Alu kar eller siliconat utan profiler?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tege
    Användare
    • februari 2005
    • 2753

    #16
    Ursprungligen postat av PsyM
    är det ett helglas akvarie skulle jag aldrig våga utan frigolit under.
    Däremot Alukar skulle jag inte använda frigolit. Glaset ligger ju iramen och kommer således aldrig i kontakt med bänken och då är frigolit onödigt...
    Ramen kanske oxå mår bra över att få ett jämnt stöd under sig? Alu ramen är ju inte precis nånting styvt som tar upp hela tyngden av akvariet, även med alu ram böjer sig glas o ram efter underlag. Är inte typ mittbenen riktigt injusterade tror jag man har större marginaler om man har en skiva frigolit emellan som i bästa fall jämnar ut det feljusterade något.
    Kanske har jag helt fel, men hellre en extra säkerhet än en sprucken bottenruta.
    Senast redigerad av tege; 20 augusti 2006, 16:54.
    https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

    Kommentar

    • Rhodebaert
      Användare
      • februari 2006
      • 557

      #17
      Ursprungligen postat av Tony
      Värt att tänka på är att liggunderlag efter ett tag blir platt som ett papper efter belastning. Frigolit komprimeras också en aning, men inte alls lika mycket som liggunderlag.

      Och dessutom, varför använda liggunderlag då det (väl?) är mycket dyrare än frigolit?
      Du menar att det "minns" ihoptryckningen? Förlorar sin "mjukhet"? Det är möjligt. Som sagt; jag valde mest liggunderlag för att jag inte har någon aning om var man får tag i frigolit. Det är ju en ren bonus att det är mörkgrått och snyggt.
      Det går alltid en senare buss.

      Kommentar

      • Tony
        Användare
        • april 2002
        • 4594

        #18
        Ursprungligen postat av Rhodebaert
        Du menar att det "minns" ihoptryckningen? Förlorar sin "mjukhet"? Det är möjligt. Som sagt; jag valde mest liggunderlag för att jag inte har någon aning om var man får tag i frigolit. Det är ju en ren bonus att det är mörkgrått och snyggt.
        Ja, det var en bra förklaring

        Frigolit finns på bland annat ByggMax, Coop stormarknader, Silvan, Beijer, K-rauta, Hornbach, Woody och säkert en massa andra ställen. En skiva 10mm 120x60cm brukar ligga på en tia.
        Tony Englund

        Kommentar

        • PsyM
          Användare
          • mars 2004
          • 460

          #19
          Ursprungligen postat av deathdealer
          Allt beror på HUR du placerar karet!
          Har du en "vanlig" alu-ställning ska du def inte använda frigolit.
          Men har du en plan bänk, så rek man det å det varmaste. Mitt nya kar från Akvastabil, levereras MED en färdig platta som ska ligga under karet! Frigoliten ligger enbart mot glasskivan i botten INTE under aluramen!

          DD
          vad fyller då frigoliten för funktion om den inte ligger under själva ramen utan endast glaset?
          Min Zoon
          Mitt 900 liters

          Kommentar

          • deathdealer
            Användare
            • augusti 2004
            • 1639

            #20
            Ursprungligen postat av PsyM
            vad fyller då frigoliten för funktion om den inte ligger under själva ramen utan endast glaset?
            Tja, eftersom du bara har stöd ut i kanterna för glaset, så "antar" jag att frigoliten under glaset fördelar trycket på en större yta!?
            Det blir ju i princip som om glaset ligger mot underlaget...eller hur?
            Sen är ju frigoliten komprimerbar, så - ett stöd heltenkelt!!!

            Verkar vettigt eller kanske troligt!

            DD

            Ps. Det var rek. från tillverkaren, eftersom karet står på en...GRYMMT snygg möbel!
            Gör man inte detta, och det händer något, gäller garanterat INTE garantin!
            "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
            "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

            Kommentar

            • palm
              Användare
              • augusti 2006
              • 114

              #21
              Hej

              Nu till fråga nummer två.
              Idag har jag ett 100L kar som i mitt tycke förlitet, tror ni jag skall satsa på ett 220L kar eller kommer jag att ångra mig? bättra och lägga till och få ett 320L?
              Ett 220 kar är ju lättare att få placerat men begränsar man sig fruktansvärt vad det gäller att välja fiskar eller är det ingen skillnad på dom 100L xtra?
              /Palm
              Senast redigerad av palm; 21 augusti 2006, 08:33.
              325L Tank Med Malawi/Teknik:Powerhead
              +4L 10PPI & Eheim II 2028/Slimline & korallsand. 105+150 L med malawi yngel. Tidsbristen gör att jag nu avvecklar mina kar :´(

              Kommentar

              • Rhodebaert
                Användare
                • februari 2006
                • 557

                #22
                Jag tycker att du skall satsa på så stort du får plats med! Jag ser inga nackdelar med ett stort akvarium.
                Förutom pris, problem med placering och gnällande flickvän.
                Det går alltid en senare buss.

