Tips på att håva in fisken?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • m[A]use^
    Användare
    • december 2005
    • 909

    Tips på att håva in fisken?

    Får till o från sjuklingar i mitt kar. Istället för att medicinera hela karet så väljer jag att bara ta upp den sjuka individen o medicinera enbart den.

    Problemet som jag märkt, o rätt uppenbart är att varje gång fånga upp den insjuknade fisken. Det är ta mig attan inte lätt alls. Idag en timma innan jobbet försökte jag å frugan att ta upp en sjukling. Men det fanns alldeles för lite tid å tålamod. Har en massa lavasten i karet å det gör situationen extremt svårhanterad. Jag har två håvar varav en stor, o frugan jagar med en liten håv. På detta sätt har vi lyckats ta upp alla sjuklingar i tid. Idag dock fanns inte tid så jag hoppas det räcker å få upp min sjukling imorgon. Får bli till att gå upp tidigt....

    Har ni några smarta tips på hur jag fångar upp en ev. sjuk firre? Tips är varmt välkommna då mitt nervsystem tar stryk av detta ständiga jagande. Garanterat mina fiskars välbefinnande oxå.
    Min zoon
    -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
    Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
    http://www.malawifreaks.se/forum
  • Jorsa
    Användare
    • december 2003
    • 199

    #2
    Jag brukar skärma av en del av akvariet med ex en skiva av ngt slag. På så sätt blir det mindre yta att jaga på.
    Annars är nog tålamod det bästa...
    Bara ekonomin och boytan sätter gränser...

    Kommentar

    • blackened
      Användare
      • januari 2005
      • 1042

      #3
      När inget annat fungerar för mig brukar jag slänga i en halv lerkruka någonstans i karet. Fiskarna använder då denna som gömställe när du jagar runt dom och när rätt fisk befinner sig i krukan är det bara att du håvar hela krukan. Lätt som en plätt.

      Kommentar

      • Daniel Lindholm
        Användare
        • mars 2006
        • 92

        #4
        Jag gör som Jorsa, dvs att jag skärmar av en del av akvariet som innehåller den utvalda fisken. Det är bara att sticka ned ett eller tvpå täckglas så blir det bara kanske 1/4 del kvar att jaga på. Så fort fisken lämnar sitt eventuella gömställe bland stenarna så är det bara att skärma av och håva in.
        -------------------------
        Hälsningar

        Daniel Lindholm Kungliga Södermalm

        720L Malawi

        60L Malawismåttingar

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          #5
          Oftast, men inte alltid, funkar det med tålamod, två stora håvar och försiktighet. Lyckas man inte i det första eller andra försöket brukar det vara kört. Alternativet jag kör i lokalen är att hiva ut mesta av inredningen, men har du lagt tid på det och det är ett sällskapskar kopplar jag att du kanske inte vill det. Både det med krukan och avskärmningen låter då som vettiga förslag om det är just en speciell firre du vill ha tag i - och det var det ju.

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • ovsor
            Användare
            • januari 2005
            • 55

            #6
            Detta har varit uppe i en tidigare tråd och är ett tips jag fick av Zaphi. Mörklägg rummet med persienner eller liknande. Släck som vanligt på kvällen. Nu kommer tricket, innan det ljusnar ute, gå upp o plocka fisken(arna) mens dom "sover". Alltså tänd inget ljus utan ta dom med ficklampa o håv. Har fungerat klockrent för mig. Det är som om dom e bedövade när dom sover. Det jobbiga med detta e ju förstås att man måste upp i ottan själv, men man kan ju krypa ner i sängen igen när det e klart.
            Ove

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              Om det är ljust när man ska fånga dom och karet varit igång en tid så kan man öppna karet genom att ta bort täckglasen (de främre) och sätta ned håvarna i karets ena hörn. Då får fiskarna tid att vänja sig vid håvarna och att håvarna inte "jagar" dom. Vänta i 10-15min.

              Försök att locka med pyttematning...en retsamt liten mängd foder så att de får upp hungern och använd andra handen att sakta föra håven mot den fisk man vill ta. Nästan alla fiskar går med automatik in för att äta...även om de är vaksamma.

              Ibland kan det verka som att de fiskar man just ska ha tycks "veta" om det av någon anledning. Då gäller det att först locka bort fisken från sitt naturliga gömställe och sedan täppa igen möjligheten för fisken att söka sig dit när du försöker fånga den. Sätt t ex ned en annan håv för att blockera ingången.

              Så har jag "lurat" ett antal firrar.

              Annars funkar mörkläggningen kanon, men den vet jag att du provat förut när jag var på besök...men då var inte karet fullt med lavasten då du plockade ur dom. Prova dig fram några gånger då du inte behöver ta upp fisk för att se en metod som de "går på"...det kan du göra någon gång när du annars ska städa i karet.
              Senast redigerad av StefanL; 26 juni 2006, 20:29.

