"Säkra kort"?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Laesk
    Användare
    • februari 2004
    • 2447

    "Säkra kort"?

    Nu en fråga till alla som vart i hobbyn ett antal år....

    Många som mig har väl bytt fisk som andra kalsonger.. endel inte. Själv har de pågått typ 3år nu till å från, å jag börjar lessna på min dåliga hantering av firrarna.. hur kul kan de va för firrarna å byta akvarie massa gånger...
    Eller ska man bara inse att man ist borde sluta me hobbyn?

    Aja... ni som vart som mig, kommer de me åldern, eller fastna ni för nån speciell fisk som fick er att sluta byta... (lika ofta?)

    Jag har ett tomt 720 till mitt förfogande nu (moduler i det).... tips på fisk? Gällande alla världsdelar å typer/beteende! Dock orkar jag inte me discus igen... Å precis startat mitt 500l -2 meters me ungdjur malawi.

    (filurar lite på en cb-artikel om ämnet me)
    Lennart "Laesk" Axelsson
    http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

    With CANON you can!
  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    #2
    Ursprungligen postat av Laesk
    (filurar lite på en cb-artikel om ämnet me)
    Det är välkommet
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • Ove Planstedt
      NCS Medlem
      • maj 2006
      • 1816

      #3
      Jag har som du provat det mesta i fiskväg, men det som jag verkligen fastnat för.
      Och som jag alltid går tillbaka till är de Centralamerikanska cikliderna, och min absoluta favorit firre Hypsophrys nicaraguense. Mycket vacker fisk med intressant beteende, inte särskilt aggressiv men ej heller mesig. Ett par nicaraguense på ca 10 cm håller med lätthet undan en dubbelt så stor H. carpintis hane.

      Håller med om att man blir trött på sina fiskar ibland och vill byta, men med CA blir det alldrig tråkigt.
      Jag har haft saltvatten också, fina fiskar ja visst men ack så tråkiga ( kan säga det samma om diskus och malawi).

      Just nu har jag 2 st burkar bredvid varandra ett CA och ett SA, det jag tittar mest på är heltklart CA burken. Jag funderar starkt på att göra mig av med SA firrarna och ha CA däri åxo. Det händer alltid något i en CA burk.

      Kommentar

      • Leopoldi
        Användare
        • februari 2004
        • 1082

        #4
        "Once a stingray owner always a stingray owner..."

        hmmm visst var det Churchill som sa det?

        Kommentar

        • Perikles
          Användare
          • december 2005
          • 658

          #5
          Min första förälskelse var J. Ornatus, sen dess har många ciklider, o.b.s nästan enbart ciklider, till 99 % i.a.f passerat hemma hos mig, Malawi, diskus, scalarer och nu Tanganyika igen. Jag sålde alla mina Malawi precis. Jag tänker ha enbart T-ciklider i mina 20 akvarium. Mestadels troffar, men även annat godis. Enligt min mening är T-sjön, och det har alltid varit så, mest spännande p.g.a det varierande utbudet, munruvare, substratlekare, biparentala munruvare. Ciklider som lever på grunt vatten, på djupt vatten eller i en mittzon. Det finns allt.
          Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
          -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
          Cicero (106-43 f.kr)

          Kommentar

          • Robin
            Användare
            • januari 2003
            • 4526

            #6
            Hur skulle det vara med sydamerika läsk? Jag har kört SA ganska länge (med våra mått mätt ) och har inte tröttnat. Vill ha mer dvärgciklider och malar. Scalarer och Jordätare lockar. Du som har några kar borde kunna köra några olika världsdelar/biotoper. Varför inte testa Asien? Någon channor kanske? och botior, läckra barber, mycket grönt. Allt grönt behöver inte drivas med hjälp av vetenskap. Jag har vanlig växtgödning och det räcker (tycker jag).

            Saken är den att det finns så otroligt mycket mer än ciklider från SA, CA och Afrika. I ett 720 kan man ha jäkligt mycket kul fisk. Ja tjitt vad kul jag skulle ha med ett 720.

            Just nu har jag ju kuben igång med SA och Gabbis kar med Malawi. Jag tror att VAF-medlemmar är lite FÖR intresserade av hobbyn. Det känns så. Det är bara att köpa en intressant fisk och vara konsekvent. Det har jag fått lära mig och jag börjar leva efter det nu.

            Tittar in i kuben nu och Nannacarahanen spänner sig utan dess like inför honan. Asläckert! SA med dvärgciklider, "små" tetror, malar och annat smått och gott vore skoj i ett 720.
            Mvh
            Robin

            Kommentar

            • discusred
              Användare
              • juni 2004
              • 851

              #7
              Tror det är rätt vanligt förekommande att man byttar till en annan sort fisk efter ett tag, när man hållt på länge. Man söker nya utmaningar, nya vinklar oxå vidare. Man är lite trött på sin gamla fisk som funkar i rutiner ibland.
              Men man kommer alltid tillbaks till den sort fisk man håller kärast.

              Kommentar

              • Robin
                Användare
                • januari 2003
                • 4526

                #8
                Som en person på akvarieleasing sa till mig.
                "Det är inte fiskarna i karet som är intressant. Det intressanta kommer när man inte ser fiskarna från början, böjer sig fram och ser att det faktiskt finns ett litet samhälle där bland löven, växterna och rötterna."

