Varför inte Victoriaciklider?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joe
    Användare
    • juni 2006
    • 1451

    Varför inte Victoriaciklider?

    Jag försöker starta en liten undersökning härmed.

    Har funderat varför det är så relativt få som har och ägnar sig åt Victoriaciklider - jag har förstått att det är så dels genom att titta på nätet, dels genom att fråga och diskutera med msk. jag möter och med olika zooaffärer. En del av svaren hänvisar till "mode/trender" - något jag inte riktigt köper. Andra pekar på svårigheter att hitta Victorior - men det blir ju närmast ett moment 22 (om ingen efterfrågar så finns inga!)

    Enligt mig så är ju det - någorlunda - begränsade urvalet mest en fördel vad gäller överblickbarhet och det som finns är ju både vackert och intressant!

    Någon som vill kommentera och diskutera detta så är ni mer än välkomna!

    Victoriahälsningar/joe
    MVH - joe

    Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!
  • matereo
    Användare
    • januari 2006
    • 169

    #2
    Ursprungligen postat av joe
    Jag försöker starta en liten undersökning härmed.

    Har funderat varför det är så relativt få som har och ägnar sig åt Victoriaciklider - jag har förstått att det är så dels genom att titta på nätet, dels genom att fråga och diskutera med msk. jag möter och med olika zooaffärer. En del av svaren hänvisar till "mode/trender" - något jag inte riktigt köper. Andra pekar på svårigheter att hitta Victorior - men det blir ju närmast ett moment 22 (om ingen efterfrågar så finns inga!)

    Enligt mig så är ju det - någorlunda - begränsade urvalet mest en fördel vad gäller överblickbarhet och det som finns är ju både vackert och intressant!

    Någon som vill kommentera och diskutera detta så är ni mer än välkomna!

    Victoriahälsningar/joe
    Det kan nog stamma faktiskt... Personligen tror jag att lite beror pa att nar val viktoria ciklider gick att fa tag pa i lite storre kvantiteter och oftare sa fanns det redan massor av arter fran tex malawi sjon som fyllde deres specifika ciklid nisch. Var hemma hos Per Bjellert igar och han hade en tanganyika ciklid bok (engelsk) dar en av fiskarna helt klart maste ha varit icke endemisk for den sag verkligen ut som en viktoria ciklid... fotoslarv eller? I kalmar harom dagen var jag inne i en butik som har tva viktoria arter iaf. Ska ta reda pa vilka det ar!
    Senast redigerad av matereo; 08 september 2006, 10:55.

    Kommentar

    • Danne_K
      Användare
      • februari 2006
      • 777

      #3
      har själv en sort victoria ("hap sp red back scraper") skulle gärna vilja ha fler men har lite problem med utrymmet här hemma + att det som sagt finns ett väldigt begränsat utbud. och dom som finns är det ofta stora korsnings risker mellan.

      dom fyra största anledningarna tror jag är

      1. utbudet
      2. korsnings risken
      3. att det ofta inte går att ha mer än en sort (pga just korsnings risken)
      4. priset

      Kommentar

      • olof
        Användare
        • april 2002
        • 1823

        #4
        Hej!

        Min kompis hade victoriaciklider ett tag och de var ju minst lika färgglada och lätthållna som malawiciklider. Anldningen till att de är relativt ovanliga är nog flera:

        1. Att information saknas och är osäker. Bla är artinformationen mycket osäker och olika arter säljs under samma handelsnamn "flameback", "thickskin" etc.

        2. Att själva sjön är en ekologisk katastrof lockar ju inte direkt.

        3. Självklart är det lilla utbudet av arter en nackdel speciellt som det finns så mycket mer i naturen.

        4. Att det inte exporteras fisk. Nyimporter verkar rätt sällsynta.

        5. Ond cirkel: liten efterfrågan ger litet utbud ger lite information ger liten efterfrågan.

        Mvh

        olof
        http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Ursprungligen postat av matereo
          Det kan nog stamma faktiskt... Personligen tror jag att lite beror pa att nar val viktoria ciklider gick att fa tag pa i storre kvantiteter sa fanns det redan massor av arter fran tex malawi sjon som fyllde den specifika ciklid nischen. Var hemma hos Per Bjellert igar och han hade en tanganyika ciklid bok (engelsk) dar en av fiskarna helt klart maste ha varit icke endemisk for den sag verkligen ut som en viktoria ciklid... fotoslarv eller? I kalmar harom dagen var jag inne i en butik som har tva arter iaf. Ska ta reda pa vilka det ar!
          Haplochromis burtoni skulle jag gissa pa.

