Blev liiiite sugen på CA...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    Blev liiiite sugen på CA...

    OM jag skulle ångra mig gällande mina planer för mitt 1225 L som är tänkt att bli Mbuna-tank och istället köra CA, vad ska jag kolla in för komposition då?

    Gillar ju stora firrar men problemet med Malawi-rovisarna är att det bara är ett evigt jagande fram och tillbaka i karet. Känns inte särskillt kul att kolla på. Tanken med att köra Mbunas är ju att det ska bli revirstrider och lite mer "liv" i karet - inte "liv" som i jaga-runt-allt-som-rör-sig.

    Jag får dock känslan av att det kan bli likadant när det gäller CA eftersom de verkar vara hyffsat aggro!

    Hur är de i beteende när de fått upp lite storlek? Står dom bara och glor eller händer det något? Nu är väl det här fel ställe att fråga om det är tråkiga fiskar, men ändå svar så ärligt ni kan

    Precis när jag började med akvarium var det de stora fiskarna jag satt och dreglade över som jaggor t ex.

    Ge lite tips på en bra sammansättning, karet är 250 x 70 x 70 och inrett med moduler och blästersand. Inte en planta så långt ögat kan nå...

    Gärna bilder och en liten beskrivning av fisken (temprament, mat, speciella roliga beteenden osv)

    Mvh Erik
  • anli
    Användare
    • mars 2003
    • 3740

    #2
    Ok, jag börjar. Det pratas mycket om aggressioner när CA är på tapeten. Mina erfarenheter är att det problemet är som störst under uppväxtfasen.
    Min mer eller mindre fullvuxne citrinellum hanne äger mitt 900 liters kar, men utan att terra de andra firrrana. Finns iofs ingen konkurrerande ciklidhanne i samma storlek/form. Han puttar mest bara undan alla de andra firrrana om de kommer för långt in i reviret. Han ägnar dagarna mest åt att gosa med sin brutta och fixa med "sin" del av karet. Underbar firre, håller koll på en och vill gärna bitas om man sätter fingrarna för nära
    Tråkig är han absolut inte, är den firre jag sist gör mig av med om jag minskar på karinnehavet. Responsiv och personlig.
    Jag har samlat lite erfarenheter från uppväxten här:

    samt en film snutt där man kan se fisksoppan med citrinellumen som kung

    Man kan se att han e lite småsugen på honan...
    Senast redigerad av anli; 27 juni 2006, 10:19.
    Anders L

    Kommentar

    • Kid
      Användare
      • mars 2004
      • 256

      #3
      Gick över från malawi/mbuna för några månader sen. Visst var det roligt med munruvande fiskar, men att se en fet romkaka och yngel som vallas och försvaras av föräldrarna slår nog munruvande honor som gömmer sig bakom pumpen!

      Kan inte så mycket om CA än, men de jag fastnade för och har för tillfället är (ej bara CA):
      Vieja synspillum /shinespot
      Jack Dempsey
      Texasciklid (ersätter v.zonata som jag inte får tag i)
      Guldsömsciklid
      Bilder och de latinska namnen hittar du säkert själv eller någon annan kan säkert hjälpa dig.

      Tycker att de är lagom aggro (mina iallafall) mot varandra. Lite värre är det mellan fiskar av samma art. Annars är det rätt så lugnt i karet tills något par ska leka.

      Dessutom har jag cirka 15 golden (från mbuna tiden) som fungerar som buffertfiskar, avleder de stora fiskarnas uppmärksamhet.
      Problemet är att de stora CA fiskarna verkar lite stressade av de snabba golden. Dessutom har de nästan ingen chans att försvara rom och yngel mot dessa små snabba fiskar. (håller på att sälja alla mina golden!).

      Trodde först att mina golden skulle bli mat, men de trivs och leker. Har nästan problem med överlevande centimeterstora golden yngel som ger sig på CA yngel!

      Kommentar

      • Erik Österlund
        Användare
        • januari 2005
        • 3788

        #4
        Någon som har förslag på vilka sorter jag skulle kunna tänkas ha? Lättare att bestämma sig om man får titta och läsa, dregla lite och sen ändra sig och läsa lite till och titta och dregla och till sist köpa...

        Kommentar

        • anli
          Användare
          • mars 2003
          • 3740

          #5
          Förslag... om jag startade med en tom tank så blev det kanske följande:
          Ett stort maffigt ciklidpar med presonlighet citrinellum/trimac eller liknande. Som kan vara kungar.
          Inte jaguarer tror jag, tycker de verkar vara för stillastående... Viejor kanske?

          Sen lite halvstora CA, typ salvini/robertsoni/texas/jack d elller likande. Kanske tom några små Saijcor som kanske kan klara sig?

          Fyll ut med icke ciklider: några vackra l-malar och stora tetror.

