ph höjare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tezz
    Användare
    • februari 2006
    • 1069

    #31
    Har nu gått ca 3 veckor sen jag började med natriumkarb och har ej märkt något negativt med det så jag tänker fortsätta att använda det i stället för bikarb både billigare enklare och effektivare och fiskarna verkar må bättre av det
    Tackar för alla svar och synpunkter

    Kommentar

    • tropfrog
      Användare
      • juli 2003
      • 1827

      #32
      Ursprungligen postat av tezz
      Har nu gått ca 3 veckor sen jag började med natriumkarb och har ej märkt något negativt med det så jag tänker fortsätta att använda det i stället för bikarb både billigare enklare och effektivare och fiskarna verkar må bättre av det
      Tackar för alla svar och synpunkter
      Du gör givetvis som du vill. Att det är billigare, det kan ju stämma. Men bikarbonat är ju inte vidare dyrt heller. Enklare vill jag inte hålla med om. Ett preparat som inte kan överdoceras måste väl i rimlighetens namn vara enklare än ett som kan överdoceras. Effektivare är ju sant om man vill ha högre ph än 8,5. Men i tråden har du sagt att du håller ph 8,5 vilket innebär att all natriumkarbonat du tillsatt har övergått i bikarbonatjon i karet, det känns som en helt onödig omväg för att nå samma mål med onödiga risker. Men fortsätt gärna att rapportera hur dina tester går, både framgångar och motgångar.

      Till er som ändå vill testa natriumkarbonat vill jag råda att blanda ut det med bikarbonat efter det förhållandet man vill ha i karet, dvs ca 35/5 bikarbonat/karbonat. Då elimineras alla risker som finns med natriumkarbonattillsats.
      MVH
      Magnus

      Kommentar

      • tezz
        Användare
        • februari 2006
        • 1069

        #33
        Kommer bar upp till 8,3 med bikarb det är väll vad som är max?
        jag blandar 3 teskedar i 100ml vatten i en liten flaska sedan häller jag i 10-20ml(blir mellan 0,05 och 0,1 i ph ökning på 500l) och kan läsa av ph efter bara några sekunder
        tycker ej det är riskabelt det är ju större risk att tappa i tex lysrampen och grilla både sig själv och fiskarna(eller kanske bli kokta)

        Kommentar

        • tropfrog
          Användare
          • juli 2003
          • 1827

          #34
          Ursprungligen postat av tezz
          Kommer bar upp till 8,3 med bikarb det är väll vad som är max?
          jag blandar 3 teskedar i 100ml vatten i en liten flaska sedan häller jag i 10-20ml(blir mellan 0,05 och 0,1 i ph ökning på 500l) och kan läsa av ph efter bara några sekunder
          tycker ej det är riskabelt det är ju större risk att tappa i tex lysrampen och grilla både sig själv och fiskarna(eller kanske bli kokta)
          Vad använder du för mättest? Det teoretiska max för bikarbonat är 8,5, sen finns det alltid co2 i vatten som har kontakt med luften som håller ner det något.

          Problemet är väl att varken du eller jag har kunskapen att bedöma vilken risk som är störst. Men så här resonerar jag:

          Eftersom jag har täckglas över mitt kar större delen av tiden så är risken för att den skall ramla i ganska så liten. En gång när jag var i 12 års åldern hände det dock ändå utan att någon skada var skedd, varken på mig eller fiskarna. Numera har jag jordfelsbrytare för att minimera den risken.

          Natriumkarbonat bildar till 99% bikarbonatjon i vattnet vid ph 8,5, men det kan ta ett tag och under den tiden tar jag en risk. Dessutom kan små felberäkningar i koncentration, styrka,vattenhalt osv göra skillnader i slutresultat. Denna risken kan jag eleminera helt genom att tillsätta enbart natriumbikarbonat. Om man vill ha högre ph så kan man dryga ut bikarbonat med natriumkarbonat för att komma högre, men det innebär en risk som jag inte är beredd att ta.

