31 grader varmt!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cissi
    Användare
    • juni 2006
    • 357

    31 grader varmt!!

    Såg på termometern att det är 31 grader varmt i akvariet!

    Ska jag göra ett delvattenbyte och hälla i kallare vatten eller vänta tills tempen går ner? Tänk om mina fiskar dör!!

    Va ska jag göra?
    Mbunas för hela slanten i alltför många kar....
  • lenis
    Användare
    • februari 2005
    • 42

    #2
    jag brukar göra delvattenbyte och fylla på med kallare vatten (ej iskallt, men kanske 15-20) grader. stäng av lyset!

    Kommentar

    • Cissi
      Användare
      • juni 2006
      • 357

      #3
      Usch, jag gillar inte när det är så varmt ute!
      Fattar inte hur det kan bli så varmt här inne då.

      Får hålla koll på mina invånare, har släckt nu iaf, ska nog byta lite vatten också om tempen inte går ner på ett tag. Tack för det snabba svaret!
      Mbunas för hela slanten i alltför många kar....

      Kommentar

      • Redbullen
        Användare
        • februari 2005
        • 734

        #4
        Bort med täckglas
        Kör gärna diffusor på pumpen ( Det gav mej 1.5 grader lägre temp )
        Stäng av lyset till karet
        Mycket ytvattensrörelse, för varmt vatten är mer syrefattigt än kallt vatten

        Jag har gått från 30grader till 25 med dom metoderna, och det är 27 grader i rummet

        Mvh Peter
        http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

        Kommentar

        • Per B
          Användare
          • september 2005
          • 1250

          #5
          Har du doppvärmare?

          Jag stänger av mina värmare i utsatta akvarier sommartid. Det gör att temperaturen hinner sjunka på nätterna så att tempen på dagen håller sig under 27...
          mvh Per

          Tanganyika och Västafrika i burkarna

          Kommentar

          • Cissi
            Användare
            • juni 2006
            • 357

            #6
            Ursprungligen postat av Per Bjellert
            Har du doppvärmare?

            Jag stänger av mina värmare i utsatta akvarier sommartid. Det gör att temperaturen hinner sjunka på nätterna så att tempen på dagen håller sig under 27...
            Gör det så mycket? Doppvärmaren går ju ändå inte på sålänge tempen inte går under 24, men man kanske ska vara på den säkra sidan.
            Tänker på om det gör något om tempen kanske råkar bli 21 istället under natten?
            Mbunas för hela slanten i alltför många kar....

            Kommentar

            • Cissi
              Användare
              • juni 2006
              • 357

              #7
              Ursprungligen postat av Redbullen
              Bort med täckglas
              Kör gärna diffusor på pumpen ( Det gav mej 1.5 grader lägre temp )
              Stäng av lyset till karet
              Mycket ytvattensrörelse, för varmt vatten är mer syrefattigt än kallt vatten

              Jag har gått från 30grader till 25 med dom metoderna, och det är 27 grader i rummet

              Mvh Peter

              Jag har ingen aning om vad en diffusor är och hur det funkar...
              Är ju som sagt lite newbie inom området än så länge!
              Mbunas för hela slanten i alltför många kar....

              Kommentar

              • Wilhelm
                Användare
                • april 2002
                • 9122

                #8
                Man kan ju fylla nån/några 2 l petflaskor med vatten och slänga in dom i frysen, sedan när det bara är is i dom lägga ner dom i akvariet. Funkar hyfsat om inte akvariet är allt för stort.
                Annars så är det delvattenbyte med kallt vatten som gäller och ordentlig snurr på vattenrörelse uppe vid ytan.

                Nu så har jag mina burkar i källaren och där är det angenäm temp så jag slipper som tur är värmeproblemet.
                Diffusor är en anordning på utblåset . En luftslang är ansluten och som drar med sig luft och det bildas en massa småbubblor som syresätter vattnet och kan även kyla vattnet ifall den yttre luften är kallare än vattnet.
                mvh Wilhelm

                "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                www.linkopings-akvarieforening.net/
                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                Kommentar

                • Jeppe
                  Användare
                  • oktober 2005
                  • 409

                  #9
                  Ursprungligen postat av Redbullen
                  Bort med täckglas
                  Tycker inte det är en bra idé att ta bort täckglasen. Om det är dålig syresättning i akvariet kan fiskarna ställa sig uppe nära ytan och blir dom då jagade kan dom lätt ta snabbaste vägen därifrån (ut ur akvariet).