          Blandningen ovan kan det faktikst bli hemma hos mig om jag väljer att sälja bort en del kar och fisk för att koncentrerar mig på ett kar.
          Anders L

          Kommentar

          • Erik Österlund
            Användare
            • januari 2005
            • 3788

            #6
            Vieja maculicauda är riktigt läcker, speciellt den ljusare varianten!

            Texascikliden är oxå snygg!

            Hur mycket fisk bör man knöla i? Vuxna menar jag då eftersom jag kommer köpa grupper med ungdjur och sen ta bort överblivna exemplar.

            Med tanke på längden på karet kanske det kan vara möjligt att ha två par av någon av de mindre arterna, eller?

            Om jag väljer en större typ Vieja eller Trimac, hur många av de "mellanstora" kan jag ha? Insåg att det var många som lockade . Vissa verkar ju inte bry sig så mycket om andra fiskar utan är mer aggro mot sina egna...

            Hmmm... nu måste jag börja fundera på allvar hur jag ska göra med karet. Känns iofs som dagens I-landsproblem

            Hur är de här fiskarna gällande sjukdommar? Känsliga med maten?

            Kommentar

            • Erik Österlund
              Användare
              • januari 2005
              • 3788

              #7
              Tittade på Malplacerads Jack D, riktigt snygg!

              Svåra val framöver, dels Mbunas vs CA, och vilken av dom det än blir, vilka arter ska man välja... Som sagt dagens I-landsproblem!

              Kommentar

              • malplacerad
                Användare
                • maj 2005
                • 877

                #8
                Erik, jag tänkte precis tipsa om JD, de kan du ju ha som ett av alternativen till mellanstora CA. Lycka till med med jättekaret =)
                ||||

                Kommentar

                • Jeppe
                  Användare
                  • oktober 2005
                  • 409

                  #9
                  Kanske P. dovii? Eller blir dom för aggro när dom leker?
                  Senast redigerad av Jeppe; 27 juni 2006, 18:12.
                  540 Troffar, Callochromis ect
                  100 sydamerica, dvärgar
                  120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
                  40 tomt

                  Qui dormit, non peccat

                  Kommentar

                  • mrgreed
                    Användare
                    • juli 2002
                    • 494

                    #10
                    Ursprungligen postat av Jeppe
                    Kanske P. dovii? Eller blir dom för aggro när dom leker?

                    Dovii bör definitivt gå parvis i ett jättestort akvarium.
                    Dem bör i längden obönhörligen gå själva,när dem leker för första gången förstår man varför.
                    Dem tar hela karet i revir och det med ett extremt eftertryck.

                    Annars finns det ju intressanta sydamerikaner som beter sig som centraler.
                    Jag har ett par Chanchito och ett par Festae just nu som är mycket fina och intressanta på alla sätt.
                    Festae är ju dessutom extremt snygga.

                    Mvh
                    Danne

                    Kommentar

                    • Pangaea
                      Användare
                      • februari 2004
                      • 390

                      #11
                      SJÄLVKLART ska du gå över till CA... Du kommer GARANTERAT inte att ångra dig...

                      Om man som du har ett kar på 2,5 meter så är ju valmöjligheterna näst intill oändliga... Det beror ju lite på vad du prioriterar... storlek, aggressioner, utseende m.m...

                      Skulle jag starta ett så stort kar som ditt från scratch så skulle jag försöka få med lite av varje... Jag skulle nog börja med att välja ett par storvuxna men relativt fredliga arter som t.ex. C. pearsei eller C. bocourti i kombination med någon snällare Vieja kanske, typ melanura eller zonata... Både pearsei + melanura och bocourti + zonata kompletterar ju varandra fint färgmässigt...

                      Därefter skulle jag välja två mellanstora arter som ändå klarar av att hålla jättarna i schack... Du har själv nämnt JD vilket är ett utmärkt val... vidare har du den vackraste av dem alla enligt mig, nämligen H. carpinte... En ganska tuff firre som funkar utmärkt med större viejor... Sen har du ju alltid Parachromisarterna... där skulle jag nog skippa jaggan till förmån för ett par P. friedrichsthalii eller möjligtvis P. loisellei... mycket vackra fiskar det med...

                      Jag skulle avsluta med ett par mindre arter för att få lite variation på det hela... En som känns helt given är H. nicaraguense... En otroligt vacker fisk som dessutom är tillräckligt tuff och ettrig för att kunna hävda sig mot de större firrarna... En annan art som skulle kunna funka och som jag tycker är klart underskattad i såna här sammanhang är vanlig Eldbuk, T. meeki... Fullt utfärgade exemplar är en riktig fröjd för ögat och de brukar dessutom kunna hävda sig bra bland större fiskar...

