Alu kar eller siliconat utan profiler?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • palm
    Användare
    • augusti 2006
    • 114

    Alu kar eller siliconat utan profiler?

    Hej

    Tittar på att köpa kar på runt 300L.
    Vad är fördelen med ett sånt kar som är bara limmat med t.ex svart silicon gentemot ett med alu-profiler runt.
    Borde vara bättre hållbarhet i ett alu-kar?
    325L Tank Med Malawi/Teknik:Powerhead
    +4L 10PPI & Eheim II 2028/Slimline & korallsand. 105+150 L med malawi yngel. Tidsbristen gör att jag nu avvecklar mina kar :´(
  • deathdealer
    Användare
    • augusti 2004
    • 1639

    #2
    Hej Palm!
    Denna diskussion har varit på tapeten flertalet gånger. Jag tycker du kan välja vilket modell du vill, båda har väl sina fördelar, men karet går inte "sönder" för att det inte har aluram...
    Det viktiga i detta fallet är inte vilket kar du väljer, mer hur du sedan ska ha det stående.
    Se till att karet står i våg, dvs att det står helt rakt. Sen som sagt är det väl en smaksak. Köper du ett helglas-kar, var då försiktigt så att du inte kantstöter det...*ler*

    Lycka till DD

    Ps. Glöm för allt i värden att lägga frigolit INNE i karet (botten)!!!
    "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

    Kommentar

    • tege
      Användare
      • februari 2005
      • 2753

      #3
      Ursprungligen postat av deathdealer

      Ps. Glöm för allt i värden att lägga frigolit INNE i karet (botten)!!!
      Varför ska man ha frigoliten inne i akvariet????

      Jag har alltid haft frigolitskivan mellan akvariet och bänken.
      https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

      Kommentar

      • PsyM
        Användare
        • mars 2004
        • 460

        #4
        Ursprungligen postat av tege
        Varför ska man ha frigoliten inne i akvariet????

        Jag har alltid haft frigolitskivan mellan akvariet och bänken.
        ciklider som gräver kan lätt göra så att en sten ramlar mot bottenrutan...
        eller att en stor sten ligger och trycker på ett gruskorn/liten sten, vilket i sin tur ger ett stort tryck på en liten punkt av bottenglaset.
        i båda fallen kan det resultera i spruken bottenruta! alltså inget kul!
        har man frigolit på botten så motverkas detta.
        Min Zoon
        Mitt 900 liters

        Kommentar

        • deathdealer
          Användare
          • augusti 2004
          • 1639

          #5
          Ursprungligen postat av tege
          Varför ska man ha frigoliten inne i akvariet????

          Jag har alltid haft frigolitskivan mellan akvariet och bänken.
          Jepp. (som ovans skriver)!
          Det finns egentligen bara två sätt ett riktigt tillverkat akvarium går sönder på;
          1. Fleplacerat,dv sinte i våg så det blir spänningar i glaset!
          2. Något i karet faller och spräcker ruta/botten

          Oavsett av - lägg en tunn frigolitskiva i botten på karet, en extremt billig och väl fungerande försäkring,

          DD

          Ps. Kast med liten stekpanna, plastsvärd, och små monster kan även ha sönder akvarium!
          "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
          "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

          Kommentar

          • Rhodebaert
            Användare
            • februari 2006
            • 557

            #6
            Jag visste inte var man fick tag i frigolit, men jag köpte ett liggunderlag på ÖB för 50 pix. 200 * 60 cm^2 troligen så det passar till det mesta. Mörk och fint så att det inte ser illa ut när de grävt sig ner till botten.
            Det går alltid en senare buss.

            Kommentar

            • deathdealer
              Användare
              • augusti 2004
              • 1639

              #7
              Ursprungligen postat av Rhodebaert
              Jag visste inte var man fick tag i frigolit, men jag köpte ett liggunderlag på ÖB för 50 pix. 200 * 60 cm^2 troligen så det passar till det mesta. Mörk och fint så att det inte ser illa ut när de grävt sig ner till botten.
              Har inte en aning om hur liggunderlag funkar inne i karet!!!
              Bara det inte "luktar" något när man köper det, för då ska det inte i karet.
              Det finns olika kvaliteter av frigolit, mjuka och hårda.....
              Vill man, kan kan stryka frigoliten med akvariesilicon, och sedan strö på det bottenmaterial man ska ha i karet, då kan fisken gräva bäst dom vill!

