Tips på att bygga nytt kar.(strömmande)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wesak
    Användare
    • juli 2006
    • 13

    Tips på att bygga nytt kar.(strömmande)

    Hejsan.

    Har nu efter ett antal akvarium tänkt mig rita ett eget kar som sedan byggs utav en glasmästare men undrar om det finns något
    program på nätet man kan rita detta i ?

    Har tänkt mig ett kar som är runt 2 meter långt, ca 30 -35cm högt & ca 25-30cm djupt.
    Tanken är att det skall se ut som man grävt upp en strömmande bäck & satt längs väggen men har lite frågor ang de strömmande vattnet & hur man leder tbx det så det inte bara går runt runt om ni förstår vad jag menar..

    Har tänkt lite på att kanske sätta en stark pump på ena kortändan & sen på andra kortändan kanske ett vinklat glas som leder vattet bakom ett "dubbelvägg" längs med väggen som man sätter nät el liknade för så inga fiskar mm kommer bakom där.

    Alla tips är mer än välkommna & kommer starta en projekt tråd när det närmar sig att starta bygget i början av sep.

    Hälsningar
    Erik
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Hej

    Jag tror helt klart att du ar inne pa ratt spar. Att forsoka pumpa upp det i ena enden och slappa ur det i den andra ar helt hopplost.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Wilhelm
      Användare
      • april 2002
      • 9122

      #3



      "Att forsöka pumpa upp det i ena änden och släppa ur det i den andra är helt hopplöst."



      Nu kom jag påt! Måste testa först innan jag yttrar mig så jag inte blir
      mvh Wilhelm

      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


      www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

      Kommentar

      • Robin
        Användare
        • januari 2003
        • 4526

        #4
        Det kan väl inte vara så svårt att ha insugen av pumpen i "vattenskåran" bakom själva karet som gör att vattnet rinner motströms i skåran.
        Mvh
        Robin

        Kommentar

        • Wilhelm
          Användare
          • april 2002
          • 9122

          #5
          Ursprungligen postat av Robin
          som gör att vattnet rinner motströms i skåran.
          vatten rinner väl medströms? eller är det för varmt idag?
          mvh Wilhelm

          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


          www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

          Kommentar

          • Robin
            Användare
            • januari 2003
            • 4526

            #6
            Framifrån sett så rinner vattnet i skåran motströms.. men in hela systemet ovanifrån självklart medströms.
            Mvh
            Robin

            Kommentar

            • tropfrog
              Användare
              • juli 2003
              • 1827

              #7
              Jag har tänkt mycket på strömakvarium på sistonde.

              Något sånt här skulle jag prova:


              Fast jag skulle borra och sätta genomskinlig pvc och skruvkopplingar på undersidan, på så sätt ser man statusen i rören hela tiden och kan åtgärda utan att lyfta hela bottnen. Insug och utblås kan man dölja i btn moduler eller liknande, då finns det gått om plats för filtermaterial också.
              MVH
              Magnus

              Kommentar

              • Wesak
                Användare
                • juli 2006
                • 13

                #8
                Kom nu tex ifrån lunch & ler som ett barn åt alla svar som finns redan

                Tackar så mkt för era tips & ska förska göra en skiss & scanna in så får vi se om min ide sågas eller kan funka.

                tropfrog, tackar för länken och ska syna den noga NU.

                Mvh
                Erik

                Kommentar

                • Robin
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 4526

                  #9
                  Ursprungligen postat av tropfrog
                  Jag har tänkt mycket på strömakvarium på sistonde.

