Järn i vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ove Planstedt
    NCS Medlem
    • maj 2006
    • 1816

    Järn i vatten

    Hej
    jag tar mitt akvarievatten från en djup borrad brunn, och jag tror att järnhalten i vattnet är ganska hög.
    Är det någon som vet hur järnhalten i vattnet påverkar fiskarna, jag tycker mig se att mina fiskar har en ganska hög andningsfrekvens ( ca 150 ggr/min) men i övrigt verkar de må bra.

    Finns det något enkelt sätt att få bort järnet.
  • LN
    Användare
    • december 2004
    • 4744

    #2
    Jag höll akvarium i tio års tid med eget järnrikt vatten.
    Tanganyika och SA funkade dåligt. Malawi av någon anledning rätt ok (men fick krossa ner massor av kalk) i mitt vatten men vattnet kan innehålla mycket mer än bara järn.
    Jag hade köpt på ett osmosfilter. Samt provat mig fram hur mycket RO-vatten som är nödvändigt för firarrnas trivsel.
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

    Kommentar

    • LN
      Användare
      • december 2004
      • 4744

      #3
      Häftig andning är inte bra. Försök syresätt mera.
      Tyvärr kan det vara så att gälarna kan ha tagit stryk av en eller annan anledning.
      Har fisken det kämpigt så kan en tillsats av salt hjälpa. Kan oxå vara så att du har för varmt i byttan. Har du varmare än 30 grader så kräver karet en rejäl syresättning.
      Kan även vara så att du av någon anledning har nitrit i karet.
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

      Kommentar

      • ryghar
        Användare
        • oktober 2002
        • 215

        #4
        Hej
        Jag har haft malawiciklider i järnhaltigt vatten i ett par år. Jag vet inte hur mycket det var med man kände på smaken att det var mycket järn i. Försök rikta pumparnas utsprut mot vattenytan så får du bättre syresättning i vattnet.
        Janne
        Min Zoon

        Kommentar

        • Ove Planstedt
          NCS Medlem
          • maj 2006
          • 1816

          #5
          Kan det vara så att järnet binder syret och därmed ger ett syrefattigt vatten.
          Jag tycker att jag har en ganska bra snurr på ytvattnet.
          men jag har märkt vid vattenbyten, då jag stänger av cirkulationen så står kejsartetrorna vid
          ytan och flämtar.
          vattenvärdena i mitt vatten är i övrigt okej pH 7,2 totalhårdhet 10-12 dGH karbonathårdhet
          6 dKH ingen mätbar nitrit eller nitrat.
          Kan det var en ide att installera en kraftig luftpump eller ska jag satsa på ytterligare en cirkulationspump.

          Kommentar

          • tropfrog
            Användare
            • juli 2003
            • 1827

            #6
            Ursprungligen postat av Ove Planstedt
            Kan det vara så att järnet binder syret och därmed ger ett syrefattigt vatten.
            Järnet kan visst oxideras om det inte redan har gjort det innan det kommer i karet. Men att det inte redan är oxiderat när det kommer ur kranen är föga troligt. Även om det inte redan är oxiderat så går det troligtvis inte åt så mycket syre att det kan drabba fiskarna.

            Hur gammalt är ditt kar?
            MVH
            Magnus

            Kommentar

            • Ove Planstedt
              NCS Medlem
              • maj 2006
              • 1816

              #7
              Det kar jag har nu har endast varit igång 5 dagar. Men jag hade förut ett 160 liters som varit igång ca 6 mån där fiskarna också hade hög andningsfrekvens, men jag trodde inte att det hade så stor betydelse eftersom de verkade trivas i övrigt. jag hade lek av kejsartetror, Tuppkamciklider och Laetecara dorsiger i detta kar.
              Det var när jag köpte mina Uarus som jag la märke till att de hade nästan dubbelt så hög andningsfrekvens i mitt kar jämfört med i butiken.

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • maj 2005
                • 4642

                #8
                Testat med fler växter och att göda med annan gödning än micro? Ingen pejl på hur det funkar med djupvattenbrunn och järn, men det är fullt möjligt att du får med en del icke-oxiderat järn. Instämmer däremot med Tropfrog att det inte borde kunna klippa så mycket syre att det påverkar firrarna. Mycket vattenbyten? Tänker på ren CO2 som kanske också kan komma därifrån. Luftas dock ut inom ett dygn, max.

                Nå. Om du inte redan har det, så kör ner mer växter. Gärna flytväxter. Förbättrar ofta rätt markant förhållandena i karet.

