Järn i vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LN
    Användare
    • december 2004
    • 4744

    #16
    Tror precis som Patrik att det kan vara nitrifieringen som käkar syre, därför har du redan löst problemet genom att minska ytspänningen och släppa in mer syre i vattnet.
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

    Kommentar

    • tropfrog
      Användare
      • juli 2003
      • 1827

      #17
      Larry: Jag tror att Patrik menade obefintlig nitrifikation som gör att det blir jobbigt för fiskarna. INTE att stark nittrifikation skulle käka allt syre......Eller?

      Men nu har ju Ove ph 7,2. Så det borde inte vara några bekymmer såvidare inte ph dippar under natten.
      MVH
      Magnus

      Kommentar

      • LN
        Användare
        • december 2004
        • 4744

        #18
        Det där missförstod jag fullständigt.
        Bra Tropfrog.
        Det är morron med sista dan på jobbet innan semester.
        En lösning på instabilt vatten är att efter vattenbyte tillsätta lite bikarbonat.
        Med lite menar jag så mycket att inte ph ökar(mätbart). I mitt fall (med stadsvatten) så tillsätter jag 1 krm/100 liter vid vattenbyte.
        Bikarbonat har trevliga egenskaper, stabiliserar vattnet, främjar tillväxt av både bakterier och växter (om man inte kör med co2).

        Ove ditt akvarium har bara varit i drift i fem dar. Kör med täta vattenbyte och något mindre mat en månad frammåt så får bakterierna växa till (på alla ytor) innan du belastar karet fullt ut.
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          #19
          Jepp, menade just så - dålig nitrifiering. Med pH 7,2 borde det inte vara något problem i längden. Hade också missat att karet var så nystartat - ge det lite tid och byt något mer vatten.

          Hilsen,

          P


          Ursprungligen postat av tropfrog
          Larry: Jag tror att Patrik menade obefintlig nitrifikation som gör att det blir jobbigt för fiskarna. INTE att stark nittrifikation skulle käka allt syre......Eller?

          Men nu har ju Ove ph 7,2. Så det borde inte vara några bekymmer såvidare inte ph dippar under natten.
          MVH
          Magnus
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • Ove Planstedt
            NCS Medlem
            • maj 2006
            • 1816

            #20
            Den primära anledningen till fikarnas höga andningsfrekvens tror jag beror på dålig syresättning. Vilket jag löste med en extra cirkulationspump, men eftersom jag vet att järnhalten i vattnet är ganska hög. Så tänkte jag prova med att filtrera vattnet genom aktivt kol.

            Kommentar

            Arbetssätt...