          Missförstå mig inte tezz, mitt uppdrag är inte att få dig att sluta använda natriumkarbonat, det gör du som du vill. Min avsikt är att ge dig och alla andra ett bra beslutsunderlag att använda i valet av vilka kemikalier ni stoppar i karet. Men jag har fått en känsla av att du inte förstår att slutresultatet är detsamma med skillnaden att natriumkarbonaten måste reagera med co2 innan det blir bikarbonat. Det är altså samma resultat men med en något högre risk. Är man beredd att ta den risken för att få upp ph 0,2 högre och spara några kronor så är det upp till var och en. Jag vill bara att ni skall veta vad ni gör.
          MVH
          Magnus

          Kommentar

          • Falköping Andreas
            Användare
            • februari 2006
            • 1214

            #35
            Ursprungligen postat av Perikles
            Hallå alla vattenkemister, det är bra att ni har koll på detta, kan inte påstå att jag har det. Det jag vet är att vi har ett hårt, alkaliskt vatten här på Öland. Hela ön är ju en kalkstensplatå. Enligt JBL:s Easy Test, inget finkänsligt instrument att mäta med, är våra värden som följer: Ph 8.5-9.0, Gh 5-10 Kh 17-40. Jag tillsätter endast lite jodfritt salt vid vattenbyten, och har inga problem med att fisken kliar sig. Kan det inte vara så att de kliar sig p.g.a kloret eller de fina luftbubblorna som uppstår vid vattenbyten.
            Jag vill ha ditt vatten fraktat hem till mig tack Är ju kanon vatten för tanganyika... Grattis att du slipper tänka på att tillsätta preparat som bikarbonat i vattnet.
            http://www.skovdeaf.se/

            Kommentar

            • tezz
              Användare
              • februari 2006
              • 1069

              #36
              Ursprungligen postat av tropfrog
              Vad använder du för mättest? Det teoretiska max för bikarbonat är 8,5, sen finns det alltid co2 i vatten som har kontakt med luften som håller ner det något.

              Problemet är väl att varken du eller jag har kunskapen att bedöma vilken risk som är störst. Men så här resonerar jag:

              Eftersom jag har täckglas över mitt kar större delen av tiden så är risken för att den skall ramla i ganska så liten. En gång när jag var i 12 års åldern hände det dock ändå utan att någon skada var skedd, varken på mig eller fiskarna. Numera har jag jordfelsbrytare för att minimera den risken.

              Natriumkarbonat bildar till 99% bikarbonatjon i vattnet vid ph 8,5, men det kan ta ett tag och under den tiden tar jag en risk. Dessutom kan små felberäkningar i koncentration, styrka,vattenhalt osv göra skillnader i slutresultat. Denna risken kan jag eleminera helt genom att tillsätta enbart natriumbikarbonat. Om man vill ha högre ph så kan man dryga ut bikarbonat med natriumkarbonat för att komma högre, men det innebär en risk som jag inte är beredd att ta.

              Missförstå mig inte tezz, mitt uppdrag är inte att få dig att sluta använda natriumkarbonat, det gör du som du vill. Min avsikt är att ge dig och alla andra ett bra beslutsunderlag att använda i valet av vilka kemikalier ni stoppar i karet. Men jag har fått en känsla av att du inte förstår att slutresultatet är detsamma med skillnaden att natriumkarbonaten måste reagera med co2 innan det blir bikarbonat. Det är altså samma resultat men med en något högre risk. Är man beredd att ta den risken för att få upp ph 0,2 högre och spara några kronor så är det upp till var och en. Jag vill bara att ni skall veta vad ni gör.
              MVH
              Magnus
              ursäkta men jordfelsbrytare bryter ändast om fel uppstår på jord ej om du tappar rampen i akvariet då är det den vanliga säkringen som ryker det blir då kortslutning och det är det som får en glödlampa att lysa alltså vad är riskablast???

              Kommentar

              • Erik Österlund
                Användare
                • januari 2005
                • 3788

                #37
                Tropfrog; måste berömma ditt tålamod med att förklara. Tack för det!

                /Erik

                Kommentar

                • tropfrog
                  Användare
                  • juli 2003
                  • 1827

                  #38
                  Ursprungligen postat av tezz
                  ursäkta men jordfelsbrytare bryter ändast om fel uppstår på jord ej om du tappar rampen i akvariet då är det den vanliga säkringen som ryker det blir då kortslutning och det är det som får en glödlampa att lysa alltså vad är riskablast???
                  Mitt kar är jordat. Som sagt, jag tar inga onödiga risker.
                  MVH
                  Magnus

                  Kommentar

                  • tezz
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 1069

                    #39
                    Ursprungligen postat av tropfrog
                    Mitt kar är jordat. Som sagt, jag tar inga onödiga risker.
                    MVH
                    Magnus
                    8,3 va väll vad du själv sa i ditt första svar?

