Väntan är över, i kväll vart jag med troffar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #16
    Grattis robjo! Tropheus är speciella och jag kan aldrig släppa den arten. Jag kommer att ta mig in i det berusande begäret igen då jag knappast kan vara utan dessa underbara ciklider.

    Just nu ligger min hobby lite på is, men i mitten på oktober kommer det att ta fart rejält med införskaffande av nya kar...åtminstone ett 600L eller 720L. Troliga invånare i det karet blir Malawi...men i min 375:a som ska renoveras kommer Tropheus husera igen.

    Lycka till med dina nya ögonstenar!



    Ett tips...

    Ta dig tid och fundera ut exakt vilka arter/vilken art som passar bäst med Tropheus. Jag har erfarenhet av Leleupi och Prinsessor med Tropheus och jag tyckte inte det fungerade speciellt bra. Jag har även haft snäcklekare med Tropheus och det kan vara en art att tänka på. Hästnosar är ganska trevliga sällskap, men lite svårare att hålla. Var inte rädd att hålla Tropheus själva...det kan bespara dig en hel del problem som eventuellt kan uppstå med att blanda Tropheus med andra arter.
    Senast redigerad av StefanL; 02 september 2006, 21:50.

    Kommentar

    • robjo
      Användare
      • maj 2005
      • 330

      #17
      Nästa lilla fundering, kan man hålla två olka arter utav Troffar i samma kar. Eller är det rent olämpligt. Isf kan ni rekomendera någon som skulle fungera ihop med mina "pemba"

      //Robban
      http://picasaweb.google.se/sipedon/

      Kommentar

      • Cutekid
        Användare
        • januari 2003
        • 3368

        #18
        Duboisi!
        Carl

        Besök petrochromis.com´s forum:

        http://petrochromis.com/phpbb3/

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #19
          Jag har inte haft Pemba tillsammans med någon annan Tropheus art, men däremot hade jag Duboisi tillsammans med Kachese en gång. Det gick bra en stund, men sedan blev det rena massakern. Det berodde främst på gruppernas lilla storlek tillsammans med akvariets storlek.

          Det skulle absolut förvåna mig om Duboisi och Pemba inte skulle gå bra ihop om de har rätt storlek på grupperna samt bra storlek på karet. Säkerligen en underbar kombo färgmässigt också...

          Jag har haft funderingar på Duboisi tillsammans med Kasakalawe eller Pemba. Pemba är nog den snyggaste "black"-varianten...

          En liten faktor som kan komma att stöka till det med två arter Tropheus är att den ena arten som har karets dominanta hane hämmar den andra artens lek och produktion.
          Senast redigerad av StefanL; 04 september 2006, 17:02.

          Kommentar

          • Sofus
            Användare
            • februari 2004
            • 190

            #20
            Duboisi är den vanligaste att blanda andra troffearter med då dom inte korsar sig och är lite mindre aggresiva (där har väl dock alla olika erfarenheter verkar det som, verkar mest individuellt och beroende på inredningen i karet). Jag har prövat Ilangi med duboisi med bra resultat förutom att precis som Stefan nämnde dubbarna aldrig lekte då dom större ilangisarna dominerade karet, men det blev aldrig några större slagsmål.
            1m³ afrika i vardagsrummet!
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=164682
            http://www.akvarieforening.se/

            Kommentar

            • robjo
              Användare
              • maj 2005
              • 330

              #21
              Jah har oxå funderat åt det hållet att ha Duboisi tillsammans med min pemba, jag tror att det kan bli bra färgmässigt. Minn grupp utav pemba är idag 24 st i storlek från 3 - 6 cm
              och dom går i en 540 burk 150*60*60 tillsammans med 3 jullar. Hur många Duboisi skulle man kunna inhandla utan att man skulle stöta på för mycket problem, med överbefolkning och så.
              Alltså hur många troffar är lämpligt i ett sådant kar.

              /Robban
              http://picasaweb.google.se/sipedon/

              Kommentar

              • rascal
                Användare
                • september 2006
                • 41

                #22
                Tropheus + Prinsessor = bad.

                Jag har nu haft mitt akvarium i 3 veckor, vill inte ge råd eller påstå mig kunna. men jag kan säga hur det gick när jag hade kombinationen tropheus + leleupi + prinsessor (pulcher)


                leleupin + tropheusarna var aktiva, och tog samtliga gömställen. Princessorna (som var samma storlek som leleupin) blev jagade av leleupin, och bortmotade av troffarna. Leleupin mår helt okej och bråkar tillsammans med troffarna om mat trots den enorma storleksskillnaden.
                Jag hade 4 prinsessor från begynnelsen, och nu finns det 1 kvar. Den sista jag har kvar står bakom pumpen 24/7 och kommer nog dö inom snarast.

