31 grader varmt!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mek
    Användare
    • januari 2005
    • 540

    #31
    Ursprungligen postat av Prayerman
    Alltså, hur lyckas ni få över 30 grader i huset? Jag bor i en trävilla där solen ligger på hela dagen och har aldrig varit i närheten! Har visserligen alltid något fönster på glänt så det kommer in lite luft.
    Har du bra isolering? Har du spetsigt tegeltak (eller platt papptak)? Har du luftvärmepump (tillika AC)? Dessa saker kan också påverka hur behagligt/obehagligt du får. Själv planerar jag att installera en luftvärmepump i höst.

    När jag kom hem igår kväll var det 31,7 grader i karet. Det blev vattenbyte, på med diffuser på 2252 och av med lysrören. I morse var det 28,5 (får se hur det är i em).

    Kommentar

    • Prayerman
      Användare
      • juni 2004
      • 1314

      #32
      Vi har en relativt ny frånluftsvärmepump. Sen är huset 3,5 år så det skall vara bra isoliering och ja, visst har vi spetsigt tak med takpannor.

      Nu var vi borta i helgen och hade stängt fönster nästan överrallt. Det var klart varmare igår än det brukar vara. I rummet där jag har karet så är det alltid öppet lite, jag känner själv skillnad om jag låter det vara stängt.

      Hur känns det att komma hem till huset när det är 31 grader inne?
      Tomas Wallengren
      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

      Kommentar

      • Erik Österlund
        Användare
        • januari 2005
        • 3788

        #33
        Ursprungligen postat av Perikles
        Varför inte det? om du har bra snurr på vattnet så blandar det sig snabbare än du hinner säga Dimidochromis Compressiceps. Om du fyller på med kallvatten från slang så stoppa handen i vattnet 20 cm från utblåset, då märker du hur snabbt vattnet blandar sig. Jag har sett fiskar som söker sig till slangen när jag blåser på med kallvatten, och de lever å har hälsan.

        Portugal vinner VM, det sa jag innan det började.
        När jag bytte (30%) med 15C vatten i karet med Tanganyikaciklider höll de på att stryka med så det är nog fel att säga att det funkar i alla kar.

        Vissa Tanganyika verkar känsliga för temp. skillnader!

        Kommentar

        • Prayerman
          Användare
          • juni 2004
          • 1314

          #34
          Ursprungligen postat av Erik Österlund
          När jag bytte (30%) med 15C vatten i karet med Tanganyikaciklider höll de på att stryka med så det är nog fel att säga att det funkar i alla kar.

          Vissa Tanganyika verkar känsliga för temp. skillnader!
          Ja, det kan aldrig vara bra att sänka eller höjja temperaturer extremt mycket på några få minuter. En långsam höjning eller sänkning borde väl vara att föredra alltid. Även vi människor kan ju bli sjuka av att springa in i en AC kyld bil och ut i 30 gradig värme för mycket.

          De flesta fiskar borde klara en bit över 30 grader utan problem, det viktigaste måste väl vara att se till att de får syre?! Bra ytrörelse och cirkulation.
          Tomas Wallengren
          http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

          Kommentar

          • mek
            Användare
            • januari 2005
            • 540

            #35
            "Nu var vi borta i helgen och hade stängt fönster nästan överrallt. Det var klart varmare igår än det brukar vara. I rummet där jag har karet så är det alltid öppet lite, jag känner själv skillnad om jag låter det vara stängt."

            Om du stänger fönstret där måste du väl tänka på, dels att ha pumpen/ACn igång och dels att alla innerdörrar är öppna (så svalluften kommer åt överallt).

            "Hur känns det att komma hem till huset när det är 31 grader inne?"

            Det är inte 31 grader på undervåningen (tamburen är den svalaste delen i hela huset). Att komma upp till övervåningen är dock som att gå upp i en bastu. Muggfönstret+köksdörren upp nästa (för korsdrag)!

            "När jag bytte (30%) med 15C vatten i karet med Tanganyikaciklider höll de på att stryka med så det är nog fel att säga att det funkar i alla kar."

            Tanganyikor är troligtvis mer känsliga än t ex Mbunas (som jag har) på det sättet. Byter alltid 25-30% av vattnet, och kör kallaste vattnet från kranen. Inga problem!