                Hilsen,

                P
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                • tropfrog
                  Användare
                  • juli 2003
                  • 1827

                  #9
                  Jag var kanske lite snabb med svaret om järnoxid. Om det finns gott om sedimenterad järnoxid i karet så kan det gå upp och blockera fiskarnas hjälar. Det skulle kunna vara en förklaring. Jag har hört att fritt järn kan vara giftigt i höga nivåer också, men aldrig från pålitliga källor.
                  MVH
                  Magnus

                  Kommentar

                  • Ove Planstedt
                    NCS Medlem
                    • maj 2006
                    • 1816

                    #10
                    jag har kollat lite i en bok som heter det levande akvariet, det enda som står om järn är att det är nödvändigt för fiskarnas enzymer, hemoglobin och energitransport. Men det är antagligen fritt järn (Fe joner) de menar då. Oxiderat järn (FeO) skulle ju som tropfrog säger kunna sätta sig gälarna och därmed reducera fiskarnas syreupptagningsförmåga, under förutsättning att FeO molekylen är ungefär lika stor som O2 molekylen (någon som på rak arm kan tala om det ungefärliga storleksförhållandet mellan FeO och O2).

                    Att ha mer växter är väl ingen dum ide, men jag har ganska svag belysning i karet plus jag har växtätande fiskar. Den biotop jag har i karet är SA svartvatten.

                    Jag kan ju berätta att jag i kväll har installerat ytterligare ett innerfilter med utblåset alldeles vid ytan, och att uaru ciklidernas andning har blivit lugnare.

                    Kommentar

                    • LN
                      Användare
                      • december 2004
                      • 4744

                      #11
                      Uaru - synnerligen trevlig fisk. Har själv 5 st vuxna Uaru 20-25 cm.
                      Mina Uaru färgar, äter bättre är inte så uppstressade om dom får lite salt i byttan.
                      Dom vill dessutom ha rätt varmt vatten (vilket i sin tur kräver god ytcirkulation).
                      Dessutom älskar Uaru att äta växter. Så att får du dina Uaru att trivas så kommer du inte att ha en enda växt kvar oavsett växtsort i baljan.
                      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                      Kommentar

                      • LN
                        Användare
                        • december 2004
                        • 4744

                        #12
                        Bifogar en bild på mina. Tyvärr är den tagen med blixt så att Uarun`s magnifika färger kommer inte till sin rätt.
                        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                        Kommentar

                        • Ove Planstedt
                          NCS Medlem
                          • maj 2006
                          • 1816

                          #13
                          Ser att du har diskus med dina Uaru, fungerar de bra ihop?
                          Har hört att diskusen inte skulle trivas så bra med Uaru eftersom den är för tuff.

                          Kommentar

                          • PatrikMalmo
                            Användare
                            • maj 2005
                            • 4642

                            #14
                            Vinkeltetra är verkligen en skön kontrast mot discus/uaru. Ska lägga det på minnet.

                            Oki, det är svartvatten du kör med. Vad har du för vattenvärden i övrigt? Med lågt pH kan du ha problem med nitrifieringen, vilket kan ge snabbare andning. En extra pump och mer cirkulation verkade funka också - bra!! Är det verkligt varmt i karet (+28 eller mer) så löser sig rätt lite syre i vattnet öht.

                            Vet inte om det verkligen är järnet som gör det. Kanske skulle skaffa ett järntest och se om det ger utslag på kranvattnet redan? Har funderat på om det kanske är fler vattenbyten som skulle göra susen, och inte färre.

                            Med svag belysning och växtätande firrar i karet kan det ju vara lite lurigt med växter, ja. Kanske en del flytväxter kan funka ändå - prova och se. Äter de upp dem har det ju bara blivit lite dyr mat. Får flytväxterna vara kvar kan du öka belysningen lite.

                            Hilsen,

                            P
                            Ingen fisk har läst böckerna.

                            Kommentar

                            • LN
                              Användare
                              • december 2004
                              • 4744

                              #15
                              Vinkeltetrorna stimmar otroligt bra och tar genast plats där inte Discus är så att man får hela tiden ett "fullt" kar.
                              Har faktiskt flyttat Uaru`n från discusbyttan. Stora discus har inga problem med Uaru men små under 10cm kan få det lite stressigt vid matdags, vilket gör att små discus växer till lite långsammare än normalt. Men skälet till att min flytt av uaru`n är att det helt enkelt blev för trångt för att jag köpte på mig några Discus till.
                              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...