                      Sålunda blir det alltså 2 stora arter, 2 medium och 2 lite mindre... tänker man sig att du skaffar ett par av varje blir det alltså 12 firrar i ditt kar... det tycker jag känns ganska lagom... Jag tycker INTE att du ska skaffa fler än så... det blir en helt annan harmoni i ett sånt här kar än i ett som är överbefolkat...

                      Men... det här är ju alltså bara MINA åsikter... det finns säkert många andra som tycker precis tvärtom... det viktiga är att du försöker ta reda på vad DU känner mest för... kolla runt på nätet, läs på, kika på bilder, besök olika butiker... allt detta är bra för att skaffa sig en egen bild av det hela... hör gärna av dig till mig om du vill komma hit och kika på vad jag har i mina kar...

                      Hur som helst... LYCKA TILL!!!
                      "..Det är bara att bryta ihop å komma igen..."

                      Min zoon

                      /Magnus

                      Kommentar

                      • Banderad
                        Användare
                        • februari 2006
                        • 3479

                        #12
                        Jag har varit lite halvsugen på CA också (känns som jag vill ha allt nu när hobbyn har kommit igång igen). Hur stora kar rekommenderar ni CA-frälsta (och hur många fiskar i mindre CA kar på kanske 450 liter). Skulle det fungera med 1-2 par små CA-par (typ meeki) i ett 222-liters (eller är det på tok för lite plats). Tyck gärna till, jag har inte ägt någon ciklid från CA på kanske 15 år, och då hade de på tok för lite plats.... Hoppas jag inte inkräktade allt för mycket i den här tråden nu....

                        /Jocke

                        Kommentar

                        • Erik Österlund
                          Användare
                          • januari 2005
                          • 3788

                          #13
                          Tack för alla svar!

                          Något som jag funderar lite över är hur CA är när det gäller sjukdommar och foder. Jag har sett i andra trådar att ni ger firrarna både pellets, räkmix och räkor/fisk, men finns det något i CA-sammanhang som heter bukvattensot eller? (vill helst slippa skiten i fortsättningen). Jag måste läsa på lite mer om de sorterna ni har gett förslag på, helst vill jag ha fisk som äter samma diet eftersom det annars blir komplicerat att mata så alla får det de ska ha...

                          Magnus;
                          Tack för dina tips, kan ju säga att det var tack vare Vieja-tråden som det började snurra i skallen på mig. Otroligt vackra firrar!

                          Det skulle ge väldigt mycket att få kolla in dina "in action", bilder är en sak men de förmedlar ju knappast fiskens beteende osv. Så jag kommer gärna förbi när du har tid. Jag jobbar i Bromma så det blir ingen direkt omväg iaf!


                          Jag återkommer med en önskelista så får vi se vad ni säger...

                          Kommentar

                          • Erik Österlund
                            Användare
                            • januari 2005
                            • 3788

                            #14
                            Nu har jag kollat lite, läst lite, börjat dregla lite...

                            C. pearsei blev det kärlek vid första ögonkastet med! Lite ovanlig färg och snygg framför allt!

                            Zonata känns som en fin kompis till pearsei, (rent estetiskt iaf)

                            H. carpinte är klockren, fi faan vilken firre!

                            P. friedrichsthalii skulle vara snygg för att få in lite gult, oxå riktigt läcker firre!

                            H. nicaraguense är riktigt fin! Funderar över om den verkligen klarar de övriga "kamraterna"

                            T. meeki skulle säkert göra sig riktigt bra!

                            J.D. finns fortfarande kvar som en "kandidat", men jag vet inte vilken av de andra jag i så fall skulle välja bort...

                            Sen var det det här med maten (som jag tjatar om hela tiden), hur gör man när vissa av de här kompisarna vill ha mest grönt och andra hellre äter fisk? Räkmix?

                            EDIT: När jag la bilder brevid varandra upptäckte jag att Zonata och H. carpinte liknar varandra lite i teckningen. Men det var på bilderna det, någon som vet hur verkligheten ser ut?
                            Senast redigerad av Erik Österlund; 28 juni 2006, 10:20.

                            Kommentar

                            • Jeppe
                              Användare
                              • oktober 2005
                              • 409

                              #15
                              Ursprungligen postat av Erik Österlund
                              H. nicaraguense är riktigt fin! Funderar över om den verkligen klarar de övriga "kamraterna"

                              T. meeki skulle säkert göra sig riktigt bra!
                              Jag tror att Nicaraguense klarar sig bättre än Meeki, Nicaraguense är mycket tuffare och blir större, kan bli upp till 25 cm.
                              540 Troffar, Callochromis ect
                              100 sydamerica, dvärgar
                              120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
                              40 tomt

                              Qui dormit, non peccat

                              Kommentar

                              Arbetssätt...