"Säkra kort"?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    #16
    Mjo, det var väl en period när jag bytte firrar rätt ofta (inte extremt ofta, men i allafall). Tycker inte det är något problem om man sköter firrarna bra när man väl har dem. För egen del har jag lugnat ner mig med åren, och har samlat på mig ett helt gäng favoriter. Om du gillar hobbyn och att pyssla med karen så ska du givetvis fortsätta med det.

    Jag tänker inte ge några råd/tips på vilka firrar du bör/ska skaffa, utan mer en generell grej - av allt det du har haft, är det inget som står ut på något speciellt sätt? Någon upplevelse som du minns extra tydligt? Kan vara värt att gräva lite i minnet, om du vill hålla fast vid några firrar en längre tid. En annan variant är ju att expandera, dvs skaffa fler kar, så att du kan hålla fler arter. Kan dock ta knäcken på det roliga i hobbyn och förvandla den till ett "måste".

    Kan också vara värt att fundera kring om det kanske inte är firrarna i sig som du verkligen gillar med hobbyn. En del gillar ju allra bäst själva inredningsbiten och vill trixa med det, andra gillar själva odlingen och att dra upp yngel. Spontant är mitt intryck att du gillar att fotografera och är bra på det. Kanske är det så att du inte ska ha firrar någon längre tid eller något "snyggt" kar i vardagsrummet - månne passar ett fotoakvarium allra bäst hemma hos dig? Man kan faktiskt tänka sig att du då inte ens behöver köpa fisk, du kan låna fisk av andra för att just fota - och så får de tillbaks sina firrar efter ett tag tillsammans med några tjusiga foton. Det du vinner på det är att du kan fortsätta byta firrar som kalsonger och göra det till ett mål i sig. Med tiden kan det vara så att du "kärar ner dig" i en specifik art eller ett gäng firrar, och då är det ju de du ska hålla.

    Nå. Grundfrågan är egentligen vad du tycker är roligt med hobbyn? Livet är till för att ha skoj, så jag tror benhårt på att utveckla det.

    Hilsen,

    P
    Senast redigerad av PatrikMalmo; 18 augusti 2006, 06:51.
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • Robin
      Användare
      • januari 2003
      • 4526

      #17
      Patrik: Oj, vilket bra sätt att se på saken!

      Ursprungligen postat av Tony
      Personligen tycker jag Anli's biotopvidriga blandkar med biffiga fiskar är det mest intressanta och underhållade jag sett. Kastar man bort sina fåniga tankar om att allt skall stämma överrens kan det ju bli fantastiskt kul!
      Precis! Allt behöver inte vara biotopriktigt. Eller enligt konstens regler.
      Mvh
      Robin

      Kommentar

      • salo
        Användare
        • april 2002
        • 314

        #18
        Ursprungligen postat av Laesk
        Nu en fråga till alla som vart i hobbyn ett antal år....

        Många som mig har väl bytt fisk som andra kalsonger.. endel inte. Själv har de pågått typ 3år nu till å från, å jag börjar lessna på min dåliga hantering av firrarna.. hur kul kan de va för firrarna å byta akvarie massa gånger...
        Eller ska man bara inse att man ist borde sluta me hobbyn?

        Aja... ni som vart som mig, kommer de me åldern, eller fastna ni för nån speciell fisk som fick er att sluta byta... (lika ofta?)
        Känner igen symtomen! Utan att ha lusläst de andras svar så kommer mina små tips:

        Jag känner att jag har fått till en schysst blandning i mitt vardagsrumskar, jag kör Demasoni och Golden enbart, helt suverän blandning om man är ute efter något estetiskt tilltalande. Demasoni kan ju dessutom vara lite utmanande då de är relativt känsliga. Har två Synodontis också men de ska nog få ett annat hem då jag misstänker att de är mycket duktiga yngentjuvar. Har inte överlevt ett enda yngel i akvariet.

        Nästa tips, ett 720 vore ett riktigt bra akvarium för blandade mindre tanganyikaciklider. En liten multiskoloni i ett hörn, Leptosomor i det fria vattnet, jullar i ett stenröse och kanske någon sandlekare. Det skulle jag vilja ha! :-)

        Nästa: Jag har alltid tyckt att en grupp vuxna frontosor är riktigt maffigt i ett akvarium, som den gruppen som gick på utställningen på naturhistoriska i gbg tex för er som var där. Ditt kar räcker ju till hyfsat. Otroligt sköna fiskar, har dock ingen aning om det blir trist i längden dock. Ingen superaction direkt.
        540 (180x60x50) under uppbyggnad
        30L Nano under planering
        Drömmer om ett Nanorev

        Kommentar

        • Alexander Ylipää
          Användare
          • oktober 2003
          • 3615

          #19
          Känner ibland exakt som du Laesk! Har nog prövat allt förutom Tangayicker.

