter, och tycker det vore naturligt att en som har kanonex skall få mer för sina djur! Tråkigt!
    Just i det här fallet handlade det väl om någon som ville beställa en fisk direkt från en grossist, och få påsen i handen utan att affären gjort mer än stått för leveransadress så att säga.
    www.akvarielagret.se/akvarieboken

    Kommentar

    • Lacustris
      Användare
      • juni 2005
      • 142

      #17
      Jag är helt inne på Kalle-Majas linje men jag tror inte zoohandelen i Sverige är riktigt där än.
      Tittar man på Danmark så är man närmare där, det finns flera butiker som har UPPDATERADE lagerlistor på nätet och dessutom kan direktimportera speciella önskemål (i samband med egen import).
      Hur många fiskhandlare har datorer i butik här i Sverige och lagerlistor överhuvudtaget?

      Idealet vor en nätbaserad portal, med kopplingar till fångststationer, damm-odlare och grossister där man kan leta efter sin speciella fisk. Man bokar sin fisk mot handpenning och får den sedan så småningom levererad till sin lokala zoohandlare. Utan att behöva "besvära" personalen i butiken.
      Tekniken finns, logistiken finns men frågan är om det kan bära sig ekonomiskt eller om vi är beredda att betala priset.

      Jag tror att vi i Sverige får leva med "köp vad vi har eller gå"-attityden ett bra slag till.
      Vi är helt enkelt för snälla och ställer aldrig krav. Vi blir väldigt tacksamma mot handlaren som bemödar sig att ta hem något från grossisten till just lilla mig.....

      Provocerar jag? Kanske....
      Det är aldrig för sent att ge upp!

      Kommentar

      • Kalle-Maja
        Användare
        • december 2004
        • 1324

        #18
        Tack Gabbi för ett uttömmande svar. Jag har på kort tid lärt mig mycket mer om fiskhandeln i Sverige. Min input, förutom att jag är på gång med ett privat fiskinköp, var att jag är intresserad av marknadsföring och affärsutveckling. Saknade jag något i ditt svar var det möjligen att du var lite defensiv, jag är mest intresserad av förbättringsarbete. Men men, jag är nöjd och slutar här. Nu kan jag beställa exakt den fisk jag vill ha till helgen.

        Kommentar

        • cf.akvarielagret
          Användare
          • april 2002
          • 5028

          #19
          Jag tror att vi i Sverige får leva med "köp vad vi har eller gå"-attityden ett bra slag till.
          Vi är helt enkelt för snälla och ställer aldrig krav. Vi blir väldigt tacksamma mot handlaren som bemödar sig att ta hem något från grossisten till just lilla mig.....
          ----------------------------------------------------------------
          Tycker att det är en ganska oförskämd inställning som inte är förankrad i verkligheten ungefär som att titta på teknad film
          i våran butik har vi 800 arter kanske 100 arter står för 90% av försäljningen.
          övriga 700 arter är för vårat eget intresse samta att någon kan bli sugen, som sedan ev köper ett nytt akvarium som kan bli lite merförsäljning
          Ps du säger att kunden alldrig ställer några krav det bevisar att du alldrig har jobbat i en djurafär och antagligen inte i en butik heller
          men jag är inte på dåligt humör
          ha det bra
          Christer
          jag är Ateist
          men Gud talade till mig
          Gud är stor
          jag frågade hur stor ? inget svar
          han kanske behövde låna toaletten

          Kommentar

          • Gabbi
            Användare
            • april 2002
            • 897

            #20
            Ursprungligen postat av Kalle-Maja
            Tack Gabbi för ett uttömmande svar. Jag har på kort tid lärt mig mycket mer om fiskhandeln i Sverige. Min input, förutom att jag är på gång med ett privat fiskinköp, var att jag är intresserad av marknadsföring och affärsutveckling. Saknade jag något i ditt svar var det möjligen att du var lite defensiv, jag är mest intresserad av förbättringsarbete. Men men, jag är nöjd och slutar här. Nu kan jag beställa exakt den fisk jag vill ha till helgen.
            Nejnej, det är nog något du läser in. Jag känner mig inte särskilt defensiv, men däremot har jag ju inblick i hur det fungerar. De "magiska" listorna som många akvarister drömmer om är inte så magiska som man kan tro. Guldkornen finns då och då, men är just guldkorn, inget som elak zoopersonal undanhåller sina kunder.
            Vissa av dina ideer är inte tokiga, men jag undrar om det ändå inte är fel ledd att bredda ett kundurval på. Jämför med en mataffär som planerar att lägga upp en databas på vilka märken av gåslever som finns att direktimportera från Frankrike. Några skulle säkert köpa, men de flesta går till Ica för mjölk och limpa.

