Väntan är över, i kväll vart jag med troffar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • robjo
    Användare
    • maj 2005
    • 330

    Väntan är över, i kväll vart jag med troffar.

    Hejsan!

    En dröm har har slagit in. Jag har blivit med troffar, jag vart erbjuden att köpa ett 540 L med 24 st Tropheus sp. "black", Pemba tillsamans med 3 st Julidochromis marlieri, jag kunde inte tacka nej helt enkelt. dom sista djuren vart i släppta för 45 minuter sedan. Måste säga att detta var en härlig upplevelse. Något helt annat äm dom Malawi jag är van med. jag tog vad jag hade i sand och sten väg till att börja med, ändringar kommer att ske, bilder kommer nog imorgon då "dimman" lagt sig.Funderar nu på en tredje art, frågan är vilken, så kom gärna med förslag. min tanke är att försöka täcka alla "nivåer"! på burken och samtidigt få en bra balans.

    Har haft ögonen på Neolamprologus brichardi skulle denna kombo fungera eventuellt med en snäckletare.

    Jag tar emot alla förslag då detta är mitt första tanganyika akvarium..

    //Robban
    http://picasaweb.google.se/sipedon/
  • Sofus
    Användare
    • februari 2004
    • 190

    #2
    prinsessor tillsammans med troffar låter som en marig kombination... har inte vågat pröva. Någon?
    1m³ afrika i vardagsrummet!
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=164682
    http://www.akvarieforening.se/

    Kommentar

    • Kalle-Maja
      Användare
      • december 2004
      • 1324

      #3
      Kul. Alltid spännande med nya projekt. Prinsessor och troffar kan väl knappast anses som ett förhandstippat fiasko även om inte jag heller har hört talas om just den kombinationen hålld som en tät duo.

      Jag gillar t ex den stora tanganyikaburken dom har på golvet i Akvarielagret in mot tanganyikaavdelningen där det i många liter vatten samsas bl a prinsessor och troffar men även snäcklekare, jullar och lite annat trevligt. Så visst, kör hårt, det är väl bara att testa.

      Kommentar

      • Kalle-Maja
        Användare
        • december 2004
        • 1324

        #4
        Och så till din fråga, vad mer kan man tänka sig, du säger att du vill täcka alla nivåer. Hmm. Med troffar och marlieri har du alltså täckt framrutan och bottengrottan. Du har då ganska mycket att spela med men begränsningen ligger i aggressionsnivån. Där talar ju mycket för att prinsessorna mentalt skulle vara väldesignade partners. De mest lediga ytorna över den fria sanden, det bakre frivattnet eller mer vertikala ytor attraherar oftast lite fjolligare djur. Sandlekare är notoriskt mjuka och frivattensimmare ofta ljuskänsliga. Min erfarenhet är mångt mindre än min nyfikenhet men jag är dock säker på att du framgångsrikt kan sätta ihop en handfull arter även med din kraftfulla startsetup.

        Multisar är aldrig fel, glöm inte det! Dom tar ca 10 dm2 och kan placeras var som helst. Andra klassikers popularitet bottnar oxå oftast i substans: leleupi är färggrann, hästnosar är truligt charmiga, calvus utstrålar respekt etc.
        Senast redigerad av Kalle-Maja; 02 september 2006, 02:22.

        Kommentar

        • nässlan

          #5
          Hej !
          Jag hade satsat på ett gäng Paracyprichromis Nigripinnis minst 10 st
          och se till att det är lite mörkt i bakkant av burken , då visar de sina fina färger
          blått och rött. Neolamprologus brichardi går bra med snäcklekare t.e.x. multisar.
          jag skulle lägga snäckorna i hörnen av burken. då är det nog inga problem, sen är ju akvariet så pass stort osså.

          Kommentar

          • matereo
            Användare
            • januari 2006
            • 169

            #6
            Per Bjellerts akvarium med Duboisi och hastnosar ar inte fel kan jag saga!

            Kommentar

            • Cutekid
              Användare
              • januari 2003
              • 3368

              #7
              Ursprungligen postat av nässlan
              Hej !
              Jag hade satsat på ett gäng Paracyprichromis Nigripinnis minst 10 st
              och se till att det är lite mörkt i bakkant av burken , då visar de sina fina färger
              blått och rött. Neolamprologus brichardi går bra med snäcklekare t.e.x. multisar.
              jag skulle lägga snäckorna i hörnen av burken. då är det nog inga problem, sen är ju akvariet så pass stort osså.
              Att hålla nigripinnis med troffar är inte att rekomendera. De är alldeles för veka och kommer att stressas sönder av troffarna. Med jumbo cyps så är det annorlunda, de är tuffa rackare som pallar troffarna.

              Prinsessor och troffar är ingen bra kombo heller anser jag. Prinsessorna har en tendens att vara jäkla elaka och ta över mkt i karet, spec daffodiler brukar vara riktigt elaka.

