Varför inte Victoriaciklider?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joe
    Användare
    • juni 2006
    • 1451

    #16
    Ursprungligen postat av Christian Alfredsson
    Om man vill få en fiskgrupp populär måste ett bra tips vara att skicka massa artiklar med bra bilder till Michael. Jag tror att Västafrika blivit mer populärt tack vare snygga bilder och bra artiklar.
    Det tror jag är kanon, med en/flera artiklar alltså - kanske kunde man (jag) försöka lite längre fram om det hela utvecklar sig väl. Men jag är inte på något vis expert - har precis återupptagit ungdomsintresset och fastnade då klockrent för just Victoria. Får se vad det kan bli framöver - annars skulle jag ju uppmana Ola att skriva något övergripande om Victoriaciklider (och sjön) då jag bara idag har lärt mig mycket nytt (det finns mer från Ola i tråden "Mina Nyereri har nu anlänt") Tack!

    Kul att det blev en del diskussion på tråden...och jag hoppas vi kan fortsätta. Jag ska försöka uppdatera från mitt håll efterhand som Nyereriarna blir större - hoppas bara inte det blir för många panikskrik över att hanarna stressar ihjäl varandra.

    Tack för nu/ joe
    MVH - joe

    Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #17
      Ursprungligen postat av Mike_Noren
      Det borde väl funka att blanda dem med tuffare Malawis? Eller är det ändå korsningsrisk?
      Hej

      Det funkar nog med alla malawi som inte ar alltfor hardfora mot dem. De pallar inte att ga ner sig. Omnicarelueus ar riktiga bestar forstas. Sedan verkar de flesta skita i all annan fisk. De korsar sig glatt med mbuna (och mbuna korsar sig glatt med dem) men oftast bara om de inte har mojligheten att para sig med egna arten. Ynglena ar latta att kanna igen sa det ar inget storre problem.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Mike_Noren
        Användare
        • februari 2003
        • 2695

        #18
        Ursprungligen postat av Danne_K
        man kan ju ändå inte blanda in flera olika victoria då är det lika stor korsnings risk som tidigare...
        Nä, jag tänkte bara att då är man i alla fall inte begränsad till att bara ha en fiskart i akvariet.

        Ursprungligen postat av Ola Svensson
        Det funkar nog med alla malawi som inte ar alltfor hardfora mot dem. De pallar inte att ga ner sig.
        Åhtusan? Jag tror inte jag nånsin hållit Victoria (lite misstänksam mot en fisk jag en gång köpte som "Haplochromis burtoni" men som inte såg ut som det), men allt jag hört är hur groteskt aggressiva de är... Är det ett fall av "can dish it out but can't take it"?

        EDIT: Jag har alltid velat ha Halplochromis (Astatotilapia) nubilus, tycker det är en helt otroligt vacker fisk (och inte alltför ovanlig)... Hur aggro är den, och stämmer det att den blir max 10cm?
        Senast redigerad av Mike_Noren; 09 september 2006, 15:32.

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #19
          Ursprungligen postat av Mike_Noren
          Åhtusan? Jag tror inte jag nånsin hållit Victoria (lite misstänksam mot en fisk jag en gång köpte som "Haplochromis burtoni" men som inte såg ut som det), men allt jag hört är hur groteskt aggressiva de är... Är det ett fall av "can dish it out but can't take it"?
          Det viktigaste ar nog att de maste fa i sig maten och maten ska vara "matigare" an till mbunas. Men en fisk som far stryk och slutar ata ar "kvick" bortom all hjalp, eller det tar atminstone ett bra tag innan man far igang den.

          JAg har tyvarr ingen erfarenhet av nubilan, men jag kan fraga om jag kommer ihag.

          Det varsta exemplet som jag sett pa att garna ge stryk men att bara lagga sig och do om nagon ar dum ar Chromidotilapia och Benitochromis.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #20
            Ang aggressivitet. Jag uppfattar inte Pundamilia som lika aggressiva som malawizebror, sarskilt inte honorna. Honorna av zebror ar bedrovliga mot varandra och jobbiga i experiment. Tva hanar i samma akvarium leder daremot till den enes dod. Det stora problemet ar snarast att aggressiviteten leder till "ovantade" dodsfall, men om man tittar pa fiskarna, isolerar de som inte ater ordentligt osv, sa ar de oproblematiska.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • HåkanM
              NCS Medlem
              • november 2005
              • 1294

              #21
              Om jag nu skulle vilja testa någon viktoria. Vilken/vilka arter kan rekommenderas
              med "låg" nivå på aggressivitet. Eller är alla lika aggressiva??. Att göra reklam
              för någon "nybörjar" viktoria borde vara en väg att öka intresset.

              Kommentar

              • endymion

                #22
                Bästa arten är nog Haplochromis sp. "Ruby Green" jag har mina ihop med Golden och det funkar mycket bra.
                Astatotilapia Nubila är inte heller jätte tuffa mina går ihop med Rödzebror.
                Haplochromis sp. "Lake Kyoga All Red" inte särskilt tuff som blir rätt stor
                Detta är några förslag, det finns fler men någon av dessa arter borde det kunna gå att få tag på hyffsatt lätt.

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #23
                  Det finns valdigt veka viktorior, men de ar inte speciellt vanliga. Pundamilia nyererei ar nog en bra fisk att borja med. Undvik Neochromis.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • HåkanM
                    NCS Medlem
                    • november 2005
                    • 1294

                    #24
                    Vad tror ni om Haplochromis spec "Kenya gold" ??? som nybörjarfisk??

                    Kommentar

                    • joe
                      Användare
                      • juni 2006
                      • 1451

                      #25
                      Ursprungligen postat av Ola Svensson
                      Det finns valdigt veka viktorior, men de ar inte speciellt vanliga. Pundamilia nyererei ar nog en bra fisk att borja med. Undvik Neochromis.
                      Hej Ola! Nu hänger jag inte riktigt med...i en annan tråd (och även i denna) pratas det om att Nyererei är mkt. aggressiv och jagar skiten ur alla (åtminstone sina egna) - är det så eller inte? Eller menar du att bara man har ett tillräckligt antal så reder det sig? - då jag förstod (av annan tråd) att akvariestorleken egentligen aldrig räcker till för att häva aggressivitetenhos dessa kamrater?!

                      Bara lite nyfiken då jag har 10 stycken ungdomar av Pundamilia Nyererei "Ruti Island" simmande tillsammans - några har redan börjat "spänna sig".

                      mvh/ joe
                      MVH - joe

                      Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        #26
                        Ursprungligen postat av joe
                        Hej Ola! Nu hänger jag inte riktigt med...i en annan tråd (och även i denna) pratas det om att Nyererei är mkt. aggressiv och jagar skiten ur alla (åtminstone sina egna) - är det så eller inte? Eller menar du att bara man har ett tillräckligt antal så reder det sig? - då jag förstod (av annan tråd) att akvariestorleken egentligen aldrig räcker till för att häva aggressivitetenhos dessa kamrater?!
                        Dvs de skiljer sig inte ett dugg fran de flesta mbunorna. Ja, liksom mbunor sa har de latt ihjal varandra. 1 hane plus ett antal honor ar enkelt, flera hanar ar knepigare men gar.
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • joe
                          Användare
                          • juni 2006
                          • 1451

                          #27
                          Ok! Då får vi väl se - annars är det akutförflyttning till "skyddat boende" som gäller!

                          Tack vi höres/ joe
                          MVH - joe

                          Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...