Tips på att bygga nytt kar.(strömmande)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    #91
    Ursprungligen postat av LN
    Olas skiss visar vad jag menar (nu är det tvåpumpar placerade för att öka vattnets hastighet ytterliggare men rotationen sker även med en pump)

    Typiskt nu kom inte bilden med men den finns i denna tråden på sidan 5 mitt på sidan
    Det är just det jag menar. Karet behöver inte alls vara grannt, det gäller ju att få verklig fart på vattnet. Några avdelningar med glasskivor eller inredning kanske kan göra susen. Vet inte om t ex botior blir extra stimulerade av att få vandra lite - då är ju saken rätt enkel att ordna. En smal limmad glasränna med max snurr på vattnet, och så resterande karet med finfina leksubstrat.

    Är lite tjurig över att det kommer att dröja innan jag kan testa dessa saker, men å andra sidan så går andra saker framåt. Vore attans skoj att släppa loss den akvaristiska fantasin på allvar!!

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • Underdog
      Användare
      • maj 2007
      • 32

      #92
      Ursprungligen postat av Ola Svensson
      Ang Tropfrogs lank:

      Anta att akvariet ar 50x50x200 och att pumparna ar pa 3600 L i timmen. Da pumpar de 1 liter i sekunden. En enliters 50x50 cm ""skiva" ar 4mm tjock. Dessa tva pumpar kommer inte ens upp i 1cm/s! Uppstallningen funkar alltsa inte. Visst blir det fart pa vattnet men inget enkelriktat flode.

      Hur snabbt ska vattnet rinna?
      Man bör komma upp i 20X akavievolymen, och det är äkta L dvs utan filter.
      Saliga äro de saktmodiga,ty de skola besitta världen.

      Kommentar

      • Underdog
        Användare
        • maj 2007
        • 32

        #93
        Jag orkade inte läsa de sista sidorna så bortse från detta inlägg om det redan nämnts.
        För det första Eheim compact 5000L kostar ca 1000:- . För det andra, du måste ha ett ordentligt innerfilter som tar hand om skiten, det har du inte med de modeller som redovisats här. Jag spånat på ett strömakvarie ett tag för malar och min ide låter som följer.
        Bygg ett innerfilter med slimline eller BTN eller på annat sätt. I en 500L burk som du har hade jag satt i 3 st eheim compact 5000L, dratt ner tre rör till ena kortsidan och satt utblåsen ca 10 cm över botten och riktat alla mot bortre kortsidan. Du kommer då att få en virvel som går fram-upp-bak-ner-fram, vilket jag tror är bättre och mer naturligt än en cirkel. Sedan ska du ju stoppa i tegelrör/bamburör och trä och sten som bromsar upp vid botten och skapar variationer i vattenflödet. Jag förstår inte varför man ska göra det mer komplicerat än så, det är ju rätt simpelt. Eller??
        Saliga äro de saktmodiga,ty de skola besitta världen.

        Kommentar

        • Robin
          Användare
          • januari 2003
          • 4526

          #94
          Undrar hur det går för Wilhelm och stipendiet...

          **bump**
          Mvh
          Robin

          Kommentar

          • Wilhelm
            Användare
            • april 2002
            • 9122

            #95


            Fortfarande i planerings och konstruktionsstadie. Efter semestern tror jag att alla bitar har tagit plats och jag kan bygga min "25m/s ström" nåja i alla fall 5m/s. Jag har i alla fall bestämt mig till 99,999999999999999% vilka fiskar jag ska ha.
            mvh Wilhelm

            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


            www.linkopings-akvarieforening.net/
            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

            Kommentar

            • Robin
              Användare
              • januari 2003
              • 4526

              #96
              Ursprungligen postat av Wilhelm


              Fortfarande i planerings och konstruktionsstadie. Efter semestern tror jag att alla bitar har tagit plats och jag kan bygga min "25m/s ström" nåja i alla fall 5m/s. Jag har i alla fall bestämt mig till 99,999999999999999% vilka fiskar jag ska ha.
              Fiskarna är inte intressant! Det är tekniken...
              Mvh
              Robin

              Kommentar

              • Wilhelm
                Användare
                • april 2002
                • 9122

                #97
                Måste ju ha fiskar som orkar spjärna emot det kraftiga vattenflödet.
                mvh Wilhelm

                "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                www.linkopings-akvarieforening.net/
                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                Kommentar

                • Mike_Noren
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 2695

                  #98
                  Jag är ju strömfanatiker och har länge kört med 10x - 20x volymen per timme som flöde i mina akvarier, så jag kan berätta vad jag kommit fram till.

                  Jag har länge kört med två pumpar monterade som i Olas exempel där han sätter pumparna för att hjälpa till med strömriktningen - en blåser snett mot framglaset, en i andra änden av akvariet snett mot bakgrunden - man behöver dock ingen skiljevägg, vattnet i akvariet snurrar runt i alla fall.
                  Det blir kav lugnt precis i mitten av akvariet, så där samlas all skit, men i huvuddelen av akvariet får man en jämn ström. Så jämn att jag har faktiskt nu satt pumparna så de jobbar emot varandra för att få mer turbulens i akvariet - kraftig turbulens gör akvariet mer forslikt, tycker i alla fall jag.

                  Jag har testat den där modellen med insug i ena änden och utblås i andra. Problemet är att man får inte alls laminärt flöde pga att vattenhastigheten från utblåsen är mycket större än vattenhastigheten kring insugen, dvs det blir turbulens och dåligt flöde både rakt under utblåsen och kring insugen, det funkar egentligen bara hyfsat precis mitt i akvariet. Möjligen kunde man komma runt detta genom att sätta nån slags perforerad skiva framför utblåsen som distribuerar vattnet jämt i hela akvariets tvärsnitt, då får man kanske laminärt flöde, men också jäkla långsamt flöde i själva akvariet, bara centimetrar i minuten.

                  Jag har också funnit att det är mycket svårt att få till så kraftig ström att fisken inte kan kämpa emot, med möjligt undandat för fisk med väldigt otymplig kroppsform, t.ex. scalarer. Neontetror hanterade 2500 liter i timmen i ett 160 utan ansträngning, och jag hade räkor i ett 30 liters med en Eheim 1250 pump utan problem. Fisk som fastnar i insug eller utblås är enligt mig antingen redan döende, eller forsfiskar som lätt hanterar strömmen men vill ut (t.ex. botior).

                  Kommentar

                  Arbetssätt...