            Som en service till gourmeterna dock, javisst.

            Problemet med tex Lacustris vision är att många fångststationer runt om i världen kämpar med att hitta frigolitlådor att exportera fisken i för att ta ett exempel. Har man problem med sådant som för oss anses grundläggande så tror jag att steget att ligga online med uppdaterad databas är väldigt långt.
            www.akvarielagret.se/akvarieboken

            Kommentar

            • Lacustris
              Användare
              • juni 2005
              • 142

              #21
              Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
              Jag tror att vi i Sverige får leva med "köp vad vi har eller gå"-attityden ett bra slag till.
              Vi är helt enkelt för snälla och ställer aldrig krav. Vi blir väldigt tacksamma mot handlaren som bemödar sig att ta hem något från grossisten till just lilla mig.....
              ----------------------------------------------------------------
              Tycker att det är en ganska oförskämd inställning som inte är förankrad i verkligheten ungefär som att titta på teknad film
              i våran butik har vi 800 arter kanske 100 arter står för 90% av försäljningen.
              övriga 700 arter är för vårat eget intresse samta att någon kan bli sugen, som sedan ev köper ett nytt akvarium som kan bli lite merförsäljning
              Ps du säger att kunden alldrig ställer några krav det bevisar att du alldrig har jobbat i en djurafär och antagligen inte i en butik heller
              men jag är inte på dåligt humör
              ha det bra
              Christer
              Jo, jag generaliserer och provocerar.
              Akvarielagret har jag ingen uppfattning om, har inte haft vägarna förbi. Kopplingen till oförskämd attitid och tecknad film förstår jag inte men förlåt om jag trampat på några tår.

              Du har dock helt rätt, jag har ingen butikserfarenhet alls, jag vet bara hur otroligt besvärligt allt blir om man efterfrågar något som inte ligger på en hylla i butiken. Djupa suckar, letande efter kataloger, listor och papper. Tyvärr är det då lättare att beställa över nätet.
              Frågar man efter en speciell fisk (behöver inte ens vara ovanlig) som inte finns inne blir allt ännu besvärligare.
              Jag ser allt ur konsumentens (kundens) perspektiv, inte ur personalens perspektiv.

              Tycker dock diskussionen tappat fokus. Kanske mitt fel?
              Frågan var nog hur man kan underlätta för kunden att få just den fisk som finns på önskelistan.
              Senast redigerad av Lacustris; 14 september 2006, 21:48.
              Det är aldrig för sent att ge upp!

              Kommentar

              • deelay
                Användare
                • september 2002
                • 5394

                #22
                Ursprungligen postat av Lacustris
                Du har dock helt rätt, jag har ingen butikserfarenhet alls, jag vet bara hur otroligt besvärligt allt blir om man efterfrågar något som inte ligger på en hylla i butiken. Djupa suckar, letande efter kataloger, listor och papper. Tyvärr är det då lättare att beställa över nätet.
                Frågar man efter en speciell fisk (behöver inte ens vara ovanlig) som inte finns inne blir allt ännu besvärligare.
                Jag tror du missbedömmer situationen, folk som får en förfrågan om nått dom inte har kan dra en djup andning som påminner om en suck medans dom försöker lista ut hur dom ska fixa fram den eller ett djupt andetag(som också påminner om en suck) när dom försöker komma ihåg vart dom lagt listan. JAg har svårt o tro att en expedit drar en suck för att han tycker du eller din beställning är jobbig, det ligger närmare tillhands att du tolkar "sucken" fel. Jag tillhör dom som drar en "suck" när nån frågar nått som gör att jag måste fundera lite snabbt om jag får en fråga på jobbet som jag inte kan svara på direkt men det är bara en del av momentetet i min iver att stå tillhands =) Se det positiva i det, tycker man att en nån eller en förfrågan är jobbig så håller man masken och kör en vit lögn utan "suckar" =)
                http://www.aquariumstockholm.se/

