Köpt yngelkar nu! 2*375...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • m[A]use^
    Användare
    • december 2005
    • 909

    #31
    Ursprungligen postat av Stefan Larsson
    Har ni två 375r stående ovanpå varandra i en ställning? Måste väga en hel del och se ganska maffigt ut i lägenheten..*S*

    Roligt Daniel!

    P.s. Åkte förbi hos er idag...var och badade på Örlen.

    P.s. x2 Jag har för mig att du fick en ganska fin kamera av frugan...hm...har du glömt hur man använder den?
    Vi har haft en del att göra nu på början av semestern men bilder kommer inom kort, kanske redan i dag.. Förresten hur kan du med å va å bada i örlen utan å slå en pling! DÅLIGT!
    Senast redigerad av m[A]use^; 17 juli 2006, 11:47.
    Min zoon
    -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
    Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
    http://www.malawifreaks.se/forum

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #32
      Hehe...jadu Daniel. Jag vette tusan...men å andra sidan så trodde jag nog att ni hade fullt upp med karen. Äsch...jag tänkte inte på det...sorry. ;(

      Kommentar

      • m[A]use^
        Användare
        • december 2005
        • 909

        #33
        Du är förlåten! hehe...

        Här kan du se o ni andra oxå hur det blev med karen i köket. Snålt inredda för håvningens skull... Här är första bilden på båda karen.
        Senast redigerad av m[A]use^; 17 juli 2006, 13:50.
        Min zoon
        -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
        Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
        http://www.malawifreaks.se/forum

        Kommentar

        • m[A]use^
          Användare
          • december 2005
          • 909

          #34
          Närmare vy på översta....
          Min zoon
          -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
          Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
          http://www.malawifreaks.se/forum

          Kommentar

          • m[A]use^
            Användare
            • december 2005
            • 909

            #35
            Här kommer det understa tyvärr men något äckligt gro lux rör som skulle förstärka färgerna på röd zebror. Det röret kommer åka ut så fort som möjligt å ersättas av ett Phillips TLD 58W/89. Som vi tycker är ett trevligt ljus.

            Har haft i nitrivec o urkramade filter från andra kar. Så om någon dag ska våra yngel i. Ser lite tomt ut nu. För övrigt börjar det bli trångt i lägenheten för fler kar nu. Har 1*720, 1*540, 2*375, 1*80, 2*46 (spottkar)... Å fler lär vi vilja skaffa... Funderar på o ev. skaffa en lokal.
            Senast redigerad av m[A]use^; 17 juli 2006, 14:01.
            Min zoon
            -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
            Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
            http://www.malawifreaks.se/forum

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #36
              Härligt med bilderna Daniel! Snyggt och väldigt bra inrett för yngelkar...
              Vad är ställningen gjord av?

              Varför inte testa Philips Aquarelle rör? Det ger i och för sig en svag rosa ton, men ljuset är starkt och absolut inte sunkigt som Grolux. Annars är ju Power glo fint rör med klart ljus också. Fast å andra sidan...bättre att ta det rör du trivs med och som du redan vet hur det ser ut...
              Senast redigerad av StefanL; 17 juli 2006, 14:59.

              Kommentar

              • m[A]use^
                Användare
                • december 2005
                • 909

                #37
                4"11" har jag för mig om det nu skrivs så...

                Trä å skruv... Bra å ha en hemmagjord så jag kan ha den som mall när jag själv ska börja bygga lite ställningar. Tack annars Stefan!

                P.s det är phillips aquarelle vi kör med TLD 58/89 d.s
                Senast redigerad av m[A]use^; 17 juli 2006, 15:20.
                Min zoon
                -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                http://www.malawifreaks.se/forum

                Kommentar

                • Bright_Blue
                  NCS Medlem
                  • juni 2004
                  • 1582

                  #38
                  2"5" (4.5cmx12)skulle jag gissa att stälnningen är gjord av. 4" 11" är den nog inte gjord av.
                  Mvh/ BB

                  Kommentar

                  • Lutt
                    Användare
                    • oktober 2005
                    • 1919

                    #39
                    Ursprungligen postat av Bright_Blue
                    2"5" (4.5cmx12)skulle jag gissa att stälnningen är gjord av. 4" 11" är den nog inte gjord av.
                    Mvh/ BB
                    håller med bright_blue om dom inte kapat 5"

                    är det mpimbwes gamla ställning?

                    undrar oxå en sak hur mår golvet av belastningen???

                    Kommentar

                    • Banderad
                      Användare
                      • februari 2006
                      • 3479

                      #40
                      Appropå golv. Hur orolig ska man va? Jag ska flytta in i ett hus om två veckor och har vilda akvarierplaner. Kollade lite med folket på zoopet, men tänkte se om ciklidfolket har råd att ge också. Behöver man vara orolig om man köper ett gäng kar mellan 375 och 540 liter (tänkte inte placera dem i våningar). Golvet knarrar lite när man går på det, men det gör det väl alltid i alla gamla hus? Tyvärr är väl det enda sättet att testa golvets kapacitet genom att fylla ett kar och se om det håller..... Belastningen blir ju inte så tung/belastningspunkt om man räknar efter.... Hjälper det om man ställer karen på en träskiva eller något. Min tanke är att vikten då borde sprida ut sig ytterligare mot golvet. Som ärkehumanist är kunskaperna inom fysik inte direkt vad de borde vara......

                      Eraserx: Ursäkta om detta blev lite av ett intrång i tråden. Jag måste säga att det är maffiga kar för att ha dem till yngel. Det skulle jag också kunna tänka mig i framtiden.

                      /Jocke

                      Kommentar

                      • Banderad
                        Användare
                        • februari 2006
                        • 3479

                        #41
                        Sökte lite på golv här i forumet. Kanske borde ha gjort det innan jag skrev här.... Fanns en del info att hämta där.....

                        /Jocke

                        Kommentar

                        • m[A]use^
                          Användare
                          • december 2005
                          • 909

                          #42
                          Ursprungligen postat av Lutt
                          håller med bright_blue om dom inte kapat 5"

                          är det mpimbwes gamla ställning?

                          undrar oxå en sak hur mår golvet av belastningen???
                          4,5 * 12cm stämmer! Visste inte hur man skriver ut det i tum bara... Är kass på snickeri termer... Vilket jag bevisade nu! Det stämmer att det är mpimbwes gammla 375 ställning. Den ser lite sliten ut men jag har målat om den å den står hur stadigt som helst.

                          Golvet är det inga problem med i denna lägenhet vi bor i. Är armerad betong, så enligt min hyresvärd kan jag bära upp fler kar om jag vill...
                          Min zoon
                          -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                          Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                          http://www.malawifreaks.se/forum

                          Kommentar

                          • mrlejon
                            Användare
                            • oktober 2005
                            • 17

                            #43
                            1" = 2.54cm

                            Har förresten gjort en del beräkningar på träställningar, dels sånna "vånings" och enkla.
                            Kan bara säga att dom är rätt mycke överdimensionerade, med tanke på vertikala belastningar.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...