Blev liiiite sugen på CA...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jarinen
    Användare
    • april 2003
    • 1888

    #31
    Ursprungligen postat av Pangaea
    Japp... hade ett riktigt mäktigt par tidigare... tyvärr så dog hanen så då sålde jag honan och skaffade mig fem småttingar i stället som växer så det knakar...
    Har själv 4 småttingar som går på tillväxt. Maken till matvrak har jag aldrig sett nåt liknande, kan delvis bero på att de är minst i karet och har brått att komma ikapp .

    Mvh Jari

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • januari 2005
      • 3788

      #32
      Ursprungligen postat av Laesk
      Absolut, men glömde du Cichlasoma Bocourti?

      Visar en bild på min största... (som förövrigt byter ägare imorn pga sålt av lite kar)
      Riktigt fin Laesk! Tar emot att göra sig av med den va?

      Kommentar

      • Erik Österlund
        Användare
        • januari 2005
        • 3788

        #33
        Ursprungligen postat av jarinen
        Både Bocourti och Friedrichstalii borde ingå i din uppsättning i den baljan.

        Postar en bild på en av mina Friedrichstalii hanar.
        Riktigt fin! Kommer inte bli lätt att välja firrar alltså, ska försöka att få se så många som möjligt "live" innan jag bestämmer mig!

        Kommentar

        • Kid
          Användare
          • mars 2004
          • 256

          #34
          Vad har ni fått tag på zonatum? Kollat runt i skåne utan framgång.

          Kommentar

          • jinnarparen
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 2670

            #35
            Om man skall utgå från någon fisk ur Parachromissläktet (som är mina favoriter) så är förslaget som följer.

            P Dovii - P Motaguense : Endast 1 par av någon av dessa arter. De blir stora och rör sig väldigt mycket i karet. Mycket aggressiva och arbetar nästan hela tiden för att göra reviret större, tolererar inte några andra fiskar i reviret. Andra stora hårdföra fiskar (ex malar) passar som sällskap.
            Dessa två arter är en utmaning för den specialintresserade. Mest på grund av att man inte kan ha dem tillsammans med andra några speciella krav ställer de inte.

            P Managuense: Ytterligare 1-2 par kan få plats i karet. Blir stora men är rätt tröga av sig när de blir större, försvarar mest sitt område och tolererar andra fiskar i reviret såvida det inte är lek på gång. Citrinellum - Festae - Trimaculatum eller liknande skulle kunna fungera ihop med dessa. har själv dålig erfarenhet av att få managuense att fungera med vieja arter, möjligtvis maculicauda eller fenestrata som är de mest aggressiva.

            P Friedrichstahlii - P Loisellei: 2-5 par kan få plats i karet. Blir inte så stora och är hyfsat lugna för det mesta. Loisellein är fredligare än friedrichstahlii. Lite mindre Ca kan samsas med dessa t ex Carpinte/Cyanoguttatum - Tetracanthus - Nicaraguense - någon viejaart alternativt pearsei/bocourti. Finns det mycket inredning att gömma sig bland så fungerar det även med de små CA t ex sebraciklid - spilurum - sajica. Möjligtvis också någon art från Thorichthyssläktet (Eldbuk) fast jag bedömer dem som för veka i det här sammanhanget dessutom så är de inte lika fanatiskt leksugna som de små arterna från Archocentrussläktet (bl a de tre småarter som jag nämnt).

            Parachromisarterna håller som regel sitt revir hela tiden även mellan lekarna och det är detta som kan ställa till med problem i karet då de andra arterna kanske inte kommer till. Fast detta problem får man först när man har för mycket fisk.
            Det kan kan kännas lite trist att inte ha så mycket fisk i ett så pass stort kar men belöningen får man när man ser ett par som vallar sina yngel. Har de bara tillräkligt med plats så slipper de andra fiskarna stå uppe i ena hörnan.
            I mitt förslag har jag utgått från hur det ser ut när fiskarna är fullväxta.
            Åter till CA

            Det är där jag hör hemma

            Kommentar

            • Robin
              Användare
              • januari 2003
              • 4526

              #36
              Pangea: Du är lite insnöad på Vieja va?
              Senast redigerad av Robin; 29 juni 2006, 12:39.
              Mvh
              Robin

              Kommentar

              • Erik Österlund
                Användare
                • januari 2005
                • 3788

                #37
                Jinnarparen;

                tack för din beskrivning!

                P Dovii är ju en riktigt stor, snygg firre. Misstänker dock att det kan bli lite trist med så få fiskar i karet.

                P Friedrichstahlii gillar jag. Jaggorna är också coola men verkar som sagt lite sega, kanske inte händer så mycket...

                Kommentar

                • Midas_Tom
                  Användare
                  • mars 2005
                  • 809

                  #38
                  snygga kar pangea
                  //tom

                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=428732

                  Kommentar

                  • Pangaea
                    Användare
                    • februari 2004
                    • 390

                    #39
                    Ursprungligen postat av Robin
                    Pangea: Du är lite insnöad på Vieja va?
                    Vad får dig att tro detta..? Mjae... ok då... liiite kanske...
                    "..Det är bara att bryta ihop å komma igen..."

                    Min zoon

                    /Magnus

                    Kommentar

                    • Tomten
                      Användare
                      • januari 2006
                      • 12

                      #40
                      zonatum

                      Dom flesta unga zonatum som nu är ute i handeln kommer ursprungligen från mig om jag inte har helt fel. Bytte bort ett gäng till beast (jocke) som han i sin tur spred ut i landet, lämnade även ett några till akvarievalvet i norrköping. Har sju kvar som jag kanske kan skilja mig ifrån.

                      Kommentar

                      • Kid
                        Användare
                        • mars 2004
                        • 256

                        #41
                        Tack infot tomten. Imponerad av att du lyckats dra upp yngel från denna fina fisk!

                        Som sagt riktig sugen på zonatum, men bor tyvärr i Malmö så det är för långt bort för mig.
                        Nåväl, får hoppas på annat håll.

                        Kommentar

                        • matereo
                          Användare
                          • januari 2006
                          • 169

                          #42
                          Ursprungligen postat av Jeppe
                          Jag tror att Nicaraguense klarar sig bättre än Meeki, Nicaraguense är mycket tuffare och blir större, kan bli upp till 25 cm.
                          Tror jag med... om man nu ska ha lite mindre firrar, varfor inte titta pa lite andra lakes of nicaragua/costa rica ciklider... Nicaraguensen slass ju om lekplateser med Zebraciklider(sma och ettriga) och (om man kan fa tag pa) Neetroplus nematopus ... den ettrigaste av kanske alla sma ettriga. Multispinosor finns ocksa som ett alternativ. Manga sager att dom och Nicaraguensear ar veka bara for att dom aven funkar hyffsat i snallare sallskap men dom ar betydligt tuffare an eldbukar det ar min erfarenhet.
                          Senast redigerad av matereo; 30 augusti 2006, 12:40.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...