          Jag har alltid sökt utmaningen i hobbyn, alltså man vill uppnå något. I mitt fall är det simpla som diskusyngel, har inte lyckats än och kommer inte sluta förän jag har gjort det. Har haft malawi två omgångar, första blev det inga konstigheter, lekte ynglade av sig - inte mer med det. Andra körningen så hoppade ALLA fiskar ut ur karet, på en natt.

          Hade även CA ett tag. De är nästan som malawi tycker jag, ynglar av sig med bravur och så är det inte mer med det, finner ingen utmaning med dem. Visst, kul med feta fiskar, men då tycker jag de ska ha enormt stort kar för att de ska komma till sin rätt, och det kan jag inte erbjuda dem.

          Hur som haver, mixat mycket med fisk...men hur jag än vrider och vänder på det så återkommer diskus på något sätt, det är så jag har fått min vägledning i akvaristiken
          Mvh Alex

          Kommentar

          • jarinen
            Användare
            • april 2003
            • 1888

            #20
            Ursprungligen postat av Alexander Ylipää

            Hade även CA ett tag. De är nästan som malawi tycker jag, ynglar av sig med bravur och så är det inte mer med det, finner ingen utmaning med dem.
            Nämen.... vad säger du? Inte som malawi, säg inte så snälla. Det är den enda jämförelse jag trodde att CA ciklider aldrig skulle få.

            Den enda CA ciklid som jag kan gå med på en jämförelse är väl nicaraguense i viss mån med sitt stirriga smått nervösa beteende.

            Du behöver få ett grundligare återfall i CA världen . Å andra sidan behöver jag vice versa vad gäller diskus, men det kommer....


            Mvh Jari

            Kommentar

            • specmats
              Användare
              • december 2004
              • 3060

              #21
              Jag har som de flesta andra här samma erfarenheter med att byta hela tiden och ett tag gick jag nästan in i väggen! höll på som en tokig med olika arter, det var alltid malawi-tanganyika, och de roligaste blandningarna var arter som M.Auratus, N.Tetracanthus och T.Bifrenatus i samma kar, Det fungerade bra med Stort underhållningsvärde.
              Ett släkte som ja alltid har återkommit till är Tropheus och det är det jag har idag, Ifall jag var tvungen att bestämma mej för ett akvarium med nåra arter så skulle det förmodligen bli just troffar eller nån mbuna, men då bara en art i ett artakvarium. komplement med icke ciklider som en del intressanta malar.
              Tropheus Duboisi halembe, so
              Melanochromis Auratus, vf
              Synodontis Petricola, odlade

              Akvarie-setup (Salt)

              Kommentar

              • Zaphi
                NCS Medlem
                • juli 2002
                • 5395

                #22
                Jag tror att de som byter fiskar ofta har sina fiskar av fel anledningar. Man måste fråga sig varför man håller fiskar. Om svaren blir "de är fina" eller "de är tufft o visa för polarna" så håller det nog inte i längden. Det man måste acceptera är att det bara är fiskar och acceptera dem för vad de är! Hur fräcka man än tycker att de är första gången man ser dem så måste man övertyga sig själv om att man någon gång kommer tröttna på färgerna och formerna. Dock tröttnar man sällan på beteendet. Man måste ge fiskarna så bra förutsättningar som möjligt, vilket innebär att man inte skall hålla på flytta omkring dem.

                Sen tror jag helt enkelt vissa är bytargubbar. Du byter säkert dator och cykel hela tiden också Läsk? Andra har mer tålamod och är lugnare till sättet.

                Om man inte har tålamod skall man ju kanske man borde byta akvariehobbyn mot något annat, typ dyka bland vithajar eller hoppa bungyjump eller kanske samla på pokemon eller va det nu heter. Där kan man byta hur mycket man vill...
                Senast redigerad av Zaphi; 18 augusti 2006, 14:13.
                www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                Kommentar

                • Björn
                  Användare
                  • april 2002
                  • 787

                  #23
                  Jag tror snarare att dom (vi) som byter fiskar ofta gör det just för att dom har ett enormt stort intresse. Alltså, håller fisk av helt "rätt" anledning. Att man är intresserad av såväl färg som form och beteende. Man är intresserad av att prova nya utmaningar och få andra typer av ciklider trivas lika bra som de förra.

                  Jag löste det delvis med att skaffa lokal, visst byter jag fisk fortfarande, men då främst mellan olika kar, utan att göra mej av med fisken. Akvarierna i lägenheten byter nog fisk och inredning relativt ofta, så planen funkade inte fullt ut trots allt =)

                  Nu till hösten lutar det åt att mitt 720L kommer bebos av mer eller mindre bara en riktigt stor grupp (50-65st) Melanochromis auratus F1or. Billigare fisk än egna yngel kan man nog inte hitta =)

                  Mvh
                  Björn
                  fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

                  Kommentar

                  • Alexander Ylipää
                    Användare
                    • oktober 2003
                    • 3615

                    #24
                    Ursprungligen postat av jarinen
                    Nämen.... vad säger du? Inte som malawi, säg inte så snälla. Det är den enda jämförelse jag trodde att CA ciklider aldrig skulle få.

