ph höjare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tezz
    Användare
    • februari 2006
    • 1069

    #46
    Ursprungligen postat av Ola Svensson
    Oh- :d
    Vilket är den kemiska betekningen för?

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #47
      Alltsa, det ska vara stort O och stort H och ett minus (forumet andrar). Denna forening kallas Hydroxidjon. Det ar forhallandet mellan hydroxidjoner och vatejoner som ar pH. Nar det finns lika manga vatejoner som hydroxidjoner sa ar pH 7 (pOH ar ocksa 7). Nar pH ar 9 sa ar pOH 5.

      Nar pH ar over sju sa finns det alltsa mer hydroxidjoner an vatejoner. Nar pH ar under sju sa finns det fler vatejoner an hydroxidjoner

      (ska man peta ytterligare sa ar det inte vatejoner utan H30+)

      Det finns flera kemiska foreningar som avger hydroxidjoner. NaOH ar den starkaste och den ger pH 14 i vatten. Buffertlosningar "tar upp" overskott av hydroxidjoner (OH-) om det blir "for hogt" och "tar upp" overskott av vatejoner (H+) om det blir for mycket av det. Detta gor att pHt ar stabilt inom ett visst intervall.

      I manga Afrikanska sodasjoar (ex Lake Magadi, Lake Natron) sa ar det vulkanisk aktivitet som avger starka baser. Tanganyikasjon ligger ju i detta omrade men jag vet inte exakt vad som hojer pHt dar. Hursomhelst sa finns det en massa salter (salt ar en jonforening t ex NaCl och NaOH) som avger OH- i vatten.
      Senast redigerad av Ola Svensson; 14 juli 2006, 16:46.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • tezz
        Användare
        • februari 2006
        • 1069

        #48
        Ursprungligen postat av Ola Svensson
        Alltsa, det ska vara stort O och stort H och ett minus (forumet andrar). Denna forening kallas Hydroxidjon. Det ar forhallandet mellan hydroxidjoner och vatejoner som ar pH. Nar det finns lika manga vatejoner som hydroxidjoner sa ar pH 7 (pOH ar ocksa 7). Nar pH ar 9 sa ar pOH 5.

        Nar pH ar over sju sa finns det alltsa mer hydroxidjoner an vatejoner. Nar pH ar under sju sa finns det fler vatejoner an hydroxidjoner

        (ska man peta ytterligare sa ar det inte vatejoner utan H30+)

        Det finns flera kemiska foreningar som avger hydroxidjoner. NaOH ar den starkaste och den ger pH 14 i vatten. Buffertlosningar "tar upp" overskott av hydroxidjoner (OH-) om det blir "for hogt" och "tar upp" overskott av vatejoner (H+) om det blir for mycket av det. Detta gor att pHt ar stabilt inom ett visst intervall.

        I manga Afrikanska sodasjoar (ex Lake Magadi, Lake Natron) sa ar det vulkanisk aktivitet som avger starka baser. Tanganyikasjon ligger ju i detta omrade men jag vet inte exakt vad som hojer pHt dar. Hursomhelst sa finns det en massa salter (salt ar en jonforening t ex NaCl och NaOH) som avger OH- i vatten.
        Tackar för svaret vad tycker du är det olämpligt att använda natriumkarbonat i stället för bikarbonat(förutsatt att man vet vad man pysslar med)?

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #49
          Personligen forordar jag att i forsta hand inte mixtra med vattnet forutom kalk med en eventuell tillsats av bikarbonat (eftersom att det inte gar att overdosera gallande pH). Man ska gora det sa latt for sig som mojligt. Men om du mater och ar forsiktig sa spelar det val ingen roll som jag kan se det.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • tropfrog
            Användare
            • juli 2003
            • 1827

            #50
            Ursprungligen postat av Ola Svensson
            I Uppsala stannade pHt pa 8.3 och jag fick forklarat att det troligen var overmattat pa nagot satt. Nu har de satt filter.

