Inredningstråden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • discusred
    Användare
    • juni 2004
    • 851

    Efter att mitt 1200 kar har stått tomt sen 1 september, har äntligen vatten kommit i.
    Nu är det lite växter i oxå, och så klart fisk.

    Har gått ifrån ursprungs tanken med svart grus, efter som jag har hört ifrån flera att discusen inte visasar upp sina rätta färger i mörk inreddning.

    I Discus väg är jag i valet och kvalet om jag skall ha VF eller röd turkos.

    Men det kommer ta ett tag till innan fisk kommer i.
    Min kära halva säger att där finns viktigare saker och lägga pengarna på nu när julen är nära, fattar nada av det!

    Kommentar

    • ParSve
      Användare
      • februari 2005
      • 58

      Jag vet att tråden handlar om akvariets inredning, men jag kan inte motstå att berömma din smakfulla bänk!
      /Pär

      399 l tanganyikaprojekt | Fiskgalleri

      Kommentar

      • discusred
        Användare
        • juni 2004
        • 851

        Ursprungligen postat av Kikkoman
        Jag vet att tråden handlar om akvariets inredning, men jag kan inte motstå att berömma din smakfulla bänk!
        Tack!
        Karet står på aluställning.
        Har klätt in den med svagt vitlaserad bröstpanel och lister på det både upp och ner. Och hörnlister av ek på hörnen, som jag lagt dubbelhäftande karbo- band i, så det är lätt plocka av framsidan av panelen och komma åt pumparna under karet.

        Kommentar

        • Prayerman
          Användare
          • juni 2004
          • 1314

          Har precis i dagarna startat upp mitt 702 liters med Malawi igen, har visserligen inga fiskar än, men kanske imorgon. Satt och gick igenom denna tråd och blev så inspierarad att jag var tvungen att ändra lite i inredningen. Hade tänkt att fota och lägga ut bilder, men nu blev det lite disigt efter de små justeringarna, så det får väl bli imorgon.
          Tomas Wallengren
          http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

          Kommentar

          • palleh
            Användare
            • december 2006
            • 704

            Lägger in en bild på mitt 720 från ikväll. Vet inte om ja kan bidra så mycket på inredningsbiten men har försökt gå ifrån det tradionella sättet att sätta alla moduler på bakruta och dylikt och istället köra dem på botten för en enligt mig mer naturlig look, förutom modulen uppe till höger då=)
            Senast redigerad av palleh; 14 mars 2009, 22:23.
            http://picasaweb.google.com/palleph

            Nya bilder laddas upp hela tiden


            Mvh Patrik

            Kampfisk!

            Kommentar

            • Olorin
              Användare
              • maj 2005
              • 1554

              Det är intressant med de här karen med "fritt vatten" bakom, det ser mäktigt ut och naturtroget på foto. Har inte sett något i verkligheten så jag fruktar att illusionen inte funakr så bra när man sitter framför karet. Vad säger ni som har det så?
              Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

              Kommentar

              • Prayerman
                Användare
                • juni 2004
                • 1314

                Det jag grejat med idag är att se till att platsen där sanden möter bakrutan inte syns, det hjälper till att skapa en illusion om ett större djup. Plus att ljuset från lysrampen bör vara placerad i framkant så den bakre delen blir mer dunkel.

                Jag gillar ditt kar och sättet du använder modulerna på, även om du skulle kunna haft i lite mer sten. Vore intressant att se hur det blev om du fick bort den där tydliga kanten vid bakrutan i vissa delar av karet. Tror det skulle se ännu mer naturtroget ut på foto.
                Tomas Wallengren
                http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                Kommentar

                • Cichlidaholic
                  Användare
                  • juni 2005
                  • 1103

                  Ursprungligen postat av discusred
                  Tack!
                  Karet står på aluställning.
                  Har klätt in den med svagt vitlaserad bröstpanel och lister på det både upp och ner. Och hörnlister av ek på hörnen, som jag lagt dubbelhäftande karbo- band i, så det är lätt plocka av framsidan av panelen och komma åt pumparna under karet.
                  Vad är det för tillverkare på karet?
                  4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

                  Min Hemsida
                  Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

                  På min Zoon
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

                  Kommentar

                  • Cichlidaholic
                    Användare
                    • juni 2005
                    • 1103

                    Ursprungligen postat av palleh
                    Lägger in en bild på mitt 720 från ikväll. Vet inte om ja kan bidra så mycket på inredningsbiten men har försökt gå ifrån det tradionella sättet att sätta alla moduler på bakruta och dylikt och istället köra dem på botten för en enligt mig mer naturlig look, förutom modulen uppe till höger då=)