                Så gick det för mig iaf.

                Kommentar

                • Falköping Andreas
                  Användare
                  • februari 2006
                  • 1214

                  #23
                  Jag skulle absolut rekomendera hästnosar då de aldrig (nästan) är aggresiva mot andra sorter och låter dina troffar va ifred. H-nosar har även ett helt underbart lekbeteende. Sedan är de ju fantastiskt fina med.
                  Senast redigerad av Falköping Andreas; 21 oktober 2006, 23:26. Anledning: en tabbe i skript.
                  http://www.skovdeaf.se/

                  Kommentar

                  • Falköping Andreas
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 1214

                    #24
                    det där med flera troffar i ett 540liters... ja ett 30-35st är inga problem men Duboisi är en sort som man ledsnar fort på. Är iaf vad jag har hört bland många som haft dom i sin ägo. Jag tycker nog du skulle kunna köra på kejsare i stället. Den hör till moorri släktet o pemban till Black så skall inte va någon risk för korsning där.
                    http://www.skovdeaf.se/

                    Kommentar

                    • annaedlund
                      Användare
                      • oktober 2005
                      • 73

                      #25
                      Hej!

                      Jag skulle bara vilja varna för korsningsrisken.. Jag hade körsbär - black variant och Livua - moori ihop. Det tog 4 månader så korsade de sig! Livuan var ca 10cm och körsbären runt 6-7cm.. Så jag skulle aldrig sätta ihop två sorter igen! Förutom då dubbar med någon annan sort.

                      Mvh anna

                      Kommentar

                      • Robin
                        Användare
                        • januari 2003
                        • 4526

                        #26
                        Ursprungligen postat av annaedlund
                        Hej!

                        Jag skulle bara vilja varna för korsningsrisken.. Jag hade körsbär - black variant och Livua - moori ihop. Det tog 4 månader så korsade de sig! Livuan var ca 10cm och körsbären runt 6-7cm.. Så jag skulle aldrig sätta ihop två sorter igen! Förutom då dubbar med någon annan sort.

                        Mvh anna
                        Det är just det som är så bra med att blanda i duboisi.. den korsar sig inte med den andra arten. Fråga mig inte varför - det bara är så.
                        Mvh
                        Robin

                        Kommentar

                        • janne63
                          NCS Medlem
                          • augusti 2006
                          • 157

                          #27
                          Ursprungligen postat av rascal
                          Jag har nu haft mitt akvarium i 3 veckor, vill inte ge råd eller påstå mig kunna. men jag kan säga hur det gick när jag hade kombinationen tropheus + leleupi + prinsessor (pulcher)


                          leleupin + tropheusarna var aktiva, och tog samtliga gömställen. Princessorna (som var samma storlek som leleupin) blev jagade av leleupin, och bortmotade av troffarna. Leleupin mår helt okej och bråkar tillsammans med troffarna om mat trots den enorma storleksskillnaden.
                          Jag hade 4 prinsessor från begynnelsen, och nu finns det 1 kvar. Den sista jag har kvar står bakom pumpen 24/7 och kommer nog dö inom snarast.

                          Så gick det för mig iaf.
                          Jag har Leleupi, Pulcher och Buescheri i ett 420 kar och för mig funkar det alldeles utmärkt. Till skillnad från hos dig så är mina prinsessor karets dominanter och styr det mesta. Det kan kanske bero på i vilken ordning man sätter ner fisken, storleksförhållanden (mina sessor är lite större än övriga fiskar) samt en hel mängd med andra faktorer, plus det faktum att fiskar är individer de också.
                          Mvh Janne

                          420, 110 , 620, 120 L SA

                          Kommentar

                          • Perikles
                            Användare
                            • december 2005
                            • 658

                            #28
                            Ursprungligen postat av robjo
                            Nu har jag suttit nästan hela dagen och tittat på dessa skönheter, plus läst och tittat en hel den i Tanganyika boken för att försöka hitta någon art till.
                            Men här kommer en första bil på burken. Som sagt jag har tagit det jag hade hemma utav sten, grus osv.
                            Bakgrund? Det skulle framhäva troffarna ännu bättre, dock inte svart.
                            Jag är skeptisk mot prinssessor å Troffar, hästnosar funkar utmärkt, läs Per B:s inlägg.
                            Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                            -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                            Cicero (106-43 f.kr)

                            Kommentar

                            • ozric
                              Användare
                              • mars 2004
                              • 3187

                              #29
                              Tycker Tropheus gör sig bäst som solofisk. Eretmodus har jag också i vissa kar men de är fan inte snälla mot halvvuxna troffar...
                              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                              c",)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...