            Hursomhelst sa klarar sig alla riftciklider utmarkt pa pH 7.5 som faktiskt ar valdigt nara den undre gransen for pH i Viktoria och Malawisjon. Sedan ar vattnet i Viktoria och Malawisjon mjukt sa att overdosera med en massa bikarbonat och hoja pH till den ovre gransen ger ett mycket onaturligt vatten (som fiskarna trivs utmarkt i).

            Du var tydlig, jag bara utvecklade det hela lite + ville papeka att Rift Valley inte ar Tanganyikasjon.
            Jag är helt med dig om att ph 7,5 räcker. Det är inte ph höjningen i sig jag vill komma till genom bikarbonattillsats, det är stabiliteten. Kalk som har fått ligga still i ett akvarium får en bakteriehinna på ytan som är svår att tränga igenom. DVS det separerar kalken från vattnet. PGA det så fungerar kalksten inte alltid lika bra som buffert. I Uppsalavatten är jag övertygad om att det räcker, där finns det ett högt kh i kranen och extra bikarbonattillsats är onödigt. Det är inte ens troligt att kalkstenen har någon funktion i Uppsalavatten. Bikarbonattillsats är endast nödvändigt där man har kh 5 eller lägre i kranen, DVS större delen av sveriges kranvatten.

            Vad gäller klassificeringen av vad som är riftvally så kännde jag faktiskt inte till att Tanganyikasjön inte tillhörde. Då har jag använt namnet på felaktigt sett många gånger innan. Tack för påpekandet.
            MVH
            Magnus

            Kommentar

            • Micke
              Användare
              • april 2002
              • 9579

              #51
              Ursprungligen postat av tropfrog
              Vad gäller klassificeringen av vad som är riftvally så kännde jag faktiskt inte till att Tanganyikasjön inte tillhörde. Då har jag använt namnet på felaktigt sett många gånger innan. Tack för påpekandet.
              Tanganyikasjön ligger i Rift Valley, Jag förmodar att Ola menade att han vill uppmärksamma dig på att Rift Valley är mer än Tanganyikasjön.
              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

              Kommentar

              • tropfrog
                Användare
                • juli 2003
                • 1827

                #52
                På det viset. Jag tyckte också att det lät konstigt, men har för vana att inte säga emot Ola om jag inte är helt säker. Han brukar ju inte ha fel.
                MVH
                Magnus

                Kommentar

                • tezz
                  Användare
                  • februari 2006
                  • 1069

                  #53
                  Ursprungligen postat av Ola Svensson
                  Personligen forordar jag att i forsta hand inte mixtra med vattnet forutom kalk med en eventuell tillsats av bikarbonat (eftersom att det inte gar att overdosera gallande pH). Man ska gora det sa latt for sig som mojligt. Men om du mater och ar forsiktig sa spelar det val ingen roll som jag kan se det.
                  Tackar för svaret har du någon aning vad det är för inehåll i dom ph+ som säljs i akvarieaffärer har hitills ej hittat någon med innehållsförtäckning på

                  Kommentar

                  • tropfrog
                    Användare
                    • juli 2003
                    • 1827

                    #54
                    Med seras ph+ gick det inte att komma högre än 8,3, så jag gissar bikarbonat plus någon utfyllnad. Det krävs ungefär 50% mer sera ph+ än bikarbonat så något annat måste det inehålla.
                    MVH
                    Magnus

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 14633

                      #55
                      Ursprungligen postat av tezz
                      Tackar för svaret har du någon aning vad det är för inehåll i dom ph+ som säljs i akvarieaffärer har hitills ej hittat någon med innehållsförtäckning på
                      Jag ger samma svar som Tropfrog.
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • tezz
                        Användare
                        • februari 2006
                        • 1069

                        #56
                        man kanske skulle sälja till akvarie butiker borde va lönsamt

                        Kommentar

                        Arbetssätt...