Tips på att håva in fisken?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • m[A]use^
    Användare
    • december 2005
    • 909

    #16
    Mitt tålamod klarade inte av min senaste fångst i karet. Som blev min Copadichromis trewavasae hane. Blev till å tömma karet på dom största lavastenarna. Men jösses vad snabb han var.

    Hade problem fast det inte fanns några gömställen. Tur man tar det tråkiga beslutet att börja tömma ur sten ur karet, annars så får man aldrig upp vissa fiskar. Nu har han gått knappt 2 dygn i medicinkaret å är redan frisk. Ska avbakterisera honom 4 dygn till för att vara säker på att all skit är borta. Äter som en häst!

    Är nog 2:a eller 3:e gången han legat inne på sjukan nu. Skam den som ger sig! Jag kör ständigt med räkmix. 1 gång om dagen till hela karet! Går väl ca 30 ciklider där. Hoppas att sjukdomen som härjar dör ut snart! Har hållt på ett tag. Några av mina alster blir aldrig sjuka. Utan högst på lista är just mina VF copadichromis trewavasae o på andra plats mina hinderi honor. Någon gång en hane. Knappt någon mbuna har blivit sjuk. Bara mina haplisar. Några tankar här?

    tjo tjo...
    Min zoon
    -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
    Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
    http://www.malawifreaks.se/forum

    Kommentar

    • Micke H
      NCS Medlem
      • oktober 2003
      • 144

      #17
      Fånga Malawi

      Hejsan

      Jag hade en stor zebra hane som var en riktig terroist i mitt 540 liters akvarium och han ville jag bli av med. Jag hade samma problem med lava stenar , grottor m.m och jag gav ganska snart upp med håvarna.
      Jag var på fika hos en kompis och jag berättade om terroisten. Då berätta hon att när det hamnade fisk bakom BTN-bakgrunden så satte hon bara ner handen med räkmix i fångade fisken på det sättet.
      Jag fattade inte alls hur det kunde funka. Då berättade hon att när hon matade varje dag så gjorde hon likadant. dvs höll mixen i handen under vattnet så fiskarna blev helt enkelt vana med hennes händer

      Jag tänkte att fan det ska jag prova.

      Efter ca 4-5 dagar så kom terroisten in i min kupade hand där jag höll mixen mellan tummen och pekfingret och vips efter andra försöket att få tag i den så var han fast.

      Lite kul att det funkade......

      Sen orkade iaf inte jag att hålla på och blaska med handen i vattnet så där vid varje matning.
      Troligen funkade det bra också för att han var så dominant och skulle alltid ha all mat.


      Micke
      540 liter +222 +222 +100

      Kommentar

      • mek
        Användare
        • januari 2005
        • 540

        #18
        Oftast brukar det vara lämpligt med kompromisser. Själv använder jag en stor, vit håv och en yngelhåv. Jag rensar ena sidan av akvariet på sten/rot (och tar bort grottaken på den andra) och försöker jaga firren till den tomma sidan med en yngelhåv.
        När den kommit dit, kör jag ner stora håvet (som spärrar vägen till ca 50-75%) och fångar upp den. När jag skulle fånga upp en tuggande Mainganohona senast, behövde jag 3 försök med stora håven innan det lyckades.

        Det finns ett ordspråk som säger "En hal listig typ, slinker lätt undan". Helt sant!

        Kommentar

        • Perikles
          Användare
          • december 2005
          • 658

          #19
          Ursprungligen postat av mek
          När jag skulle fånga upp en tuggande Mainganohona senast, behövde jag 3 försök med stora håven innan det lyckades.

          Det finns ett ordspråk som säger "En hal listig typ, slinker lätt undan". Helt sant!
          Aha, där har vi det igen. Mainganohonor, den som jag försökte fånga tuggade oxå. När jag skulle fånga min så verkade det som hon lekte med mig. Är det någon annan som har liknande historier?
          Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
          -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
          Cicero (106-43 f.kr)

          Kommentar

          • Flipper
            Användare
            • mars 2005
            • 143

            #20
            Jag brukar lägga en eller två bitar pellets i håven, sänka ner den i akvariet och hålla den med ena sidan intryckt mot glaset och andra sidan öppen några cm.
            På så sätt kan jag bestämma vilken fisk får "komma in" och fånga pellets.
            Det tar inte så lång tid innan den rätta fisken kommer in....sen är det bara att stänga "porten" och dra upp den

            Lycka till..

            Kommentar

            • anli
              Användare
              • mars 2003
              • 3740

              #21
              Jag får jätteproblem om jag skulle förska fånga upp vissa av firrarna.... Akvalstabilkaret sheltäckande aluminiumramp har för små luckor! Först måste jag ställa upp pallbockar framförkaret, ta hjälp av någon å lyfta bort plåtskrållan på 2 m. Sen täcka bokhyllor och möbler med lakan/handukar. Är Gud god så behöver jag inte tabort den stora roten. Gäddhåven är det som gäller, och troligen bara ett eller två försök. Annars har väl arowanan hoppat upp i taket eller nåt :-D! Rovmalar,cilkider och tetror är ett mindre problem. Lite plaskande å blött bara. Ok feifeng-tetrorna är jättesnabba och hoppar en meter iofs.
              Tur att man inte byter fisk som kallingar
              Anders L

              Kommentar

              • tezz
                Användare
                • februari 2006
                • 1069

                #22
                Ursprungligen postat av eraserx
                Får till o från sjuklingar i mitt kar. Istället för att medicinera hela karet så väljer jag att bara ta upp den sjuka individen o medicinera enbart den.

                Problemet som jag märkt, o rätt uppenbart är att varje gång fånga upp den insjuknade fisken. Det är ta mig attan inte lätt alls. Idag en timma innan jobbet försökte jag å frugan att ta upp en sjukling. Men det fanns alldeles för lite tid å tålamod. Har en massa lavasten i karet å det gör situationen extremt svårhanterad. Jag har två håvar varav en stor, o frugan jagar med en liten håv. På detta sätt har vi lyckats ta upp alla sjuklingar i tid. Idag dock fanns inte tid så jag hoppas det räcker å få upp min sjukling imorgon. Får bli till att gå upp tidigt....

                Har ni några smarta tips på hur jag fångar upp en ev. sjuk firre? Tips är varmt välkommna då mitt nervsystem tar stryk av detta ständiga jagande. Garanterat mina fiskars välbefinnande oxå.
                bygg ett stort nät av mygg nät lägg det över botten fäst ett snöre i varje hörn sen är det bara att vänta 40 x40 cm lycka till

                Kommentar

                Arbetssätt...