                Kommentar

                • Lacustris
                  Användare
                  • juni 2005
                  • 142

                  #23
                  Ursprungligen postat av deelay
                  Jag tror du missbedömmer situationen, folk som får en förfrågan om nått dom inte har kan dra en djup andning som påminner om en suck medans dom försöker lista ut hur dom ska fixa fram den eller ett djupt andetag(som också påminner om en suck) när dom försöker komma ihåg vart dom lagt listan. JAg har svårt o tro att en expedit drar en suck för att han tycker du eller din beställning är jobbig, det ligger närmare tillhands att du tolkar "sucken" fel. Jag tillhör dom som drar en "suck" när nån frågar nått som gör att jag måste fundera lite snabbt om jag får en fråga på jobbet som jag inte kan svara på direkt men det är bara en del av momentetet i min iver att stå tillhands =) Se det positiva i det, tycker man att en nån eller en förfrågan är jobbig så håller man masken och kör en vit lögn utan "suckar" =)
                  Jag hoppas du har rätt!

                  Men....finns det några ambitioner bland svenska grossister/butiker att eftersträva "fish on demand"?
                  Hur duktiga vi än tycker oss vara i Sverige så är det trots allt mycket enklare i Danmark. Har inte hört någon dansk suck än.........
                  Det är aldrig för sent att ge upp!

                  Kommentar

                  • kaj.p
                    Användare
                    • april 2002
                    • 2294

                    #24
                    Nu blir man väl hängd som vanligt. Men min fråga är behövs grossister? I den form vi har idag?
                    Senast redigerad av kaj.p; 14 september 2006, 23:07.
                    Diskussällskapet
                    www.diskusforum.se

                    Kommentar

                    • deathdealer
                      Användare
                      • augusti 2004
                      • 1639

                      #25
                      Nu ger jag mig som vanligt in i en diskussion som jag egentligen inte har med att göra

                      Citat: [Du har dock helt rätt, jag har ingen butikserfarenhet alls, jag vet bara hur otroligt besvärligt allt blir om man efterfrågar något som inte ligger på en hylla i butiken. Djupa suckar, letande efter kataloger, listor och papper. Tyvärr är det då lättare att beställa över nätet. Frågar man efter en speciell fisk (behöver inte ens vara ovanlig) som inte finns inne blir allt ännu besvärligare. Jag ser allt ur konsumentens (kundens) perspektiv, inte ur personalens perspektiv. ]

                      Jag har defenitivt lösningen på hela diskussionen - man BETALAR vad det kostar! *asg*
                      Att det kostar MER att ta in en "ickevanligfisk - som inte säkert säljer till andra än den person som just letar efter den" är kanske inte så konstigt!
                      Som inköpare kan du t.ex inte köpa 3st fiskar som ska direktimporteras (rätt?), du får köpa en sändning, OM man dessutom har konk. från t.ex andra ställen runt om i Europa, så är ju chansen att VI letar på nätet, och just en firma har fisken, och då börjar vi jämnföra priser???

                      I tidigare trådar sa man att påslaget kan vara 2-300% på en fisk.....OCH?
                      Sätter VI rimligheten i priset, och VAD jämnför man med då?
                      Vi har en hobby, som några eldstjälar arbetar med (för i detta landet, är man eldstjäl), och om man köper in en fisk, säg att räkne-exemplet är 50:- in, så skulle jag alltså få pröjsa....mellan...hmmm....150-250:-/fisk....för en raritet (ja, det kan vara mycket dyrare), men om man nu la på 10%...som VI kanske tycker är rimmligt...låt oss se....det är 5:-....och VI köper HELA 20 firrar....det blir då....100:- i förtjänst!!!! WoW...och då får man behålla 80:- själv.....vilket ska täcka...hmmm....all den tid jag som säljare lägger ner på din första kontakt, andra kontakt, kontakttid med grossiter, ta emot, ta hand om fisken, kontakta dig, betala för el/hyr/personal....och VATTEN.....gissa om man skulle överleva då...??? Blir man sen sittande med en uppsättning fisk...40st som VI inte köpte...som ingen annan vill ha......ja du....undrar hur länge man skulle kunna hålla på!

                      det som kan vara svårt att hänga med på är just det att om det då är 50 personer som vill ha sina fiskar på "direkten"......då blir det bannemig inte lätt!