                    Den enda CA ciklid som jag kan gå med på en jämförelse är väl nicaraguense i viss mån med sitt stirriga smått nervösa beteende.

                    Du behöver få ett grundligare återfall i CA världen . Å andra sidan behöver jag vice versa vad gäller diskus, men det kommer....


                    Mvh Jari
                    Sa lite för mycket kanske

                    Håller med om att CA inte är som malawi i beteende, menar mest att jag kände nästan samma sak när jag hade CA och kom då tänka på malawi...
                    Kan nog lugna dig lite med att jag har 50 jaggayngel kvar från mitt par, så helt CA lös är jag inte!


                    För mig är det nu lite lugnare som för Björn när man hittat en lokal, byter mest fisk från kar till kar. Ska nu tex. flytta mina diskus till lokalen för att göra plats åt uarus och geophagus i 720 hemma.
                    Mvh Alex

                    Kommentar

                    • jarinen
                      Användare
                      • april 2003
                      • 1888

                      #25
                      Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
                      Ska nu tex. flytta mina diskus till lokalen för att göra plats åt uarus och geophagus i 720 hemma.
                      Det blir kanon det!


                      Mvh Jari

                      Kommentar

                      • Rhodebaert
                        Användare
                        • februari 2006
                        • 557

                        #26
                        Det gäller att se till att man inte har så mycket pengar. På så vis kan man inte byta fiskar och akvarium!
                        Det går alltid en senare buss.

                        Kommentar

                        • Laesk
                          Användare
                          • februari 2004
                          • 2447

                          #27
                          Sådär... nu va micke jahrl här å hämtade festaeparet.. 3 skivtetror å 1000st festaeyngel kvar i karet

                          Tack för alla svar å funderingar!

                          Discus, absolut inte igen!
                          Troffar, absolut inte, trycka ner 40-60 individer för mkt mot va dom lever i naturen... njae inte min grej. Isåfall ha 2+6 eller nått ihop me massa annat.
                          720 med 5st moduler känns för litet för å göra soppa me feta fiskar som Anli har, (tony, inte för att du kanske mena att jag skulle exakt ha hans storvuxna arter)... men men, annars lockar de som fan!
                          Malawi, njae de får räcka me dom som är i 500:an
                          Frontosor, nej, de hade jag en grupp för 1,5år sen (största hanen på bilden) iofs satans balla, men lär nog tröttna rätt snabbt igen.

                          Hmm de som mest är på lut är nog en liten blandning.. nån lite lugnare ca/sa me nån lite större västafrikan typ tilapia mariae..
                          Lennart "Laesk" Axelsson
                          http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

                          With CANON you can!

                          Kommentar

                          • Laesk
                            Användare
                            • februari 2004
                            • 2447

                            #28
                            Ursprungligen postat av Rhodebaert
                            Det gäller att se till att man inte har så mycket pengar. På så vis kan man inte byta fiskar och akvarium!

                            Ge mig ditt kontonr så skicka jag över lite då
                            Lennart "Laesk" Axelsson
                            http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

                            With CANON you can!

                            Kommentar

                            • Pär J.
                              Användare
                              • april 2002
                              • 219

                              #29
                              Att sluta att byta disk och skaffa fler akvarier är oftast svårt får en akvarist. Jag avundas de som köper ETT akvarium och njuter till fullo av det.

                              Ett sätt är ju att inte titta in i varje akvariebutik man går förbi eller läser akvarieböcker/tidningar eller surfar på nätets alla lockande akvariesidor. Men vem vill det, en del av hobbyn är ju utforskandet/sökande och att ständigt nå nästa steg.

                              Har själv så sent som för en vecka sedan undrat vad f-n jag håller på med och funderat på att skita i detta för en period, men hur länge skulle man lyckas hålla sig ifrån.

                              Men jag tror man skulle kunna vara lika mycket akvarist utan akvarier. Böckerna, butikerna och alla akvariesidor och inte minst alla nadra akvarister finns ju där ändå oavsett om man har silverfiskar eller guldfiskar hemma.

                              Kommentar

                              • Zaphi
                                NCS Medlem
                                • juli 2002
                                • 5395

                                #30
                                Ursprungligen postat av Björn
                                Jag tror snarare att dom (vi) som byter fiskar ofta gör det just för att dom har ett enormt stort intresse. Alltså, håller fisk av helt "rätt" anledning. Att man är intresserad av såväl färg som form och beteende.
                                Det är skillnad på att byta och byta. Jag byter också fisk då och då, men om tröttnar så snabbt på sina fiskar så att man byter så ofta som vissa gjort så kan man fråga sig om man respekterar djuren för vad de faktiskt är eller bara är intrresserade av nyhetens behag.
                                www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...