              DD
              "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
              "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

              Kommentar

              • Rhodebaert
                Användare
                • februari 2006
                • 557

                #8
                Jag har haft liggunderlaget på botten i många månader nu och fiskarna mår fint. Dessutom tror jag inte att det luktade något.
                Det går alltid en senare buss.

                Kommentar

                • tege
                  Användare
                  • februari 2005
                  • 2753

                  #9
                  Frigolit kan köpas i vilket byggvaruhus som helst.

                  Visst kan det vara bra med skydd i akvariet, men jag skulle aldrig fylla ett akvarium utan att lägga det på en frigolitskiva, hur än bra bänkskivan inunder är.

                  Eller ???
                  https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                  Kommentar

                  • PsyM
                    Användare
                    • mars 2004
                    • 460

                    #10
                    Ursprungligen postat av tege
                    Frigolit kan köpas i vilket byggvaruhus som helst.

                    Visst kan det vara bra med skydd i akvariet, men jag skulle aldrig fylla ett akvarium utan att lägga det på en frigolitskiva, hur än bra bänkskivan inunder är.

                    Eller ???
                    är det ett helglas akvarie skulle jag aldrig våga utan frigolit under.
                    Däremot Alukar skulle jag inte använda frigolit. Glaset ligger ju iramen och kommer således aldrig i kontakt med bänken och då är frigolit onödigt...
                    Senast redigerad av PsyM; 20 augusti 2006, 13:56.
                    Min Zoon
                    Mitt 900 liters

                    Kommentar

                    • Tony
                      Användare
                      • april 2002
                      • 4594

                      #11
                      Värt att tänka på är att liggunderlag efter ett tag blir platt som ett papper efter belastning. Frigolit komprimeras också en aning, men inte alls lika mycket som liggunderlag.

                      Och dessutom, varför använda liggunderlag då det (väl?) är mycket dyrare än frigolit?
                      Tony Englund

                      Kommentar

                      • Alexander Ylipää
                        Användare
                        • oktober 2003
                        • 3615

                        #12
                        Ursprungligen postat av Tony
                        Och dessutom, varför använda liggunderlag då det (väl?) är mycket dyrare än frigolit?
                        Varför köpa VF fisk när det finns odlad? Vissa kanske ser det som lyx med liggunderlag a´la rolex..
                        Mvh Alex

                        Kommentar

                        • tege
                          Användare
                          • februari 2005
                          • 2753

                          #13
                          Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
                          Varför köpa VF fisk när det finns odlad? Vissa kanske ser det som lyx med liggunderlag a´la rolex..

                          Personligen föredrar jag VF-fisk framför skumma liggunderlag i akvariet.
                          https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                          Kommentar

                          • deathdealer
                            Användare
                            • augusti 2004
                            • 1639

                            #14
                            Ursprungligen postat av PsyM
                            är det ett helglas akvarie skulle jag aldrig våga utan frigolit under.
                            Däremot Alukar skulle jag inte använda frigolit. Glaset ligger ju iramen och kommer således aldrig i kontakt med bänken och då är frigolit onödigt...
                            Allt beror på HUR du placerar karet!
                            Har du en "vanlig" alu-ställning ska du def inte använda frigolit.
                            Men har du en plan bänk, så rek man det å det varmaste. Mitt nya kar från Akvastabil, levereras MED en färdig platta som ska ligga under karet! Frigoliten ligger enbart mot glasskivan i botten INTE under aluramen!

                            DD
                            "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                            "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                            Kommentar

                            • jarinen
                              Användare
                              • april 2003
                              • 1888

                              #15
                              Ursprungligen postat av Tony

                              Och dessutom, varför använda liggunderlag då det (väl?) är mycket dyrare än frigolit?
                              Därför att en del ciklider älskar att slita den i bitar, hur roligt är det med flytande friggbitar i karet? Sedan mitt Synspila par jag hade för ett antal år sedan par idkade detta något blodtryckshöjande nöje så har jag antingen inget eller så limmar jag fast ett liggunderlag i botten, det senare blir nästa gång jag riggar ett kar.

                              Mvh Jari

                              Kommentar

                              Arbetssätt...