                      Sen detta med att ha en on-line databas som man kan gå in i och se vilken fisk som finns inne för tillfället...låter väldigt enkelt, kan väl inte vara så svårt.....MEN vem ska uppdatera detta???? "-Där sålde vi 3st vonugalis porettas" (ja, jag kan ingen latin *asg*), Charli, spring och uppdatera vår ON-line-lösning...nu!!!

                      Neppp...usch vad jag är tråkig, men backar man lite, ser på hur svårt detta egentligen är...och sen att man har konkurenter som slåss om en väldigt begränsad marknad....samt att folk flyr Sverige, och handlar från utlandet (det är RIKTIGT bra...dom pengarna kommer garanterat tillbax)...och att man sen jämnför priser som man betalar för fisk av polarn som drar upp den.....

                      OBSERVERA - detta är ingen kritik, jag finner det bara litelite lustigt att man känner att man har rätten att prata om hur andra ska driva sin rörelse, och vad man tycker att dom ska ta betalt för tjänsten...

                      Bra och intressant diskussion annars!!!

                      Hipp-hopp...studsar tillbax till min hörna...kunde inte knipa...sorry

                      DD

                      Edit: [ HUR mycketfisk handlarn ni per år?!?!?].....
                      Senast redigerad av deathdealer; 14 september 2006, 23:31.
                      "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                      "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                      Kommentar

                      • deelay
                        Användare
                        • september 2002
                        • 5394

                        #26
                        Ursprungligen postat av kaj.p
                        Nu blir man väl hängd som vanligt. Men min fråga är behövs grossister? I den form vi har idag?
                        Som butik vill man slippa ringa 372 st olika personer som har argenturen för varsin produkt... helt omöjligt att det skulle funka, klart bättre att produkterna finns sammlade så slipper man ha en anställd till som bara ska ringa alla och beställa. Sedan finns det ju mer djupgående argumnet med som känns krångliga att gå in på med text... skulle bli några rader =)
                        http://www.aquariumstockholm.se/

                        Kommentar

                        • deathdealer
                          Användare
                          • augusti 2004
                          • 1639

                          #27
                          Ursprungligen postat av deelay
                          Som butik vill man slippa ringa 372 st olika personer som har argenturen för varsin produkt... helt omöjligt att det skulle funka, klart bättre att produkterna finns sammlade så slipper man ha en anställd till som bara ska ringa alla och beställa. Sedan finns det ju mer djupgående argumnet med som känns krångliga att gå in på med text... skulle bli några rader =)
                          Bravissimo!!!!!

                          DD
                          "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                          "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                          Kommentar

                          • Robin
                            Användare
                            • januari 2003
                            • 4526

                            #28
                            Ett blipp-system a la Coop eller ICA på alla fångstplatser vore ju att föredra. Bara att åka ner, blippa de fiskar man vill ha... .kanske "deleta" den fula sillen man testade apparaten på och sen åka hem.
                            Mvh
                            Robin

                            Kommentar

                            • kaj.p
                              Användare
                              • april 2002
                              • 2294

                              #29
                              Stefan Långt inlägg men du talar butik inte grossist. I tyskland säljer tillverkarna direkt till butik det blir mer o mer så också i danmark. Även svenska butiker direktimporterar mer. Att det skulle bli svårare att få tag på udda fisk vet jag ej. Internet o aktivt deltagande gör världen mindre helt klart. T.ex fick mail idag från en asiatisk odlare som fått en kull på en golden variant utan pidgeon gener (dvs sotfria). Frågan var vill jag förboka? leveansklara i feb 2007
                              Diskussällskapet
                              www.diskusforum.se

                              Kommentar

                              • kaj.p
                                Användare
                                • april 2002
                                • 2294

                                #30
                                Ursprungligen postat av Robin
                                Ett blipp-system a la Coop eller ICA på alla fångstplatser vore ju att föredra. Bara att åka ner, blippa de fiskar man vill ha... .kanske "deleta" den fula sillen man testade apparaten på och sen åka hem.
                                Vilken garanti har du då att fångstplatsen stämmer?
                                Diskussällskapet
                                www.diskusforum.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...