                  Ursprungligen postat av Cissi
                  Gör det så mycket? Doppvärmaren går ju ändå inte på sålänge tempen inte går under 24, men man kanske ska vara på den säkra sidan.
                  Tänker på om det gör något om tempen kanske råkar bli 21 istället under natten?
                  Temperaturen hinner inte sjunka så mycket under en natt. Men jag tycker du borde göra ett litet vattenbyte (bara ca en tiondel av akvariet) och fylla ut det med kallt ca 15 grader varmt vatten.
                  540 Troffar, Callochromis ect
                  100 sydamerica, dvärgar
                  120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
                  40 tomt

                  Qui dormit, non peccat

                  Kommentar

                  • Wilhelm
                    Användare
                    • april 2002
                    • 9122

                    #10
                    Har man en för tjock plånbok, så kan man ju investera i en sådan pryttel och då är problemet löst.

                    mvh Wilhelm

                    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                    www.linkopings-akvarieforening.net/
                    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                    Kommentar

                    • Cissi
                      Användare
                      • juni 2006
                      • 357

                      #11
                      På fyra timmar har tempen gått ner två grader, så jag byter lite vatten nu.
                      Har även förberett mig med två PET-flaskor i fysen om problemet återkommer.

                      Hur känsliga är fiskar för temperaturer egentligen?
                      Mbunas för hela slanten i alltför många kar....

                      Kommentar

                      • Redbullen
                        Användare
                        • februari 2005
                        • 734

                        #12
                        Ursprungligen postat av Jeppe
                        Tycker inte det är en bra idé att ta bort täckglasen. Om det är dålig syresättning i akvariet kan fiskarna ställa sig uppe nära ytan och blir dom då jagade kan dom lätt ta snabbaste vägen därifrån (ut ur akvariet).
                        Ja jo iofs har man rädlsa för de så, men man stänger in mycket värme under glasen...
                        Har kör så öppet med 2 st 375, ett med stora påfåglar, och ett med stora malawi som galen jagar i ytan....ingen har hoppat ur ännu...

                        Iofs kör jag rätt hård syreättning i mina kar just nu så fiskarna tycker inte om att vara så långt upp...3600l/h i ytan på ett 375 liters är jobbigt även för stora malawi

                        Mv Peter
                        http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

                        Kommentar

                        • Redbullen
                          Användare
                          • februari 2005
                          • 734

                          #13
                          Ursprungligen postat av Cissi
                          På fyra timmar har tempen gått ner två grader, så jag byter lite vatten nu.
                          Har även förberett mig med två PET-flaskor i fysen om problemet återkommer.

                          Hur känsliga är fiskar för temperaturer egentligen?

                          Alla överlevde 31grader ?.....men högre får det helst inte gå, vid den temperaturen ska man nog helst sätta ett absolut stopp....alltså göra alla medel för att tempen inte ska kila iväg mer.


                          Att tänka på är också att inte gå tex från 30 grader ner till kanske 20 grader med ett stort vattenbyte, inte under kort tid iallafall, det kan chocka dom ..


                          Mvh Peter
                          http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

                          Kommentar

                          • Cissi
                            Användare
                            • juni 2006
                            • 357

                            #14
                            Ursprungligen postat av Redbullen
                            Alla överlevde 31grader ?.....men högre får det helst inte gå, vid den temperaturen ska man nog helst sätta ett absolut stopp....alltså göra alla medel för att tempen inte ska kila iväg mer.


                            Att tänka på är också att inte gå tex från 30 grader ner till kanske 20 grader med ett stort vattenbyte, inte under kort tid iallafall, det kan chocka dom ..


                            Mvh Peter
                            Jodå, alla överlevde, tror temperaturen kröp neråt i en bra takt. Nu är den 25 grader igen.
                            känns bra att ha petflaskorna i frysen om det skulle hända igen.
                            Mbunas för hela slanten i alltför många kar....

                            Kommentar

                            • Laesk
                              Användare
                              • februari 2004
                              • 2447

                              #15
                              Öppna fönster/balkongdörrar osv sen sätt på en bordsfläkt i rummet, de gör några grader på rumstempen me!
                              Lennart "Laesk" Axelsson
                              http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

                              With CANON you can!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...