                Kommentar

                • deathdealer
                  Användare
                  • augusti 2004
                  • 1639

                  #23
                  Ursprungligen postat av palm
                  Hej

                  Nu till fråga nummer två.
                  Idag har jag ett 100L kar som i mitt tycke förlitet, tror ni jag skall satsa på ett 220L kar eller kommer jag att ångra mig? bättra och lägga till och få ett 320L?
                  Ett 220 kar är ju lättare att få placerat men begränsar man sig fruktansvärt vad det gäller att välja fiskar eller är det ingen skillnad på dom 100L xtra?
                  /Palm
                  Jag tror att det mest prisvärda karet du kan köpa är ett 375L dvs 150x50x50!
                  Funkar för mycket, bra volym, du kan skaffa bakgrunder till detta "standardformat"...
                  Gå på det större karet direkt, utan att blinka eller passera gå....
                  Kolla hur utvecklingen är bland 99% av alla här på forumet....nu bygger dom t.o.m akvarium innan dom reser sitt hus, dvs större och större!
                  Sen är det alltid lättare att sköta om ett större kar......

                  DD
                  "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                  "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                  Kommentar

                  • blackened
                    Användare
                    • januari 2005
                    • 1042

                    #24
                    Jag håller med. Köp ett begagnat 375. Dom går att hitta i bra skick för 1500:- utan problem.

                    Kommentar

                    • palm
                      Användare
                      • augusti 2006
                      • 114

                      #25
                      Ursprungligen postat av blackened
                      Jag håller med. Köp ett begagnat 375. Dom går att hitta i bra skick för 1500:- utan problem.
                      Hmm har inte sett så många 375L i den prisklassen i Vgötaland
                      325L Tank Med Malawi/Teknik:Powerhead
                      +4L 10PPI & Eheim II 2028/Slimline & korallsand. 105+150 L med malawi yngel. Tidsbristen gör att jag nu avvecklar mina kar :´(

                      Kommentar

                      • matereo
                        Användare
                        • januari 2006
                        • 169

                        #26
                        Ursprungligen postat av Rhodebaert
                        Jag tycker att du skall satsa på så stort du får plats med! Jag ser inga nackdelar med ett stort akvarium.
                        Förutom pris, problem med placering och gnällande flickvän.
                        Egentligen tror jag inte man kan saga att det finns nagra nackdelar alls med stora akvarier... ju storre desto battre... jag onskar jag hade gälar som kostner i waterworld!
                        Senast redigerad av matereo; 03 september 2006, 01:55.

                        Kommentar

                        • palm
                          Användare
                          • augusti 2006
                          • 114

                          #27
                          Hej igen
                          förhandlingar om utseende och otrymme har typ strandat.
                          Dock så har jag ett kar som är lite kufiskt som jag gillar, dock 60liter för litet för min smak.
                          Karet är på 245L, L120 x D45 x H50.
                          Nägon dom ha övriga synpunket eller någon som sett ett sådant kar inrett?
                          BILDLÄNK
                          MVH Palm
                          325L Tank Med Malawi/Teknik:Powerhead
                          +4L 10PPI & Eheim II 2028/Slimline & korallsand. 105+150 L med malawi yngel. Tidsbristen gör att jag nu avvecklar mina kar :´(

                          Kommentar

                          • Karon
                            Användare
                            • april 2002
                            • 880

                            #28
                            Är frontrutan verkligen svängd, orginellt
                            Gillar du det så kör på det (kul att ha något som inte alla adra har) !!!
                            Det kommer att bli precis så fint som du gör det !

                            Kommentar

                            • palm
                              Användare
                              • augusti 2006
                              • 114

                              #29
                              Ursprungligen postat av Karon
                              Är frontrutan verkligen svängd, orginellt
                              Gillar du det så kör på det (kul att ha något som inte alla adra har) !!!
                              Det kommer att bli precis så fint som du gör det !
                              Jupp den är svängd, se bild på lysrampen så syns det bättre
                              325L Tank Med Malawi/Teknik:Powerhead
                              +4L 10PPI & Eheim II 2028/Slimline & korallsand. 105+150 L med malawi yngel. Tidsbristen gör att jag nu avvecklar mina kar :´(

                              Kommentar

                              Arbetssätt...