                Jag kan inte annat än instämma!
                Mvh
                Robin

                Kommentar

                • discusred
                  Användare
                  • juni 2004
                  • 851

                  #9
                  Ursprungligen postat av Robin
                  Som en person på akvarieleasing sa till mig.
                  "Det är inte fiskarna i karet som är intressant. Det intressanta kommer när man inte ser fiskarna från början, böjer sig fram och ser att det faktiskt finns ett litet samhälle där bland löven, växterna och rötterna."

                  Jag kan inte annat än instämma!
                  Nja både och. Tycker personligheten och beetendet på fisken har oxå en stor del om det skall bli intressant. Där många fiskar som har det där lilla extra i personlighet.

                  Kommentar

                  • Cutekid
                    Användare
                    • januari 2003
                    • 3368

                    #10
                    Du ska ha petrochromis så klart.
                    Carl

                    Besök petrochromis.com´s forum:

                    http://petrochromis.com/phpbb3/

                    Kommentar

                    • blackened
                      Användare
                      • januari 2005
                      • 1042

                      #11
                      Låter som att det är dags att du testar troffar laesk! Köp dig en stor fullvuxen grupp, variant efter egen smak. Det är en helt ny upplevelse som är värd att känna på, även om du skulle tröttna efter en tid.

                      De är bara för coola

                      Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.

                      Kommentar

                      • deelay
                        Användare
                        • september 2002
                        • 5394

                        #12
                        Jag var nog värre än dig när jag började Laesk... kunde byta fisk en gång i veckan periodvis, hittade alltid något nytt jag ville ha, det va kaos. Provade i princip allt som fanns. Men nu har man blivit gammal och vis och kommit på att ha lite udda malawi e helt klart det som håller bäst för mig. Skaffa ungdjur av ovanliga sorter o låt dom växa upp för att se hur dom utvecklas o färgar, helt klart roligast imo.
                        http://www.aquariumstockholm.se/

                        Kommentar

                        • jarinen
                          Användare
                          • april 2003
                          • 1888

                          #13
                          Jag har bytt fisk rätt så friskt tidigare tills jag bestämde mig för 2 kanske tre arter som jag skall ge chansen att bli fullvuxna. Nu är jag faktiskt nöjd och inställd på ha dessa till de självdör av hög ålder förhoppningsvis. Nu är jag mer inne på att ge bra mat o betingelser och få till några fina ex än att utforska alla arter. De som jag har nu är det lagt kort ligger på (artmässigt alltså), det kommer att gallras ytterligare för att i slutänden ha 3-5 ciklider i 720 beroende på hur det blir med par och könsfördelning.

                          Förut var jag som du och skulle prova allt och det har i huvudsak handlat om CA, en del SA ochså. I och med den uppsättning som jag har nu så har jag bestämt att för en gång skull skall jag få fram stora och äldre exemplar än vad jag haft tidigare.

                          Visst, det finns massor annat som jag är intresserad av nu med men jag byter inte ciklider längre, däremot kanske jag skaffar flera men då måste det bli fler kar ochså.

                          Det som fick mig att stanna upp och bestämma mig att de skall få chansen att bli vuxna var när jag fick tag i Pearsei som 3-4 cm ynglingar, idag är de på väg över 15 cm strecket och om något år så är jag där jag ville hamna från början, nämligen fullvuxna Pearsei.

                          Tänkt eventuellt sällskap som jag har underlag för idag är Friedrichstalii, Bocourti, Zonatum, Managuense. Det svåra här är att åtminstone 2 arter måste bort varefter. Skulle tippa på att Pearsei, Zonatum och Friedrichstalii blir de som får gå ihop. Som par endast Pearsei.

                          Just det här med tillfredställelsen att följa en eller två arter under hela livscykeln i princip är det som gäller för mig idag.

                          Sen att jag har drömmar om VF Diskus kar (stort), Uarus återigen och ännu mer CA, det tar vi i framtiden, nu är det detta som gäller till fullo, som sagt för en gång skull och för första gången.

                          Om du inte vill ha CA, så skulle ju ett 720 vara perfekt för en grupp Uaru 6-8 st ihop med några kvalitets scalarer. Ohh , vad jag blev sugen på en sådan combo nu då...


                          Mvh Jari

                          Kommentar

                          • Tony
                            Användare
                            • april 2002
                            • 4594

                            #14
                            Personligen tycker jag Anli's biotopvidriga blandkar med biffiga fiskar är det mest intressanta och underhållade jag sett. Kastar man bort sina fåniga tankar om att allt skall stämma överrens kan det ju bli fantastiskt kul!
                            Tony Englund

                            Kommentar

                            • Danne_K
                              Användare
                              • februari 2006
                              • 777

                              #15
                              har provat på en hel del. sa är väll dom enda som jag har direkt blivit less på många vackra fiskar men oj så tråkiga (dom som jag har testat framför allt discus). sen malawi är ganska okej men det som jag har fastnat för är tanganyika. som blackened skrev testa troffar eller kanske nån sandlekare..
                              sen så har jag haft nån fisk från övriga afrika ca m.m men ingen som jag riktigt har fastnat för... Dom enda fiskar som jag faktiskt har gjort mig av med för att jag har varit less på är discus (har dock kvar ett par i mitt enda sa akvarium men de är enbart för att jag tycker att det är ett vackert akvarium med vackra fiskar och växter. men sitter väll inte och studera fiskarna nå många timmar/dag ). sen så har ja väll bytt bort någon sort för att få plats med någon annan sort men dom hade nog haft kvar dom om jag hade haft plats.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...