          Jag tror att det stora problemet ar att de inte fargar ut snyggt i affaren. Malawi ar cikidvarldens motsvarihet till roda platy och svardbarare, blackmolly och neontetra: De ar relativt snygga aven i affaren. De fleata tanganyika ar relativt snygga i affaren.

          Edit: Man kan inte dyka i Viktoriasjon pa samma satt som i Malawi, Tangnyika och korallrev.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • joe
            Användare
            • juni 2006
            • 1451

            #6
            Ursprungligen postat av Ola Svensson
            Haplochromis burtoni skulle jag gissa pa.

            Jag tror att det stora problemet ar att de inte fargar ut snyggt i affaren. Malawi ar cikidvarldens motsvarihet till roda platy och svardbarare, blackmolly och neontetra: De ar relativt snygga aven i affaren. De fleata tanganyika ar relativt snygga i affaren.

            Edit: Man kan inte dyka i Viktoriasjon pa samma satt som i Malawi, Tangnyika och korallrev.
            Kanske det - men jag har då sett en hel del ganska fint utfärgade hos Kent i Nol - som f.ö har ett bra utbud. Men visst kan det vara en nackdel. En annan är ju givetvis att det blir en begränsning i karen (pga korsningsrisken) - men då får man skaffa fler kar , eller, mer realistiskt hålla sig till nån/några åt gången (det går ju att byta och görs ju i andra sammanhang)

            Sjön är kanske en ekologisk katastrof - jag antar att Olof syftar på Nilaborrar - men det blir, åtminstone, för mig ytterligare en triggning att dels försöka bevara cikliderna i fångeskap så länge och dels, på olika sätt, följa och bidra (i det lilla) till en förändring av synsätt vad avser Victoriasjön och ekologi.

            Jag är bara nyfiken varför det inte är många fler än mig som fastnade för dessa - i vissa fall - fantastiska fiskar. Men kanske var en faktor i min fascination också att de var relativt sällsynt och att det inte var det man först såg i alla kar...

            Låt oss fortsätta fundera och kanske höja statusen med det??

            mvh/ joe
            MVH - joe

            Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

            Kommentar

            • Robin
              Användare
              • januari 2003
              • 4526

              #7
              Jag har haft Viktorior och även skrivit artikel i CB om detta. Jag var precis lite entusiastisk som du när jag började. Det som gjorde att intresset dalade var att just de jag hade (Pundamilia nyererei "python island") var riktigt elaka mot varandra och den dominante hanen tog död på många hanar. Min grupp förminskades ganska snabbt och det jag hade i färgväg i karet som var på 450 liter var en skitfin hane och 12 andra avloppsgrå sillar som stod och tryckte. Det var inte ett sånt kar jag ville ha då jag bara fick/hade plats för ett kar.

              Så visst, skitfina fiskar, ynglar av sig något otroligt. Jag fick upp till 40-50 yngel per tugg. MEN!! inget som jag skulle välja om jag bara har plats för ett kar. Då vill jag ha mer intressanta fiskar.
              Mvh
              Robin

              Kommentar

              • Danne_K
                Användare
                • februari 2006
                • 777

                #8
                Ursprungligen postat av joe
                Kanske det - men jag har då sett en hel del ganska fint utfärgade hos Kent i Nol - som f.ö har ett bra utbud. Men visst kan det vara en nackdel. En annan är ju givetvis att det blir en begränsning i karen (pga korsningsrisken) - men då får man skaffa fler kar , eller, mer realistiskt hålla sig till nån/några åt gången (det går ju att byta och görs ju i andra sammanhang)

                Sjön är kanske en ekologisk katastrof - jag antar att Olof syftar på Nilaborrar - men det blir, åtminstone, för mig ytterligare en triggning att dels försöka bevara cikliderna i fångeskap så länge och dels, på olika sätt, följa och bidra (i det lilla) till en förändring av synsätt vad avser Victoriasjön och ekologi.

                Jag är bara nyfiken varför det inte är många fler än mig som fastnade för dessa - i vissa fall - fantastiska fiskar. Men kanske var en faktor i min fascination också att de var relativt sällsynt och att det inte var det man först såg i alla kar...