                    Kommentar

                    • tropfrog
                      Användare
                      • juli 2003
                      • 1827

                      #40
                      Som jag sagt innan: 8,5 är en teoretisk siffra, i verkligheten påverkas ph av löst co2 så siffran blir något lägre. Om ditt mål är att knäcka min argumentation måste du nog sätta igång och läsa lite.
                      MVH
                      Magnus

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        #41
                        Ursprungligen postat av tropfrog
                        Kalk buffrar ph vid värden strax över 7. Om man har bra ph men lågt kh (vanligt svenskt standardiserat kranvatten) kommer ph att sjunka med tiden. Kalkhaltig inredning garanterar att ph aldrig sjunker lägre än 7. Bikarbonattillsats buffrar pH runt 8 och garanterar då att ph aldrig sjunker under det.

                        DVS, kalk är en snygg inredningsdetalj, men det kan aldrig ge dig rätt ph för riftciklider.
                        MVH
                        Magnus
                        Nja. Kolla upp pHt i Viktoriasjon.

                        Sedan buffrar kalk mellan 7.6 och 8.3 eller vad det nu ar. Det stiger (pa sikt) inte over 8.3 och sjunker inte under 7.6. Kommer man "uppifran" sa blir pH stabilt pa 8.3. Fran fiskarnas synpunkt ar detta helt OK med ett pH mellan 7.5 och drygt 8 sa kalk i inredningen racker om man inte har egen brunn eftersom att vattenverken drar upp pHt.
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • tropfrog
                          Användare
                          • juli 2003
                          • 1827

                          #42
                          Ursprungligen postat av Ola Svensson
                          Nja. Kolla upp pHt i Viktoriasjon.

                          Sedan buffrar kalk mellan 7.6 och 8.3 eller vad det nu ar. Det stiger (pa sikt) inte over 8.3 och sjunker inte under 7.6. Kommer man "uppifran" sa blir pH stabilt pa 8.3. Fran fiskarnas synpunkt ar detta helt OK med ett pH mellan 7.5 och drygt 8 sa kalk i inredningen racker om man inte har egen brunn eftersom att vattenverken drar upp pHt.
                          Jag vet inget om pht i viktoriasjön, men är helt övertygad om att de stämmer in rätt bra på hur karbonatbuffringssystemet fungerar. Har hitentills inte sett några undantag.

                          Att kalk kan ge ph på 8,3 är självklart eftersom det bildar bikarbonat när det löses. MEN då krävs co2 nivåer som normalt inte existerar i tillräckliga mängder akvarium. I Växjövatten sjunker ph till 7,5 i kar med gott om kalk i, främst pga brist på co2. Det är exakt det jag menar med "strax över 7", jag kanske skulle formulerat mig tydligare.
                          MVH
                          Magnus

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • april 2002
                            • 14633

                            #43
                            I Uppsala stannade pHt pa 8.3 och jag fick forklarat att det troligen var overmattat pa nagot satt. Nu har de satt filter.

                            Hursomhelst sa klarar sig alla riftciklider utmarkt pa pH 7.5 som faktiskt ar valdigt nara den undre gransen for pH i Viktoria och Malawisjon. Sedan ar vattnet i Viktoria och Malawisjon mjukt sa att overdosera med en massa bikarbonat och hoja pH till den ovre gransen ger ett mycket onaturligt vatten (som fiskarna trivs utmarkt i).

                            Du var tydlig, jag bara utvecklade det hela lite + ville papeka att Rift Valley inte ar Tanganyikasjon.
                            Senast redigerad av Ola Svensson; 14 juli 2006, 13:23.
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            • tezz
                              Användare
                              • februari 2006
                              • 1069

                              #44
                              Kan någon förklara vad som får upp ph till 9,2 i Tanganyika sjön

                              Kommentar

                              • Ola Svensson
                                Användare
                                • april 2002
                                • 14633

                                #45
                                Oh- :d
                                Senast redigerad av Ola Svensson; 14 juli 2006, 16:15.
                                Med vänliga hälsningar

                                Ola

                                Kommentar

                                Arbetssätt...