            Kommentar

            • Prayerman
              Användare
              • juni 2004
              • 1314

              #36
              vi har frånluftsvärmepump som vår enda uppvärming (vatten och värme), så den är alltid igång och bra cirkulation på luften i huset. Däremot så gör det gött att ha lite extra öppet.
              Tomas Wallengren
              http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

              Kommentar

              • Niklas Olsson
                Användare
                • februari 2003
                • 1156

                #37
                Det vore intressant att få reda på hur många som kan relatera fiskdöd till direkt "värmeslag"...tycker oftast det pratas om för varmt (även jag) men hör sällan att fisk dött.
                Eller är det jag som inte läst där det stått om döda firrar?
                //Niklas

                www.nofoto.se
                Nofoto på Facebook
                ____________________________________

                Kommentar

                • Zaphi
                  NCS Medlem
                  • juli 2002
                  • 5395

                  #38
                  Problemet med värmen är inte direkt att det blir för varmt utan att der blir dåligt med syre i vatten som är men än 30 grader. Om du då har ett kar med dålig syresättning/klen pump så kommer fiskarna helt enkelt att kvävas ihjäl.

                  Fiskarna kan dock dö av värme, men då skall det gå uppåt 35 grader eller mer. Det är inga problem och det vet jag många som varit med om. Exakt hur de dör vet jag inte, men dör gör de!
                  www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                  Kommentar

                  • Johnny_1
                    Användare
                    • oktober 2003
                    • 313

                    #39
                    Värme-Syre

                    Viktor hann före mig här.
                    Helt riktigt,,temperaturen klara fiskarna MEN ju varmare desto mindre syre i vattnet.
                    Själv kör jag med extra syrepumpar sommartid och har inte haft problem med fiskdöd sen jag började med det.
                    Givetvis är vattenbyten extra viktiga när temperaturen stiger.
                    www.malmoakvarieforening.se

                    Kommentar

                    • petrol
                      Användare
                      • juli 2002
                      • 167

                      #40
                      Nu är jag visserligen en saltvattensakvarist men hoppas få vara med på ett hörn

                      Korallerna i ett revakvarium börjar må dåligt vid 28c för att dö vid 30c så vi är lite intresserade av det där med värme.. Vi saltisar kan oftast inte göra ett större vattenbyte för att få ner tempen, dels för att det blir för stora ändringar i kemin och för att det måste vara saltvatten (tar lite tid att blanda saltvatten). Vi har även mycket belysning över karen (+ en massa pryttlar ) som alstrar värme (har själv 1,2KW belysning och mer är på väg).

                      Förutom att köpa kylare eller ac till rummet så är det mycket bra att ställa en (eller flera) bordsfläktar så att de blåser på vattenytan för att maximera avdunstningen. Finns uträkningar (som jag inte har framför mig) att det är mycket effektivare än att stoppa ner is i karet. Avdunstningen kräver mycket energi som försvinner ut ur karet, och på så sätt sänker tempen.
                      Mvh
                      Petter
                      Nu med ett 3 meters revakvarium

                      Kommentar

                      • Niklas Olsson
                        Användare
                        • februari 2003
                        • 1156

                        #41
                        Ok, då är det kanske med andra ord en del som blivit utsatta för dödsfall då...
                        Var mest nyfiken om det var vanligt med dödsfall under sommaren.
                        Förstår att det blir mindre å mindre syre med en ökning av tempen men just om det hände ofta att det är för lite så att fisken dör.
                        Själv är jag hyperorolig varje dag nu (30 grader) speciellt när det kommer på tal om vi ska åka hemifrån några dar.
                        //Niklas

                        www.nofoto.se
                        Nofoto på Facebook
                        ____________________________________

                        Kommentar

                        • Perikles
                          Användare
                          • december 2005
                          • 658

                          #42
                          Ursprungligen postat av Erik Österlund
                          När jag bytte (30%) med 15C vatten i karet med Tanganyikaciklider höll de på att stryka med så det är nog fel att säga att det funkar i alla kar.

                          Vissa Tanganyika verkar känsliga för temp. skillnader!
                          Som jag sa tidigare så byter jag 10 % av vattnet mot tillika del kallt vatten, det får mina akvarium att sjunka ett par grader. Vilket jag anser vara den snabbaste metoden att få ner tempen, kallt vatten är som sagt oxå syrerikare. Och i ett akvarium med 31 grader så kan det vara mycket bra att få i syrerikt vatten och hamna på en temp på 27-28. Jag har oxå Tanganyika, Troffar, Jullar, Neolamprologiner, Xenotilapior m.m.
                          Cheers
                          Jonne
                          Portugal vinner inte VM, hatar att ha fel.
                          Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                          -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                          Cicero (106-43 f.kr)

                          Kommentar

                          Arbetssätt...