                Låt oss fortsätta fundera och kanske höja statusen med det??

                mvh/ joe

                för ett par årsen var ja grymt sugen att satsa ordentligt på victoria men allt ran ut i sanden när det visade sig att det var i princip omöjligt att få reda på vars fiskarna kommer ifrån (i varje fall här upp kanske har ni bättre koll där nere?) då minskar ju lite det där med att man vill bevara fiskarna när inte ens en själv vet vad man har för något. man har ett handels namn och det är allt..

                Kommentar

                • Danne_K
                  Användare
                  • februari 2006
                  • 777

                  #9
                  Ursprungligen postat av Robin
                  Jag har haft Viktorior och även skrivit artikel i CB om detta. Jag var precis lite entusiastisk som du när jag började. Det som gjorde att intresset dalade var att just de jag hade (Pundamilia nyererei "python island") var riktigt elaka mot varandra och den dominante hanen tog död på många hanar. Min grupp förminskades ganska snabbt och det jag hade i färgväg i karet som var på 450 liter var en skitfin hane och 12 andra avloppsgrå sillar som stod och tryckte. Det var inte ett sånt kar jag ville ha då jag bara fick/hade plats för ett kar.

                  Så visst, skitfina fiskar, ynglar av sig något otroligt. Jag fick upp till 40-50 yngel per tugg. MEN!! inget som jag skulle välja om jag bara har plats för ett kar. Då vill jag ha mer intressanta fiskar.

                  är väll lite samma med mina "hap sp red back scraper" men funkade hyfsat om man har mycke gömställen. förmoderligen skulle jag ha köpt in fler och på så vis överbefolkat akvariet så dom inte kunde hålla sin revis lika bra. numera går dom med malawi ciklider vilket funkar kanon.

                  Kommentar

                  • daniel_i_malmö
                    Användare
                    • april 2002
                    • 1338

                    #10
                    Ursprungligen postat av Danne_K
                    2. korsnings risken
                    3. att det ofta inte går att ha mer än en sort (pga just korsnings risken)
                    När jag hade akvarielokal i början av 90-talet hade jag flera arter viktoriaciklider. Det fungerade eftersom jag hade dem i separata akvarium. Nu, när jag bara har några enstaka akvarium skulle jag inte satsa på viktoria eftersom det är nästan omöjligt att blanda dem utan korsningsrisk.
                    Tjugofem år med ciklider.
                    http://www.malmoakvarieforening.se
                    Centralamerika 2006
                    Svart kaffe och drömmeri...

                    Kommentar

                    • Mike_Noren
                      Användare
                      • februari 2003
                      • 2695

                      #11
                      Det borde väl funka att blanda dem med tuffare Malawis? Eller är det ändå korsningsrisk?

                      Kommentar

                      • Christian Alfredsson
                        NCS Medlem
                        • april 2002
                        • 4122

                        #12
                        Om man vill få en fiskgrupp populär måste ett bra tips vara att skicka massa artiklar med bra bilder till Michael. Jag tror att Västafrika blivit mer populärt tack vare snygga bilder och bra artiklar.
                        Christian Alfredsson
                        http://www.zoopet.com
                        http://www.christianalfredsson.com

                        Kommentar

                        • matereo
                          Användare
                          • januari 2006
                          • 169

                          #13
                          Ursprungligen postat av Christian Alfredsson
                          Om man vill få en fiskgrupp populär måste ett bra tips vara att skicka massa artiklar med bra bilder till Michael. Jag tror att Västafrika blivit mer populärt tack vare snygga bilder och bra artiklar.
                          Tror jag ar sa nara huvudet pa spiken man kan komma...

                          Kommentar

                          • Danne_K
                            Användare
                            • februari 2006
                            • 777

                            #14
                            Ursprungligen postat av Mike_Noren
                            Det borde väl funka att blanda dem med tuffare Malawis? Eller är det ändå korsningsrisk?

                            är lite osäker på hur du menar... men det funkar bra att bland många med malwi tex mbunas.. men man kan ju ändå inte blanda in flera olika victoria då är det lika stor korsnings risk som tidigare...

                            Kommentar

                            • daniel_i_malmö
                              Användare
                              • april 2002
                              • 1338

                              #15
                              Ursprungligen postat av Mike_Noren
                              Det borde väl funka att blanda dem med tuffare Malawis? Eller är det ändå korsningsrisk?
                              Ja, det funkar fint. Jag hade Viktoria-zebra och sp. Flameback tillsammans med mbuna, Nimbochromis venustus och Copadichromis borley i ett 720 liters.
                              Tjugofem år med ciklider.
                              http://www.malmoakvarieforening.se
                              Centralamerika 2006
                              Svart kaffe och drömmeri...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...