              Mvh
              Carl

              Besök petrochromis.com´s forum:

              http://petrochromis.com/phpbb3/

              Kommentar

              • Bright_Blue
                NCS Medlem
                • juni 2004
                • 1582

                #8
                Dessa arter har jag haft med troffar: N. leleupi, C. macrops, N. pulcher, N. caudopunctatus, N. ocellatus och C. leptosoma utan problem. Kör hårt.

                Mvh/ BB

                Kommentar

                • Per B
                  Användare
                  • september 2005
                  • 1250

                  #9
                  Hästnosar är det perfekta sällskapet till Tropheus. De har samma krav på foder och fungerar temperamentsmässigt. Hästnosarna bråkar aldrig med troffarna men står på sig om de blir attackerade av revirhållande tropheushane. Jag har även haft snäcklekare tillsammans med tropheus. Temperamentsmässigt är det inga problem och ett gäng multifasciatus är aldrig fel som Kalle-Maja sa. Däremot åkte mina Ocellatus ut fortare än kvickt när jag fick hästnosyngel. Ocellatusen verkar vara en yngeljägare av stora mått! Då jag föredrar att låta ynglen växa upp bland de vuxna fiskarna så har yngelätare ingen existensrätt i mitt Tropeusakvarium (inga Tropheus eller hästnosar jagar numera yngel, de har vant sig vid smått i karet). Jag hade ett tag en ensam Leleupi i karet som en färgklick. Den var också yngelrövare och blev flyttad illa kvickt.

                  Jag blev fundersam på mixen Marlieri och Tropheus. Jag vet i och för sig att kombinationen inte är helt ovanlig. Men jag har ett par fullvuxna Regani som jag inte skulle vilja släppa ihop med mina Tropheus, de är stenhårda. Prinsessorna som delar akvarium med reganin får bara en skvätt ytvatten att hålla till i.
                  mvh Per

                  Tanganyika och Västafrika i burkarna

                  Kommentar

                  • Danne_K
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 777

                    #10
                    vet att farsan höll prinsessor med troffar under en längre tid men kommer inte riktigt ihåg hur de sluta. vet att han efter ett tag bara hade kvar troffarna. varför kommer jag inte rikitgt ihåg kan hända att han helt enkelt bara sålde dom för att han ville bara köra på troffar.. (de här var minst 20årsen)

                    Kommentar

                    • robjo
                      Användare
                      • maj 2005
                      • 330

                      #11
                      Jag kanske ska prova leleupi mest för deras färg, är dom aggresiva utav sig? Har även kollat runt lite på nätet och som sagt det finns lite hästnosar som är fina. Jag ser det här som ett roligt "problem" att försöka hitta en bra kombo i karet.

                      //Robban
                      http://picasaweb.google.se/sipedon/

                      Kommentar

                      • malplacerad
                        Användare
                        • maj 2005
                        • 877

                        #12
                        Kul att du förverkligat en dröm, nya oprövade arter är alltid kul, spännande med allt som blir nytt. Ser fram emot bilder på skapelsen =)
                        ||||

                        Kommentar

                        • robjo
                          Användare
                          • maj 2005
                          • 330

                          #13
                          Nu har jag suttit nästan hela dagen och tittat på dessa skönheter, plus läst och tittat en hel den i Tanganyika boken för att försöka hitta någon art till.
                          Men här kommer en första bil på burken. Som sagt jag har tagit det jag hade hemma utav sten, grus osv.
                          http://picasaweb.google.se/sipedon/

                          Kommentar

                          • Kalle-Maja
                            Användare
                            • december 2004
                            • 1324

                            #14
                            Ursprungligen postat av robjo
                            Jag kanske ska prova leleupi mest för deras färg, är dom aggresiva utav sig?
                            Visst är dom det men jag tycker att både vad det gäller prinsessors och leleupis så ofta framhållna sociala inkompetens så beror det nog fortfarande mycket på omständigheter. Jag har haft en "grupp" på fem leleupis tillsammans med lite annan fisk där ett par lekte och var hyfsat trevliga både mot varann och andra. Likaså prinsessor har jag haft utan att de tagit över hela karet. Men men, en prinsesskoloni som börjar bre ut sig blir säkert dominerande. Prinsesskolonins storlek borde kunna beskattas med lämplig medinnevånare typ calvus.

                            Kommentar

                            • janne63
                              NCS Medlem
                              • augusti 2006
                              • 157

                              #15
                              Jag hade en grupp Tropheus i sällskap med prinsessor och Regani. Prinsessorna var lite för brutala mot Troffarna, efter ett tag såg hela gruppen lite skamfilad ut. Mina Regani däremot var hur snälla som helst, de var dessutom hänvisade till de platser där prinsessorna inte höll till. I slutändan stod det klart för mig att jag var tvungen att göra något, Troffarna hade det lite för svårt. Det slutade med att jag sålde - Troffarna (jag tyckte alldeles för mycket om prinsessorna för att göra mig av med dem).
                              Mvh Janne

                              420, 110 , 620, 120 L SA

                              Kommentar

                              Arbetssätt...