              Kommentar

              • Zzzit
                Användare
                • januari 2006
                • 253

                #8
                Att försöka lura en sjuk fisk med mat är knappast någon bra ide eftersom de inte brukar vara särskilt sugna på mat då! ;-)
                En timme ungefär efter det släckts i karet, och det varit släckt i övriga rummet oxå, då kan du lugnt tända karet och håva upp den du vill ha, ha den gömt sig i en grotta så är det bara att "leda" ut den! Har gjort så jämt, funkar hur bra som helst, och de hinner inte vakna på den tiden heller!
                Malawi i 30 kar och ingen pool längre! []

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #9
                  Att försöka lura en sjuk fisk med mat är knappast någon bra ide eftersom de inte brukar vara särskilt sugna på mat då! ;-)
                  Ok. Även om det fungerat för mig så är det ingen bra idé? Om en fisk är sjuk så händer det att de är nyfikna och dras med av de andra. Om en fisk bara står på botten och knappt rör sig så torde fisken inte vara så jättesvår att fånga in...eller? Som jag förstått det så är det i tidigt stadium som Daniel försökt fånga upp en måttligt sjuk fisk...alternativt en misstänkt sjuk fisk och det är lite skillnad.

                  Om fisken inte visar intresse av maten så har man iallafall styrt bort en del av de andra fiskarna till annan plats vilket kan hjälpa en del.

                  Kommentar

                  • Kid
                    Användare
                    • mars 2004
                    • 256

                    #10
                    Har försökt med lite av varje och varje gång slutar det med att jag totalrenoverar karet och parkettgolvet blir blöt!

                    Mörkläggning har inte fungerat så bra för mig då jag inte verkar lyckas mörklägga tillräckligt bra. Fiskarna vaknar helt enkelt för snabbt.

                    För mindre fiskar har det fungerat sådär med "pet-flaske" metoden: stor petflaska som man skär av 20% av toppen och vänder denna så att man får en fiskfälla. Någon annan kan säkert förklara bättre.
                    Tyvärr så tar denna metoden (även med mat som bete) för lång tid och det är inte alltid man får fisken man vill ha.

                    Måste säga att mbunas är dem i särklass svåraste fiskarna att fånga! Har ibland haft väldigt sjuka, halvdöda fiskar och även svaga fiskar som ruvat i 6-8 veckor som varit lika svåra att fånga! De är svagare när de är sjuka eller ruvar, men det verkar som om de är försiktigare.
                    Andra fiskar är det mindre problem med.

                    Kommentar

                    • Erik Österlund
                      Användare
                      • januari 2005
                      • 3788

                      #11
                      Tror det gäller, som ngn sa tidigare, att lyckas på första eller andra försöket. Går det inte då brukar jag låta håven ligga kvar i karet och försöka lite senare.

                      Innan jag gjorde om mitt 500L hade jag byggt upp med sten till mittstaget (ett stort röse!). För att inte stenarna skulle trilla omkring silikonade jag fast dom... Insåg senare vilket genidrag detta var när det var dax att håva ur fisk Bara att riva skiten!!! Det gör jag aldrig om!

                      Tänk oxå på att föra håven väldigt sakta mot fisken, då fattar de inte vad som är på g förrän det är för sent.

                      Kommentar

                      • Laesk
                        Användare
                        • februari 2004
                        • 2447

                        #12
                        Täckglas å skärma av! Om tid finns så gör ett litet vattenbyte me så blir de ännu lättare!

                        Å se till att ha 2 stora håvar!
                        Lennart "Laesk" Axelsson
                        http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

                        With CANON you can!

                        Kommentar

                        • malplacerad
                          Användare
                          • maj 2005
                          • 877

                          #13
                          På sistone har jag använt en fiskehåv som jag ej använder längre när jag fiskar.

                          Den är väldigt finmaskig, trekantig och har platt botten, funkar kanon till lite större fisk, bör dock vara en sparsam inredning annars river man med sig all inredning när man far fram med den.
                          ||||

                          Kommentar

                          • Perikles
                            Användare
                            • december 2005
                            • 658

                            #14
                            Jag har gett upp alla tricks för att fånga fisk. Nuförtiden tar jag bort all inredning och passar på att byta vatten samtidigt. Det slutar ändå med att halva/hela inredningen blir urtagen till slut. Men vad som är intressant är hur smarta och snabba vissa arter är. Samtliga Malawi, enligt min mening, är knepiga att fånga. Man kan ta ut hela inredningen, tömma ut hälften av vattnet, glöm inte doppvärmaren, favoritplats att gömma sig bakom. Klar blodtryckshöjande faktor när de fintar en bakom den. Bort med den oxå. Och ändå ha stora problem att få upp fisken. Jag har en Maingano-hona som skulle platsa med Ronaldinho och Ronaldo, hennes finter är utsökta, håven närmar sig, hon backar, fintar vänster och går kvickt förbi på höger sida. Medans Troffar är otroligt simpla att fånga, tack och lov för det. Jullar däremot, lyckas man inte fånga dem på en gång så är det troligtvis kört. Bara att komma igen en annan gång. Sensmoralen är: köp Troffar då lever du längre. Eller Scalarer, simmar in i håven självmant, men vem f-n vill ha scalarer?

                            Cheers
                            Jonne
                            Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                            -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                            Cicero (106-43 f.kr)

                            Kommentar

                            • Wilhelm
                              Användare
                              • april 2002
                              • 9122

                              #15
                              Det är inte klokt vad intelligenta fiskar är egentligen.
                              När jag matar mina cyps, så kommer de upp till ytan och äter ur handen, jag kan tom ta på dom och hålla dem. Men så fort jag kör ned håven för att fånga en tuggande hona så är det kört. Inte ens nattetid efter fiskarnas insomning funkar.

                              Det blir som Jonne får göra. Ut med det mesta.

                              Att ta en tuggande hona med handen vid matningstillfället funkar inte. De vet vad som gäller.
                              mvh Wilhelm

                              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                              www.linkopings-akvarieforening.net/
                              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...