                    Det där vart riktigt supersnyggt
                    Håller med modulerna på botten , om man inte vill ha en klipp biotop då kan man ju bygga på bakrutan men då skall ju även botten vara fullsmetad

                    Här är lite bilder på några av mina
                    Senast redigerad av Cichlidaholic; 15 mars 2009, 06:25.
                    4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

                    Min Hemsida
                    Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

                    På min Zoon
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

                    Kommentar

                    • KuRtaN
                      Användare
                      • februari 2008
                      • 778

                      Här kommer en bild på mitt nyligen färdiginredda kar.
                      Synd att jag endast har en mobil att fota med dock =/
                      Over and out // Mathias

                      Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

                      Kommentar

                      • Prayerman
                        Användare
                        • juni 2004
                        • 1314

                        Ursprungligen postat av KuRtaN
                        Här kommer en bild på mitt nyligen färdiginredda kar.
                        Synd att jag endast har en mobil att fota med dock =/
                        Tycker det ser riktigt intressant ut, men om du går lite närmre, så att karet fyller hela bilden blir det lättare att se. Ta kortet när det är mörkt ute så ser vi karet bättre, nu speglar det sig lite från fönstret. Vill gärna se en bild till.
                        Senast redigerad av Prayerman; 15 mars 2009, 08:21.
                        Tomas Wallengren
                        http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                        Kommentar

                        • Prayerman
                          Användare
                          • juni 2004
                          • 1314

                          Ursprungligen postat av Cichlidaholic
                          Det där vart riktigt supersnyggt
                          Håller med modulerna på botten , om man inte vill ha en klipp biotop då kan man ju bygga på bakrutan men då skall ju även botten vara fullsmetad

                          Här är lite bilder på några av mina
                          Det tredje karet har du lyckats riktigt bra med. Blir mäktigt när ljuset är så svagt mot bakrutan att man inte ser själva rutan. Blir iallafall den effekten på fotot. Ser ut som sjön fortsätter in i mörkret. Vad har du för belysning, ser ut som du riktad ljuset mot klippan?
                          Tomas Wallengren
                          http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                          Kommentar

                          • KuRtaN
                            Användare
                            • februari 2008
                            • 778

                            Skall försöka låna en "riktig" kamera idag och fota lite.. Är ju så himla nöjd nu och vill dela med mig

                            Ursprungligen postat av Prayerman
                            Tycker det ser riktigt intressant ut, men om du går lite närmre, så att karet fyller hela bilden blir det lättare att se. Ta kortet när det är mörkt ute så ser vi karet bättre, nu speglar det sig lite från fönstret. Vill gärna se en bild till.
                            Over and out // Mathias

                            Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

                            Kommentar

                            • Peter_A_F
                              Användare
                              • januari 2008
                              • 809

                              Jag fick med en extremt mängd lavasten till mitt akvarium... det fungerar väldigt väl som gömställen för fisken. Det satt även en bakgrundsbild som faktiskt fungerar över förväntan, ser faktiskt ut som en stenvägg som ligger någon meter bort.

                              Det var också med vitt grus som jag funderat på att byta ut till något mer finkorningt mörkare... för att få en mjukare ton i akvariet, mer som sediment. Har det i yngelakvariet tillsammans med några lavastenar och när sanden lägger sig på lavastenarna ser det mycket naturtroget ut...
                              - 720 liter med Malawi.

                              Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                              Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                              Kommentar

                              • KuRtaN
                                Användare
                                • februari 2008
                                • 778

                                Tycker det var snyggt med det vita gruset, men jag hade skippat växten & om? det är en röt i höger hörne hade jag nog skippat den med.

                                MVH // Mathias

                                Ursprungligen postat av Peter_A_F
                                Jag fick med en extremt mängd lavasten till mitt akvarium... det fungerar väldigt väl som gömställen för fisken. Det satt även en bakgrundsbild som faktiskt fungerar över förväntan, ser faktiskt ut som en stenvägg som ligger någon meter bort.

                                Det var också med vitt grus som jag funderat på att byta ut till något mer finkorningt mörkare... för att få en mjukare ton i akvariet, mer som sediment. Har det i yngelakvariet tillsammans med några lavastenar och när sanden lägger sig på lavastenarna ser det mycket naturtroget ut...
                                Over and out // Mathias

                                Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

                                Kommentar

                                Arbetssätt...