                  Något sånt här skulle jag prova:


                  Fast jag skulle borra och sätta genomskinlig pvc och skruvkopplingar på undersidan, på så sätt ser man statusen i rören hela tiden och kan åtgärda utan att lyfta hela bottnen. Insug och utblås kan man dölja i btn moduler eller liknande, då finns det gått om plats för filtermaterial också.
                  MVH
                  Magnus
                  Typ så tänkte jag med först men om du har en skåra på 5 cm bakom själva karet så behöver inte pumparna vara så kraftfulla för att kunna suga runt vattnet. Med skåran kommer vattnet av sig självt. Man kan även ha biobollar i skåran.
                  Mvh
                  Robin

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    #10
                    Ang Tropfrogs lank:

                    Anta att akvariet ar 50x50x200 och att pumparna ar pa 3600 L i timmen. Da pumpar de 1 liter i sekunden. En enliters 50x50 cm ""skiva" ar 4mm tjock. Dessa tva pumpar kommer inte ens upp i 1cm/s! Uppstallningen funkar alltsa inte. Visst blir det fart pa vattnet men inget enkelriktat flode.

                    Hur snabbt ska vattnet rinna?
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • Wesak
                      Användare
                      • juli 2006
                      • 13

                      #11
                      Robin,

                      Va lite inne på din ide där ett tag med att man kan ha biobollar bakom väggen men som Ola sa verkar det svårt att få ordenligt drag på vattnet redan utan filter/bollar.


                      Ola,
                      Vill ha rätt bra fart på vattnet så fiskarna måste ställa sig bakom nån stor sen för "vila".

                      Mvh
                      Erik

                      Kommentar

                      • Robin
                        Användare
                        • januari 2003
                        • 4526

                        #12
                        Det är ju inte bara vattnet som kommer ut ur pumpen som sätts i rörelse utan hela karets vatten. Det är svårt att få det så att det bara rinner åt ett håll. Pumpen kan ju inte suga in allt vatten som sätts i rörelse och "slår" mot karets kortsida där insuget finns. Det är nog rätt omöjligt att få det så.

                        Kan det vara nån idé att sätta små Tunzes streamers i skåran så att de får trycka lite fart på vattnet i skåran och inte ha den sluten där pumpen sitter så att vattnet kan gå runt även om pumpen är avstängd? (lång mening)
                        Här är en liten bild på hur jag menar.
                        Senast redigerad av Robin; 12 juli 2006, 15:56.
                        Mvh
                        Robin

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 14633

                          #13
                          Det enda sattet att fa ett "riktigt" stromakvarium ar nog att ha ett cirkulart. Om jag skulle gora detta sa skulle jag sa langt det gick gora akvariet "cirkulart" sa att inget blir smalare. Bifogar bild. Avdelaren kan gott vara genomskinlig om planen ar att firrarna ska ha det bra. De kommer att sta at fel hall. Begransningen kommer anda bli att vattnet plaskar ut pa kortsidorna.

                          Som sagt, ta en funderare/natsurfning efter vilken fart du ska ha. Ett tips ar att ga till en strom, slang i en pinne, och klocka den. Sedan kan du rakna ut hur mycket vatten som ska forsa fram pa det smala stallet (om du inte gor som pa min bild).

                          Lat oss anta 0.8m/s (promenadfart). For att fa detta med losningen insug ena anden utblas andra sa kravs det 20 st 3600 L/h pumpar om akvariets matt ar 50x50!
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • april 2002
                            • 14633

                            #14
                            Fast jag skulle foresten mickla med pumparna sa att de hjalpte vattnet att forsa ratt:
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            • olof
                              Användare
                              • april 2002
                              • 1823

                              #15
                              Hej!

                              Jag har också funderat länge på ett strömakvarium. Mina tankar har också gått i stil med akvariet Tropfrog länkar till eller att ha "dubbel botten" Problemet med detta är ju förutom att det blir mer snurr på vattnet än ström att det blir svårt att komma åt tekniken när något kärvar. Jag tycker iden med "dubbel" baksida verkar Kanon. Det gäller bara att göra det snyggt i utförandet också. Där återstår en hel del utmaningar men även stora möjligeter.

                              Mvh

                              olof
                              http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...